Følgende er mest af alt ment som et tankeeksperiment:
Hvis ikke jeg husker helt fejl, mener jeg at LocoNet principielt "kun" kan række ca. 100 meter (det burde selvfølgelig være rigeligt for de fleste); omend at man i f.eks.FREMO-regi har været i stand til at lave dem længere
I den forbndelse kommer jeg til at tænke på, om det skyldes den signalstyrke som f.eks. digitalcentral og andet udstyr sender med, eller om det skyldes tab af signalstyrke i kablerne.
Hvis det skyldes kablerne, kan det så løses ved at bruge en anden kabeltype, f.eks. alm. netværkskabler? De bruger ganske vidt andre stik og har flere ledninger end nødvendigt, men det er jo ingen udfordring at lave en adapter ved at skifte det ene stik på et standardkabel til LocoNet til et RJ45 som bruges til netværkskabler.
Jeg mener at have lært, i forbindelse med et kursus i elektronik, at usnoede kabler, såsom telefonkabler, har et større signaltab end snoede kabler, hvor netværkskabler har ledningerne snoet parvis hvorfor disse kabler ofte kaldes enten UTP eller STP (afhængigt af om kablet er skærmet). Er der nogen sandhed i det udsagn, og ville det evt. kunne give en længere rækkevidde på LocoNet, ligesom at netværkskabel kan købes billigere end færdige LocoNet-kabler. Natuligvis kan man også selv fremstille sine kabler til LocoNet, men hvorvidt det kan svare sig, ved jeg ikke.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
spazerman
AM
Indlæg: 121
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
mr-data
Indlæg: 805
Hvad kablerne angår, så regnede jeg godt med at det var der problemet lå. Jeg er på nuværende ikke medlem af FREMO, men jeg overvejer kraftigt at blive det, så jeg har lavet en hel del research, og det med en booster pr. station er i følge alle de sider jeg har læst, nærmest et ufravigeligt krav.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
At mange enheder tager strøm fra LocoNettet ved jeg godt, bl.a. har Uhlenbrock valgt at deres IBcontrol (groft sagt en IB med boosterdelen fjernet) skal have strøm ad denne vej. Ganske vidst så trækker den ikke al verdens strøm, men jeg synes stadig at de burde give den en selvstændig strømforsyning. Men okay, det problem kan jo undgåes ved at lade en alm. IB fungere som slave; så har du booster og ekstra styrepult i en enhed.
Hvad kabelføringen angår, så er det lige netop detalje den som jeg synes er allerfedest ved LocoNet. De fleste andre systemer kræver at man på det nærmeste laver en punkt-til-punkt forbindelse, som enheder kan tisluttes.
I mit drømmescenarie, som vil kræve en hel del plads, vil jeg lave et layout som principielt er en punkt-til-punkt-bane (primær), hvor den ene endestation har mere trafik end blot den primære, som vha. af to vendesløjfer kan få ekstra trafik; dette for at give en mere udfordrende drift med en køreplan som skal overholdes. Udover disse to dele, skulle der så gerne indgå et par sidebaner til den primære. I et sådant scenarie vil det være nødvendigt at blande flere kabelføringer (topologier), såsom et T med centralenhed i centrum, og flere forgreninger.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.