Hejsa
Jeg står for at skulle udskifte min afbrændte Märklin decoder i min køf med en ny fra ESU.
Jeg vil gerne bruge en Micro (Multi) fordi den er nemmere at gemme væk bagefter, men er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved denne installation?
Og ja, jeg har kigget på digitaltog.dk og også googlet, men det fik jeg ikke meget brugbart ud af.
Mener at huske at denne model er udstyret både med hvidt frontlys og rødt baglys (ellers passer antallet af ledninger heller ikke).
Mvh
Kristian
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Du skal starte med at sikre dig at dekoderen er stærk nok til at drive motoren, en LP micro kan levere 0,75A og en LP 1,1A.
Så vidt jeg kan se rundt omkring, så anvender modellen lysdioder, så du skal huske at forbinde dem rigtigt, anoden skal til den blå fællesledning og katoden til henholdsvis den hvide og den gule ledning. Husk at sikre dig at de har en formodstand.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
CVVEST
God aften...
Der kan uden problemer ligge en Lokpilot V4,0 i sådan en!!!!
Lys dioderne i Köfén har ikke indbygget formodstand!!!
Her skal du lige sikre dig at decoderen er justeret ned i de pågældende cv værdier, for kørelys...( F0 )
- start med lysstyrken - juster den til ca. 3 udaf 31 mulige!!
Og skulle du så kede dig lidt for meget, kan der med lidt fingersnilde monteres rotorblink på taget, og
invendig lys i kabinen mm.
micro smd dioder er her at foretrække pga størrelsen ( husk at juster cv ned til eks 1 + modstand 1000 ohm )
Rigtig go fornøjelse med projektet....mvh: CVV
Modulanlæg primært dansk rullende materiel mm.
Specialombygninger mm.
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Hejsa
Nu er det sådan at jeg har en 4.0 Micro på lager og så bliver det den der skal bruges.
Og ja den er rigeligt stor til en Køf
CVVEST (Navn?):
Hvad mener du med at justerer CV værdierne ned?
Betyder det at der kan undværes formodstand?
Ehh... så meget keder jeg mig altså ikke
Mvh
Kristian
CVVEST
Hej Kristian....
Når en decoder er ny, så er det typisk at alle funktionsudgangene er stillet til at levere fuld lysstyrke....(ESU)
så hvis du vælger at koble smd dioder direkte på udgangen, så vil de brænde af på stedet!!!!!
Udgangsstyrken ligger på ca. 17 - 19 v alt efter forbrug på anlægget!
V 4,0 har 31 justeringsmuligheder for hver funktionsudgang.....
31 = fuld styrke!
1 = ca. 0,8 til 1 V
Og nej husk altid at anvende formodstand, for at stabilisere kredsløbet...
( det er noget med at "strømmen" kan flyde frit og ukontrolleret i kredsløbet - men det ved elektronikfolk meget mere om )
Håber det kan bruges.....bedste hilsner: Klaus
Modulanlæg primært dansk rullende materiel mm.
Specialombygninger mm.