Picture

Malte

berlin Germany

Indlæg: 6

PB

Hvor skal jeg placere mine punktkontakter til tilbagemelding?

Hej sporskifterer og sporskifteinder jeg har uden held forsøgt at finde ud af hvor man sætter sine IR-sensorer.

Jeg vil gerne køre med pc styring.

Hvis der er nogen der kan tegne det på min plan eller bare sende et link til en tråd eller en hjemmeside hvor det er beskrevet så ville jeg være taknemmelig.

__________________

engageret modeljernbane fan.

AttachmentStørrelse
Min Bane.png28.38 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Malte

Hvad er det helt præcist du vil opnå?
Dine sensorer vil kunne fortælle dig, at du har et tog på et givet sted, men ikke om sporet hen til stedet er besat. Det kan benyttes, men er ikke optimalt.
Hvis du vil styre anlægget fra en PC, er det måske sporbesatmeldinger du skal have, de vil kunne bringes til at detektere sporet besat, hvis du taber en vogn.

Men du skal opdele banen i sektioner.
Hvis du kører dobbeltsporet linieføring, kan strækningen opdeles i flere sektioner. Ved enkeltsporet linieføring, vil det ikke give mening, at opdele strækningen i flere sektioner, hvis der ikke er krydsningsmulighed, da du så vil kunne have to tog der mødes og ikke kan komme videre.

Du kunne måske vedhæfte din sporplan og beskrive lidt om dine tanker omkring drift af banen

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Malte

berlin Germany

Indlæg: 6

PB

Jeg har tænkt mig som sagt at anlægget skal køre over pc og det med det hele (automatiske bremsning før signalerne,automatiske skiftespor, computeren skal selv finde på en køreplan....). Jeg kører meget blandet, jeg har lige fra bayrisk epoke I til mr/mrd. Jeg er ikke bange for at jeg skulle miste en vogn eller lignende (den kan jeg bare fjerne). Så vidt jeg har forstået kan pc'en enten få at vide "her er et tog eller vogn passeret" eller "på den her skinne står et tog". Nummer to mulighed synes jeg lyder besværlig fordi man skal skære i skinnerne.

Billede

__________________

engageret modeljernbane fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.652

PB

Vilket program har du tænkt dig at skulle bruge på din computer? Når du har lagt dig fast på det, kan du læse i brugsanvisningen til programmet, hvor dine kontakter skal være placeret.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Malte skrev:

Jeg har tænkt mig som sagt at anlægget skal køre over pc og det med det hele (automatiske bremsning før signalerne,automatiske skiftespor, computeren skal selv finde på en køreplan....). Jeg kører meget blandet, jeg har lige fra bayrisk epoke I til mr/mrd. Jeg er ikke bange for at jeg skulle miste en vogn eller lignende (den kan jeg bare fjerne). Så vidt jeg har forstået kan pc'en enten få at vide "her er et tog eller vogn passeret" eller "på den her skinne står et tog". Nummer to mulighed synes jeg lyder besværlig fordi man skal skære i skinnerne.

Billede

At lave sporisolationer behøver ikke at være synderligt svært. Hvilke spor anvender du, og hvordan samler du dem? Hvis du anvender lasker til at samle sporene, findes der til de fleste sporsystemer to varianter, en elektrisk ledende (typisk i metal) og en isolerende/ikke elektrisk ledende (typisk i plastik).

Ved at anvende lasker til samling af dine spor, bliver det at lave sporisolationer ganske nemt: Som oftest isolerer man den ene skinne(streng) fra resten af strækningen, så i hver ende af det sporstykke som skal isoleres placerer du en isolerende laske på den ene skinne og en ikke-isolerende på den anden skinne i begge ender af sporstykket (husk at sørge for at det er den samme skinne i begge ender. Nu skal det isolerede skinnestykke så bare forbindes til et tilbagemeldingsmodul, præcis hvor det skal gøres varierer afhængigt af typen af tilbagemeldingsmodul, men det burde stå i den medfølgende dokumentation eller brugsanvisning.

Måske lidt off-topic, men alligevel: Hvad er forskellen på et spor og en skinne? Et spor består af to skinner og et antal sveller. En skinne er altså det metalprofil som undertiden betegnes som en "skinnestreng". Og det er sådan jeg anvender de to begreber.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Malte

Hvis der er nogen der skal kunne hjælpe dig, er du nød til at komme med flere oplysninger.
Hvilke spor vil du benytte?
Hvilken software vil du benytte?

Dine perronspor ser meget korte ud!
En vendesløjfe ville også være godt, når det er sagt, så tror jeg, at du hurtigt bliver ked af din sporplan, den er lidt ensformig!

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Malte,

ikke for at génere dig, men jeg tror du hurtig bliver træt af at køre på det layout du har tegnet. Det er jo kun rundt og rundt og ikke som i virkeligheden hvor man køre frem og tilbage. Wink

 

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Malte

berlin Germany

Indlæg: 6

PB

Tak skal i have alle sammmen for al den hjælp!

Jeg bruger fleischmann flexi-skinner fra fleischmann så der hvor der er korte spor der passer tegningen ikke helt. De er for længst lagt men jeg vil da se om der er plads til en vendesløjfe i tunnelen eller gør det ikke så meget jeg kører egentlig ikke med togene, kun når der er gæster, jeg bygger bare og får det til at køre. Angående software tror jeg rocrail er den bedste løsning fordi det er gratis. Perronen er lang nok for mig.

Malte

__________________

engageret modeljernbane fan.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.