Hej
Lige et kort spørgsmål.
Tidligere (for 3-4 år siden) blev Faulhaber motorerne betegnet som problematiske at anvende sammen med datidens decodere. Jeg fandt egentlig aldrig ud af hvad problemet var.
Men hvad med i dag? Jeg overveje at digitalisere en model med denne motor, er der noget jeg skal tage hensyn til eller visse modeller decodere jeg skal foretrække hhv. undgå?
Og hvad var (er) egentlig problemet?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Hej.
Har lige digitaliseret en E maskine fra Brimalm med en Faulhaber motor efter anvisning fra Brimalm.
Der skal bruges en ESU micre 4,0 dekoder, nu har jeg så lagt en 54800 Locksound micro V 4,0 i i stedet men det er den samme dekoder med eller uden lyd.
Brimalms påpegede at Faulhabermotoren ikke skal bruge ret meget spæning /strøm og vil tage uoprettelig skade ved montering af mormal dekoder til H0.
Den kører for øvrigt rigtig godt med den dekoder jeg monterede.:
)
Med venlig hilsen
Erling
EMP
mr-data
Indlæg: 805
Hej
Lige et kort spørgsmål.
Tidligere (for 3-4 år siden) blev Faulhaber motorerne betegnet som problematiske at anvende sammen med datidens decodere. Jeg fandt egentlig aldrig ud af hvad problemet var.
Men hvad med i dag? Jeg overveje at digitalisere en model med denne motor, er der noget jeg skal tage hensyn til eller visse modeller decodere jeg skal foretrække hhv. undgå?
Og hvad var (er) egentlig problemet?
Problemet med at kombinere digital-dekodere og Faulhaber-motorer (og andre "klokke-anker-motorer" som de kaldes), var at de ikke kan "tåle" de impulser som PWM-delen (pulse width modulather). I stedet bør der ideelt set anvendes ren jævnstrøm til dem.
Men allerede for mange år siden producerede Uhlenbrock en dekoder (kan ikke huske hvilken) som var beregnet på brug med Faulhaber-motorer. Denne kørte med en forholdsvis høj impuls-frekvens (omkring de 15,75 khz) som motoren godt kan tåle. Moderne dekodere, bl.a. andre ESU's LokPilot og LokSound, har som regel en justerbar frekvens, og her er tommelfinger-reglen at man bør anvende den højst mulige frekvens. Årsagen hertil er, at ved tilstrækkeligt høje frekvenser vil strømmen "ligne" en ren eller pulserende jævnstrøm, som var/er det der bruges i analog drift (afhængig af type, jænvstrøm var helt ren, ved vekselstrøm (Maerklin) anvendtes en ens-retter for at få jævnstrøm, og denne var/er pulserende).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Først og fremmest tak til jer begge, det blev jeg meget klogere af.
Hvis jeg skal sammenfatte så vil et godt valg være LokPilot Micro V4.0, der kan anvendes grundet Faulhaber motorens ringe strømforbrug. Loksound er ikke aktuelt i mit tilfælde da der alligevel ikke findes lyde til min model.
Derudover er V4.0 en så ny decoder at den vha. cv kan indstiles til at give Faulhaber motoren ordentlige arbejdsbetingelser. Det eneste der kræves (som jeg læser instruktionerne fra ESU) er at cv'erne 2, 52, 53, 54, 55 og 56 sættes til de anbefalede værdier?
Er I enige i denne konklusion? For så vil jeg bare arbejde videre derfra.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Hej igen.
Ja bare du følger ESU manualen skulle der ikke opstå problemer. Man skal passe på med de klokkeanker motorer sætter man fuld skrue på fra en ESU 4,0 til H0 drift så koster det en motor
CV 2 er så 4 CV 52 32 CV 53 140 CV 54 80 CV 55 50 CV 56 255.
God påske
Erling
EMP