Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Ombygning af N lokomotiv med Uhlenbrock 73500

Hej. Jeg ombygger et damplokomotiv til digital drift, men er kommet lidt i problemer med det. Den kører ganske kort, så enten stopper det med blinkede lys (kortslutning) eller det kører lidt frem og tilbage af sig selv. Jeg har overdelen af lokomotivet og tender, så mener ikke jeg har nogen kortslutning af ledninger og evt. stel. Hvordan udlæser jeg en fejlmeldning ??? Og vil den ikke bare udlæse min fejl som en kortslutning ??? Mvh Finn

Spor N, tysk epoke 3

Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

PB  Hjemmeside

nimbussen skrev:
Hej. Jeg ombygger et damplokomotiv til digital drift, men er kommet lidt i problemer med det. Den kører ganske kort, så enten stopper det med blinkede lys (kortslutning) eller det kører lidt frem og tilbage af sig selv. Jeg har overdelen af lokomotivet og tender, så mener ikke jeg har nogen kortslutning af ledninger og evt. stel. Hvordan udlæser jeg en fejlmeldning ??? Og vil den ikke bare udlæse min fejl som en kortslutning ??? Mvh Finn

Du har ikke skrevet, hvilket lokomotiv, der er tale om (Fleischmann, Roco, Märklin har alle laver N-maskinen).

Er motoren rengjort, den kan faktisk godt kortslutte, hvis den er beskidt.

Hvis det er en Fleischmann skal motorskjoldet udskiftes til et isoleret.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Ham. Det er faktisk et Fleischman, men jeg synes ikke det er forbindelse. Men hvis der er, hvor får jeg så fat i sådan et isoleret motorskjold ??? Mvh. Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

PB  Hjemmeside

nimbussen skrev:
Ham. Det er faktisk et Fleischman, men jeg synes ikke det er forbindelse. Men hvis der er, hvor får jeg så fat i sådan et isoleret motorskjold ??? Mvh. Finn

Din forhandler kan skaffe reservedelen, hvis dit skold ikke er isoleret (det er det i nogle tilfælde i andre ikke på ældre Fleischmann lokomotiver). På Sporet, Togdillen eller TIkøb Hobby er gode muligheder.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

PB  Blog

pejft skrev:

nimbussen skrev:

Din forhandler kan skaffe reservedelen, hvis dit skold ikke er isoleret (det er det i nogle tilfælde i andre ikke på ældre Fleischmann lokomotiver). På Sporet, Togdillen eller TIkøb Hobby er gode muligheder.

Hvis du er heldig så kan du nøjes med at fjerne en kobberlammel eller to for at begge poler på motoren er isolerede.

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Hej. Sidste nyt. Har været ved en forhandler, og han synes det lød lidt underligt med et isoleret skjold, men foreslog at jeg skulle lidt på det print igen. Så det vil jeg gøre når jeg kommer hjem til mig selv i morgen. Mvh. Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Beklager rodet i min skriverier, men det er skrevet på en iPad, og den kan så ikke finde ud af linieskift. Mvh. Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

PB  Blog

Hvilket Fleischmann lokomotiv er det specifikt det drejer sig om?

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Mon ikke det er et skala n lokomotiv der er tale om?

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Fleischman 7172, hedder udfordringen...

Mvh.

Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

PTMadsen

Haderslev

PB

nimbussen skrev:

Mvh.

Finn

Hej.

Det havde været passende at du havde skrevet det i dit første indlæg. Her er så dyret http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/7172_13599.pdf

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

PB  Blog

nimbussen skrev:

Mvh.

Finn

Er det den her http://www.ebay.de/itm/Fleischmann-7172-Stromlinienlok-Reichsadler-BR-01-1070-DRG-OVP-/310395441830 eller den nyere udgave PTMadsen linker til?

MVH

Morten Strårup

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Hej Morten og Henrik.

Det er den som Morten har et billede af.

Nærmere om projektet følger senere på dagen.

Mvh.

Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

PB  Blog

nimbussen skrev:

Hej Morten og Henrik.

Det er den som Morten har et billede af.

Nærmere om projektet følger senere på dagen.

Mvh.

Finn

Hvis den er opbygget som andre Fleischmann lokomotiver fra den tid, så kan du i tenderen se et lille print på siden af motoren med lameller der rører motorens poler, det skal du enten modificere, så der ikke er forbindelse til skinnerne eller fjerne helt og lodde ledninger direkte på motoren. Det er muligt at motorens nederste pol hviler direkte på chassiet, i det tilfælde skal du have fjernet nok materiale fra tenderen til at der ikke er forbindelse længere.

Husk at fjerne spoler, kondensatorer og andet gøgl der måtte sidde monteret.

MVH

Morten Strårup

Like 0 kan lide

Picture

nimbussen

Tekniker

PB

Hej igen.

Nu kommer så sidste del...

Efter et besøg hos en forhandler, bestemte jeg mig for at kigge lidt på det igen.

Og det viste sig at printet var ikke ens på begge sider, så efter at jeg tog "spoler, kondensator og andet gøgl" ( citat slut ) af, og flyttede en ledning på printet, så det skraks bedre ud.

Men det kørte forsat ujævnt, og min forhanlder havde også sagt at jeg skulle være forberedt på at dekoderen måske var brændt af.

Testede en anden dekoder i min ny indkøbte dekodertester fra ESU ( kan anbefales ), nu skiftede jeg så dekoder og det kørte som det skulle, efter lidt olie og tilkøring.

Men lyset lever sit eget liv !!! det vil ikke tænde når jeg kører frem, skifter jeg til bak tænder det og lyser forsat når jeg igen skifter til frem.

Men nu bliver det lagt til side for en stund, orker ikke mere med det lokomotiv.

Nu skal der bruges tid på nogle af de andre som skal bygges om.

Tak for svar og indput, det har hjulpet mig i denne sag.

Mvh.

Finn

Spor N, tysk epoke 3

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide

Picture

DCC

PB

Reset lige dekoderen til fabriksindstillinger, hjalp det ? prøv at kigge på hvordan lyset får spænding, jeg ville ikke bruge stel til noget som helst til at forsyne mit lok med, hvis det kan undgåes.

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.