Esu eller marklin central

Som ny k denne verden, men med utrolig meget gå på mod....

 

Så er jeg igang med skinnelægningen, men jeg er kommet i tvivl om hvad jeg vil få mest ud af.

 

Esu eller marklin central ? 

 

det skal siges at jeg selvfølgelig ikke ved hvor omfattende banen bliver endnu, men jeg køre Ho dansk.

 

og vil egentlig h'erne fremtidssikre mig lidt.

 

men hvad er holdningen, og ikke mindst hvorfor mener i den ene er bedre end den anden? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

Jesper Stig Jensen skrev:

Som ny k denne verden, men med utrolig meget gå på mod....

 

Så er jeg igang med skinnelægningen, men jeg er kommet i tvivl om hvad jeg vil få mest ud af.

 

Esu eller marklin central ? 

 

det skal siges at jeg selvfølgelig ikke ved hvor omfattende banen bliver endnu, men jeg køre Ho dansk.

 

og vil egentlig h'erne fremtidssikre mig lidt.

 

men hvad er holdningen, og ikke mindst hvorfor mener i den ene er bedre end den anden? 

Du skriver, at du er i gang med skinnelægningen.

Hvis du lægger 3-skinne, altså Märklin spor, synes jeg ikke, valget er svært. Så peger det ubetinget på Märklins CS3 p.g.a. sammenhængene i hele systemet.

Hvis du lægger 2-skinne spor, er svaret med komplekst. Jeg ville se på dem, jeg leger med, og så vælge samme system, så man kan lege sammen, Leger du alene, ville jeg sikre, mig, at Centralen hænger sammen med det, jeg i øvrigt vil bruge.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 285

PB  Blog

 Märklin´s central er vel også den der hardvære mæssigt er yngst og mest plug and play klar i forhold til Esu´s som har en del år på bagen.

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Jeg er ikke enig i, at valget af central hænger sammen med skinnesystem (2-3 skinne). Både Märklin og ESU behersker begge dele - meget flot endda. 

Den - i mine øjne - største forskel er, at Märklin tilbyder mfx+, hvor man kan lege lokomotivfører, hvis man er til det. ESU tilbyder Railcom+, som har en lang række tilbagemeldingsmuligheder, som f.eks. mfx ikke har. ESU/ECoS har desuden publiceret netværksinterface, så man kan sende kommandoer til styreenheden over ethernet/wi-fi fra f.eks. PC eller RPi. Jeg har ikke kunnet læse mig til denne mulighed på Märklin CS3/CS3+ (men som ikke-ekspert skal jeg ikke afsværge, at den findes). Märklin har til gengæld nogle meget flotte skærme til styring af togruter, sporskifter, signaler...

Jeg er selv til ESU - men gudskelov er mange uenige med mig Smile

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 469

PB

CS3 har også et publiceret netværksinterface. Det er tilgængeligt til alle der vil have det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Railcom+ er ikke tilbagemelding. Det er railcom der gør det.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Lidt tanker....

CS3 er nyere end ECOS som har mere ned 7/8 år på bagen.mmm måske kommer der snart en ny ?

Hvis du har store ambitioner og skal styre banen fra en PC bør du overveje at undgå en central station.... for du skal dobbelt kode alt..... hvis ikke, kan du klare dig med program og et DCC interface. Du slipper for at opgradere centralstation. Skal du bare have en mindre bane kan den være god at have. 

Har selv både ECOs og CS2. Til hurtige test er en Station fint, men ellers ser jeg lille værdi i forhold til pris/besvær. nåå ja og lidt gadget liderlig er man vel altid Smile

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Helt klart Märklin, hvis jeg skulle vælge.

Hvorfor? Ganske enkelt fordi at CS3 og deres øvrige komponenter understøtter såvel DCC som de forskellige generationer af Motorola og mfx. Det eneste som umiddelbart mangler er understøttelse af RailCom.

I øvrigt findes der en række forskellige muligheder for udvidelse af deres system. Hvad med et interface mellem computer og modelbanen uden CS3, men blot den lille skinneboks som anvendes sammen med MS2 (med selvsamme stik)? Eller en boks med knapper til diverse tilbehør såsom sporskifter og signaler?

 

Link: www.can-digital-bahn.com

 

Og nej, jeg modtager ingen ydelser af nogen art for ovenstående "reklame" 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 1.013

PB

Jeg faldt lige over denne tråd på marklin-users.net. Ikke overraskende er der megen debat frem og tilbage. Jeg synes dog der er overraskende meget kritik af CS3 - men smag og behag er jo som altid forskellig...  Smile

Mange af argumenterne i tråden går i samme retning her, i forhold til mfx+ og Railcom.

 

Mvh

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Peter

Der er løbet meget vand i åen, siden marts 2018.

Billede

 

 

Jeg må sige, at jeg er ovenud tilfreds med min CS3, også at der kommer opdateringer, hvilket jeg mener er en fordel, når der udvikles.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Før der nu er alt for mange, der begynder at ride deres personlige kæpheste: Ville det ikke være relevant at høre hvilket skinnesystem, vi her taler om?

Features som MFX+ er jo nok ikke så interessante, hvis man har tænkt sig at køre to-skinne med materiel fra en masse forskellige producenter...

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Det var spændende at høre, at Märklin også har publiceret netværksinterface til CS3. Hvordan får man fat i det - er der nogen, der har et link ?

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 469

PB

Det er samme protokol som til CS2. Den har været tilgængelig i årevis på deres download side cs2 opdatering.

 

Der er mange der fremhæver Railcom, jeg har stadig til gode at møde én eneste person der rent faktisk benytter det. Dem jeg kender benytter klassisk tilbagemelding uanset central.

 

ECoS blev udviklet sideløbende med Märklin CS1 (det er samme maskine, i bund og grund). Det var i 2004, at CS1 så dagens lys. ECoS kom i årene herefter. Det er 16 år siden. Det synes jeg man skal have for øje når man vælger elektronik i dag.

 

Mfx+ supporteres delvist af alle typer dekodere, da det er software i CS3. Alle lokomotiver kan styres med den indbyggede simulation af førerpult. Det er kun dekoderens simulering af brændstofforbrug der er forbeholdt mfx+ lokomotiver. Om man vil bruge det, ved ikke, jeg bruget det ikke selv.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Jamen så har du mødt den første, der "rent faktisk" bruger Railcom. Jeg bruger det bl.a. på min skjulte skyggebanegård. Railcom tilbagemelding fortæller mig ikke kun at et spor er besat, men også hvilken dekoder/lokomotiv, der befinder sig på sporet. Jeg bruger også Railcom til at styre (nedsætte) hastigheden på de lokomotiver, som kører ind/ned på skyggebanegården og til at bremse togstammen på "parkeringssporet".

Det kræver selvfølgelig, at alle lokomotiver "kan" Railcom - og derfor har jeg sat ESU's Railcom Sendemodul også på mine mfx-dekodere, hvor de fungerer vha sniffer-adresse.

Der er også en Raspberry Pi med i spillet - den modtager tilbagemeldingssignaler fra en Railcom Reader ( http://www.dcc4pc.co.uk/our-products/ ) og sender kommandoer (get/set, stop, speed, osv.) via min ECoS til den fundne dekoder.

Jeg er p.t. i opbygningsfasen og der er masser af udfordringer - men det ser ud til at virke.

__________________

Kresten

Like 4 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 469

PB

Interessant. Men skal det ikke forstås sådan, at dit Railcom setup er bygget op autonomt ved siden af din ECoS? Din Pi sender så blot kommandoerne til ECoS via ethernet? Altså, at du slet ikke benytter Railcom funktionen i din ECoS?

Hvis det er sådan det fungerer, så er der jo som sådan intet i vejen for at gøre det med en vilkårlig digitalstation (givet en kompatibel netprotokol). Jeg kan se at firmaet leverer moduler til at håndtere RailCom cutout, hvis centralen ikke supporterer det. Spørgsmålet er om mfx cutout kan stå i stedet for. Det ved jeg ikke.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Ja - jeg fandt et Railcom detection modul, som sender tilbagemeldingen til en PC (her: RPi). ESU's (og andres) egne Railcom-detectorer virker kun sammen med deres egne styreenheder. På min RPi har jeg så et (nej, efterhånden mange) Python-program(mer), som sender kommandoer til ECoS og videre ud til dekoderen. 

Det var faktisk derfor jeg spurgte efter netværksinterface til Märklin CS. Jeg har også en CS3+ og overvejede om jeg kunne gøre det samme med den. Efter dine tidligere kommentarer går jeg ud fra, at det er "CAN CS2 Protokoll - 2.0" -dokumentet jeg skal læse ? Det bliver spændende at prøve Smile

Men for mig er den største forskel på Railcom og mfx, at man kan positionsbestemme loks med Railcom - det kan man ikke med mfx.

Og jeg må absolut medgive, at CS3 virker - og er - meget mere "moderne" end ECoS. Med et meget lækkert brugerinterface. Men bortset fra sporplanerne, ser jeg altså ikke den store funktionelle forskel.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 469

PB

Ud over alt programmeringen med hændelser som du kan lave i CS3. Mig bekendt kan man ikke det i en ECoS. CS3 vel at betragte som en PLC.

Jf. en artikel jeg så på Baneforum, så kan CS3 også allokere lokomotiver til besatmeldere. Dette er nyt (CS2, kan faktisk også det), så man kan se hvilket tog der er hvor. Umiddelbart tænker jeg, at hvis du kan regne ud hvordan man gør det via en ekstern kommando, så kan du bringe din RasPi i stand til at flytte rundt på lokomotiverne på CS3's sporplan. Den kan selv flytte dem internt via hændelser, så hvis API'et ellers supporterer det, så burde den også kunne gøre det via Ethernet. Men det står formentlig ikke i PDF'en, da det er en funktion der blev tilføjet for nylig. Hvem ved, måske som forberedelse til noget mere intelligent tilbagemelding i fremtiden.

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 108

PB

Jag kör Märklin CS3 för tillfället och 2 räls skinner med Tillig Elite spor.

Jag använder mfx och DCC.

Det fungera bra med mfx på 2 räls skinner.

Märklin CS3 har många fördelar men tycker det är också överdrivet system i deras program.

Det är smaksatt och dom som vill kan ju köra Märklin och Trix lok med samma CS3, eftersom även Trix lok har mfx protocol som registrera automatisk till CS3 så fort loket står på rälsen.

ESU med Ecos 2 är också en bra system och deras DCC med railcom är klart överlägset än Märklins CS3.

Enligt ESU från efter deras kommentar i Facebook kommer det ut en ny Ecos med ny hårdvara och mjukvara(?) om ca ett par år.

Den digitala marknaden utvecklas hela tiden och det gör även program och man uppgradera systemet när det finns att ladda upp det.

Det vikigaste är att man har ett digital system som och ska fungera och att man har roligt med sina digital lok med lyd.

God förnöjelsen!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.