Hej
Jeg har et par af Heljans E maskiner, både den gl. og nye udgave. Jeg har lige haft dem en tur på mit nye anlæg der er under opbygning, kunne godt bruge lidt mere trækkraft.
Jeg har et sæt tenderaksler med slæberinge til at ligge, men kan ikke rigtigt finde nogen information om hvordan jeg får dem skiftet, vil jo nødigt ødelægge noget, jeg har søgt her på siden og googlet uden held, nogen der kan hjælpe?
'Det er Heljans fine Cm vogne der er årsagen til at jeg har brug for lidt mere trækkraft, de er nogle tunge drenge E maskinerne kan trække 4 af dem på mit anlæg. Kommer der Cc, Cd, Av o.lign. smutter de fint afsted med 9 stykker.
Minimum radien på mit anlæg er 52 cm. max stigning 1,5cm. pr m. I kurver dog kun 1cm. så de burde kunne trække lidt mere.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vil udmiddelbart sige, prøv at skrive en mail til Heljan og spørg ind til det. De plejer at være flinke med at give svar. Kommer nok også selv til at stå med det samme.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ole Vedel
Indlæg: 1.171
Hej
Jeg har et par af Heljans E maskiner, både den gl. og nye udgave. Jeg har lige haft dem en tur på mit nye anlæg der er under opbygning, kunne godt bruge lidt mere trækkraft.
Jeg har et sæt tenderaksler med slæberinge til at ligge, men kan ikke rigtigt finde nogen information om hvordan jeg får dem skiftet, vil jo nødigt ødelægge noget, jeg har søgt her på siden og googlet uden held, nogen der kan hjælpe?
'Det er Heljans fine Cm vogne der er årsagen til at jeg har brug for lidt mere trækkraft, de er nogle tunge drenge E maskinerne kan trække 4 af dem på mit anlæg. Kommer der Cc, Cd, Av o.lign. smutter de fint afsted med 9 stykker.
Minimum radien på mit anlæg er 52 cm. max stigning 1,5cm. pr m. I kurver dog kun 1cm. så de burde kunne trække lidt mere.
Mvh
Niels
Hej Niels
Start med kun at udskifte hjulsæt med hæftering på den foreste tender aksel.
Læg maskinen på ryggen i et solidt skumgummi leje.
De 2 boggiesider med bremseklodser trækkes sideværs af med en lille skruetrækker.
I begge ender af boggien er der en snaplås. Når boggiesider er væk kan du med en skruetrækker vippe låsen fri, i den ende hvor hjulsæt skal skiftes.
Nu kan du vride "bunden" så meget at du kan få hjulsætet fri, og det nye på plads. Pas på de 2 strømoptagere ikke kommer i klemme.
Pres så bunden på plads til du hører et klik. Hvis bunden ikke går på plads vil tandhjul støje ved kørsel.
Sæt så de 2 sider på igen, uden at bøje de 2 trin.
Men hæfteringe på 2 skinne versionerne, kan det være en fordel at tilføje ekstra strømoptag på den bagerste tenderboggie. (forbindensen kan let hentes ved foreste boggie når siderne er fjernet)
Mvh. Ole Vedel
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej
Jeg har et par af Heljans E maskiner, både den gl. og nye udgave. Jeg har lige haft dem en tur på mit nye anlæg der er under opbygning, kunne godt bruge lidt mere trækkraft.
Jeg har et sæt tenderaksler med slæberinge til at ligge, men kan ikke rigtigt finde nogen information om hvordan jeg får dem skiftet, vil jo nødigt ødelægge noget, jeg har søgt her på siden og googlet uden held, nogen der kan hjælpe?
'Det er Heljans fine Cm vogne der er årsagen til at jeg har brug for lidt mere trækkraft, de er nogle tunge drenge E maskinerne kan trække 4 af dem på mit anlæg. Kommer der Cc, Cd, Av o.lign. smutter de fint afsted med 9 stykker.
Minimum radien på mit anlæg er 52 cm. max stigning 1,5cm. pr m. I kurver dog kun 1cm. så de burde kunne trække lidt mere.
Mvh
Niels
Men hæfteringe på 2 skinne versionerne, kan det være en fordel at tilføje ekstra strømoptag på den bagerste tenderboggie. (forbindensen kan let hentes ved foreste boggie når siderne er fjernet)
Mvh. Ole Vedel
Hej.
Vil det sige at man igen har lavet noget klamp fra Heljans side og undladt strøm optag fra alle aksler på tenderen / kulvognen på anden generation litra E, lige som på første generation. I bekræftende fald er jeg da glad for at maskinen ikke er med på min indkøbsliste.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg har et par af Heljans E maskiner, både den gl. og nye udgave. Jeg har lige haft dem en tur på mit nye anlæg der er under opbygning, kunne godt bruge lidt mere trækkraft.
Jeg har et sæt tenderaksler med slæberinge til at ligge, men kan ikke rigtigt finde nogen information om hvordan jeg får dem skiftet, vil jo nødigt ødelægge noget, jeg har søgt her på siden og googlet uden held, nogen der kan hjælpe?
'Det er Heljans fine Cm vogne der er årsagen til at jeg har brug for lidt mere trækkraft, de er nogle tunge drenge E maskinerne kan trække 4 af dem på mit anlæg. Kommer der Cc, Cd, Av o.lign. smutter de fint afsted med 9 stykker.
Minimum radien på mit anlæg er 52 cm. max stigning 1,5cm. pr m. I kurver dog kun 1cm. så de burde kunne trække lidt mere.
Mvh
Niels
Hej
Jeg har på et tidspunkt fået fingre i nogle svenske billeder af F-maskinen (den danske E-maskine) der gennemgår stort set alle vedligelsesholdelsmuligheder på maskinen. Hvis du har en postkasse der kan tage ca. 2 mB så send mig et pm med din mailadresse, så sender jeg den serie der hedder "tender strip" til dig
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 604
Her er et link til en pakket fil med masser af billeder og beskrivelser af den svenske udgave af maskinen.
http://www.hobby.se/soek.php?show=2&art=893
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Ole Vedel
Indlæg: 1.171
Hej.
Vil det sige at man igen har lavet noget klamp fra Heljans side og undladt strøm optag fra alle aksler på tenderen / kulvognen på anden generation litra E, lige som på første generation. I bekræftende fald er jeg da glad for at maskinen ikke er med på min indkøbsliste.
Heljans E-maskiner har strømoptag på hele 5 akseler ved levering og det er rigeligt. De færeste vil opleve problemer med trækkraft.
Hjulsæt med hæfteringe blev lavet som tilkøb til kunder med anlæg med kraftige stigninger og kurver med lille radius. Og når der derved fjernes hjulsæt med strømoptag, kan det være en god ide, at tilføje ekstra på bagerste boggie.
Mvh. Ole Vedel
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Tusind tak for hjælpen, både for billederne og Oles gode vejledning.
Begge E-maskiner overlevede operationen uden men :)
Jeg skiftede en aksel på hver, det var nok til at få dem til at trække det jeg ønskede, havde lidt problemer med den "gamle" maskine, tenderen vuggede en del, jeg skiftede begge hæfteringe og så var den klaret.
Jeg har prøvekørt begge maskiner igennem en del af mine sporskifter, ingen problemer med strømoptag, bruger Peco streamline uden polariserede hjertestykker, så Ole har ret i at der er strømaftagere nok.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.