Hej
Har netop modtaget AC-udgaven m/lyd af Heljan OHJ/HTJ Y-tog.
Desværre gik toget i stykker allerede ved test-kørslen/indkøringen pga. dårlig kvalitet ved lodningerne i de strømførende koblinger.
Flere ledninger har løsnet sig fra loddepunkterne.
Jeg kan forstå at en del andre allerede har oplevet samme problem.
Desuden er der en synlig højdeforskel på op til 2 millimeter mellem styrevogn og motorvogn. Har andre samme oplevelse ?
Jeg føler mig dybt skuffet over dette Heljan produkt, som man betaler knap 3800 kr for - og så knap 1/2 times kørsel og det går i stykker.
Nu ryger det retur til forhandler og HELJAN og alt det besvær der er ved dette. ØV ØV
TogSvendsen
Indlæg: 470
Jeg kan godt forstå at du er skuffet, men at give 3800 kr. for et nicheprodukt til det danske marked er ikke det samme som at give 3800 kr. for et produkt til det tyske marked.
Jeg siger ikke at man skal acceptere at tingene ikke fungerer, men der er markant færre aftager til at betale gildet på det danske marked. Derfor kan man ikke forvente at kvaliteten er den samme hos nicheproduktet som hos main stream BR et-eller-andet fra en tysk producent.
Det kan godt være modellerne fra de danske producenter er flotte, med mange detaljer osv, men hvad betyder det, når der er problemer af forskellig karakter. Jeg betaler ikke så mange penge for at stille toget i en vitrine. Jeg har mere eller mindre sadlet om og er begyndt at køre tysk. Modellerne fra Roco, Märklin og PIKO virker bare - for der er mange flere til at betale gildet.
Jeg har stadig enkelte modeller tilbage, inkl. mit y-tog, og jeg er rigtig glad for det. Jeg forventer dog at det går i stykker før eller siden, og det ødelægger lidt glæden ved at køre med det. Så jeg sparer lidt på brugen af det. Det er da lidt ærgerligt, synes jeg.
nielsgrenaa
Underviser
Virum
Indlæg: 73
Men er 3800 kr. ikke en ret høj pris, der i sig selv kompenserer for problemerne med at fremstille en nichemodel? Samler selv dansk og er blevet så meget klogere, at jeg ved, at det første jeg skulle have anskaffet mig, var en stor vitrine
volvo
Indlæg: 245
Det er helt umuligt at godkende et sådant produkt uanset om det er Heljan eller nogen anden som er fabrikant. At slippe noget sådant mög ud på markedet er en stor skam. Har Heljan ingen leveransekontrol?
Men...ikke engang Märklin er fejlfri. Jeg köbte den nye Orientexpressen (ca 8.500.-kr) og den var ikke perfekt. Gearkassen i lokomotivet var i stykker allerede fra fabrikken og mange af detaljerne på både vogne og lokomotiv faldt af efterhånden og lå i og rundt om sporet. Lokomotivets träkkraft duer ikke til at träkke hele togsättet (7 vogne). Altså sättet er flot så jeg sätter det nok i vitrine og bider i det sure äble
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Volvo.
Desværre har Heljan på ingen måde selvkritik, de sender bare skidtet på markedet uden at have gennemprøvet det, kender vi fra MY, MX, MO; MS, E, P, Pr...
Jeg har aldrig haft en Heljan model uden der skulle fjernes brunering fra hjul, limes kardanskåle, skiftes koblingsfjedre, skiftes hjul litre E (F i sverige), skiftes stive ledninger, ja kan blive ved i det uendelige, de sparer på kvaliteten for ussel mamon.
Høj pris og lav kvalitet men er ene på markedet ?
Kan forstå på dig selv Märklin har fundet den linie, det er synd penge (mamon) skal styre verdenen.
Vi ved alle det er kineservarer som koster meget mindre at producere i forhold til den pris der tages, men sådan er den kapitalistiske model, tag hvad du kan få, ikke hvad den reelle udgift er så regnskabet går i nul !
Der skulle lovgives om profit !
Hilsen Erling.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Hej Volvo.
Desværre har Heljan på ingen måde selvkritik, de sender bare skidtet på markedet uden at have gennemprøvet det, kender vi fra MY, MX, MO; MS, E, P, Pr...
Jeg har aldrig haft en Heljan model uden der skulle fjernes brunering fra hjul, limes kardanskåle, skiftes koblingsfjedre, skiftes hjul litre E (F i sverige), skiftes stive ledninger, ja kan blive ved i det uendelige, de sparer på kvaliteten for ussel mamon.
Høj pris og lav kvalitet men er ene på markedet ?
Kan forstå på dig selv Märklin har fundet den linie, det er synd penge (mamon) skal styre verdenen.
Vi ved alle det er kineservarer som koster meget mindre at producere i forhold til den pris der tages, men sådan er den kapitalistiske model, tag hvad du kan få, ikke hvad den reelle udgift er så regnskabet går i nul !
Der skulle lovgives om profit !
Hilsen Erling.
Pudsigt.... jeg har aldrig haft en Heljan model der skulle gøres noget som helst ved - Altid perfekt kørsel lige ud af æsken...
Den sidste linje i dit indlæg er da en joke, ikke ??
Planøkonomi og kvalitet er da ihvertfald 2 størrelser der næppe harmonerer...
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Morten
Tilbage til forhandler (eller Heljan efter nærmere aftale)
Den kan sagtens repareres.
Det er en fejl ved slutmontagen at ledningerne kommer i klemme, så de rives løs af koblingen
(Det er , hvad jeg har ladet mig fortælle, af nogen der har forstand på det. Det er ikke en generel fejl men altså ikke helt ualmindelig. Sjusk fra undeleverandøren, som burde have været opdaget, før udleveringen.) Jeg ejer ikke en sådan, og kommer nok heller aldrig til det, da forbilledet som sådan ikke intereserer mig
Prisen er vel ok for et så smalt produkt, men det skal naturligvis virke også i længeden ude at kunden skal pille ved noget. Derfor brug din garanti og få den repareret.
At brokke sig her får ikke løst problemet, ud over at du selv får luft for din frustration.
)
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Hej Erling. Det lyder til at Danmark er et hårdt sted for dig at være. Må jeg forslå dig at tage til et land, hvor kapitalismen ikke styrer og slå dig ned der. Nordkorea er vel efterhånden det eneste kommunistiske land der er tilbage, resten gik bankerot!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
jacob rout
Holstebro
Indlæg: 32
Hej
Mit eksemplar af Lemvigbanens y-tog har kørt upåklagelig og fejlfri i to måneder nu. Lige ud af æsken. Det samme gælder My, Mo og Mx. Ym og Ys er også lige høje.
De kører hver dag, så ikke alle Heljans produkter er fyldte med fejl.
Venlig hilsen
Jacob Rout
Venlig hilsen
Jacob Rout
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Alle mine MX & MY fra Heljan har jeg skulle fjerne bruneringen fra hjulene før at de har kunne køre - men med rene hjul kører de godt - 2 skinne DCC.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Jeg har oprindelig været meget utilfreds med mine MX loks fra Heljan, som kørte meget dårligt på mine C skinner. Men efter at have skiftet til AC hjul på alle sammen, så kører de rigtig godt. Støjsvag motor og fine køreegenskaber
Men for at vende tilbage til den oprindelige tråd og give mit besyv med, så må der simpelthen ikke være store fejl og/eller mangler på et indkøb til så mange penge. Den skal simpelthen retur til Heljan via forhandler. For Kr. 3.800,- skal alt altså virke og så er det i mine øjne ligegyldigt om der står Roco, Märklin, MCK eller Heljan i bunden af modellen.
At lodninger kan bryde op under kørsel m.v., det kan nu engang ske for alle producenter. Men jeg må ærligt tilstå, at jeg i det her tilfælde undrer mig meget over højdeforskellen mellem motorvogn og bivogn ? Er det et generelt problem med de her modeller ?
At man som producent måske er en mindre spiller end nogle af de større på markedet, dét refærdiggører i min verden ikke, at man går på kompromis med kvalitetskontrollen . . . (og det er naturligvis ikke bare møntet på Heljan)
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Desværre gik toget i stykker allerede ved test-kørslen/indkøringen pga. dårlig kvalitet ved lodningerne i de strømførende koblinger.
Flere ledninger har løsnet sig fra loddepunkterne.
Jeg kan forstå at en del andre allerede har oplevet samme problem.
Desuden er der en synlig højdeforskel på op til 2 millimeter mellem styrevogn og motorvogn. Har andre samme oplevelse ?
Min OHJ/HTJ havde også problemer med den ene kobling. Det var 2 af ledningerne der sad så stramt, at koblingen kun kunne dreje til den ene side. Jeg nåede at opdage det, og fik løsnet ledningerne inden de knækkede af ved lodningerne.
Med hensyn til højdeforskellen, så er den da helt gal på dit billede. Mit sæt har samme højde på begge halvdele. Er det mon overdelen på den ene, der ikke er trykket helt på plads?
Angående Heljan materiel generelt, så har jeg lidtr blandede erfaringer. Jeg havde engang et IC3 tog (HCA udgaven). Det fik jeg aldrig til at kunne køre en hel omgang rundt på mit anlæg uden afsporinger. Den har jeg for længst opgivet. Så har jeg en MO, som afsporede i visse sporskifter. Efter en justering af hjulafstanden har den kørt problemfrit lige siden. Jeg har både en EG, en Triangel og den nye udgave af litra P, som alle har kørt perfekt fra dag 1. Og så er der Lynetten, der som sagt lige skulle have løsnet et par ledninger.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Ja højdeforskellen er da til at få øje på, men når jeg kigger på de to skinner toget er sat op på ser det ud som om det er to forskellige skinne profiler. Det ligner en code 100 til højre og en finescale til venstre. Det kan gøre noget af højdeforskellen.
Vh Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Ja højdeforskellen er da til at få øje på, men når jeg kigger på de to skinner toget er sat op på ser det ud som om det er to forskellige skinne profiler. Det ligner en code 100 til højre og en finescale til venstre. Det kan gøre noget af højdeforskellen.
Vh Lasse
Hvis det er to forskellige coder/højder, er det unfair .................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.178
Det er faktisk temmelig misvisende.
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!