Hej alle sammen.
Jeg skal til at opbygge en ny modelbane og har valgt 2 skinne digital og har derfor støvet jeres forum igennem for at beslutte hvilke skinner og cs mm. jeg skulle bruge,
men nu er jeg blevet lidt forviret over nogle af jeres indlæg ang valg af lokomotiver.
Hvis jeg har forstået det rigtigt skal jeg vælge nogle der køre ac (veksel strøm) digital og ikke dc ( jævn strøm) digital.
Men jeg er blevet forviret over Nettotog.dk's måde at skrive det på inde på deres hjemmeside.
Vælger man feks. Roco 2 skinne drift Dc og trykker på "Roko 62714" kommer følgene tekst: Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner til 2 skinne jævnstrømsdrift. Jævnstrøm???? vælger man Roco Ac står der: Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner med 5 polet motor og digitaldekoder i vekselstrømsudgave (AC) til Märklin drift????? Hvilke af de 2 vælger jeg.
Håber i kan hjælp mig så jeg ikke køber noget forkert.
Hilsen Rene
Sebastian Leo Forring
Hårlev
Indlæg: 594
Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner til 2 skinne jævnstrømsdrift
Beskrivelse:
Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner (DSB) i rød/sort bemaling med 5 polet centermotor med kardantræk på 4 aksler, i analog udgave med NEM stik for hurtig montering af dekoder.
Lys skiftende med kørselsretningen 3 hvide frontlanterner samt 2 røde slutlys.
Mange flotte påsatte detaljer.
jævnstrømsudgave (DC) til 2 skinnedrift
Længde over puffer 24,0 cm. Epoke IV
Stod under: http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=2691
Den er analog men kan monteres med dekoder så den kan køre digital
Mvh. Sebastian Leo Forring
Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6
Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner til 2 skinne jævnstrømsdrift
Beskrivelse:
Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner (DSB) i rød/sort bemaling med 5 polet centermotor med kardantræk på 4 aksler, i analog udgave med NEM stik for hurtig montering af dekoder.
Lys skiftende med kørselsretningen 3 hvide frontlanterner samt 2 røde slutlys.
Mange flotte påsatte detaljer.
jævnstrømsudgave (DC) til 2 skinnedrift
Længde over puffer 24,0 cm. Epoke IV
Stod under: http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=2691
Den er analog men kan monteres med dekoder så den kan køre digital
Tak for Dit svar. Det der forviret mig er linien hvor der står "jævnstrømsudgave (DC) til 2 skinnedrift"
og jeg har læst mig til at alt "digitalt" er vekselstrøm Hvorfor skriver man så "jævnstrøm-udgave"???
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Fordi at hvis du fjerner dekoderen og sætter blændstikket i istedet for, så har du et ganske almindeligt analogt Jævnstrøms lok.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Rene
Hej alle sammen.
Jeg skal til at opbygge en ny modelbane og har valgt 2 skinne digital og har derfor støvet jeres forum igennem for at beslutte hvilke skinner og cs mm. jeg skulle bruge,
men nu er jeg blevet lidt forviret over nogle af jeres indlæg ang valg af lokomotiver.
Hvis jeg har forstået det rigtigt skal jeg vælge nogle der køre ac (veksel strøm) digital og ikke dc ( jævn strøm) digital.
Men jeg er blevet forviret over Nettotog.dk's måde at skrive det på inde på deres hjemmeside.
Vælger man feks. Roco 2 skinne drift Dc og trykker på "Roko 62714" kommer følgene tekst: Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner til 2 skinne jævnstrømsdrift. Jævnstrøm???? vælger man Roco Ac står der: Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner med 5 polet motor og digitaldekoder i vekselstrømsudgave (AC) til Märklin drift????? Hvilke af de 2 vælger jeg.
Håber i kan hjælp mig så jeg ikke køber noget forkert.
Hilsen Rene
Inden den digitale verden gjorde sit indtog inden for modeljernbaner, talte man i Europa om 2 systemer: DC og AC, DC var betegnelsen for 2- skinne og AC betegnede 3-skinne(Märklin).
De betegnelser er blevet hængende, så når du i dag ser betegnelsen DC er det stadig 2-skinne, selv om det er en slags vekselspænding der føres til skinnerne.
Det der er interessant, er analog/digital.
Märklin kaldes stadig AC, selv om det ikke er en ren sinusformet spænding, der tilføres skinnerne.
Hvis man begyndte at kalde 2-skinne digital for AC, så tror jeg forviringen blev total, for alle der har interesseret sig for modeljernbaner før den digitale styreform blev indført.
Men hvem ved om 10-15år er AC/DC begrebet måske på vej væk.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
Aha så tror jeg 10 øren faldt. Dvs: Selvom alt digitalt er vekselstøm bliver der kun sendt jævnstrøm til 2 skinne systemet via commando station.
Dvs: Sætter man et loko på Feks. Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner til 2 skinne jævnstrømsdrift
Beskrivelse:
Diesellokomotiv MZ 1420 Serie II fra Danske Statsbaner (DSB) i rød/sort bemaling med 5 polet centermotor med kardantræk på 4 aksler, i analog udgave med NEM stik for hurtig montering af dekoder.
uden dekoder vil det køre for fuld styrke hele tiden da der er permanet strøm på skinnerne og med dekoder indbygget køre som det skal.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Er det rigtig forstået?
Nej, det er det ikke: Hvis du køber det Roco lokomotiv, du har kigget på, får du et lokomotiv med en jævnstrømsmotor, der kræver jævnstrøm for at kunne fungere. Det er ikke digitalt, så hvis du vil køre med det, skal du have jævnstrøm i skinnerne.
Hvis du vil køre digitalt, skal du sætte en dekoder i lokomotivet: Denne dekoder skal have vekselstrøm ind (ikke helt korrekt - se nedenfor) og sender jævnstrøm ud til motoren. Du kan derfor fortsætte med at bruge din jævnstrømsmotor, da den får jævnstrøm fra dekoderen; men dekoderen skal have vekselstrøm ind: Så nu skal du have vekselstrøm i skinnerne i stedet for jævnstrøm.
Dette var den almindelige, gængse udlægning af sagen - og den måde, det fungerer hos 99,9% af dem, der kører digitalt. Men i virkeligheden sidder der en ensretter som det første i enhver dekoder, så den kan lave den vekselstrøm, den bliver født med, om til jævnstrøm. Kender man noget til elektronik, vil man også vide, at man derfor godt kan bruge jævnstrøm i skinnerne - det vil stadig fungere gennem ensretteren. Du kan derfor godt bruge jævnstrøm i skinnerne - men jeg har aldrig hørt om nogen, der gør det i praksis, kun om nogen, der har gjort det for at bevise, at det kan lade sig gøre.
Du vil jo næsten altid hente din kørestrøm fra stikkontakten, dvs. vekselstrøm, så hvis du vil have jævnstrøm i skinnerne, vil du skulle ensrette strømmen to gange - og det giver ingen fordele, kun større tab og dermed forøget strømforbrug.
MVH
Lars
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
Er det rigtig forstået?
Nej, det er det ikke: Hvis du køber det Roco lokomotiv, du har kigget på, får du et lokomotiv med en jævnstrømsmotor, der kræver jævnstrøm for at kunne fungere. Det er ikke digitalt, så hvis du vil køre med det, skal du have jævnstrøm i skinnerne.
Hvis du vil køre digitalt, skal du sætte en dekoder i lokomotivet: Denne dekoder skal have vekselstrøm ind (ikke helt korrekt - se nedenfor) og sender jævnstrøm ud til motoren. Du kan derfor fortsætte med at bruge din jævnstrømsmotor, da den får jævnstrøm fra dekoderen; men dekoderen skal have vekselstrøm ind: Så nu skal du have vekselstrøm i skinnerne i stedet for jævnstrøm.
Dette var den almindelige, gængse udlægning af sagen - og den måde, det fungerer hos 99,9% af dem, der kører digitalt. Men i virkeligheden sidder der en ensretter som det første i enhver dekoder, så den kan lave den vekselstrøm, den bliver født med, om til jævnstrøm. Kender man noget til elektronik, vil man også vide, at man derfor godt kan bruge jævnstrøm i skinnerne - det vil stadig fungere gennem ensretteren. Du kan derfor godt bruge jævnstrøm i skinnerne - men jeg har aldrig hørt om nogen, der gør det i praksis, kun om nogen, der har gjort det for at bevise, at det kan lade sig gøre.
Du vil jo næsten altid hente din kørestrøm fra stikkontakten, dvs. vekselstrøm, så hvis du vil have jævnstrøm i skinnerne, vil du skulle ensrette strømmen to gange - og det giver ingen fordele, kun større tab og dermed forøget strømforbrug.
Okay. Det var ensretteren jeg var ude efter om det var noget man selv skulle bygge ind i sit anlæg. troede kun at dekoderen gav kommandoerne
om hvad loko'et skulle foretage sig.
Glem min forige tilføjelse, motoren på loko'et ville brumme hvis det blev sat på uden dekoder og måske brænde af da det for forkert strøm ( direkte ac og ikke dc via dekoder)
Mvh Rene
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
Hvilke en af disse 2 Ville så være det rigtige valg?
1) DSB MR/MRD 4007/4207. Epoke IV/V. Dieselmotorvognssæt. Kobling A. AC analog og digital. eller
2) DSB MR/MRD 4007/4207. Epoke IV/V. Dieselmotorvognssæt. Kobling A. DC.
Hvis jeg har forstået det rigtigt er nr 1 til 3 skinne system og nr 2 til 2 skinne sytem
Mvh Rene
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
jep det er rigtigt
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
jep det er rigtigt
Mange tak for hjælpen
Rene