Picture

Sporhunden

Indlæg: 29

PB

Hjælp til utilsigtet reverse loop

Har lavet min sporplan og limet sporene ned. Nu kan jeg se at der nok er et reverse loop på en stor del af banen. Kan man få det til at fungere? fx ved at lave en lige strækning til et reverse loop?- Jeg har en lang lige strækning hvor poliariteten skifter. Det kunne nok løse det hvis denne strækning laves til reverse loop. Kører DC med DCC. Sjovt nok har jeg også et egentligt reverse loop som er planlagt i den anden ende af banen. Det er sat op med en Digikeijs DR5013, men det er bare et spor der kører rundt fra et skiftespor tilbage til samme skiftespor, det er helt standard. Det andet og utilsigtede reverse loop er ikke så simpelt. Aner ikke om et reverse loop altid skal køre ud fra et skiftespor og tilbage til samme skiftespor, eller om det også virker på en lige strækning? 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 81

PB  Blog

Det virker overalt, du kan også have skiftespor midt i - så længde overgangen til sporerne med "fast" modsat polaritet er mindst 1 toglængde fra hinanden - og du sikrer der max er eet tog af gangen der kører ind eller ud af segmented hvor du har din reverser installeret.. Jeg havde på et tidspunkt en hel fiddleyard som reversing loop i en midlertidig upstilling - det er ikke noget problem.

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 29

PB

Tak for det. Men problemet er her, at toget efter at have været igennem reverse loopet kommer ud til skinner med en modsat polaritet end da det kom ind. Virker det med en dr5013? Jeg har et andet reverse loop, som er lavet efter bogen, som en cirkel til og fra et skiftespor. Der kommer toget ud af loopet til den samme polaritet som det kom ind med idet det blot  kommer ud til den modsatte halvdel af samme skiftespor som det forlod da det kom ind i loopet.

Hvis jeg laver 'loopet' som en lige strækning mellem to forskellige polariteter undgår jeg kortslutningen ved at have 'loopet' (den lige strækning) imellem de forskellige polariteter, men når toget kommer ud af 'loopet' er der byttet om på plus og minus i forhold til da kom ind, det kan man vel ikke?

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

 

Hej!

 

Hånden på hjertet, hvilket system bruger du. Kører du DC eller DCC, venligst forklar.

 

Sporhunden skrev:

Har lavet min sporplan og limet sporene ned. Nu kan jeg se at der nok er et reverse loop på en stor del af banen. Kan man få det til at fungere? fx ved at lave en lige strækning til et reverse loop?- Jeg har en lang lige strækning hvor poliariteten skifter. Det kunne nok løse det hvis denne strækning laves til reverse loop. Kører DC med DCC. Sjovt nok har jeg også et egentligt reverse loop som er planlagt i den anden ende af banen. Det er sat op med en Digikeijs DR5013, men det er bare et spor der kører rundt fra et skiftespor tilbage til samme skiftespor, det er helt standard. Det andet og utilsigtede reverse loop er ikke så simpelt. Aner ikke om et reverse loop altid skal køre ud fra et skiftespor og tilbage til samme skiftespor, eller om det også virker på en lige strækning? 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 29

PB

@Lars M. Jeg tror du har ret. Hvis jeg kører med et tog på et stykke skinne sat til + og - bliver det ved med at køre samme retning selvom man bytter + og -. Dvs polariteten når man kommer ud af et reverse loop er ligegyldig for retningen. Det må være DCC der korrigerer retningen, så det er fint nok. Jeg har bestilt endnu en dr5013 til at klare min kortslutning. Jeg har lavet sporplanen for at kunne vende retningen på togene, det er bedst hvis de kan køre begge veje mener jeg, havde bare ikke lige tænkt på at det altid kræver en vendesløjfe at vende retningen. 

@Peter Madsen: Jeg kører 2-skinne DCC. 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 81

PB  Blog

Fint du selv fandt løsningen - jeg poster alligevel det her da det tog sin tid at skrive, og det kan evt. hjælpe andre. Smile

Jeg går ud fra at du kører DCC som dr5013 er lavet til. Så er det overhovedet ikke noget problem at der er byttet om på polariteten, da det ikke er polariteten der afgør hvilke retning toget kører - det er der en lille mikroprocessor (computer om du vil) i dit lokomotiv der styrer.

Jeg forsøgte at lave en lille tegning der viser hvordan det virker (det er meget simpelt), men der er vist stadig problemer med sporskiftet da upload af billeder ikke ser ud til at virke.

Så nu får du den lige med nogle tegn der ikke er helt så tydelige.

Lad os sige at + er et skinnestykke med én polaritet, og - er et stykke med den anden polaritet. = er et stykke der er styret af DR5013 (eller et billigere modul), og | er et issolationen mellem disse. Du har så følgende:

+++++++|===========|------------

Når du tænder systemet starter === stykket op så det endten er +++ eller ---. Lad os some eksempel sige det starter som -----

Det vil sige det ser sådan her ud (toget er representeret med xxx):

 xxxxx
+++++++|---------------|------------

Når et tog kører fra venstre mod høre. Det kommer til den første | og der laves en kortslutning når hjulene berører både + og - skinnerne. Reverser modulet detekterer dette og skifter polariten af det midterste stykke. Det ser nu sådan her ud:

         xxxxx
+++++++|++++++++|------------ 

Da toget kun er på den venstre del samt midterdelen er hele toget på +++ - altså samme polaritet og ingen problemer med kortslutning længere.

Toget kører viddere til den næste |. Igen kommer der en kortslutning der detekteres af dit reverse model med hurtig skift af polaritet af midterstykket. Det ser nu sådan her ud:

                           xxxxxx
+++++++|--------------|------------ 

Da midterstykket er længere end det første tog er der ikke nogen hjul der berører "+" delen længere - og det giver derfor ingen kortslutning at hele midterstykket skifter. Det eneste "problem" er at dit lokomotiv ikke kan læse en DCC kommando der sendes lige på det tidspunkt polariteten skifter - men da DCC kommandoer gentages hyppigt er det ikke et reelt problem du skal bekymre dig om.

Det ligegyldigt hvorfor skinnerne i hver "ende" har forskellig polaritet. Det kan være fordi de sidder i samme sporskifte med en vendesløjfe, men som sagt - det er fuldstændig uden betydning. Det eneste der betyder noget er at det er to skinneafsnit med hver deres polaritet, og sit reverser modul kan vende polariten på et stykke i midten der er lige så lang som det længste tog du kører.

Med dit DR5013 modul kan du godt undgå den lille kortslutning (og gnist) der kommer inden modulet reagerer og vender polariteten. Så skal du have en sensor (for eksempel en IR sensor) der fortæller din DR5013 at der er et tog over én af enderne af midterstykkerne (så over den første eller anden |). Sensoren vil reagere mens toget stadig er et par millimeter fra at kortslutte så din DR5013 kan nå at vende polariteten inden hjulene laver kortslutningen. Det er altid noget du kan lave senere bare start med at lade din DR5013 reagere på kortslutningen.

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.