Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Lys flimrer

Hej med jer. Har prøvet før, men prøver nu igen. 

har et lille lok. Med faulhaber motor og loksound 5 Micro og power pack. tog kører super helt uden hakken eller noget over strømløse hjertestykker og lignende ( 2 aksler ) men lyset blinker usymmetrisk ,som ved dårlig forbindels.Har tjekket alt gennem lang tid og kan ikke finde nogen fejl. Kan man sætte en lille kondensator over lysdioden , uden at skade dekoderen ?

mvh. Mogens

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.278

PB  Hjemmeside

Hvis lokomotivet er ombygget fra analog til digital, kan problemet være, at pæren trækker stel fra chassiset og ikke fra dekoderen. Dermed bliver den født med + DC og får asymetrisk pulserende DC (Vekselstrøm) som stel. Derfor flimren.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Tak for dit bud,men både plus og minus er fra dekoder som ikke rører stel.

mvh Mogens

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenningS

Roskilde

Indlæg: 56

PB

Dekoderen kan muligvis ikke lide at kondensatoren sender strøm tilbage. Men det kan undgås ved at sætte en diode mellem dekoder og Led/kondensator.

__________________

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2. En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium. Intellibox 65000 til test og julebane
Medlem af MIST-Zealand

Like 0 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Hej Henning

det må prøves - tak for det 

skal der kun diode på plus , eller begge ledn..

mvh 

Mogens

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 125

PB

Hej!

Er det sådan at lyset blinker hele tiden medens du kører  i samme hastighedstrin?

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Hej 

det blinker usymmetrisk,som ved dårlig forbindelse,hvilket jeg ikke mener der er, og uanset hastighed. 

alt er renset og tjekket - hjul, strømoptag, lodninger og skinner. 
mvh 

Mogens

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenningS

Roskilde

Indlæg: 56

PB

Der behøves kun en diode, som jeg vil sætte mellem funktionsudgangen og Led. Du har velogså en formodstand til LED, så jeg ville sætte dioden mellem dekoderudgang og formodstand. Du skriver plus, men som jeg husker det, er udgangene negative. 

__________________

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2. En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium. Intellibox 65000 til test og julebane
Medlem af MIST-Zealand

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.705

PB

Mogens, vis du har forbunnet LED og formodstand til + og udgang og det blinker, er der noget galt. Det kan du måske ændre på med en kondensator, men det retter ikke fejlen. Du skal finne ud af vad der er galt og rette den fejl.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Bent og Henning

lysdioden er forbundet fra funktionsudgang med formodstand,og noget er nok galt,men hvad? Har som skrevet ledt overalt,så jeg prøver med en kondensator og en diode og krydser fingre for at det virker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.705

PB

Du må kun bruge en meget lille kondensator, til gengæld behøves du ingen diode.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.796

PB

Bent_P skrev:

Du må kun bruge en meget lille kondensator, til gengæld behøves du ingen diode.

Var det ikke bedre, hvis der angives en vis talmæssig størrelse end en meget lille kondensator.....l

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Hej Bent.

som Henning skriver,vil jeg meget gerne have størrelse på kondensator, da jeg ikke ved så meget om elektronik.

Kan jeg ellers ødelægge dekoder ?

mvh 

Mogens

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.705

PB

Et bud ville Være et sted mellem 100 nF til 1 u. Men det løser ikke din fejl.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

EJP

Pensionist

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Hej Mogens

Kan du beskrive måden dioderne flimrer på lidt mere. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det usymmetriske.

Et par spørgsmål:

Er udgangene defineret som dæmpbare og ikke noget som mars/gyro eller andre måder?

Er lysstyrke på udgangene skruet ned fra 100% til lavere værdi? Hvis ja, vil en diode blinke, da dekoderen ikke leverer glat spænding. Her kunne en kondensator måske hjælpe. Jeg har dog ikke prøvet.

Hvor stor er din formodstand og er den sat på hver enkelt diode eller fælles?

Jeg bruger selv formodstand på 33K Ohm, da den dæmper lysdioden fint og jeg anvender altid 100% lys for at undgå bliinkeriet

Hvilke udgande på dekoderen anvender du?

Med venlig hilsen

Erik Juul-Pedersen

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Delmonde

Pensionist

Indlæg: 10

PB

Hej alle.

nu virker det - dejligt

det var lysstyrken der var skruet ned, ( som Erik har skrevet ) hvilket jeg troede var OK.

men stor tak for alle input - meget kan måske bruges på et andet tidspunkt.
mvh.

Mogens

Like 0 kan lide
Top

Picture

EJP

Pensionist

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Det glæder mig, at mit svar kunne bruges.

Dekoderne indeholder efterhånden så mange muligheder, og dermed fejlmuligheder, at det er frygtelig nemt at overse problemer i kodningen.

Jjeg kan heller ikke altid finde ud af problemerne, men det er altid en god ide at kigge kondingen igennem ved problemer eller ønske om forbedringer.

Det er samtidig det sted, der er nemmest at rette. Megen anden rettelse kræver adskillelse og lodning.

Erik Juul-Pedersen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.