Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 238

PB  Blog

Mobilstation Märklin 60653

 Hej jeg har fået fortalt at de første Märklin 60653 Mobile Station 2 ikke kan opdateres, kan det have sin rigtighed ? jeg har også sæt 60760 motor og dekoder hvor jeg har tilsluttet dekoder til omtalte station gennem en esu dekoder tester men jeg kan ikke få kontakt med dekoderen nogen som har en ide til hvad der kan være galt ?

 

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej Andersen,

Alle MS2 kan opdateres til seneste software fra Märklin. Der er mig bekendt ikke på noget tidspunkt ændret på MS2, bortset fra farve på æsken, så der findes reelt kun den ene generation.

Dit sidste spørgsmål kræver vist lidt flere informationer på bordet.  Smile

Mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 238

PB  Blog

 Hej Niels Tak for svaret, så er det nok fordi at vi prøvede at opdatere den med en tilsvarende ms2 af den nye sorte type måske skal der en centralstation til.

jeg prøver at uddybe det andet spørgsmål med hensyn til dekoderen fra et nyt 60760 motorombygningssæt, når jeg tilslutter dekoderen til esu dekoder tester og mobilstationen og indtaster adresse 78 som er den adresse den skulle have fra fabrikken ifølge vejledningen fra sættet, sker der intet, motoren fra sættet er vel ikke meget anderledes end den der sidder på esu testeren  ?

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Hvis MS2 er født med kun fire sprog, kan den ikke opdateres til dansk sprog. Er ikke sikker, men mener at have læst, at den eneste forskel på MS2, er farven på kabinettet, så den burde kunne opdatere den anden uden problemer, men ellers skal den lige hænges på en CS2. Hvis den har en meget gammel SW, så skal den på CS2. Se evt. i wiki afsnittet her på sporskiftet.

ESU dekoder testeren er til ESU dekodere, nu kan jeg ikke huske om de har samme forbindelser som Märklins, men det kan du tjekke i manualerne, og så evt. prøve med de rigtig forbindelser.

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 238

PB  Blog

 Tak for svar på den ms2 jeg har er der kun Tysk/Engelsk tekst, så måske skal jeg se om jeg kan få den opdateret hos en med en cs2. Mon CS3 kan opdatere?  i manualen til esu dekoder tester er der også skrevet om Märklins ledningsfarver så jeg tror ikke at det er der fejlen er, jeg har tænkt over om det måske er motoren på esu testeren,  dekoderen ikke kan håndtere jeg orker næsten ikke at indbygge den for at måske konstatere at den er defekt det er jo derfor man har en tester, jeg har testet andre dekodere som ikke er fra esu

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

ESU og Märklins decodere følger IKKE samme norm. ESU 21-polet stik følger NEM-normen. Märklins 21-polet stik følger NMRA-normen. Der er ikke stor forskel, men der er nogle få væsentlige forskelle. Om det har betydning i forbindelse med brugen af ESU's tester, skal jeg ikke kunne sige.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 238

PB  Blog

ja det kan jo godt have noget at sige, det er forøvrigt dumt at de ikke er ens og overholder samme norm det burdte jo være fordelen ved at man monterer stik, at de hurtig kan flyttes rundt på forskellige modeller mv. Men denne dekoder har løse ledninger så det er heller ikke det der er problemet, heldigvis var den ikke særlig dyr så hvis den kommer på tabslisten så.går det nok. det er bare iriterrende at jeg ikke kan få.gang iden

vh Ansersen 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Informationer om Opdatering af Mobilstation 2 ( 60653 / 60657 ) :

Siden CS3 / CS3+ - Software-version 1.2.0 ( Udgivet 05-12-2016 ) er der indlagt en MS2 Opdatering til V2.7 på CS3 / CS3+ - enhederne.

Siden CS2 - Software-version 4.2.0 er der indlagt en MS2 Opdatering til V2.7 på CS2 - enhederne

Tilslut din MS2 (60653/60653) til CS3/CS3+ eller CS2 for Opdatering til V2.7

MS2 Software-Version 2.7 retter følgende i forbindelse med brugen af MS2 (60653/60657) sammen med CS3 / CS3+ - enhederne.

    MS 2 (60653/60657) - Overtagelse af Lokomotiver fra CS3/CS3+ :

  • En fejl er rettet, som førte til et ikke-kompitabel Lokomotiv på MS2. Baggrunden herftil var en manglende Status-Info til de berørte Lokomotiver.
  • Når Status-Info ikke var tilgængelig, manglede Lokomotivet i MS2-Lokomotiv-listen.
  • Magnetartikel-positioner på en MS2 (60653/60657) som er tilsluttet til en CS3/CS3+ vises nu "korrekt" på MS2-enheden.

MS2 Software-version 2.5 retter følgende i forbindelse med brugen af MS2 (60653) i forbindelse med CS2 (60215/60214/60213) enhederne.

  • Meddelelse fra Marklin :
  • Vi har i de sidste par uger modtaget Reklamtions-meldinger om en mis-funktion af Regulatoren på 60653 Mobilstation 2.
  • Dette kan ses som uregelmæssige "spring" på Lokomotivet ved høje hastigheder eller sågar en hastigheds-nedsættelse i stedet for den den ønskede ændring i den anden retning.
  • Vores software-Udviklere har lokaliseret denne fejl og har oplagt en en ny Opdatering til MS2 (V2.5) på Online-Serveren til CS2 - enhederne.

Aktuel GFP-Version til Marklin 60112/60113 - MS2 tilslutningsbokse er : V1.39 

GFP-Version V1.39 - retter blandt andet en fejl i forbindelse tilmeldning af Loksound V4.0 Decodere til MS2 (60653).

Aktuel GFP-Version til Marklin 60114/60116 - MS2 tilslutningsbokse er : Vx.xx  ( jeg ejer ikke en af disse bokse, så måske en anden kan være behjælpelig med Information om dette )

 

MS2 kan med MFX & MFX+ maksimalt styre F0 - F15

MS2 kan med MM2 Programmerbare Decodere styre F0 - F8  ( F5-F8 via 2, Motorola-Adresse - CV / Register 75 )

MS2 kan med DCC maksimalt styre F0 - F15.

Der er ingen understøttelse for Lok-funktionerne F16-F31 på MS2 - enhederne på de nyere Lokomotiv-decodere som understøtter F16 - F31 funktionerne, dertil skal der anvendes en CS3 / CS3+ eller CS2.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.