Hej allesammen,
På given foranledning har jeg et spørgsmål til dette forums specialister vedrørende vendesløjfer og 2L. Problemstillingen er som følger:
Denne skyggebanegård har fem spor, heraf tre gennemgående og to stikspor. De gennemgående spor gennemkøres kun i en retning. De to stikspor er til styrevognstog og skal derfor kunne befares i begge retninger. Normalt kræver et vendesløjfemodul en strækning hvor banens længste tog kan opholde sig mens der bliver skiftet polaritet. Denne betingelse er ikke opfyldt her - og kan på mange små anlæg med ensporede baner ikke opfyldes. Det er klart at kun et tog ad gangen kører ind i sløjfen og besætter et af de fem spor og at kun et tog ad gangen forlader skyggebanegården. De grønne afsnit forestiller jeg mig er afsnit med spormelder (besat/ikke besat) samt at disse i deres totale længde bliver gjort strømløse når et tog holder et af disse.
Hvordan ser løsningen på dette problem ud (jeg forudsætter,at der bliver kørt digitalt)? Hvad skal der bruges af komponenter for at realisere en given løsning? Og hvordan ser et ledningsdiagram ud?
På forhånd tak og med venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Lars
Selve vendesløjfen må kunne laves således med 3 "snit":
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Lars
Selve vendesløjfen må kunne laves således med 3 "snit":
Den må kunne laves med 1 modul og to snit, hvis snit placeres efter sporskifte 42440.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
hej. du køber et Lenz vendesløjfe modul, LK200, sætte det på, lige efter sporskift 42440, laver et snit, på alle 4 skinner, og der er din sløjfe, og din tog længde, kan være så lang, som dine spor tillader det.. de skal jo indenfor de sporskift, som starter/slutter deres holde plads
det virker i hvert fald hjemme hos mig, og jeg har 2 sløjfer, så det kan ikke være held begge gange
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Takker for svar. Jeg har prøvet at lægge Roco´s vendesløjfemodul med "følere" ind (skulle skåne hjul og spor mod forbrændinger).
Er dette rigtigt sat sammen???
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Ja man kan jo også vælge den vanskeligste måde men jeg vover pelsen alligevel.
Der skal laves 4 sensor afsnit som vist på vedhæftede tegning. Sensor afsnit 1- 2 -3 tilsluttes sensor terminal 1 + 2 og sensor afsnit 4 tilsluttes sensor terminal 3 + 4.
Når der forbindes på denne måde må sensor afsnit 1 – 2 – 3 – 4 ikke være besat på samme tid idet Roco modulet dermed ikke vil virke efter hensigten men der er ikke andre muligheder på et sådan spagetti lignende anlæg med mangel på plads.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg synes, at det burde kunne gøres meget simpelt!
Vælger man et LK200 og forslaget med 3 snit, så er det blot to ledninger til vendesløjfen og to ledninger til hovedstrækningen. Voila.
Man skal blot sørge for, at der ikke passerer tog over flere snit på samme tid.
Er der noget, at jeg har overset?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
hej Erik. jeg ved ikke om det er nødvendigt, men det stod i min tegning, at begge strenge skal klippes, så det har jeg gjort, og da det køre som det skal, ja så er jeg glad
og da strømen bliver vendt i sløjfen, skal alle 4 vel være fri? ellers kommer problemet jo. men LK 200 er nem, det er bare strøm fra hoved linjen og så ind i sløjfen, og så køre det 
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars
Selve vendesløjfen må kunne laves således med 3 "snit":
Den må kunne laves med 1 modul og to snit, hvis snit placeres efter sporskifte 42440.
3 snit, og grå zone er så det isolerede stykke. Så er vi vist hjemme.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Ja 3 isolerede snit hvis man ønsker at bruge LK200. Men ønsker man at bruge den løsning som Lars efterlyste hjælp til med Roco modulet er der tale om 4 sensor afsnit som er isoleret på begge sider og ikke blot 3 isolerede snit.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej!
Ja 3 isolerede snit hvis man ønsker at bruge LK200. Men ønsker man at bruge den løsning som Lars efterlyste hjælp til med Roco modulet er der tale om 4 sensor afsnit som er isoleret på begge sider og ikke blot 3 isolerede snit.
Når det drejer sig om sensor-udgaven skal der så ikke være 5 eller 6 afsnit. 3 gennemkørsel, 2 blindspor og sløjfen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
vil det ikke være enklere og muligt at nøjes med 2 snit som dem jeg har markeret med rødt??
Hvis man går ud fra at ingen tog er længere end skygge banegården så har det vel ingen betydning, hvis de 2 stikspor er besat af holdene tog?? Vendemodul strækningen jeg har markeret ser umiddelbart længere ud end som opstillingssporene.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
vil det ikke være enklere og muligt at nøjes med 2 snit som dem jeg har markeret med rødt??
Hvis man går ud fra at ingen tog er længere end skygge banegården så har det vel ingen betydning, hvis de 2 stikspor er besat af holdene tog?? Vendemodul strækningen jeg har markeret ser umiddelbart længere ud end som opstillingssporene.
Så kan det vist ikke gøres simplere
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak allesammen,
Problemet er vel løst nu. Grunden til at jeg brugte Roco´s modul var at det skulle nedsætte risikoen for brændte hjul og skinner forårsaget af det korte øjeblik, hvor en kortslutning faktisk finder sted. Om det virkelig er et problem ved jeg ikke
Er der nogen her der har sådanne problemer og finder Roco´s løsning "snedig" eller er det ren marketingfis. Den elektroniske løsning fremgår desværre ikke af brugsanvisningen.
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10767.pdf
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Tak allesammen,
Problemet er vel løst nu. Grunden til at jeg brugte Roco´s modul var at det skulle nedsætte risikoen for brændte hjul og skinner forårsaget af det korte øjeblik, hvor en kortslutning faktisk finder sted. Om det virkelig er et problem ved jeg ikke
Er der nogen her der har sådanne problemer og finder Roco´s løsning "snedig" eller er det ren marketingfis. Den elektroniske løsning fremgår desværre ikke af brugsanvisningen.
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10767.pdf
Venlig hilsen
Lars
Hej!
Hvad er det for en elektronisk løsning der ikke fremgår af den nævnte brugsanvisning???
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Litra P
Indlæg: 1.852
Jo
Figur 3, side 10, "Digital reverse loop with sensor tracks"
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
vil det ikke være enklere og muligt at nøjes med 2 snit som dem jeg har markeret med rødt??
Hvis man går ud fra at ingen tog er længere end skygge banegården så har det vel ingen betydning, hvis de 2 stikspor er besat af holdene tog?? Vendemodul strækningen jeg har markeret ser umiddelbart længere ud end som opstillingssporene.
Snit 1 kan jo flyttes op til det lige sporskiftes afgrening, og snit 2 på den anden side af det sporskifte der er markeret nu. Altså ned til afgrening af første gennemkørselsspor. Ja kan vel gå helt til efter det sidste kurveskifte til 2 gennemkørselsspor.
Men er det uden betydning om der holder tog på de 2 stikspor?
Hvis vi går ud fra det 1. snit er der jo da ikke længde nok (sporskifte længde) til det tog der holder på den skrå/1. stikspor eller?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Det kan være jeg tager fejl, men de 2 tog der kan holde på stiksporene vil ikke jo ikke lave en kortslutning da de jo allerede er inde i vendesløjfen. Ret mig endelig, hvis jeg er galt på den.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det kan være jeg tager fejl, men de 2 tog der kan holde på stiksporene vil ikke jo ikke lave en kortslutning da de jo allerede er inde i vendesløjfen. Ret mig endelig, hvis jeg er galt på den.
Hej Henrik,
det kan også være det er mig der tager fejl.
Det vil derfor være godt hvis nogle flere eksperter vil udtale sig.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Først af alt skal man være enig om hvilket modul der skal bruges = ROCO 10767 eller 10769 ellers kan der sættes streger i en uendelighed.
Der er vel en der har nogle skinner og et modul så det kan afprøves hvad der sker med de tog der holder i stiksporene når de kører ud igen, også efter at der er kørt et tog den forkerte vej rundt imod pilene.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Tak allesammen,
1)Grunden til at jeg brugte Roco´s modul var at det skulle nedsætte risikoen for brændte hjul og skinner forårsaget af det korte øjeblik, hvor en kortslutning faktisk finder sted. Om det virkelig er et problem ved jeg ikke
2)Er der nogen her der har sådanne problemer og finder Roco´s løsning "snedig" eller er det ren marketingfis. Venlig hilsen
Lars
add 1) Nu har jeg altid kørt med =. De sidste ca.15 år digitalt. Jeg har i den tid aldrig set hverken brændte hjul eller skinner pga. Lenz/Roco vendesløjfemoduler. I klubben har vi haft en skjult vendesløjfe i ca. 5 år - der er ikke noget at se ved isoleringerne - så det drejer sig vist om et fortænkt problem.
add 2) Nok det sidste.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
roskilde charlie
Indlæg: 50
Det er min erfaring at der IKKE er nogle problemer med tog der holder i vendesløjfe modulet i forvejen... Hvad enten de holder på sidespor eller stik spor... betyder intet
Vh.
Charlie
Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; )