Picture

PeterAaquist

Lokomotivfører

Indlæg: 28

PB

Bøvl med diodebrems og Zimo dekoder

Hejsa

 

Jeg er igang med at bygge et stopafsnit med diode (5+1 1n5401 )brems og bruger F maskinen med zimo MX 648 rev c,d version 36,1

Maskinen bremse ned og kører langsom igennem stopafsnittet, når den er ude igen sættes farten op. Når den kører den modsatte ved kører den med konstant fart.

Har kigget på div CV værdier.

CV 27 = 2

CV 49 = 0

CV 134 = 106

CV 140 = 1

CV 141 = 1

CV 142 = 12

CV 143 = 0

 

Hvad gør jeg forkert ?

Hvor kan jeg finde en løsning ?

 

Med venlig hilsen

Peter Aaquist Hansen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej Peter.

På mit anlæg, har jeg haft lignende udfordringer som du beskriver. Jeg anvender Lenz styreenhed og Lenz dekodere. Hvordan Zimo fungerer ved jeg ikke.

ABC (Automatisk Bremse Control) fungerer ved at digitalsignalet gøre asymetrisk ved at indsætte fire dioder i serie og én diode der spærrer i modsat retning i parallel med de fire i forsyningsspændingen til et sporafsnit.

Efter talrige mislykkede forsøg med 1N4003 dioder prøvede jeg med nogle highspeeddioder jeg havde liggende. Så virkede det!!! Jeg købte restlageret af BYV 95C PH hos Vejle R.C. Elektronik. De virker helt perfekt.

Alligevel var der en ud af syv Heljan MO der ikke artede sig som den skulle. Med den varme ende forrest bremsede den ned, fortsatte meget langsom ud gennem sporafsnittet og satte farten op igen når den nåede ud. Hvis den blev vendt med den kolde ende forrest (samme køreretning) virkede nedbremsningen perfekt.

I modsat køreretning har ABC ingen indflydelse uanset hvordan maskinen vender, og det skal det heller ikke have.

Løsningen var at lodde en snubber over forsyningsspændingen i lokomotivet.

Her er vist på et Heljan print til MX:

Billede

Den gule pil viser hvor ledningerne fra hjulene er tilsluttet printet. Det er så heldigt, at der er loddeterminaler fra hunstikket som kan anvendes.

Billede

Snubberen består af en modstand på 120 ohm ½W i serie med en 100 nF kondensator. Kondensatoren kan vendes som du lyster.

Snubberens funktion er at kortslutte eventuel støj på digitalsignalet. Den kan enten anbringes under sporet over forsyningsledningerne ved busledningernes endepunkt, eller som jeg har gjort, i den aktuelle maskine der volder problemer. Snubberen har et lille strømforbrug, så man skal ikke plastre sit anlæg til med dem.

GENERELT FOR LENZ-DEKODERE:

ABC-funktionen (hvis dekoderen er bygget til det) aktiveres ved i CV 51 at sætte bit 1.

Indstilling til konstant bremsevej sker også i CV 51 ved at sætte bit 2.

Altså værdien 3 i CV 51.

Bremsevejens længde indstilles i CV 52. På Lenz er fabriksindstillingen 50, og det får nogle lokomotiver til at krybe gennem stopafsnittet, men ved at reducere værdien til f.eks 30 stopper loket op som det skal.

Følsomheden for asymetri indstilles i CV 115. Værdi 1 - 32. Det er en god idé at notere fabriksindstillingen ind du begynder at eksperimentere.

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 1 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Kan det inte vara så att det är power cap via CV113 som orsakar problemet?

Oftast ger den extra energi till lokets motor, så att bromssträckan räcker inte till när ABC slår till?

Har för mig att Lenz skrev nånting om det eller om det var en tysk tågmagazin...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.