Det er drejer sig om et Minitrix lokomotiv (BR103, nr 12514) som ind til for nylig har kørt særdeles godt. Det er med NEM 651 stik, og jeg bruger TRIX dekodere.
Når det har kørt ca 1 m, bremser det stille og roligt op og står bare brummer. Lyden stopper når jeg 'stopper' lokomotivet. Lys on/off og retningsskift virker ok. Når det har var på 'stop' et øjeblik, kan det kører et kort stykke igen - lidt afhængigt af hvor længe, jeg har ventet. Jeg har prøvet med flere dekodere, og resulterne minder om hinanden.
Min første tanke var et overbelastning/varme-problem, men hverken motor eller dekoder føles varme.
Når det kører analogt med et dummy-print i stedet for en dekoder, er der ikke noget at bemærke.
Har I en ide om mulige årsager og/eller hvad jeg skal undersøge/prøve for at finde årsagen.
Vh Jan Strægaard
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det lugter lidt af ny motor men . . .
Pil motoren helt ud og prøve at sætte strøm til den. En "gammeldags" trafo eller strømforsyning kan bruges. Se ind i motoren dér, hvor kullene rammer metalpladerne. En typisk fejl er, at metalpladerne derinde er gået i stykker, så det gløder op, når motoren drejer rundt. Og det må det ikke.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
traino
Ballerup
Indlæg: 7
Ja, det lugter af motorproblemer. Det forvirrer mig blot lidt at der tilsyneladende ikke er noget at bemærke, når den kører rent analog (med dummyprint i). Jeg har så kigget efter en erstatningsmotor, men de er udgået hos TRIX. Det gik så op for mig at lokomotivet er over 15 år gammelt. Jeg vil dog prøve dit forslag ved næstkommende lejlighed.
Jeg tror at lokomotivet overføres til reservedelslageret.
Tak for forslaget!
Vh Jan
DCC
Indlæg: 359
Ja, det lugter af motorproblemer. Det forvirrer mig blot lidt at der tilsyneladende ikke er noget at bemærke, når den kører rent analog (med dummyprint i). Jeg har så kigget efter en erstatningsmotor, men de er udgået hos TRIX. Det gik så op for mig at lokomotivet er over 15 år gammelt. Jeg vil dog prøve dit forslag ved næstkommende lejlighed.
Jeg tror at lokomotivet overføres til reservedelslageret.
Tak for forslaget!
Vh Jan
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Brians svar har jeg selv oplevet, og tricket er at pille motoren ud af lokomotivet og så sætte strøm på den på "køkkenbordet" - og så se ned i motoren, dér hvor kullene rammer aksen. Derinde vil det nok gløde, og derfor er motoren kaput.
Løse motorer kan købes på Ebay.de ind imellem. Der er to til salg lige i øjeblikket. De er ganske vist brugte, men derfor kan de godt være gode.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<