Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

LocoNet kabler

Følgende er mest af alt ment som et tankeeksperiment:

Hvis ikke jeg husker helt fejl, mener jeg at LocoNet principielt "kun" kan række ca. 100 meter (det burde selvfølgelig være rigeligt for de fleste); omend at man i f.eks.FREMO-regi har været i stand til at lave dem længere

I den forbndelse kommer jeg til at tænke på, om det skyldes den signalstyrke som f.eks. digitalcentral og andet udstyr sender med, eller om det skyldes tab af signalstyrke i kablerne.

Hvis det skyldes kablerne, kan det så løses ved at bruge en anden kabeltype, f.eks. alm. netværkskabler? De bruger ganske vidt andre stik og har flere ledninger end nødvendigt, men det er jo ingen udfordring at lave en adapter ved at skifte det ene stik på et standardkabel til LocoNet til et RJ45 som bruges til netværkskabler.

Jeg mener at have lært, i forbindelse med et kursus i elektronik, at usnoede kabler, såsom telefonkabler, har et større signaltab end snoede kabler, hvor netværkskabler har ledningerne snoet parvis hvorfor disse kabler ofte kaldes enten UTP eller STP (afhængigt af om kablet er skærmet). Er der nogen sandhed i det udsagn, og ville det evt. kunne give en længere rækkevidde på LocoNet, ligesom at netværkskabel kan købes billigere end færdige LocoNet-kabler. Natuligvis kan man også selv fremstille sine kabler til LocoNet, men hvorvidt det kan svare sig, ved jeg ikke.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

Hej Det er primært kablernes skyld. I Fremo har vi 1 booster pr. Station, hvilket hjælper på rækkevidden. Jan
__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

Mange Loco-net enheder tager strøm fra Loco-net kablet. Standarden er 500 mA pr udgang. Ved meget lange kabler kommer der spændings fald. Men ved at indsætte en Loco-net strømforsyning eller booster undgås dette. Generalt er Loco-net ukritisk med kabel føring, så længe signalet ikke kører i ring. Mvh. Ole Vedel
Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

spazerman skrev:
Hej Det er primært kablernes skyld. I Fremo har vi 1 booster pr. Station, hvilket hjælper på rækkevidden. Jan

Hvad kablerne angår, så regnede jeg godt med at det var der problemet lå. Jeg er på nuværende ikke medlem af FREMO, men jeg overvejer kraftigt at blive det, så jeg har lavet en hel del research, og det med en booster pr. station er i følge alle de sider jeg har læst, nærmest et ufravigeligt krav.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ole Vedel skrev:
Mange Loco-net enheder tager strøm fra Loco-net kablet. Standarden er 500 mA pr udgang. Ved meget lange kabler kommer der spændings fald. Men ved at indsætte en Loco-net strømforsyning eller booster undgås dette. Generalt er Loco-net ukritisk med kabel føring, så længe signalet ikke kører i ring. Mvh. Ole Vedel

At mange enheder tager strøm fra LocoNettet ved jeg godt, bl.a. har Uhlenbrock valgt at deres IBcontrol (groft sagt en IB med boosterdelen fjernet) skal have strøm ad denne vej. Ganske vidst så trækker den ikke al verdens strøm, men jeg synes stadig at de burde give den en selvstændig strømforsyning. Men okay, det problem kan jo undgåes ved at lade en alm. IB fungere som slave; så har du booster og ekstra styrepult i en enhed.

Hvad kabelføringen angår, så er det lige netop detalje den som jeg synes er allerfedest ved LocoNet. De fleste andre systemer kræver at man på det nærmeste laver en punkt-til-punkt forbindelse, som enheder kan tisluttes.

I mit drømmescenarie, som vil kræve en hel del plads, vil jeg lave et layout som principielt er en punkt-til-punkt-bane (primær), hvor den ene endestation har mere trafik end blot den primære, som vha. af to vendesløjfer kan få ekstra trafik; dette for at give en mere udfordrende drift med en køreplan som skal overholdes. Udover disse to dele, skulle der så gerne indgå et par sidebaner til den primære. I et sådant scenarie vil det være nødvendigt at blande flere kabelføringer (topologier), såsom et T med centralenhed i centrum, og flere forgreninger.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.