Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Hvilken moduler til digital drift?

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre har bygget deres modeltogbane, når man har valgt at bruge følgende ting:
Win digipet
Intellibox
Märklin M-skinner (de gamle metal skinner)
3-Skinne drift

Hvilken "tilbehør" bruger i for at få "forbindelse" mellem skinner og intellibox, således at man kan følgende:
Se hvor toget holder på banen
Sætte togene til at køre en forud programmet rute i windigipet
Sikkerhed for at togene ikke køre ind i hinanden, ved at de holder tilbage for hinanden (tilbagemelding)
Jeg ønsker ikke at skære i mine skinner, og vil ikke udskifte dem med andre.

Sidste vinter gik jeg i gang med at bygge den analoge bane om til digital. Men hen over sommeren har det stået stille da jeg har en anden hobby der.
Jeg fik rigtig god hjælp af en om hvordan jeg skulle gøre for at bygge banen om til digital så jeg kunne styre det hele som jeg ønskede.
Så derfor har jeg snart haft alle skinner oppe og inddele dem i sektioner af 3-5 skinner, hvor jeg har loddet ledning på hver sektion på midter ledderen på M-skinnen.
Disse køre så hen til Uhlenbrock tilbagemelding modul 63320 (desværre er disse moduler temmelige dyre og skal bruge mange. Så er ved at spare sammen til disse) Stel/minus køre så sammen over det hele.

Men kunne godt tænke mig at høre hvordan andre har grebet det an, og hvilken moduler de/du bruger?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Nu har jeg så ikke selv et anlæg i øjeblikket, men jeg kan da komme med nogle ideer alligevel.

Den aller-billigste løsning på tilbagemelding (dvs. hvor der holder et tog/om sporet er besat), er S88-moduler. Disse kan købes, eller vha. diagrammer som kan findes på nettet, være hjemmelavet. Ved denne løsning er der dog den ulempe at man ikke kan se hvilket tog/vogn/lokomotiv som holder der hvor sporet meldes værende besat.

En anden løsning er Uhlenbrocks propietære (lukkede) løsning kaldet LISSY. Her monteres der en infrarød-sender under lokomotiver/togsæt og en passende modtager i sporet. Systemet tilbyder flere muligheder, såsom registrering af togets kategori (person-/gods-/ekspres-tog), måling af dets hastighed og køreretning, muligheden for automatisk at få udsendt en kommando til en given digital-adresse. Denne løsning kræver udover monteringen af senderne på lokomotiver/togsæt også at der bores huller mellem svellerne i sporet på de steder hvor en modtager skal sidde.

Du kan også vælge at fortsætte med din nuværende løsning, men dens muligheder svarer til en blanding af S88s og LISSYs: Dine moduler kan registrere at der holder et tog et givent sted, og kan afgive en kommando til given digital-adresse. Men du kan ikke se hvilket tog der holder hvor. Er du i øvrigt sikker på at det er 63320 du bruger, og ikke 63330? Førstnævnte er nemlig beregnet på 2-leder.

Den nyeste mulighed, som samtidig er oplagt at bruge nu hvor du har inddelt din bane og lavet ledninger klar, hedder MARCO/RailCom: Den består af 2 dele, lokomotiv-dekodere som kan "udsende" deres adresse og status via skinnerne, samt et antal modtagere tilsluttet skinnerne efter samme princip som dine nuværende moduler. MARCO-modtagere bliver bl.a. lavet af Uhlenbrock, og rummer stort set de samme muligheder som LISSY, dog kan de ikke skelne mellem kategorier. Dekodere som understøtter MARCO/RailCom teknikken findes fra bl.a. Uhlenbrock (deres nyeste dekodere), ESU (flere af deres dekodere har understøttet RailCom, men funktionen har normalt ikke været tændt/aktiv), og sikkert også andre.

At få dine tog til at køre efter en programmeret rute kræver reelt kun nogle få ting: At de sporskifter der indgår i ruterne er digitaliserede, at din digital-central er tilsluttet computeren, samt at der på ruten er monteret tilbagemeldere (så win-digipet ved hvor toget befinder sig). Evt. bør dine sporskifter udstyres med tilbagemeldings-mulighed, så du har sikkerhed for at de står rigtigt inden toget kører.

Sikkerheden for togene ikke kører ind i hinanden, er ligeledes forholdsvis nem at få når der er monteret tilbagemeldings-moduler. Fordi så skulle win-digipet gerne sørge for at der ikke kører (eller kan køre) tog ind på en allerede optaget del af dit anlæg.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Så derfor har jeg snart haft alle skinner oppe og inddele dem i sektioner af 3-5 skinner, hvor jeg har loddet ledning på hver sektion på midter ledderen på M-skinnen.
Disse køre så hen til Uhlenbrock tilbagemelding modul 63320 (desværre er disse moduler temmelige dyre og skal bruge mange. Så er ved at spare sammen til disse) Stel/minus køre så sammen over det hele.

Hvis jeg forstår det rigtigt, så vil du detektere spor optaget ved hjælp af strømoptag fra midterlederen, så bør du have slæbesko på den bagerste vogn, med belysning eller en modstand, ellers vil du ikke kunne forhindre, at et efterfølgende tog kører op i tabte vogne.

Windigipet

Du skal lægge en principskitse af sporplanen ind i Windigipet(wdp).
Der skal oprettes blokstrækninger på anlægget. Blokstrækningerne skal starte fra et signal og slutte ved et signal.
Hvis du ikke har signaler på anlægget, kan wdp simulere signalerne, men de skal være indsat i din sporplan, for at du kan lave blokstrækninger.
Dine sporskifter skal være digitaliseret for at wdp kan styre togene sikkert og vide hvor de er.
Dine blokstrækninger skal gå fra bloksignal til bloksignal/inkørselssignal eller fra pu-signal til indkørselssignal. Fra indkørselssignalet skal du have en blokstrækning til hvert pu-signal.

Du kan indstille hvilke blokstrækninger der er tilladt for hvilke tog. Så et expresstog med 6 vogne ikke forsøges kørt ind på et spor hvor der kun er plads til 4 vogne.
Det er på samme måde muligt at forhindre et el-lokomotiv i at køre på en strækning uden køreledning. Tilladelsessystemet, kan være en hvidliste eller en sortliste, dvs du kan bestemme om en blokstrækning kun må befærdes af et enkelt lokomotiv, eller alle andre end det indsatte lokomotiv.

Hvis din sporplan er fordelt på flere sider, skal du huske at indstille springmærker, så wdp ved hvor der skal fortsættes. Ved dobbeltsporet strækning, er det kun nødvendigt at sætte springmærker den ene vej, men ved enkeltsporet skal der springmærker begge veje. Hvis du glemmer dette, kan du ikke bruge de indbyggede guider til oprettelse af blokstrækninger.

Når du har oprettet blokstrækningerne, kan du i realiteten styre hele banen fra pc'en, wdp holder styr på hvor dine tog er, stiller sporskifter for dig og låser dem så du ikke ved et uheld selv stiller om.
Hvis du vil have lidt mere automatisk kørsel, kan du oprette togveje, hvor et tog kører en rute, stopper ved stationer, selv vælger spor på stationer afhængigt af om de er ledige, ud fra tilladelsessystemet.
Det kan benyttes til at lade et langt godstog køre uden om perronspor, medens det stadig vil afvente modkørende tog, hvor du ellers kunne risikere at godstoget optog sporet så persontoget ikke kunne køre til perron.

Med opsatte togveje kan du køre efter køreplan.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

bqg skrev:

Kimp skrev:

Så derfor har jeg snart haft alle skinner oppe og inddele dem i sektioner af 3-5 skinner, hvor jeg har loddet ledning på hver sektion på midter ledderen på M-skinnen.
Disse køre så hen til Uhlenbrock tilbagemelding modul 63320 (desværre er disse moduler temmelige dyre og skal bruge mange. Så er ved at spare sammen til disse) Stel/minus køre så sammen over det hele.

Hvis jeg forstår det rigtigt, så vil du detektere spor optaget ved hjælp af strømoptag fra midterlederen, så bør du have slæbesko på den bagerste vogn, med belysning eller en modstand, ellers vil du ikke kunne forhindre, at et efterfølgende tog kører op i tabte vogne.

Det er helt korrekt forstået. Så sidste vogn i en stamme har slæbesko på for at give "signal" om hvor lang togstammen er

bqg skrev:

Windigipet

Du skal lægge en principskitse af sporplanen ind i Windigipet(wdp).
Der skal oprettes blokstrækninger på anlægget. Blokstrækningerne skal starte fra et signal og slutte ved et signal.
Hvis du ikke har signaler på anlægget, kan wdp simulere signalerne, men de skal være indsat i din sporplan, for at du kan lave blokstrækninger.
Dine sporskifter skal være digitaliseret for at wdp kan styre togene sikkert og vide hvor de er.
Dine blokstrækninger skal gå fra bloksignal til bloksignal/inkørselssignal eller fra pu-signal til indkørselssignal. Fra indkørselssignalet skal du have en blokstrækning til hvert pu-signal.

Du kan indstille hvilke blokstrækninger der er tilladt for hvilke tog. Så et expresstog med 6 vogne ikke forsøges kørt ind på et spor hvor der kun er plads til 4 vogne.
Det er på samme måde muligt at forhindre et el-lokomotiv i at køre på en strækning uden køreledning. Tilladelsessystemet, kan være en hvidliste eller en sortliste, dvs du kan bestemme om en blokstrækning kun må befærdes af et enkelt lokomotiv, eller alle andre end det indsatte lokomotiv.

Hvis din sporplan er fordelt på flere sider, skal du huske at indstille springmærker, så wdp ved hvor der skal fortsættes. Ved dobbeltsporet strækning, er det kun nødvendigt at sætte springmærker den ene vej, men ved enkeltsporet skal der springmærker begge veje. Hvis du glemmer dette, kan du ikke bruge de indbyggede guider til oprettelse af blokstrækninger.

Når du har oprettet blokstrækningerne, kan du i realiteten styre hele banen fra pc'en, wdp holder styr på hvor dine tog er, stiller sporskifter for dig og låser dem så du ikke ved et uheld selv stiller om.
Hvis du vil have lidt mere automatisk kørsel, kan du oprette togveje, hvor et tog kører en rute, stopper ved stationer, selv vælger spor på stationer afhængigt af om de er ledige, ud fra tilladelsessystemet.
Det kan benyttes til at lade et langt godstog køre uden om perronspor, medens det stadig vil afvente modkørende tog, hvor du ellers kunne risikere at godstoget optog sporet så persontoget ikke kunne køre til perron.

Med opsatte togveje kan du køre efter køreplan.

Ang. windigipet. Så er det præcis denne mulighed jeg ønsker, og derfor fik jeg anbefalet windigipet.
Jeg har en del hjemmelavet lyssignaler stående ved ind/udgangen på hver spor ved stationerne. Lyssignalet består af en grøn og rød lysdiode.
Men da der er en masse andet jeg først skal have styr på. Så disse er ikke sat til endnu (ved hellere ikke helt endnu hvordan jeg gør)
Men sidste vinter begyndte jeg og lege lidt med windigipet for at lære at lave blokstrækninger og togveje på det stykke bane jeg har fået digitaliseret.
Så fik da lavet lidt forskellige strækninger og togveje / ruter og alternative ruter m.m.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

mr-data skrev:

Nu har jeg så ikke selv et anlæg i øjeblikket, men jeg kan da komme med nogle ideer alligevel.

Den aller-billigste løsning på tilbagemelding (dvs. hvor der holder et tog/om sporet er besat), er S88-moduler. Disse kan købes, eller vha. diagrammer som kan findes på nettet, være hjemmelavet. Ved denne løsning er der dog den ulempe at man ikke kan se hvilket tog/vogn/lokomotiv som holder der hvor sporet meldes værende besat.

Hmm okay. Jeg ved desværre ikke noget om S88-moduler.
Sådan som det er nu, når det hele er startet op med windigipet.
Hvis jeg tager et tog som er programmeret og indsat i windigipet. Så hvis jeg løfter toget og sætter det et tilfældigt sted på skinnerne. Så viser windigipet bare at den sektion som skinnen ligger i er besat. Den kan ikke selv finde ud af hvad det er der holder der, men blot at der holder noget der.
Jeg skal via windigipet vælge mit tog og bede windigipet om at køre toget hen til et valgt sted.
- Virker S88-modulerne også sådan?

Jeg har så også en windigipet app til min HTC mobil samt pc med windigipet er koblet til netværket her hjemme.
Så jeg kan kalde et tog op og manuelt køre dette rundt på banen.
Ulempen er så bare at windigipet ikke kan finde ud af at toget er manuelt kørt afsted og til et andet sted på banen.
Den viser det kun hvis jeg bruger en af de blokstrækninger eller toogveje som jeg er programmeret ind i windigipet.

mr-data skrev:

En anden løsning er Uhlenbrocks propietære (lukkede) løsning kaldet LISSY. Her monteres der en infrarød-sender under lokomotiver/togsæt og en passende modtager i sporet. Systemet tilbyder flere muligheder, såsom registrering af togets kategori (person-/gods-/ekspres-tog), måling af dets hastighed og køreretning, muligheden for automatisk at få udsendt en kommando til en given digital-adresse. Denne løsning kræver udover monteringen af senderne på lokomotiver/togsæt også at der bores huller mellem svellerne i sporet på de steder hvor en modtager skal sidde.

Okay. Ønsker ikke at bore huller i skinnerne. Og det vil nok også være alt for besværlig i min situeltion.

mr-data skrev:

Du kan også vælge at fortsætte med din nuværende løsning, men dens muligheder svarer til en blanding af S88s og LISSYs: Dine moduler kan registrere at der holder et tog et givent sted, og kan afgive en kommando til given digital-adresse. Men du kan ikke se hvilket tog der holder hvor. Er du i øvrigt sikker på at det er 63320 du bruger, og ikke 63330? Førstnævnte er nemlig beregnet på 2-leder.

Det er 63320 moduler jeg bruger (ja de er lavet til 2-skinne system) Men som du kan se i det andet indlæg. Så bruger jeg dem på den måde at de måler et strømforbrug via midterlederen og derved giver tilbagemelding om der holder noget på den sektion.
Desværre synts jeg de er lidt dyre, da 1 modul koster 480-530kr stk. og "kun" giver mig 8 sektioner. Så når jeg vist har ca. 128 sektioner betyder det jeg skal bruge 16stk moduler á ca 500kr stk. Sad

mr-data skrev:

Den nyeste mulighed, som samtidig er oplagt at bruge nu hvor du har inddelt din bane og lavet ledninger klar, hedder MARCO/RailCom: Den består af 2 dele, lokomotiv-dekodere som kan "udsende" deres adresse og status via skinnerne, samt et antal modtagere tilsluttet skinnerne efter samme princip som dine nuværende moduler. MARCO-modtagere bliver bl.a. lavet af Uhlenbrock, og rummer stort set de samme muligheder som LISSY, dog kan de ikke skelne mellem kategorier. Dekodere som understøtter MARCO/RailCom teknikken findes fra bl.a. Uhlenbrock (deres nyeste dekodere), ESU (flere af deres dekodere har understøttet RailCom, men funktionen har normalt ikke været tændt/aktiv), og sikkert også andre.

Dette kunne måske være intresant og vide mere om.
Det er gamle analog toge jeg har, hvor jeg har ombygget et par stykker med Uhlenbrock decoder indtil videre.

mr-data skrev:

At få dine tog til at køre efter en programmeret rute kræver reelt kun nogle få ting: At de sporskifter der indgår i ruterne er digitaliserede, at din digital-central er tilsluttet computeren, samt at der på ruten er monteret tilbagemeldere (så win-digipet ved hvor toget befinder sig). Evt. bør dine sporskifter udstyres med tilbagemeldings-mulighed, så du har sikkerhed for at de står rigtigt inden toget kører.

Ja det kræver vel ikke så meget. Men tilbagemelding "dimser" koster jo lidt.
Sporskiftene er de gamle elektriske sporskifte hvor jeg så bruger Vissmann 5211 som kan styre 4 sporskifte.

mr-data skrev:

Sikkerheden for togene ikke kører ind i hinanden, er ligeledes forholdsvis nem at få når der er monteret tilbagemeldings-moduler. Fordi så skulle win-digipet gerne sørge for at der ikke kører (eller kan køre) tog ind på en allerede optaget del af dit anlæg.

Jep. Det er jo fordelen med at bruge tilbagemelding og windigipet Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej
Et S88 modul benyttes til at få informationer fra banen/anlægget til Styreenheden/pc'en.
Det kan være en afbryder, som når du vipper den, tændes gadebelysning, eller en slæbeskoskontakt, der når den aktiveres skifter sporskifter/signaler eller noget helt andet.
S88 benyttes i forbindelse med sporbesatmeldinger til at melde tilbage til digitalsystemet, der så kan udføre en handling, som du har valgt lige fra pift i fløjten til ændring af køreretning..

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

bqg skrev:

Hej
Et S88 modul benyttes til at få informationer fra banen/anlægget til Styreenheden/pc'en.
Det kan være en afbryder, som når du vipper den, tændes gadebelysning, eller en slæbeskoskontakt, der når den aktiveres skifter sporskifter/signaler eller noget helt andet.
S88 benyttes i forbindelse med sporbesatmeldinger til at melde tilbage til digitalsystemet, der så kan udføre en handling, som du har valgt lige fra pift i fløjten til ændring af køreretning..

Dvs. at når jeg ikke har nogen vippe kontakter eller slæbeskoskontakt.
Så er det ikke muligt at bruge S88 moduler?

I det tilfælde. Så var det vel også derfor jeg fik anbefalet Uhlenbrock 63320 moduler, da jeg så ikke behøvede at skære i mine skinner?
Men at jeg "blot" kunne isolere midterlederen og føre en ledning fra hver sektion og til 63320 modulet?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Dvs. at når jeg ikke har nogen vippe kontakter eller slæbeskoskontakt.
Så er det ikke muligt at bruge S88 moduler?

S88 er ikke kun til ovennævnte, men kan bruges hvor der ønskes et on/off signal overført til digitalsystemet.
Jeg kender ikke ovennævnte modul, men forstår det er både sporbesat og tilbagemelding i en og samme enhed.

Sporbesatmeldinger og s88 moduler kan bygges selv til en noget anden pris, der er så ikke mulighed for styring af magnetartikler direkte.
På et lidt større anlæg, hvor man ønsker at kunne følge togenes færden rundt på banen, løber s88 systemet hurtigt tør for indgange. Det er efter min mening ikke nødvendigt, at kunne følge toget hele vejen, hvis strækningen er overvåget frem til bremsestrækningen i et stykke, i stedet for at være opdelt i mange korte stykker, kan antallet af nødvendige tilbagemeldinger reduceres.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Okay. Dvs. at der findes ikke rigtig nogen anden måde and de dyre 63320 moduler?

Er de 63320 evt. noget man kan købe hvor man selv bygger dem?

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

hej Kimp!

Her du prøvet denne side. http://www.ldt-infocenter.com/

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

speed180

Indlæg: 157

PB

 

Morgen Big smile

Tja vis jeg var dig ville jeg nok vælge lige at kaste et lille blik på denne side , systemet virker, det kan jeg garanterer .

Jeg bruger det nemlig selv Wink

 

http://www.digital-bahn.de/bau_s88n/konzept.htm

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

PTMadsen skrev:

hej Kimp!

Her du prøvet denne side. http://www.ldt-infocenter.com/

Nej den har jeg ikke prøvet.
Men jeg må nok erkende, at jeg ikke helt ved hvad jeg skal lede efter på siden?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

speed180 skrev:
Morgen Big smile

Tja vis jeg var dig ville jeg nok vælge lige at kaste et lille blik på denne side , systemet virker, det kan jeg garanterer .
Jeg bruger det nemlig selv Wink

 http://www.digital-bahn.de/bau_s88n/konzept.htm 

Jeg forstår desværre slet ikke tysk. Så jeg ved hellere ikke her, hvad jeg sal kigge/lede efter - desværre

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Hej Kim Har du kigget på EcosDetector? Den har 16 indgange. Der findes også EcosDetector Extension med 32 porte, men kan ikke lige lure om den kan bruges i dit tifælde med tilbagemelding. Måske andre kan svare på det... Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

HP 16 skrev:
Hej Kim Har du kigget på EcosDetector? Den har 16 indgange. Der findes også EcosDetector Extension med 32 porte, men kan ikke lige lure om den kan bruges i dit tifælde med tilbagemelding. Måske andre kan svare på det... Mvh Kristian

Hej
Nej det har jeg ikke, da jeg stort set ikke ved så meget om denne verden.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nbt

Virksomhedsudvikler

Indlæg: 12

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Kim

En helt anden løsning er at undlade opdeling af banen og vælge at køre med en GPS på toget - vogn eller i lokomotiv.

Jeg kommer fra GamesOnTrack, som bl.a. udvikler og sælger dette system. Hvis du vil køre med WDP, så er der i samarbejde med WDP (Markus Herzog)  udviklet et interface så WDP tager de tegnede blokke over og besættelsen i dem - i stedet for at få dem via skinnerne. Systemet fås til modeltog i H0 og opefter og udvikles pt som en integreret del af Fallers Car system.

Du kan se mere på vores hjemmeside: www.gamesontrack.dk , du må også gerne besøge os i Valby på messen om 10 dage og få en live demo - på dansk.

Jeg håber det er OK at jeg gør opmærksom på denne mulighed her, selvom jeg også er leverandør og selvfølgelig ikke uvildig.

Venlig hilsen

Niels Bo Theilgaard

nb@gamesontrack.com  

__________________

Blot vi kunne gøre det lidt mere enkelt

Venlig hilsen
nbt

GamesOnTrack A/S, Nygade 12, 7500 Holstebro

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.109

PB  Blog  Hjemmeside

nbt skrev:
Jeg håber det er OK at jeg gør opmærksom på denne mulighed her, selvom jeg også er leverandør og selvfølgelig ikke uvildig.

Det må du meget gerne, så længe du skilter med dit tilhørsforhold i din signatur - kom endeligt gerne med mere af den slags.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

nbt skrev:

Hej Kim

En helt anden løsning er at undlade opdeling af banen og vælge at køre med en GPS på toget - vogn eller i lokomotiv.

Jeg kommer fra GamesOnTrack, som bl.a. udvikler og sælger dette system. Hvis du vil køre med WDP, så er der i samarbejde med WDP (Markus Herzog)  udviklet et interface så WDP tager de tegnede blokke over og besættelsen i dem - i stedet for at få dem via skinnerne. Systemet fås til modeltog i H0 og opefter og udvikles pt som en integreret del af Fallers Car system.

Du kan se mere på vores hjemmeside: www.gamesontrack.dk , du må også gerne besøge os i Valby på messen om 10 dage og få en live demo - på dansk.

Jeg håber det er OK at jeg gør opmærksom på denne mulighed her, selvom jeg også er leverandør og selvfølgelig ikke uvildig.

Venlig hilsen

Niels Bo Theilgaard

nb@gamesontrack.com  

Kommer på Valby messen. Så vil da lige slå et smut forbi dig/jeres stand.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.