Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Anna kører i ryk efter digitalisering

Jeg har indbygget en Lokpilot micro i Sorte Anna (fra Fleischmann startsæt ca 1985).

Jeg har fulgt vejledningen og fjernet spolen samt kondensatoren.

Når jeg prøver at køre, er lokomotivet meget længe om at sætte i gang, og så køre den ryk-vis.

I vejledningen stod at man kunne prøve at slå lastafhægigheden fra (CV 49=0) men det hjælper ikke. Standard for CV 49 =3. Ved CV = 2 kører lokomotivet slet ikke.

Jeg har en ide om at det er en eller flere CV værdier der skal ændres. Alle er pt fabriksinstillinger (undtaget CV 49)

Motoren er den oprindelige 2 polet motor.

Styring er Roco Multimaus.

Kan nogen hjælpe?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Det første spørgsmål må være hvordan kørte den inden du monterede dekoderen? Hvis den kørte fint, så start med at nulstille dekoderen ved at skrive værdien 8 i CV8; hvis ikke så skal du først have renset lokomotivet, der kan sidde stivnet fedt i tandhjulene og skidt på hjul og strømoptag.

Hvis intet af ovenstående virker, så kig i din dekodermanual under motorstyring, der vil være et punkt omkring automatisk indstilling af motoren. Det virker ved at du sætter lokomotivet i enden på et ca. 2m langt skinnestykke, sørger for at kørselsretningen passer, at F1 er slukket, skriver værdien 0 i CV54 og trykker dernæst på F1. Så kører lokomotivet afsted for fuld fart i ca. 2 sekunder og derefter skulle det gerne være ordentlig indstillet.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Hej Morten

 

Tak for rådene.
Iden jeg skrev indlægget havde jeg nulstillet Anna til fabriksværdierne. Da jeg prøvede efter at have læst din indlæg, ville Anna til min skræk slet ikke køre. Jeg målte med voltmeter og der var strøm fremme til lodstederne men ikke frem til motoren. Anna blev skilt helt ad, men der var ingen fejl og intet at rense væk.
Jeg opgav da jeg troede at jeg måske havde brændt dekoderen af. Senere gik det op for mig at nulstillingen sætter CV 1 = 3 og Anna har CV 1 = 1 i lokomotivbiblioteket på Multimausen Puzzled .

Efter at have rettet denne lille begynderfejl, prøvede jeg med den automatiske justering. Dette har gjort kørslen lidt bedre men stadig dårlig. Jeg fandt også ud af at frakobling af lastafhængighed er CV 54 og ikke CV 49 som jeg havde læst mig frem til.  Måske ender med det med at Anna bliver henstillet urepareret som så mange damplokomotiver blev det i sin tid.

Kan nogen hjælpe med CV-værdier til den lille 3-polede motor (ikke 2-polet som først skrevet) i Anna eller er motoren uegnet til digital drift?

Tak for at gøre opmærksom på skemaet med anbefalede indstillinger. Jeg har også digitaliseret en Fleischmann 4161 (BR 38 i sort bemaling) som er blevet til en T-maskine. De anbefalede indstillinger på Lokpilot 4 til Fleischmann rundmotor fik den til at køre rigtigt fint.

Mvh Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

Prøv at demontere gangtøjet på den ene side af maskinen.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Tak for de forskellige råd.

Jeg har ud fra billeder fundet ud af at motoren i Anna er en standard Fleischmann motor til N-spor. Anna er dog H0.

Har efter autoindstillingen nørklet med forskellige CV værdier, da jeg ikke var tilfreds med kørslen og det går bedre og bedre. Multimaus kan ikke vise de aktuelle CV-værdier, så jeg har ingen ide om hvordan autoindstillingen har indstillet de forskellige CV-værdier. 

Min første ændring var at sætte CV 5 = 100 og CV 2 = 1. Dette hjalp en del. CV 5 er nu 85 hvilket giver en fornuftig max hastighed.
CV 56 = 0 gjorde det lettere at kontrollere kørslen (næsten som ved analog)

Da jeg satte CV 49 = 0 var den næsten hjemme. Anna kan nu også køre rangerfart vha F3
Der var dog stadig små ryk og udfald.

Fik her i eftermiddags renset skinner på en teststrækning og det afhjælper de fleste af de tilbageværende ryk.
Anna er tilsyneladende blevet langt mere følsom over for strømudfald efter digitaliseringen, så en meget grundig rensning kan måske fjerne de tilbageværende ryk.

I stedet for at blive henstillet urepareret, er der nu håb forude for Anna. 

 

mvh Lars

 

 

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.