Hej
den nye SHELL fra HK
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Hej
den nye SHELL fra HK
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Den er man jo nærmest nød til at eje... Ved du hvor mange DSB har haft?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Den er man jo nærmest nød til at eje... Ved du hvor mange DSB har haft?
Ingen, men Dansk SHELL A/S havde 2 boogitankvogne nr. ZE 502832 og ZE 502833.
Mere på jernbanen.dk/dansk shell
ZE 502 833 ser umiddelbart ud til at ligne Pikos SHELL vogn.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Den er man jo nærmest nød til at eje... Ved du hvor mange DSB har haft?
[/quote]
Hej
Der var to og de var (selvfølgelig) ikke ens. HK modeller er ZE 502 833 og den er for så vidt lige i skabet! Den anden vogn hed 502 832, den havde selvbærende tank, dvs. ingen gennemgående vanger (udvendigt) dette giver en meget synlig forskel på de to vogne - så hut jeg visker så laver Liliput den rigtige vogntype til 502 832.
PS Det er Liliput med kat. nr. 235 995 m.fl. (jeg prøver lige om jeg kan banke et billede ind!)
Venligste hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
og 832 ser sådan ud - dog med forkert undervogn - men finder det rigtige foto af den
og så må man finde ud af at få lavet en ny undervogn
832 til venstre og 833 til højre - på foto mangler den firmapladen til højre - men den er med - man skal selv lige sætte den på
og den gamle mand - flemming - husker så for en gang skyld rigting ( atter et mirakel ) finder kataloget frem og sætter det ind
sammen med originalfoto - og så fat i KMtext - og få dem til at lave påskriftark
med venlig hilsen
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
peter
Indlæg: 116
Jeg så vognen ude ved LEkbo, og jeg synes farven er meget "fesen". Den er meget plasticagtig, hvilket gør, at den ikke fremstår særlig "æstetiske". Ved godt, den kan patineres osv, men farvevalget er godt nok ikke godt.
På den igen, Ken, dit initiativ fortjener et 12-tal, selve modellen får et 7-tal.
Mvh peter
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg har også anskaffet mig et eksemplar af HK/Piko's vogn. Læs mere om den på min blog www.sundborg.wordpress.com
M.v.h.
Sundborg
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Sundborg
igen en god artikel - så forsæt endeligt - foresten hvad står ICA mærket for - noget tilsætning i bensinen oder was ?
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Var ICA forkortelsen på tilsætningsstoffet, eller var det kort og godt forkortelsen på den vognmand der satte materiel til rådighed for transporterne? Har set begge svar været anvendt nu
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Var ICA forkortelsen på tilsætningsstoffet, eller var det kort og godt forkortelsen på den vognmand der satte materiel til rådighed for transporterne? Har set begge svar været anvendt nu
Mvh
Claus
Hej
Nedenstående er klippet fra Shells hjemmeside:
Shell ICA
Shell tændingstilsætningsstof (ICA) blev lanceret over hele verden i 1955. Det nye benzin additiv var designet til jævn kørsel af motoren og tilhørte en samlet vifte af overlegne brændstof alternativer.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Henning.
Det står nu da i billedteksten til et af Sundborgs billeder: Ignition Control Additive.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
jep - læste det godt - og havde selv tænkt at det var et tilsætningsstof - og Sundborgs små perler er også ret informative og korrekte - jeg havde bare selv fået spørgsmålet og læst et indlæg hvor der var valg om to muligheder - nemlig tilsætningsstof eller navnet på et transportfirma - så derfor en ekstra kontol - har nemlig aldrig haft et kørekort - og derfor ikke blevet udsat for disse "for vores biler så vidunderlige ting" - ja undskyld udtrykket - bavludsagn i reklameøjemed
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Var ICA forkortelsen på tilsætningsstoffet, eller var det kort og godt forkortelsen på den vognmand der satte materiel til rådighed for transporterne? Har set begge svar været anvendt nu
Mvh
Claus
Hej
Nedenstående er klippet fra Shells hjemmeside:
Shell ICA
Shell tændingstilsætningsstof (ICA) blev lanceret over hele verden i 1955. Det nye benzin additiv var designet til jævn kørsel af motoren og tilhørte en samlet vifte af overlegne brændstof alternativer.
Grunden til mit spørgsmål var fordi jeg på en eller anden hjemmeside tidl. har set at det skulle være en vognmand. Men det er så ikke tilfældet. Og jvf. lign. debat inde på jernbanen.dk også, så var ICA i benzinen noget man snakkede meget om i sidste halvdel af 1950´erne, første halvdel af 1960´erne. Men af gode grunde er det så ikke os alle sammen der lige kan huske noget om det
Det er jo en flot vogn, omend noget "fersk" i det, men det må man kunne patinere sig fra. Men godt at der kun fandtes denne her ene vogn og medsøsteren
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg stødte også på den med vognmanden, da jeg dykkede ned i historien bag Shell-vognen, men jeg må sige: Jeg tror ikke på den. Muligvis kan der have været et tilfældigt sammenfald af forkortelser/initialer. Derimod er der på nettet en del omtale af ICA som netop et tilsætningsstof, så den forklaring er ret sikkert den rigtige. Tænk også på, hvor meget reklameenergi der både før og efter 1950'erne er blevet brugt på at overbevise os forbrugere om, at tandpastaen bliver meget bedre fordi den nu indeholder stof Z eller faktor X :-)
M.v.h.
Sundborg