Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Märklin 76393 digitalt lys-hovedsignal

Hej,

Jeg har for nylig anskaffet mig et par Märklin 76393 hovedsignaler til mit anlæg med C-skinner og en Central Station 3 (CS3). Desværre har jeg haft svært ved at finde en klar vejledning eller video, der forklarer, hvordan man korrekt opsætter og programmerer disse signaler. Jeg har forsøgt at følge den medfølgende manual, men jeg er stadig usikker på, hvordan jeg skal tildele adresser og integrere signalerne i mit digitale system.​

Er der nogen her i forumet, der har erfaring med opsætning af Märklin 76393 signaler med CS3 og C-skinner? Specifikt er jeg interesseret i:​

• Hvordan man korrekt tilslutter signalet til CS3.

• Trin-for-trin vejledning i programmering af signalets adresse.​

Enhver hjælp, vejledning eller henvisning til nyttige ressourcer vil blive meget værdsat.​

På forhånd tak!

Venlig hilsen, Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Märklin H0, CS3+, C-Spor, TrainController Gold 10.0 B3, Wondows 11 Home.

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

Hvis du kommer til vente for længe , så prøv Baneforum !

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej!

Jeg undres! Har du læst medfølgende manual. Mig bekendt kan et signal ikke tilsluttes CS3 direkte. Der skal en passende dekoder imellem som forbindes og programmeres til den rette adresse og lyssætning, hvis du ønsker automatisk nedbremsning foran signalet skal du også have et bremsemodul tilkoblet

Var der ingen hjælp at hente hvor du købte signalet.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Hej Peter,

Naturligvis har jeg læst manualen, den skriver dog intet om en CS3.

Hvilken dekoder er det du taler om?

Jeg har købt på DBA, der er ingen hjælp at hente Sad

Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

TogSvendsen

PB

Thorben Jensen skrev:

Naturligvis har jeg læst manualen, den skriver dog intet om en CS3.

Hvilken dekoder er det du taler om?

Manualen skriver ikke noget om CS3, da CS3 ikke fandtes da dit signal blev produceret. Du har købt et "tudsegammelt" signal. Märklins signaler (med undtagelse af Start-Up serien) kommer med indbyggede dekodere, så du skal ikke ud og købe en ekstra dekoder. Det er forkert vejledning.

Dit signal har sikkert et "museklaver" hvor du kan sætte en adresse, jf. manualen, og herefter oprette signalet som artikel på din CS3 med den adresse du har valgt. Tilføj artikel, vælg MM som protokol, angiv adressen, vælg signaltypen og færdig.

Bemærk dog, at den type signal er kendt for ikke at reagere helt så godt på kommandoer og den har det med at glemme. Märklin har for år tilbage kasseret signaltypen og gået med en mere moderne dekoder, der supporterer både DCC og MFX.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Det lyder så simpelt, men den har ikke et museklaver, så det kan man ikke indstille.

Iht. manualen har den en dekoder indbygget.

Det er blot progammeringen på en CS3 jeg gerne vil høre om, hvis det kan lade sig gøre.

Mvh. Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

morten

PB

Følger der ikke en "dekoder" med, som beregnet til at blive placeret under C-sporet ?

For at få denne i programmeringsmode, skal der placeres en metalbøjle over 2 kontaktpunkter på dekoderen.

Derefter sender du den ønskede adresse på CS3 ud til dekoderen (tryk på en signal artikel).

Min erfaring siger dog, at disse signaler tit taber adressen, da de er forældede.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

Det er helt korrekt, jeg har dog forsøgt med metalbøjlen på dekoderen.

Jeg oprettede et 3-aspect signal på CS3 og tilsluttede signalet med gul og brun ledning, derefter tændte jeg for CS3, men den gav intet signal, den tændte bare både grøn og rød konstant. Manual siger den skal blinke, jeg forsøgte også at sende alle tre signaler til den.

Jeg er i tvivl om det er rigtigt at bruge gul/brun til strøm. der ligger også en rød/brun i pakningen, men det ser ud som om den skal i det samme stik og ergo det samme?

mvh. Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Picture

morten

PB

Signalet skal blinke når metalbøjlen er påsat - ellers er det defekt.

Har selv haft store problemer med signalerne i denne serie. De skal også være af en version 2 (gul label V2 påsat pakken).

Har kun fået dem til at virke stabil på CS3 via en ekstern signaldekoder.

Like 0 kan lide

Picture

Thorben Jensen

IT

PB

OK, så er det defekt, den blinker ikke og har ingen V2 mærkat.

Jeg køber et nyt, de er nemmere. Smile

mvh. Thorben

Rinkenæs, 6300 Gråsten.

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.