Hej til Alle på Sporskiftet
Jeg ved at der ikke er dumme spørgsmål, men jeg spørger alligevel
Har siddet og læst forskellige indlæg om signaler og har efterhånden fået pejlet mig ind på hvilke jeg skal bruge.
Jeg kører digitalt ac.
Det kan være jeg tænker analogt, fordi og nu kommer det, hvordan får de enkelte toge infomationer om hvor og hvornår de skal standse og stoppe.
Skal de enkelte signaler have kontakt med sporene får at virke.
Jeg ved ikke om det lyder tåbeligt, men en forklaring ville være rart.
Hilsen Niels
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Det afhænger af, hvordan Du vil drive Dine signaler
Du er en analogmand ( som mig ) med Din styringen, så Du vil sikkert styre en vis del af Dine signaler !
Du vil sikkert styre, hvornår en togstamme må køre ud og ind af en station, så det er styret manuel af en kontakt i Din sportavle ( og ligegyldig om det er med en død skinne eller med f. eks. et bremsemodul ) ...
Så her skal signalet være i forbindelse med den 3. skinne.
Med "bloksignaler" kan Du få dem til skifte med kontaktskinner ( og da Du bruger K skinner ), er løsningen med en isoleret skinne pænere + evt. et tilhørende relæ + en brokobling, der åbner og lukker en blok.
Og her synes jeg at et bremsemodul passer pænt ind.
Så kort beskrevet, skal Du kun´styre ind- og udkørsel og lade resten være op til de tog, der futter rund på anlægget for de har alle en slæbesko eller uisoleret vognaksler, der kan bruger.
Det der mine tanker på en analog styring i en digital verden ..............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
kRUMMELED
Hasle
Indlæg: 25
Hej Jørgen
Det jeg tænkte på var jo at når jeg nu kører digitalt, kunne undgå at skulle adskille skinnerne for at indsætte en spæring. Jeg havde håbet på at det ikke var nødvendigt hvis signalet talte direkte sammen med selve toget.