Jeg er ved at ombygge/-male et af LIMA's MR/MRD togsæt fra den oprindelige røde version til den hvide version med de røde døre.
I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som det trods lang tids søgning på diverse billeder ikke er lykkedes mig at finde entydigt svar på:
1. Gik den røde farve på dørene hele vejen hen over taget - eller fandtes der i virkeligheden to varianter ? Man er ikke i tvivl her: http://www.bahnwahn.de/limadb628/MR_der_DSB/mr_der_dsb.html, men andre billeder synes at indikere, at den røde farve slutter lidt inde på taget ?
2. Det ser ud som om den røde farve på dørene nærmest sammenkoblingen var ført helt til enden af vognkassen ? Er det rigtigt ?
3. Hvad farve var vogn-enderne ved sammenkoblingen ? Var de hvide, eller var den røde farve ført hele vejen rundt om vogn-enden over til døren på modsat side ? Så vidt jeg kan se her: http://galleri.horsecreek.dk/vis.asp?BID=360&GID=18 og her: http://www.bechers.dk/train/?Modeller:Skala_H0:Togs%E6t var enderne røde ?
VH Kresten
Kresten
Thomas Jespersen
Indlæg: 405
Den røde farve gik hele vejen over taget. Det var kun Arrivas den grønne der stoppede et stykke oppe og gav taget et flot rødt felt.
Enderne var grå i samme farve, som undervognen.
Thomas
Kresten
Indlæg: 1.040
Tusind tak for lynhurtigt svar. Jeg går videre med projektet - og fortsat god sommer til dig.
VH Kresten
Kresten
mr-data
Indlæg: 805
En lille, omend måske irrelevant i den forbindelse, sidebemærkning:
Da man omrindelig arbejdede på den modernisering med nye overgange, moderniseret interiør og andre farver, skulle dørpartierne ikke havet været røde. De skulle tværtimod have været grønne, ligesom det daværende logo/piktogram for regionaltog var det, men kun prototypen på ombygningen nåede at få den grøn/hvide bemaling, og blev siden omlakeret til rød/hvide. Årsagen? Tjoh, IR4 (som skiltet med tekniske specs, der sidder i et dørparti, kaldtes toget slet og ret "regionaltoget") og var oprindelig bygget til regionaltrafik, men alligevel valgte man samme bemaling som IC3; og forskellig bemaling af materiel til samme formål ville have været upraktisk.
Jeg er ikke helt sikker på hvilket nummer den pågældende prototype havde, men iflg. jernbanen.dk blev størsteparten af disse tog malet hvide omkring "1995/1997", et enkelt (nr. 4066) i 1996, og et enkelt i 1994 (nr. 4088). Grundet det forholdsvis tidlige tidspunkt i forhold til resten, gætter jeg på at det var nr. 4088 som var prototypen. Billeder har jeg ikke, men det har været i vistnok den ene årgang af "på sporet af" (sandsynligvis 1994, 1995, eller 1996) og/eller "letbyggede tog fra Uerdingen", sidstnævnte omhandler lynetterne og mr/mrd.
I øvrigt faldt den ombyggede udgave ikke i god jord blandt alle, bl.a andre Flemming Søeborg skrev sin ærlige omking ombygningen, for hans vedkommende i et nummer af "banen" i en artikel med titlen (så vidt jeg husker) "man gjorde et tog fortræd". Og det var ikke just høflige ord som faldt i den forbindelse.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Sydbanen
Indlæg: 321
Det var 4088 der fik grønne døre, men som hurtigt blev røde. ;-)
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=29355
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
mr-data
Indlæg: 805
Ja det mente jeg også, hvilket navnlig kan ses hvis man kigger oversigten over togsættenes "livsforløb", Her er det sæt nr. 88 som har det tidligste tidspunkt for omlakeret til "hvid" angivet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Kresten
Indlæg: 1.040
Denne model - 4054 - med de røde markeringer ved dørene er da noget kønnere end den grønne farve. Nogen der ved, hvorfor den så sådan ud ?
VH Kresten
Kresten