Jeg overvejer og købe en Marklin Trafo 60052 (mørke grå) som set her.... Jeg har en plan om at bruge til mine tre MS 2… (til digital kørestrøm)
Mit system er forbundet på følgende måde….Jeg har tre MS2 som er forbundet til en MS2 HUB ( 60122) – denne hub er forbundet til skinneboksen (60113)…. Det er til denne skinneboks jeg planlægger og forbinde denne trafo (60052)……Men kan jeg det..???
I diverse manualer kan jeg se det lader sig gøre med MS1 – og hos en enkelt forhandler i udlandet kan jeg se at de skriver den både kan bruges til MS1 og MS2……..Jeg vil lige være HELT sikker inden jeg køber den…..
Jeg ser frem til jeres svar. På forhånd tak
MVH
Lars
(Stationsforstanderen)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Hej,
Ja, det kan du sagtens.
Du skal selvfølgelig finde dig et passende kabel / stik til boksen - f.eks. fra en eller anden gammel strømforsyning til andet formål. (Det kan endda være der ligger sådan et kabel ved i trafo-æsken...)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Stationsforstanderen
IT Assistent
Hej Peter .....
Tak for dit svar....
Det lyder godt...... Der er et stik med ledning til - som jeg ved passer i den skinnetilslutning der styres via traadloes fjernbetjening - saa mon ikke den passer i skinneboksen (60113) ogsaa
MVH
Lars
(Stationsforstanderen)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Jo, det skulle jeg mene.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Frank F
Vamdrup
Hej Lars
Du skal bruge følgende Marklin Artikel-numre :
Kabel - Marklin ET-Nr : 610718 - Passer til Marklin 60113 (H0) / 60112 (Spor1) Tilslutningsboksene.
Stik - Marklin ET-Nr : 610662 - Stikket monteres på de løse lednings-ender, passer til Stik-Indgangen på bagsiden af 60052 Transformeren.
Bemærk : Du øger ikke udgangs-effekten på Marklin 60653MS2/60113, ved at anvende Marklin 60052 Transformeren, Udgangs-effekten vil stadig være den samme.
Bemærk ligeledes at for hver 60653 MS2 tilsluttet til Marklin 60122 HUB, bruges der ca 0,5 Watt af Strøm-kapaciteten, f.eks vil fire stk MS2 anvende til sammen 2 Watt.
Der kan maksimalt være tilsluttet op til 10 Stk Mobilstation 2 ved hjælp af 2 stk 60122 USB HUB, det samlede forbrug vil så være 5 Watt.
Håber det hjælper dig lidt på vej !
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
Stationsforstanderen
IT Assistent
Hej Frank F.....
Ok..... du siger udgangseffekten bliver den samme som med skinneboks (60113).....Ideen med at købe denne trafo var at sikre mig mod for lidt strøm på min bane..... Min bane er ikke så stor.... ca. 195 x 237 cm - men forventelig i tre lag - hvoraf jeg er igang med den skjulte banegård p.t.. Men du mener at jeg ligeså godt kan nøjes med den skinneboks jeg allerede har.....???
Men har de ikke forskellig udgangseffekt...??? Eller ..???
Kan jeg så bruge den til mine analoge signaler og sporskifter...??
MVH
Lars
(Stationsforstanderen)
Frank F
Vamdrup
Hej Lars
Det er ikke Mobilstation 2 som genererer Udgangs-effekten, men derimod 60113 / 60112 Skinneboksene.
Maksimal Udgangs-effekt på 60113/60112 Skinneboksene er 1,9 A, hvilket generer strøm nok til ca. 4 Lokomotiver på en gang, hvis der ikke er for mange
strømslugende funktioner tændt, som f.eks Røggenerator på et Lokomotiv.
Har du personvogne stående på Anlægget med indbygget belysning, som forsynes via egen slæbesko monterer under personvognen, forbruger disse
vogne også af strømmen.
Uanset om du bruger Marklin 60052 Transformatoren eller den til MS2 og skinneboksene anvendte Marklin 66361 Strømforsyning får du ikke større udgangs-
effekt end 1,9 A til anlægget
Mobilstation 2 er ikke andet end en Styrings-enhed, som via GFP-Proccesoren indbygget i 60113/60112 Skinneboksene genererer Skinne-signalerne til
Marklin Motorola / MFX / MFX+ / DCC samt til Sporskifter og andet tilbehør
Se denne PDF-Fil : http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-306.pdf for mere Information angående Udgangs-effekten.
Nu Skriver du at din bane ikke er så stor ( ca 4,6 m2), men er i 3 lag, hvilket giver næsten 14 m2 samlet , hvilket teknisk set betragtes som en "middelstor" modeljernbane.
Yderligere angiver du at du er i gang med at opbygge en Skjult banegård, hvoraf jeg vil formode at du har tanker om en automatisering af driften med 2-3 kørende
Lokomotiver eller mere af gangen og måske endda en 2-3 Vognstammer med x antal Personvogne med belysning
Har du yderligere en Drejeskive eller f.eks en Skydebro eller Kraner eller Portalkraner eller Signaler som du vil have tilsluttet, skal du stærkt til at overveje om du ikke
skal anskaffe dig en Marklin 60215 Centralstation 2 og anvende en Marklin 60101 Strømforsyning i stedet for, hvilket vil genere 5A til anlægget.
Så har du princippet skabt et godt grundlag for videre tilføjelser til dit anlæg.
Skulle det senere hen blive nødvendigt kan du opdele anlægget i 2 Strømforsynings-afsnit og anvende en Marklin 60174 Booster som sammen med en Marklin 60101
Strømforsyning vil generere 5A til det andet Bane-afsnit.
I Princippet kan du anvende Marklin 60174 Boosteren til at forsyne din Skjulte banegård, samt til forsyning af Tilbehør, så som Drejeskive, Skydebro, Kran med mere.
Hvis du beslutter dig for dette skal du lige tage en ting i betragtning, alle ledninger til Banestrøm ( B ) og Stel/Masse ( 0 ), skal være mindst 0,75 mm i lednings-tykkelse, helst
gerne 1,0 mm. (dette er pga den "kraftige" udgangs-effekt som kan opnås med 60101 Strømforsyningen)
Hvis du ikke anvender/kører med MFX-Lokomotiver kan alternativet også være en ESU ECOS 2 Digitalcentral.
Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere råd.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Har du yderligere en Drejeskive eller f.eks en Skydebro eller Kraner eller Portalkraner eller Signaler som du vil have tilsluttet, skal du stærkt til at overveje om du ikke
skal anskaffe dig en Marklin 60215 Centralstation 2 og anvende en Marklin 60101 Strømforsyning i stedet for, hvilket vil genere 5A til anlægget.
God idé med en CS2, det kan jeg kun tilslutte mig, men der er desværre en tendens til generelt at anbefale 60101 (19V, 100 W) til brug for H0. Det bør man kun gøre, hvis man ABSOLUT og 100% ved hvad man laver rent elektrisk. Man hæver nemlig samtidig belastningstolerancen fra 3A til 5A og det duer ikke nødvendigvis til H0, og især ikke hvis tingene ikke er kablet ordentligt. Du risikerer at CS2'eren aldrig opdager at korslutningen finder sted med potentiel skade på materiale til følge.
Du skriver korrekt nok, at man skal sørge for at kablingen er i orden med bestemte ledningsstørrelser osv., men - og med al respekt - hvis man har brug for at spørge om hvilke strømforsyninger man kan benytte til hvad, så synes jeg man bør holde sig til det Märklin selv anbefaler til H0: For CS2 er det strømforsyning 60061 (19V, 60W). Til Mobil Station 2 er det strømforsyning 66361 (18V, 36W). Så har man ro i sind, og behøver ikke frygte at gøre noget forkert.
Hvis man vælger en anden strømforsyning, skal man i øvrigt huske at skifte sin strømforsyning i CS2'erens indstilllinger, så den ved hvilken strømforsyning den benytter (gøres på info-siden i indstillinger). Dette har bl.a. betydning for belastningstolerancen.
Ved større anlæg, vil jeg anbefale at benytte en separat boosterkreds til tilbehøret. Ved 2-skinne-drift giver det i øvrigt den fordel at man stadig kan betjene tilbehøret, hvis et tog f.eks. kortslutter hjertestykket i et forkert stillet sporskifte. Så slipper man for at skulle have fat i toget. Stil sporet, og ophæv nødstoppet i boosterkredsen. Märklins boostere afbryder kun det afsnit hvor kortslutningen sker, alle andre afsnit kører videre.
For eksempel kan man lade CS2'eren være boosterkreds for tilbehøret, og lade banen køre på en dedikeret booster eller flere, afhængig af størrelse.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Stationsforstanderen
IT Assistent
Hejsa..
Mange tak for alle jeres svar....
Frank F: ......det er helt klart min plan paa sigt at anskaffe en CS2 - og det kommer indenfor et aars tid forventer jeg......
MEN......Kan jeg saa bruge denne 60052 til mine analoge sporskifter og signaler...? Mit alternativ er Marklins blaa lystransformator....
Eller mener du jeg helt skal lade vaere med at koebe den..?
MVH
Lars
(Stationsforstanderen)
gejo
Ud fra foto'et kan jeg se, at den er på 60VA og dermed også ganske anvendelig til CS2'eren og H0, når den tid kommer. ;) I H0 bør du ikke gå over 60VA, da du ved kortslutninger risikerer, at sporskiftetunger og lignende ødelægges.
Hilsen
Gert
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
MEN......Kan jeg saa bruge denne 60052 til mine analoge sporskifter og signaler...? Mit alternativ er Marklins blaa lystransformator....
Eller mener du jeg helt skal lade vaere med at koebe den..?
Det kan du godt, men hvorfor ikke bare købe den fra Märklin anbefalede? 60052 er et udgået produkt, og der er andre produkter som har taget dens plads.
Den almindelige strømforsyning til H0 (#60061) koster vejl. 599 kr., men kan findes rundt omkring til omkring 400 - 450 kr. (Nettog skyder dem endda af til 301 kr.). Hvis du vil bruge den som strømkilde til lys, kan du købe et adapterkabel (#60200) og slå dig løs.
Det er så billigt, at den anden næsten skal være gratis for overhovedet at overveje det.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Frank F
Vamdrup
Hej
Som Bahnfan også skriver i sit indlæg skal man være 100 % sikker at den elektriske forkabling på banen er i orden med lednings-tykkelser som skal være mellem 0,75-1,00 mm.
Vi har i de seneste 3 år kørt med Marklin 60215 + 60101 Strømforsyningen, som er indstillet til "60101" under Info-siden på CS2 på vores anlæg som er ca 40 m2 stort.
Der er tilført strøm ( B ) / Stel/Masse ( 0 ) for hver 2 meter spor som er lagt via Marklin 72090 Fordeler-Plader.
I forbindelse med at anvende denne Transformator til Spor HO har vi ikke være udsat for nogen Problemer i forbindelse med eventuelle Kortslutninger.
Vores CS2 reagerer hurtigt og frakobler automatisk CS2 eller 60174 Boosteren med det samme, indikeret ved at Stop-tasten lyser op, samt besked på skærmen på CS2.
Som Søren også skriver, kan man med fordel anvende Boosteren til Tilbehøret, men vores bane er opdelt i 2 store Bane-afsnit som forsynes via CS2 / 60174 Booster, hvor begge
forsyner skinnerne med Strøm/Stel, samt tilbehøret.