Hej.
Jeg har en Intelliboks nu, men overvejer at købe ESU 50200 i fremtiden.
Vil jeg kunne bruge dem sammen ???
Evt. som master (50200) og slave (Intelliboks).
Mvh.
Finn
__________________
Spor N, tysk epoke 3
Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.
Snuser lidt til spor 0
hpe1
it-konsulent
Maribo
Indlæg: 34
Hej Finn
Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK
Hilsen
HPE
Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK
Det er vel sagtens via "sniffer" indgangen på ESU'en så? For den taler vel ikke loconet ligesom Intellibox'en? - Betyder det at det bliver en slags "envejskommunikation"?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK
Det er vel sagtens via "sniffer" indgangen på ESU'en så? For den taler vel ikke loconet ligesom Intellibox'en? - Betyder det at det bliver en slags "envejskommunikation"?
Mvh,
Peter
Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.
Super - den kendte jeg ikke til. Tak for info!
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.
Super - den kendte jeg ikke til. Tak for info!
Selv tak.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Bruger selv Intellibox med ECOs via en LocoNet til ECOSLink converter.
Det er dog ikke det mest optimale i mine öjne hvis man bruger mfx lokomotiver.
I det hele taget ville jeg i dag köbe en CS2 fremfor ECOS hvis man har mange Marklin loks.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hej Finn. Vil du købe en dyr digitalstation, så synes jeg alvorligt at du skal kigge på Märklins CentralStation. Køber du sådan en, så sælger du din intellibox og bruger pengene fra den på at købe en eller flere mobilstationer og bruger dem som slaver. Her hænger systemerne rigtigt sammen og deler data som ingen andre systemer kan. Vel at mærke til cirka samme pris som ecos med loconet converter der alligevel bliver en "halv" løsning.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
I det hele taget ville jeg i dag köbe en CS2 fremfor ECOS hvis man har mange Marklin loks.
Hvorfor taler I alle sammen om Märklin, når nu Finn skriver i sin signatur, at han kører spor N og DCC?
Mig bekendt findes der ikke mange mfx dekodere til den størrelse?
MVH
Lars
hpe1
it-konsulent
Maribo
Indlæg: 34
ville helt klar vælge ESU 50200 og så bruge sniffer indgangen, den er den bedste af løsninger
l-net converteren, virker fint men den har det problem at der kun kan regulere hastigheden med 128 køretrin
vi forsøgte at bruge dden til vores daisy controller samt IB control, men valgte at sætte vores gamle intellibox 1 op i gen og så sende styre signalen ind gennem sniffer indgangen på ESUen
Hilsen
HPE
Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200
nimbussen
Tekniker
Indlæg: 174
Hej.
Det er korrekt at det skal bruges til N og DCC, og det ved DanskBjergbane også, selv om vi har meget langt mellem os afstandsmæssigt, så har jeg besøgt ham og lavet et fælles projekt med ham.
Jeg har en Intelliboks nu med IR og en Mausadaptor, vil gerne bruge det sammen med en nyindkøbt ESU 50200, så bliver købt når mit anlæg begynder at blive færdigt.
I mine lokomotiver er jeg begyndt at bruge dekoder fra ESU, og har også en locprogrammer fra ESU, så det vil give mig flere muligheder for at få alt det sjove med.
Næste spørgsmål, når jeg på længere sigt har taget den store gevinst hjem i lotto, vil jeg så kunne sætte min to stationer op med hver sin 50200 ???
Og hvis jeg undervejs får behov for booster, skal jeg vel købe noget fra ESU, når nu det er den retning jeg tager, men vil de i en overgangsperiode kunne virke sammen med min Intelliboks ???
Mange spørgsmål, og måske ikke alle lige kloge, men vi kan alle lære hele tiden.
Mvh.
Finn
Spor N, tysk epoke 3
Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.
Snuser lidt til spor 0
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TogSvendsen
Indlæg: 470
Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.
...og selvfølgelig snakker den DCC, og selvfølgelig virker det med spor N - så der er vist lidt viden der skal opdateres, hvis man tror det er Märklin-only. :-)
Jeg var så heldig at få en demo af de nye funktioner på Køge-messen af de to gutter der kørte tysk tog, det var virkelig imponerende. Det kan godt anbefales at opsøge lidt yderligere info, hvis man går og overvejer.
mr-data
Indlæg: 805
Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.
Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DCC
Indlæg: 359
Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.
Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
mr-data
Indlæg: 805
Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.
Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet.
Nu var det så ment som et eksempel. Men for mit vedkommende kunne jeg godt finde på at have en fysisk sportavle også selvom jeg havde en CS2 eller en PC.
Jeg mindes også at have hørt om folk som anvendte en Raspberry Pi med en touchskærm med linux og freeware styring, samtidig med en CS2. Men det er nok ikke alle som ville gøre det.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
RocRail kan installeres på Raspberry og bruges med trykskärm, der findes drivere.
Lösning kan dog ikke anbefales til "ikke-linux" kyndige folk, det er ikke "bare-lige"
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Hvad er fordelen med at bruge de to sammen i denne nye verden, hvor Ipad og Iphone virker som en trådløs styringsenhed
Er der ikke mere logik i at sælge den gamle enhed og købe en ESU eller CS2 og så bruge de "smarte" ting trådløs ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
nimbussen
Tekniker
Indlæg: 174
Hej Jørgen.
Det bliver sikkert sådan noget jeg går for, ville dog gerne have to fysiske betjeningsmuligheder, da jeg tænker mig et anlæg med to stationer.
Så var løsningen med de to ting oplagt, og så måske senere ende med to styk. ESU, man har vel lov at drømme
Spor N, tysk epoke 3
Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.
Snuser lidt til spor 0
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Det tænkte jeg nok ...
Jeg har haft samme tanke med en CS1, men den er blevet solgt, da det virker bedre med en IPad, som har næsten samme skærm som vores CS2.
Det virker fint, da routeren er i samme rum, og så kan diverse smart phones også bruges ( et par mobilstationer kommer sikkert aldrig i brug ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
To fysiske betjeninger er netop det du kan opnå med en CentralStation 2 og en (eller flere!) MobilStation 2.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner