Jeg har fået flg. beskrivelse af de nye dekoder & muligheder fra Claus Johannesen / Herning
Dyk ned i en ny mulighed af legen
Udviklingen i modelbanen går hele tiden fremad og Märklin er i år med i forreste række i digitalområdet. De første mfx-dekodere med indtil 16 specialfunktioner sætter retningslinjer for alle, der leger med modelbane. Mere komfort, nærmere forbilledet, mere glæde ved legen.
Mere glæde ved legen! Det har Märklin taget til sig og videreudviklet mfx-dekoderen. Til legen tæt på forbilledet står nu Märklin ”legeland” med den nye mfx+ dekoder. Seks Märklin HO-nyheder er i år udstyret med den nye digital-dekoder mfx+. Leg med modelbanen er derved mere realistisk og endnu tættere på forbilledet. Dertil skal De bruge Central Station 60213-60215 som den er blevet tilbudt siden 2008 og hvorpå den nyeste Firmware version 2.5 af 2013 afspilles.
Det nye ved denne dekoder er, at den svarer til forbilledet, har virtuel brændstofbeholdning, som skal godkendes og efterfyldes under kørslen. F.eks. ved fuld last og ved bjergkørsel stiger forbruget. Ved et E-lok er det sandpåfyldning, der spiller en rolle. Ved diesellokomotivet kommer også dertil brændstoffet og ved damplokomotivet er det ud over sand også vand og kul. Hvis lageret af komponenter er brugt, fører dette tvangsstyret til en nedsættelse af farten. Lokomotivet kører så i ”sneglefart”, indtil det manglende sand eller brændstof igen bliver påfyldt. Derved undgår man bevidst driftstop. En ekstra detalje er Sifa-tasten ved diesel- og E-Lok. Denne tast skal med regelmæssige mellemrum betjenes af ”lokomotivføreren”, ligesom på den store bane, for at forhindre en tvangsopbremsning af toget.
Til styring af mfx+ lokomotiver kan De vælge mellem fire sværhedsgrader:
Standard: Lokomotiver opfører sig som et normalt mfx lokomotiv uden hensyntagen til brændstofforbrug.
Halvprofi: Forbruget af brændstof er aktiveret. Betjeningsfladen på Central Station 2 bliver ved angivelse af brændstofbeholdningen suppleret med en kontaktflade til optagelse af brændstof.
Profi: Der kommer en ny opfindelse af en førerkabine til et E-Lok, diesellokomotiv eller damplokomotiv. Nu styres lokomotiverne i overensstemmelse med de typiske betjeningsforløb, som er sædvanlige ved de store forbilleder.
Specialist: For at kunne køre modellen på denne måde, behøver De et anlæg med fuld kabeltilslutning. Ved hjælp af tilbagemeldingskontakter bestemmer De nøjagtig, hvor lokomotiverne skal påfyldes.
Ved profi- og specialistmetoderne skal lokomotiverne forberedes i henhold til driftsmetoden for overhovedet at kunne bevæge sig. Således skal ilden i damplokomotivets kedel tændes op og kedeltrykket skal stemme. Ved elektrolokomotivet skal hovedkontakten omlægges og pantografen være oppe. De får støtte til styringen fra displayet på Central Station. Og hvis De råder over en ekstern højttaler og slutter denne til Central Station, får De yderligere et akustisk signal. Ved opbygningen af førerkabinerne blev der bevidst givet afkald på nøjagtigt at efterlignede de enkelte førerkabiner i de forskellige serier. Ydermere stod glæden ved at lege i forgrunden ved udvælgelse og placering af de enkelte betjeningselementer. Betjeningstrin skal være typiske for den pågældende driftsmåde men samtidig også være let at forstå. Den for mange modelbanenetuiaster vel mest interessante førerkabine er damplokomotivets. Ud over tilstrækkeligt brændstof skal man her også hele tiden holde øje med kedeltrykket, korrigere kedlens målerstand og sende damp ind i cylinderen. Dette er den mest interessante men også den mest krævende styringsmetode.
Data bliver lagret.
Data om målerstanden af brændstoffer lagres desuden i lokomotivet. Bliver lokomotivet f.eks. tilmeldt i en forening eller hos en ven på dennes Central Station med Firmware-Version 2.5 står data også der efter valget af den ønskede legemetode igen som udgangsstatus direkte til rådighed. Driften på et materiel eller disse legemuligheder ændrer ikke disse data.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Fra tid til anden er der her på siden indlæg om hvordan vi får de unge til at interessere sig for modeltog, nogle frygter endda at modeltogshobbyen langsomt afgår ved døden. Spørgsmålene stilles: Hvad gør vi ??
Svaret er om producenterne ikke er ved at finde svaret.
Märklins nye MFX+ system er i mine øjne en ganske godt bud på i hvilken retning vores hobby bevæger sig på den gode måde, hvor styring af tog bliver mere og mere som at spille et computerspil, og man i øvrigt kan betjenne banen fra sin ipad. For det er sådan at ikke bare unge mennesker, men også os som er kommet i 40 års alderen er vant til at elektronisk underholdning fungerer. Med MFX+ tilføjer man en ekstra dimension til vores hobby, og der kommer helt sikkert mange flere tiltag i den retning.
Og var der forresten ikke noget om at Rocco har gang i noget tilsvarende ?
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8