hej
jeg har fået fat i nogle lysdioder med 3 ben som kan lyse h.h.v. hvid eller rød og fælles midterben.
men hvis jeg vil tilslutte dem til mine esu dekoder som h.h.v. enten rød eller hvid foran eller bag lokomotivet.
kan jeg ikke finde ud af hvorledes jeg skal montere dem, kan nogle her lave en lille tegning på hvorledes jeg skal gøre
takker på forhånd
flemming
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Flemming.
Det kan ikke besvares uden videre: Det kommer an på, om dine lysdioder har fælles anode eller fælles katode.
Sagt i et mere almindeligt sprog: Hver "ting", du har, består af to lysdioder - en rød og en hvid, der er støbt sammen i et fælles plastichus. To lysdioder betyder fire ledninger, men for at spare, har man på forhånd loddet to af dem sammen, så man kun behøver at trække tre ledninger ud af plastichuset.
Desværre findes der ikke nogen standard for, hvordan man gør det, så du skal have fat på specifikationerne for dine dioder - eller et passende måleapparat - for at finde ud af, om det er plus eller minus ledningerne, der er loddet sammen inde i plastichuset.
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Se her http://www.railroad24.de/images_bilder/4D3EECD-1275425237.jpg
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Bent.
Fin tegning - men den gælder kun, hvis det er dioder med fælles anode.
MVH
Lars
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej
Hvis det var mig, ville jeg bare prøve mig frem. Find en passende modstand i forhold til den spænding du har at prøve med, og sæt den i serie med dioden. Så kan du bytte om på plus og minus ind til dioden virker.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
kulle2011
Indlæg: 54
det virker perfekt, tak for hurtige svar, jeg bruger en 1,2 Kohm modstand til formodstand, så har jeg perfekt lys
dioden forbrug ligger på ca 30 mA hvis jeg har læst rigtig
takker for hjælpen
flemming
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Peter.
Det var et farligt råd: Nogle dioder kan tåle det, mens andre brænder af første gang, du vender plus og minus forkert.
MVH
Lars
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Det var et farligt råd: Nogle dioder kan tåle det, mens andre brænder af første gang, du vender plus og minus forkert.
Det var jeg ikke klar over, alle de dioder jeg har arbejdet med har kunne klare det. Så jeg har nok bare været heldig.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Det var et farligt råd: Nogle dioder kan tåle det, mens andre brænder af første gang, du vender plus og minus forkert.
Det var jeg ikke klar over, alle de dioder jeg har arbejdet med har kunne klare det. Så jeg har nok bare været heldig.
Man kan vel altid 'hælde for meget juice' i en LED, den forkerte vej
I så fald overskrider du breakdown voltage, så dioden siger *pouf*
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Hvis vi skal tage den med LEDerne lidt mere seriøst: En LED er jo en diode, ikke?
Så skulle man også tro, at følgende var en god idé: De fleste LEDer i dag lyser næsten for meget, så man har yderst sjældent brug for at føde dem med den maksimale strøm. Lad os derfor sige, at vi har en LED, der kan tåle 30 mA, men prøver den af ved 16 V DC og finder, at det er mere passende med 10 mA. Vi beregner en passende modstand, og alt er fint.
Men nu bliver vi dovne: Det er alt for besværligt at skulle føde dioden med jævnstrøm, så vi beslutter i stedet at bruge den vekselspænding, der findes overalt på modelbanen. OK - vi føder fortsat LEDen med 16 V, men nu AC: Den vil derfor kun lyse halvdelen af tiden, den anden halvdel vil den spærre, da strømmen har den forkerte retning. Vi sætter derfor strømmen op til 20 mA, for det giver dobbelt så meget lys i halvt så lang tid = samme lysmængde som før.
Det virker også fint - et kortere eller længere stykke tid: Men så siger LEDen næsten med usvigelig sikkerhed "puf", der er simpelthen ikke nogen LEDer, der kan tåle at skulle spærre for en større strøm i længere tid. Man kan faktisk godt lave ovenstående trick - men man skal i så fald have en almindelig diode koblet parallelt med LEDen, men modsat polariseret: Så vil LEDen lyse på den ene halvdel af vekselstrømmen, mens den almindelige diode vil lede strømmen i den anden halvdel og på den måde beskytte LEDen. Et godt trick til belysning af huse, f.eks.
Og her kommer så advarslen: Man kan ikke på forhånd vide, hvilke LEDer, der kan tåle hvor meget "modsat" strøm i hvor lang tid, med mindre man kender den præcise type af LEDen og har slået efter i det korrekte datablad. Men da man kun meget sjældent får den præcise betegnelse, når man køber LEDer, er det i praksis umuligt for almindelige mennesker at finde det relevante datablad - og derfor også umuligt at finde ud af, hvor meget LEDen kan tåle, før den står af.
Man er nødt til at købe LEDen hos en professionel leverandør, hvis man også vil kunne finde frem til databladet.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg synes nok du gør det lidt mere "videnskabeligt" end det behøver at være. Hvis Peter ovenfor har været heldig, har jeg været mere end ualmindeligt heldig. Jeg har aldrig-aldrig (7-9-13) oplevet at brænde en LED af, selv om jeg vendte strømmen. Kun hvis jeg glemte formodstanden - og så er det jo i den grad min egen skyld.
Jeg har kun ombygget Märklin-lokomotiver og har både brugt "den gamle strømføring" (dvs. tage strømmen fra skinnerne) og på det sidste kun ESU-dekodere og "blå ledning". Ingen problemer - jeg er tilmed så doven, at jeg bruger samme forstand til røde og hvide LED'er, hvis det er lettere. Jeg har aldrig læst et datablad (det ville formentlig ikke sige mig ret meget) og jeg har aldrig oplevet, at de er brændt af. For en "elektrisk amatør" som mig er forklaringen måske, at LED'er i forvejen lyser så kraftigt, at man altid bruger en større formodstand end nødvendigt for at dæmpe lyset til tåleligt niveau.
Jeg er ikke i tvivl om - Lars - at du har ret i, hvad du skriver. Men for simpelt lys i et lokomotiv virker min "pragmatiske tilgang" altså udmærket. Så jeg giver amatør-rådet videre: Prøv roligt af ved at vende strømmen - når den lyser, har du vendt den korrekt.
VH Kresten
Kresten
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Jeg kan tilslutte mig Krestens svar og melde mig ind i klubben af "dovne lysdiodebrugere". Jeg har opbygget sportavler med tilbagemelding fra Märklins K-sporskifter, hvor jeg har brugt den vekelstrøm som driver sporskifterne til at føde lysdioderne i min sportavle.
Det har aldrig været noget problem, og jeg har aldrig brændt en lysdiode af af den grund. Jeg har selvfølgelig brugt en passende formodstand, men ingen ensretterdioder af nogen slags for at beskytte lysdioderne.
Heldig... Det har man vel lov at være en gang imellem
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV