Kære alle eksperter
Jeg er ved at teste min EcoS detector 50094 sammen med min Ecos 50210, det virker fint, sporet vises som optaget, men kun for lokomotivet ikke vogne.
Bemærk at jeg køre 2-skinne og derfor kan systemet ikke "se" almindelige vogne (jeg har testet en vogn med belysning og den kan godt ses, da den trækker lidt strøm).
Jeg har læst mig frem at man kan placere en modstand mellem hjulene, men hvordan?! Er det noget man selv skal snedkerere eller findes der et produkt?
Mvh Christian
Altid en masse på DBA
Roco og Tillig skinner. H0 og H0e. 2-Skinne digitalt ESU og Digikeijs (Traincontroller snart).
Salg af Værktøjsvæggen SmartToolWall.com til hobbyværkstedet.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Kære alle eksperter
Jeg er ved at teste min EcoS detector 50094 sammen med min Ecos 50210, det virker fint, sporet vises som optaget, men kun for lokomotivet ikke vogne.
Bemærk at jeg køre 2-skinne og derfor kan systemet ikke "se" almindelige vogne (jeg har testet en vogn med belysning og den kan godt ses, da den trækker lidt strøm).
Jeg har læst mig frem at man kan placere en modstand mellem hjulene, men hvordan?! Er det noget man selv skal snedkerere eller findes der et produkt?
Mvh Christian
Bla. Roco laver udskiftnings hjulsæt med en modstand indbygget i aksel.
Uhlenbrock sælger en flaske med modstands lak. Udfordringen her ligger i at ramme en værdi på 18 - 20 Kohm.
I våd tilstand er modstanden en anden end når det tørrer.
Den løsning jeg selv bruger, er en 18 Kohm smd modstand som limes på over isoleringen mellem akslel og hjul.
Derefter ledelak på begge samlinger, og til sidst sort maling for at dække sølvfarven.
Alle 3 løsninger har en fejlprocent ved lette vogne og beskidte hjul/spor.
mvh. Ole Vedel
mr-data
Indlæg: 805
Bla. Roco laver udskiftnings hjulsæt med en modstand indbygget i aksel.
Uhlenbrock sælger en flaske med modstands lak. Udfordringen her ligger i at ramme en værdi på 18 - 20 Kohm.
I våd tilstand er modstanden en anden end når det tørrer.
Mon ikke det nemmeste og billigste her er Uhlenbrocks modstandslak, hvor f.eks. modeltog.nu sælger en flaske med 10 ml. for 49,95 kr.
Hvad angår det med at ramme den rette modstandsværdi vil det så være en fordel at have et praktisk redskab for alle som "roder" med elektronik, inkl. modeltog: Et multimeter, som kan købes hos de fleste forhandlere af elektronik og endda visse byggemarkeder til en relativ billig pris; så er måling af modstand meget hurtig.
I øvrigt kan det vel så være en god ide at sikre sig at ens vogne har en vis vægt. Bl.a. NEM 302 anbefaler en vognvægt på 0,4 gr./mm. vognlængde, altså for en godsvogn på 123 mm. bør den veje 49,2 gr.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
For ikke at få for mange 18Kohm modstande i parallel (og trækker for høj strøm) vil jeg anbefale at man kun anvender det på den sidste vogn i en stamme. Taber man en vognstamme vises den så fortsat optaget på strækningen.
F.eks skifter jeg ikke alle hjulsæt på min DC vogne (pga omkostning) men kun bagerste aksel samt i de yderst få tilfælde hvor vogne bliver afsporet.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
mr-data
Indlæg: 805
For ikke at få for mange 18Kohm modstande i parallel (og trækker for høj strøm) vil jeg anbefale at man kun anvender det på den sidste vogn i en stamme. Taber man en vognstamme vises den så fortsat optaget på strækningen.
Er det virkelig SÅ slemt? Hvis spændingen er 16 Volt (det vistnok mest normale ved digital drift) bliver strømforbruget ved 18 kOhm 0,014 Watt eller 0,001 Ampere pr. aksel. Det giver et spændingsfald på mindre end 0,2 Volt, så med mindre vi er ude i f.eks. 10 vogne med 2 aksler (altså 20 aksler) og et spændingsfald på 4 Volt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Bla. Roco laver udskiftnings hjulsæt med en modstand indbygget i aksel.
Uhlenbrock sælger en flaske med modstands lak. Udfordringen her ligger i at ramme en værdi på 18 - 20 Kohm.
I våd tilstand er modstanden en anden end når det tørrer.
Mon ikke det nemmeste og billigste her er Uhlenbrocks modstandslak, hvor f.eks. modeltog.nu sælger en flaske med 10 ml. for 49,95 kr.
Hvad angår det med at ramme den rette modstandsværdi vil det så være en fordel at have et praktisk redskab for alle som "roder" med elektronik, inkl. modeltog: Et multimeter, som kan købes hos de fleste forhandlere af elektronik og endda visse byggemarkeder til en relativ billig pris; så er måling af modstand meget hurtig.
I øvrigt kan det vel så være en god ide at sikre sig at ens vogne har en vis vægt. Bl.a. NEM 302 anbefaler en vognvægt på 0,4 gr./mm. vognlængde, altså for en godsvogn på 123 mm. bør den veje 49,2 gr.
De forsøg jeg lavede med Uhlenbrocks lak, havde jeg mutimeter på under påføring, Våd modstands lak ved omkring 4-5 Kohm ender med ca 20K når det er tørt.
Mvh. Ole Vedel
la Cour
Værløse
Indlæg: 34
Tusind tak for input, jeg forsøger med lakken.
Selvom at 10ml ikke lyder af meget så dækker det vel til en hel del vogne.
Mvh Christian
Altid en masse på DBA
Roco og Tillig skinner. H0 og H0e. 2-Skinne digitalt ESU og Digikeijs (Traincontroller snart).
Salg af Værktøjsvæggen SmartToolWall.com til hobbyværkstedet.