Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Udfordring med Märklin 24630 og TrainController

Jeg har flere Märklin 24630 treporskifte, men kan ikke få dem til at virke i TC. De vil kun skifte til venstre og lige ud, men ikke til højre.

De virker fint på min CS3, er der andre der har oplevet dette?

Jeg har forsøgt mange ting, men er ved at opgive.

Håber der er andre der har løst det.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Märklin H0, CS3+, C-Spor, TrainController Gold 10.0 B3, Wondows 11 Home.

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Der er et TrainController forum, men det ved du velsagtens. Jeg kiggede, men man skal være registreret for at komme ind.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Ja, Godsbanen – det er jeg helt klar over, og jeg har også forsøgt dér, men desværre uden at få svar. Derfor håbede jeg, at der måske var nogen her, som kunne hjælpe. Jeg beklager meget, hvis mit spørgsmål ikke hører til her eller overtræder nogle regler – det var bestemt ikke min hensigt.

Jeg er bare oprigtigt på udkig efter et svar.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Mit svar var ganske venligt ment. Jeg googlede lidt, men det gav ikke noget brugbart. Faktisk var et af "hittene" det samme spørgsmål oprettet af dig på et engelsktalende forum. Hvilket der ikke er noget galt i. Håber selvfølgelig, at problemet bliver løst.

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Thorben.

Thorben Jensen skrev:
Jeg beklager meget, hvis mit spørgsmål ikke hører til her eller overtræder nogle regler – det var bestemt ikke min hensigt.

Dit spørgsmål hører i høj grad til her, og du har ikke gjort noget forkert: Spørg endeligt videre.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej Thorben,

Kan du evt sende lidt fotos af din sporplan og opsætning af sporskiftene i TC. Hvilken protocol bruger du? 

Mvh

Niels

http://www.niels-modeltog.dk

Like 1 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Jeg forbinder via netværk. Jeg har vedhæftet et billede.

Billede

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej igen,

En switchtime på 0 msec ser forkert ud. Prøv med 200 msec.

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Jeg har prøvet 0, 100, 200, 500 og 1000 og den er helt ligeglad. 0 msec er standard.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej,

Du har sat Traincontroller til at anvende den gamle Märklin protokol MM. Bruger du også den på dekoderen/din CS3? Det skal passe 100% sammen, ellers fungerer det ikke. Vil forøvrigt ikke anbefale at bruge MM, men brug DCC.

Jeg antager at du har checket at adresserne matcher hvad din CS3 udlæser?

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Jeg må indrømme, at det ved jeg intet om, jeg har altid kun benyttet MM og ikke DCC, alle mine skiftespor virker fint. Kan man umiddelbart skifte?

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Lige omkring MM og DCC så vil det som regel være på "museklaveret" at en af de yderste dip-switches bestemmer om elektronikken er til det ene eller andet... og at protokollen ikke er slået fra i CS3'eren selvfølgelig. Men MM ser dog ud til at virke fint nok i TrainController.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej,

Jeg tror dog heller ikke at MM skulle være problemet, men nævner blot at der både i CS3 og TC skal anvendes samme protokol.

Märklin angiver den anbefalede skiftetid for et 74491 drev til 250 msec. 0 msec - så sker der i hvertfald intet!

Hvilken dekoder anvender du til drift af sporskiftet?

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Alle mine skiftespor er sat til 0 sec. - Jeg har forsøgt mange forskellige Switch times uden held.

Jeg benytter Märklin 74466 dekodere til mine tresporskifter.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Thorben,

Du må da indrømme, at en elektrisk puls på 0 sekunder ikke udretter ret meget arbejde! Som eksempelvis at flytte en jernkerne i en spole og dermed skifte dine spor.

Jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe dig videre. Håber at andre har løsningen til dig.

God weekend!

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Tak for dit svar.

Jeg forstår din pointe om, at en elektrisk puls på 0 sekunder ikke vil kunne aktivere en spole til at skifte spor. I TrainController™ er standardværdien for SwitchTime sat til 0 sekunder. Ifølge manualen betyder dette, at der ikke udføres nogen kompensation, hvilket kan tolkes som, at der ikke er indstillet nogen forsinkelse for sporskiftet. 

Jeg har forsøgt at ændre SwitchTime til forskellige værdier mellem 1 og 1000 millisekunder, men uden held. Det ser ud til, at sporskiftet reagerer øjeblikkeligt, uanset hvilken værdi jeg indstiller, dog forkert.​

Jeg håber, at andre måske har en løsning på dette problem.

God weekend!

Mvh

Thorben Jensen

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej!

Switch time er i dette tilfælde den tid en brugsgenstand tilføres spænding og intet andet. Ifølge brugsanvisningen skal CV 34 være indstillet til 0 for 3vejs sporskifter.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Thorben,

Jeg tror ikke TC manualen skal opfattes sådan, at 0 msec er en default værdi. TC kender jo i princippet ikke hvilke skiftepulslængder din modelbane fordrer. 0 msec er her bare at opfatte som "en tilfældig værdi". Alle mine skiftespor er vist sat til 200 msec i TC.

Noget andet er - har du prøvet at klikke lidt rundt på de rød/grønne indikationer i skærmbilledet du sendte? Dette bytter funktionerne, måske det vil bevirke noget positivt.

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej igen, igen.

Nu har jeg lige testet i min egen TC og jeg medgiver at du har ret omkring indstillingen af Switch Time. Om der står 0 eller 200 giver ingen mærkbar forskel.

Altså ligger dit problem andetsteds.

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Har du også TC? har du også et tresporskifte?

Jeg er meget spændt på om det virker hos dig.

Tusind tak for interessen. Jeg håber der en, der også kan bekæfte at det virker, og hvordan Smile

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

PerR

PB

Hej Thorben,

har du prøvet nogle af de hints du har fået på marklin-users.net ?

Jeg synes at de hints lyder som om at de kunne løse dit problem, især de hints som "blid" kommer med.

Jeg bruger dog ikke selv 3-vejs sporskifter eller TC, men jeg synes at det de skriver giver god mening.

Det kunne give god mening hvis dit 3-vejs sporsskifte og TC ikke er enig om rækkefølgen på adresserne i din dekoder i sporskiftet.

Hvis du får det til at virke ved hjælp af disse hints, så må du meget gerne fortælle om løsningen her, da jeg tror at der er flere der ser frem til at høre hvad der skal til før det virker.

Mvh Per

Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej Thorben,

Nu har jeg læst lidt op på vejledningerne til forskellige Märklin dekodere og jeg må give Madsen ganske ret. Du skal have gang i CV programmering og få indstillet CV34 til værdien 0 i din 74466 dekoder. Som default er CV34 sat til værdien 1. Manualen til dekoderen beskriver ikke hvordan programmeringen af CV'er foretages på en CS3, men om dette kan du læse andetsteds.

Pudsigt nok er opsætningen lidt anderledes, hvis der anvendes en m83 dekoder af den "hvide type" (60831). Afhængigt af om der anvendes adresse 1 og 2 eller 3 og 4 skal CV34 eller CV35 sættes til værdien 1. Märklin omtaler denne opsætning som en "Weichenautomat".

mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Det lyder rigtigt. jeg vil gøre et forsøg, om jeg kan finde ud af at ændre CV34=0

I hører resultatet.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej Torben!

Nu er jeg til 2 skinner og DCC så det der med CV på en CS3 i MM mode kan jeg ikke hjælpe dig med.

Dog kunne du jo skifte din CS3 til DCC mode, der burde du kunne finde flere hundrede CVer du kan lege med alt efter hvilken dekoder der er tilsluttet. .

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide

Picture

PerR

PB

Hej Thorben,

hvis du vil ændre i CV'erne på din hvide m83 dekoder (60831), så skal du koble din 60831 til programmeringssporet.

Dernæst går du ind på CS3, og klikker på Rediger øverst til højre og vælger Rediger artikkelliste. Dernæst den artikkel du vil ændre.

Nu har du mulighed for at klikke på den pil der peger mod højre i nederste højre hjørne. Så klikkes på den højre fane over DIP switchene.

Nu vises de første 6 CV'er og for at redigere i CV34 og CV 35, så skal du tilføje disse ved at klikke på menuen (de 3 vandrette streger) øverst til højre i vinduet og vælge Indsæt CV linje. Derefter ændrer du CV nummer på den nyoprettede CV linje, og du kan også give den et bedre navn. Nu kan du ændre værdien ved at skrive den nye værd (1) i det tredie felt. Hvis du har brug for at ændre CV 35, så tilføjer du bare en CV mere.

Når du er færdig, så trykker du bare Luk på de forskellige vinduer.

Mvh Per

Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

Like 1 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Jeg fandt ud af at sætte CV34=0 på min cs3. Nu virker mit sporskifte slet ikke, og jeg kan ikke ændre det tilbage Sad den bliver ved at sige "Read Error".

Jeg har ikke en m83, men bruger kun min Märklin 74466 indbygningsdekoder.

Jeg knokler lidt videre.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Har det betydning om du ændrer indbygningsdekoderen til DCC via dip switchen, når du vil prøve at ændre igen? Bare en løs ide...

Like 0 kan lide

Picture

PerR

PB

Hej Thorben,

men når det er en indbygget dekoder af typen 74466 så har den mfx protokol, og så kan du ændre parametre uden at tænke på MM og DCC CV'er

Du skal blot gå ind i Redigere i artikkellisten og vælge dit sporskifte.

Mvh Per

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Det har jeg prøvet, men jeg kan ikke få lov til at udlæse dekoderen. Måske den skal flyttes til programerings-sporet? Det vil jeg prøve.

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Jeg har nu fundet en løsning, men ikke en god løsning,

Jeg har lavet to skiftespor, venstre og højre, efter hinanden i TC og hver af dem har jeg givet en af addresserne fra mit tresporskifte, ikke elegant, men indtil nu virker det.

Jeg håber stadig der er en bedre måde at løse det på.

Tak til alle.

Thorben.

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej Thorben,

Det kan ikke passe, at det ikke kan løses på en pæn måde. Når dit 3-vejs skifte fungerer korrekt med din CS3, kan TC også bringes til at håndtere det. 

Jeg har prøvet at google lidt bredt. Her er et par tyske links, der omhandler samme problematik:

https://www.danielflori.ch/tipps--tricks/traincontroller/maerklin-dreiwe...

https://www.h0-modellbahnforum.de/t322993f40141-TC-Einstellung-Fleischma...

Måske det kan inspirere til at komme videre.  

mvh

Niels

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels,

Tusind tak for at hjælpe med at finde en løsning, men jeg har checket begge dine links, og der er desværre ingen der endnu har fundet en løsning.

Jeg arbejder videre med min nødløsning, hvor jeg bare har lavet to sporskifter efter hinanden, det er dog underligt, at ingen har fundet en løsning.

mvh
Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej Thorben,

Mit sidste skud i bøssen - foreslår at du skriver om problemet direkte til Freiwald, der har lavet Traincontroller.

Mvh

Niels

Like 1 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Niels

Jeg har skrevet til Freiwald i dag.

Du hører når jeg får et svar.

Thorben

I

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Svar fra Freiwald:

Freiwald Software <freiwaldsoftwarecontact@freiwald.com>

14.46 (for 2 minutter siden)  
til mig
   Dear Mr. Jensen,

thank you very much for your inquiry.
I have to pass. This question can only be answered via our forum
www.freiwald.com/forum

If you did not receive a good response yet I suggest to refresh your
question.

Furthermore, I suggest to perform a search with the part number of the
turnout. As far as I remember there have been some good answers in the
german part of the forum some time ago.

Best regards
Freiwald Software

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej alle sammen,

Jeg vil gerne rette en stor og hjertelig tak til jer alle, især Niels, Godsbanen, PerR, Peter og Lars, for jeres tålmodige hjælp og gode råd undervejs med mit problem med Märklin 24630 trevejsskiftet og TrainController.

Efter mange forsøg, frustrationer og timer med at teste forskellige muligheder lykkedes det mig endelig at finde løsningen! Det viste sig faktisk, at det var "Output Configuration" i TrainController, der skulle ændres, for at tresporskifter med to motorer (og også mit 4-aspect signal) kunne fungere korrekt sammen med CS3.

Jeg er overrasket over, at dette ikke tidligere har været rapporteret tydeligt i TrainControllers forum eller andre steder, men nu er løsningen heldigvis fundet og delt.

Jeg vedhæfter et billede af den korrekte opsætning her, så andre forhåbentlig kan få glæde af løsningen og spare en masse tid.

Billede

Endnu engang mange, mange tak for jeres indsats og støtte – det har været uvurderligt at mærke den gode stemning og hjælpsomhed her i forumet!

Bedste hilsner Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 1 kan lide

Picture

PerR

PB

Hej Thorben.

Super at det endelig lykkedes at få det til at virke.

Og tak for din tilbagemelding og den gode beskrivelse af løsningen.

Den kan hjælpe andre og måske vi også kan huske løsningen på problemet hvis et lignende problem kommer senere.

Mvh Per

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej Thorben,

Godt at høre. Og du har ret i at lige netop dette specifikke emne ikke er specielt godt dokumenteret i TC manualerne. 

Mvh

Niels

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.