Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

drejeskiveproblemer med vendesløjfemodul..

Hej sporskiftere...

 

Jeg har netop tilsluttet et Lenz LK200 vendesløjfemodul til en drejeskive (DCC).

Det netop valgte modul skulle netop kunne nå at skifte polerne, således, at DCC systemet (roco multimus, den røde version), ikke vilregistrere en kortslutning..

Men det er nu ikke tilfældet..:

kører jeg ind på drejeskiven, kommer der en kortslutning, vender jeg skiven 180 grader, og kører ind, kommer der ingen kortslutning.

Når kortslutningen optræder, kan jeg "genstarte" på "stop"knappen, og nu kan jeg så fortsætte ind på drejeskiven..

 

Men 2 problemer søger jeg løst:

Hvordan undgår jeg kortslutningen?

Når lokomotivet er vendt, passer pilen i den røde multimus ikke længere, men da vi er flere brugere, er det uhensigtsmæssigt, og vi vil gerne have at når lokomotivet forlader drejeskiven, skal pilen ændres, så det svarer sammen, evt med en dekoderadresse..

 

Mvh Steen

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Steen

tøf tøf skrev:

Hej sporskiftere...
Jeg har netop tilsluttet et Lenz LK200 vendesløjfemodul til en drejeskive (DCC).
Det netop valgte modul skulle netop kunne nå at skifte polerne, således, at DCC systemet (roco multimus, den røde version), ikke vilregistrere en kortslutning..
Men det er nu ikke tilfældet..:
kører jeg ind på drejeskiven, kommer der en kortslutning, vender jeg skiven 180 grader, og kører ind, kommer der ingen kortslutning.
Når kortslutningen optræder, kan jeg "genstarte" på "stop"knappen, og nu kan jeg så fortsætte ind på drejeskiven..
Men 2 problemer søger jeg løst:
Hvordan undgår jeg kortslutningen?
Når lokomotivet er vendt, passer pilen i den røde multimus ikke længere, men da vi er flere brugere, er det uhensigtsmæssigt, og vi vil gerne have at når lokomotivet forlader drejeskiven, skal pilen ændres, så det svarer sammen, evt med en dekoderadresse..

Mvh Steen

Hvordan er modulet tilsluttet?
Giver drejeskiven kørestrøm til remise og afstillingsspor.
Kortslutter det også når du kører ud fra skiven? Afhængigt af skivens retning.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

tøf tøf skrev:

Hej sporskiftere...

 

Jeg har netop tilsluttet et Lenz LK200 vendesløjfemodul til en drejeskive (DCC).

Det netop valgte modul skulle netop kunne nå at skifte polerne, således, at DCC systemet (roco multimus, den røde version), ikke vilregistrere en kortslutning..

Men det er nu ikke tilfældet..:

kører jeg ind på drejeskiven, kommer der en kortslutning, vender jeg skiven 180 grader, og kører ind, kommer der ingen kortslutning.

Når kortslutningen optræder, kan jeg "genstarte" på "stop"knappen, og nu kan jeg så fortsætte ind på drejeskiven..

 

Men 2 problemer søger jeg løst:

Hvordan undgår jeg kortslutningen?

Når lokomotivet er vendt, passer pilen i den røde multimus ikke længere, men da vi er flere brugere, er det uhensigtsmæssigt, og vi vil gerne have at når lokomotivet forlader drejeskiven, skal pilen ændres, så det svarer sammen, evt med en dekoderadresse..

 

Mvh Steen

 

Hvad er det for en drejeskive? F.eks skal Heljans drejeskive ikke bruge vendesløjfemodul, idet den har en indbygget polvender. Check Drejeskivens manual.

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Hej Hans..

Tak for hurtig respons, jeg er virkelig på den, det er et forsøg, inden vi skal lave alle 14 drejeskiver digitale...

Der er i princippet 3 spor, som fører ind til drejeskiven, og 6-8 afstillingsspor..

de 3 og de 8 spor er alle monteret til samme kørestrøm (j og k), som også er tilsluttet indgangen på LK200.

Udgangen på LK200 er så tilsluttet de 2 spor på drejeskiven.. (udgangens j og k terminaler).

I tegningen fra Lenz, virker det som om, der er et kort stykke spor inden drejeskiven, som er fuldstændigt isoleret fra både drejeskivesporet, og det respektive spor..

Kortslutningen opstår f.eks. når bogie 2 på bogielokomotiver netop rammer drejeskivesporet.. (bogie 1 er allerede på drejeskiven).

 

Mvh Steen

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Hej Jørgen..

 

Drejeskiven er "hjemmeproduceret"..og de er de efterfølgende også.

Strømoptaget på drejeskiven er lavet således, at midterakslen "bærer" den ene pol, og de 4 hjul, som broen kører på, rammer en skinne i omkredsen, som bærer den anden pol.. derved ingen kortslutning for selve konstruktionen

Vi afventer stadig at Heljan skal genføre deres digitale drejeskive, da vi skal bruge 2 til den kommende Korsør station.. og ja, Korsør havde 2 sammenfattede drejeskiver..

Mvh Steen

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

tøf tøf skrev:

Hej Hans..

Tak for hurtig respons, jeg er virkelig på den, det er et forsøg, inden vi skal lave alle 14 drejeskiver digitale...

Der er i princippet 3 spor, som fører ind til drejeskiven, og 6-8 afstillingsspor..

de 3 og de 8 spor er alle monteret til samme kørestrøm (j og k), som også er tilsluttet indgangen på LK200.

Udgangen på LK200 er så tilsluttet de 2 spor på drejeskiven.. (udgangens j og k terminaler).

I tegningen fra Lenz, virker det som om, der er et kort stykke spor inden drejeskiven, som er fuldstændigt isoleret fra både drejeskivesporet, og det respektive spor..

Kortslutningen opstår f.eks. når bogie 2 på bogielokomotiver netop rammer drejeskivesporet.. (bogie 1 er allerede på drejeskiven).

Mvh Steen

Det er måske lidt uartigt, men jeg spørger alligevel: Er konstruktionen stabil, den vipper ikke på nogen vis?

Har du afprøvet modulet på en lige strækning? Hvis det virker her, er der en fejl omkring drejeskiven.
Har du kontrolmålt om der, uden modulet tilsluttet, er forbindelse mellem skinnerne på skiven og tilskutningsskinnerne.
Har du forsøgt med et kort stykke spor før og efter drejeskiven der er tilsluttet modulet.

Billede

De små skinnestykker, er jo nok tiltænkt de skiver der forsyner tilslutningssporene fra skiven.

Det kan ikke være fordi in og out på modulet er blevet byttet?

Hvor meget strøm har du til rådighed, det kan jo være et kapløb mellem LK200 og Digitalstyringen, har du mulighed for at forsyne maskindepotet via en booster.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Hej Hans..

Tja, der er lige nogle af dine spørgsmål jeg først kan besvare om 10 dage, da anlægget står på en vintererielukket skole...

Men jeg vil da afprøve LK200 på en prøveopstilling..

Umiddelbart mener jeg ikke, der er byttet om på in og out, meeen... fejl sker jo.

Vi har vel ca 8 boostere i overskud, så det kan sagtens afprøves...

Overskuddet skyldes, at 10764 ( og den forrige 10761) kan ombygges til booster for ca 20.-, og da vi skal bruge 18 multimus, har jeg shoppet på ebay; ca 600.- for både mus, digitalforstærker og trafo, samt dertil hørende kabler... det kan vist ikke gøres billigere..

Men hvorfor kapløb??

 

Mvh Steen

 

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

tøf tøf skrev:

Men hvorfor kapløb??
Mvh Steen

Med kapløb mener jeg: Hvem kommer først. Din digitale styreenhed eller LK200.

Din digitale styreenhed er tættest på strømkilden, så det er der kortslutningen registreres først. Så afhænger det af to ting. Størrelsen af forbruget, før det registreres som en kortslutning og er LK200 hurtig nok!
Derfor forslag med at forsyne over en booster, egentlig samme tanke med en prøveopstilling.

Længden og tværsnit af forsyningsledningerne kan også spille ind. Tynde og lange ledninger, vil reducere digitalcentralens følsomhed over for kortslutninger, da de kan virke som en stor belastning.
Hvis den digitale styreenhed er tilsluttet via korte ledninger, tæt på skiven, reagerer styreenheden hurtigere.


__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.