Mest af alt ren nysgerrighed: Hvordan kan man gøre det muligt for et lokomotiv eller en motorvogn at skifte fra 2-skinne til 3-skinne uden at skulle ændre strømoptag hver gang? Umiddelbart kunne man vel "bare" koble strømoptagey i den ene side parallelt med en slæbesko, men hvad så med kortslutning i vendesløjfer? Eller findes der et relæ eller anden omskifter som gør det muligt at skifte det ene strømoptag (den ene pol) mellem samme pol som det andet strømoptag (3-skinne drift) eller den anden/modsatte pol (2-skinne drift)?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
ESU lokomotiver gør det med en kontakt, der aktiveres, når man monterer slæbeskoen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
mr-data
Indlæg: 805
Ok, men hvad med de tilfælde hvor det skal kunne gøres mens lokomotivet er på sporet? Umiddelbart tænker jeg et omskifter relæ styret af en F-udgang på dekoderen, helst uden den pågældende udgang skal være tændt hele tiden.
Helt specifikt er scenariet en klub som lige nu er ren 3-skinne digitalt, som nu vil etablere et modulært 2-skinne anlæg. Og naturligvis skulle man gerne kunne køre på begge anlæg med vogne, togsæt og evt lokomotiver. For vogne er det ret enkelt, så længe alle aksler er isolerede så man undgår kortslutninger i tide og utide.
Men som sagt, hvad med køretøjer som skal bruge strøm (lokomotiver, motorvogne, togsæt, med lys osv)? Umiddelbart er det vel mest oplagt med et omskifter relæ som skifter ved en kort impuls (dvs som en moment kontakt), styret af dekoderen. Naturligvis skal loko-fører være obs på at skifte i tide, men det er vel et spørgsmål om vane?
Og ja, jeg er godt klar over at man også skal obs på indvendig afstand mellem hvis der skal køres på 3-skinne spor. Men hvor kritisk er dette ved C- og nyere K-spor? Som er det klubben kører med nu.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
joergen1978
søgende
Indlæg: 179
Hvis Du ikke kan bruge ESUs løsning, er Du nød til at bruge den løsning mærklin har, til at skifte imellem overledning og skinne strømoptag.
Dog skal Du så lave det på et EL tog (EA,EG,ET,ER4) hvor der så ikke er slæbesko. Så kan de køre på dc, ved 2 skinne drift og 3 skinne drift, ved master.
Hvordan dekoderen reagere, er jeg så ikke helt sikker på.
ESUs løsning er den bedste.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO, Stambord Vejen.
Køre Dansk epoke 4c-6
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej,
Ok, men hvad med de tilfælde hvor det skal kunne gøres mens lokomotivet er på sporet? Umiddelbart tænker jeg et omskifter relæ styret af en F-udgang på dekoderen, helst uden den pågældende udgang skal være tændt hele tiden.
Helt specifikt er scenariet en klub som lige nu er ren 3-skinne digitalt, som nu vil etablere et modulært 2-skinne anlæg. Og naturligvis skulle man gerne kunne køre på begge anlæg med vogne, togsæt og evt lokomotiver. For vogne er det ret enkelt, så længe alle aksler er isolerede så man undgår kortslutninger i tide og utide.
Men som sagt, hvad med køretøjer som skal bruge strøm (lokomotiver, motorvogne, togsæt, med lys osv)? Umiddelbart er det vel mest oplagt med et omskifter relæ som skifter ved en kort impuls (dvs som en moment kontakt), styret af dekoderen. Naturligvis skal loko-fører være obs på at skifte i tide, men det er vel et spørgsmål om vane?
Og ja, jeg er godt klar over at man også skal obs på indvendig afstand mellem hvis der skal køres på 3-skinne spor. Men hvor kritisk er dette ved C- og nyere K-spor? Som er det klubben kører med nu.
Jeg har i en af Facebook modeltogsgrupperne set et system lavet af en svensker - på Märklin K-skinner. Som jeg forstår det (kender ikke alle detaljerne) er det lavet som en del af hans blokstyring - i et system hvor hver blok inkl. begge skinnestrenge og evt. midterleder bliver konfigureret efter hvilket tog der er til stede - og hvor det er på vej hen...
Med andre ord har han en computer til at sætte hver blok passende op efter hvilket tog der er på vej derind...
Helt det system du tænker på der det ikke - idet det jo er skinnestrækning og ikke lok der konfigureres om.
Jeg kender som sagt ikke 100% de tekniske detaljer, men kan pr. PM give dig info om hvem han er hvis du beder om det.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Den metode mærklin anvender alle strømoptag på hjulene og skifter "bare" mellem slæbesko og pantograf.
Det jeg er ude efter er følgende: Strømoptag fra hjulene er adskilt som ved normal 2-skinne, men kan via et relæ omskiftes til at fungere som én pol (stel) mens en slæbesko så enten er in-aktiv (2-skinne drift) eller som den anden pol (fase/plus) ved 3-skinne.
Mht dekoderen så hvis ellers man laver et isoleret (strømløst) stykke spor og skiftet sker her, skulle der vel ikke skulle kunne ske noget.
Måske var det måske nemmere at a) kun overføre vogne via færge el lign., eller b) indrette en grænsestation hvor et tog ankommer, loko frakobles og køres væk, strøm omkobles og nyt loko tilkobles inden der køres videre. Sidstnævnte kræver et isoleret stykke spor ved f.eks. en perron (vistnok ca som Padborg) og en kontakt. Her læste jeg for længe siden hvordan man til tests kunne ændre mærklin C-spor til universal-spor; isoler skinne strengene og tilslut en pol fast til den éne skinne, den anden pol føres via en 2-polet skifte kontakt til den anden skinne eller midterleder.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Principielt skal de to sider og slæbeskoen være isoleret fra hinanden også er det bare atsætte en kontakt ind så man kan skifte mellem hvor der tages strøm op.
Nu kan jeg se du kører Trix. Jeg tror det vil være meget nemmere at tage det ene Märklin lokomotiv det måtte dreje sig om og bygge det rigtig om eller sælge det og købe den rigtige udgave.
Jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om nogle lokomotiver der ikke laves jævnstrømsugave. Du kan desuden få langt flottere og flere spor til to-skinne, end til tre-skinne.
Personligt syntes jeg det lugter af at være et sissyfos arbejde uden reelt afkast at lave sådan et system.
Thomas
mr-data
Indlæg: 805
Jeg har i en af Facebook modeltogsgrupperne set et system lavet af en svensker - på Märklin K-skinner. Som jeg forstår det (kender ikke alle detaljerne) er det lavet som en del af hans blokstyring - i et system hvor hver blok inkl. begge skinnestrenge og evt. midterleder bliver konfigureret efter hvilket tog der er til stede - og hvor det er på vej hen...
Med andre ord har han en computer til at sætte hver blok passende op efter hvilket tog der er på vej derind...
Helt det system du tænker på der det ikke - idet det jo er skinnestrækning og ikke lok der konfigureres om.
Jeg kender som sagt ikke 100% de tekniske detaljer, men kan pr. PM give dig info om hvem han er hvis du beder om det.
Det lyder da interessant, så jeg vil da gerne bede om et link til den pågældende gruppe.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Har i overhovedet overvejet, vad der sker, når et lokomotiv med en slæbesko under, på et tolederanlæg, kommer til et sporskifte? Enten standser lokomotivet, ellers bliver slæbeskoen flået af. Der er en dødfødt løsning i har gang i der! Desuden er der en del ældre Märklin lokomotiver der er utroligt svære at isolere hjulene på, så de kan fungere på toskinne delen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
mr-data
Indlæg: 805
Principielt skal de to sider og slæbeskoen være isoleret fra hinanden også er det bare atsætte en kontakt ind så man kan skifte mellem hvor der tages strøm op.
Nu kan jeg se du kører Trix. Jeg tror det vil være meget nemmere at tage det ene Märklin lokomotiv det måtte dreje sig om og bygge det rigtig om eller sælge det og købe den rigtige udgave.
Jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om nogle lokomotiver der ikke laves jævnstrømsugave. Du kan desuden få langt flottere og flere spor til to-skinne, end til tre-skinne.
Personligt syntes jeg det lugter af at være et sissyfos arbejde uden reelt afkast at lave sådan et system.
Thomas
Jeg kører selv Trix, og det drejer sig ikke om at der er tale om en bestemt model jeg gerne vil have. Men derimod at kunne lave en forbindelse mellem et 3-skinne anlæg i en klub som nu udvider med et 2-skinne for at tiltrække flere medlemmer.
Så det er nok bedre og nemmere simpelthen at skifte loko efter system (2- eller 3-skinne) via et spor der kan omstilles, eller at bruge en færge til forbindelsen.
Og Märklin og Trix C-spor er direkte kompatible, så længe man obs på at adskille de to skinner på Märklin så du ikke står med en kortslutning. Så det er muligt at etablere en elektrisk grænsestation, hvor udfletning i begge ender er identisk, dog med Märklin i en ende og Trix i den anden, et elektrisk isoleret område ca midtpå, f.eks. perronspor, laves så modificerede Märklin der via en omskifter stilles til 2- eller 3- og hvor der skiftes loko. Det svarer næsten til Padborg før flerstrøms loko blev indført, hvor ankommende tyske tog som skulle videre fik byttet loko mens strømmen i køreledningen blev om-koblet. Muligvis en ret omstændig løsning, men det giver jo så lidt mere udfordring og ekstra rangering.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Jeg har selv været med i to klubber. Den ene havde ikke nogen treskinnedel. Der var iøvrigt ikke nogen af dem der kørte treskinne derhjemme der var interesserede i at lave noget til treskinne.
I den anden klub var der en fin model af Glyngøre station til treskinne, men igen var treskinnefolkene faktisk ikke interesserede i det. Jeg mener den blev solgt efter jeg holdt op derenede.
Hvis jeg skal give jer et råd, så hold hele anlægget på samme system, der er med garanti rigeligt med materiel på jeres køreaftener alligevel.
Thomas
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Til jubilæumsarrangementet på modelbanen i Hadsten demonstrerede Søren fra railway.zone Märklin digitalkomponenter på et lille demobrædt. Her har han både Trix og Märklin C-skinner på den samme bane. Her er der et overføringsspor helt uden strøm, som forbinder de to typer skinner. Han skubbede så vognene ind på det strømløse stykke og hentede dem fra den anden side.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
mr-data
Indlæg: 805
Thomas:
Nu har den pågældende klub allerede et 3-skinne anlæg, men vil gerne tiltrække lokale 2-skinne folk til klubben, hvor det så er de enkelte medlemmer som stiller med loko og vogne. Så at holde sig til ét system er næppe praktisk
Okay, det kan jeg ikke huske at have set.
Fik i øvrigt kigget på klubbens hjemmeside og har snakket med et nuværende medlem: Tidligere, før klubbens seneste flytning, havde man to lokaler med ét til 3-skinne og et andet til 2-skinne, og de to anlæg stod i forbindelse via en færge. Efter flytningen fokuserede man først at få (re-)etableret et 3-skinne anlæg, men nu er man så nået dertil hvor man vil give nuværende og fremtidige (såsom undertegnede) mulighed for at etablere et anlæg, umiddelbart nok som et modul-anlæg; noget som bliver sat til debat på et åbent møde i næste uge.
Så det kunne måske ende med en færge forbindelse, som nok også er mest praktisk, men det kunne også være interessant med en bro eller anden "landfast" forbindelse.
Når nu klubben har base i Nykøbing F. kunne en færge f.eks. have Masnedø - Orehoved som tema, hvis det skal være indenlandsk og lokalt. Men det bliver jo nok et tema til ivrig debat, og jeg glæder mig.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.