Jeg sad lige og fik læst lidt i diverse gamle blade, bl.a. banen, og stødte på en debat omkring de såkaldte surrogatmodeller. Konkret handlede det bl.a. om en model af litra Fccs, så nogen mente så forkert ud, men hvor det så siden blev påvist vha. at forbilledet med samme nummer som modellen faktisk ikke så markant anderledes ud. Nogen havde åbenbart taget udgangspunkt i en standardtegning.
Her kom jeg så til at tænke på følgende: Især for godsvognes vedkommende er det vigtigste for vognejer vel at en vogn opfylder krav om akseltryk, totalvægt, nyttelast/bæreevne, og evt. rumfang i m2 eller liter? At den så ikke hvad angår udseende er identisk med sine søskende af samme litra, men er billig i anskaffelse er vel vigtigere af hensyn til vognejers omkostninger og indtjening?
Men jo, naturligvis skal en model helst ligne sit forbillede mest muligt. Min formål med dette indlæg er her ikke at retfærdiggøre surrogatmodeller, men derimod at påpege at især hvad angår godsvogne er det ikke altid at forbilledet ser ud som det skal, så derfor var det måske en overvejelse værd at tjekke dette før man brokker sig? Men i øvrigt kan jeg godt tolere diverse afvigelse af mindre karakter, så længe at helhedsindtrykket er i orden, istedet for at lede efter en vogn som måske er nok er mere korrekt men betydeligt sværere at finde i model.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
El Capitan
Indlæg: 141
Den diskussion er bestemt ikke ny, og den kan bare ikke lukkes, for der er ikke noget entydigt svar.
Jeg regner mig selv for ca. 90% nittetæller i det fleste tilfælde, og jeg har bevidst undladt at købe ellers nydelige vogne pga. en eller anden mangel eller forskel fra forbilledet. Omvendt kan jeg faktisk godt se gennem fingre med ting, hvis der er en eller anden model jeg af en eller anden irrationel grund bare må eje.
På min modelbane gælder mine regler, og på din modelbane gælder dine regler. Hvis man vil have korrekthed, så er der rige muligheder for at nørde sig langt ind i historiebøgerne, men hvis man vil køre TGV og brunkulstog med N-maskine side om side, så skal man da gøre det.
Fælles for alle - uanset hvad - så handler det faktisk bare om at hygge sig med hobbyen.
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Lars
Indlæg: 538
Det er en debat, som er ganske relevant i skala N, hvor der kun sjældent er 100 % lighed, når det gælder danske vogne. De fleste vogne er tyske vogne, som bare ligner eller desværre ofte slet ikke ligner originalen.
Er man nørd/nittetæller her, må man bygge selv. Det er der så også nogen, der vælger.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
mr-data
Indlæg: 805
Den diskussion er bestemt ikke ny, og den kan bare ikke lukkes, for der er ikke noget entydigt svar.
Jeg regner mig selv for ca. 90% nittetæller i det fleste tilfælde, og jeg har bevidst undladt at købe ellers nydelige vogne pga. en eller anden mangel eller forskel fra forbilledet. Omvendt kan jeg faktisk godt se gennem fingre med ting, hvis der er en eller anden model jeg af en eller anden irrationel grund bare må eje.
På min modelbane gælder mine regler, og på din modelbane gælder dine regler. Hvis man vil have korrekthed, så er der rige muligheder for at nørde sig langt ind i historiebøgerne, men hvis man vil køre TGV og brunkulstog med N-maskine side om side, så skal man da gøre det.
Fælles for alle - uanset hvad - så handler det faktisk bare om at hygge sig med hobbyen.
Mvh
Jens
Den diskussion er bestemt ikke ny, og den kan bare ikke lukkes, for der er ikke noget entydigt svar.
Helt enig, og det skal da lige nævnes at de numre jeg fandt debatten i er ca. 15 år gamle, og der findes nok cirka ligeså mange svar som der findes folk med interesse for vores hobby.
For mit vedkommende er overholdelse af hovedmål samt et overbevisende helhedsindtryk. F.eks. valgte jeg i sin tid helt bevidst ikke at anskaffe Heljans model af Lollandsbanens MX (vistnok M34 eller M35), af den simple årsage at disse hos LJ har fungerende slutlygter afht. solokørsel, hvad Heljans model ikke havde; der mente jeg ganske enkelt at der manglede noget. Til gengæld betød det ikke noget at maskinen ikke havde rangerplatforme, og at disse ikke umiddelbart fandtes som løsdele, af den simple grund at i en periode efter ombygning og omlakering var disse ikke monteret på forbilledet, så det er fint nok i mine øjne.
Fælles for alle - uanset hvad - så handler det faktisk bare om at hygge sig med hobbyen.
Mvh
Jens
Fuldstændig enig, og det er netop hvad der er så skønt ved denne hobby.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Det tror jeg gerne, men det skyldes vel især at skala N er noget nær en niche indenfor vores hobby med et begrænset antal entutiaster og deraf følgende lavere salgstal for producenterne.
Det samme gælder vel sådan set også i nogen grad for H0, hvor der ganske vidst efterhånden er et bredt udvalg af vogne og lokomotiver, men visse modeller bliver af forskellige årsager ikke fremstillet, eller kun i begrænset antal. Men her er der vel i nogen grad mulighed for, både i N og H0, at finde en vellignende model og foretage diverse ændringer; og navnlig her i nyere tid hvor der er mulighed for at få fremstillet ret flotte ting vha. 3D-print, f.eks. en overdel til et lokomotiv eller som vognkasser til et APO-lyntog (også kaldet IC5).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.