Picture

Henrik PS

Indlæg: 77

PB  Hjemmeside

Perfecttrains 2021 - Vectron

Perfecttrains kommer med Vectron i DSB udgave med nr. EB 3204. 

Den bliver produceret i samarbejde med LS Models. https://www.perfecttrains.com/  Smile

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Hold da helt op, vi bliver da godt nok forkælet, når det kommer til valg af en Eb´er (eller to) til samlingen  Smile

Hvis nu Märklin´s model med den nye støbeform får en helt fjerde litrering, så bliver det da virkelig farligt for økonomien i det lille hus

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Barner860

Indlæg: 17

PB

Märklin kan vel ikke literere maskinen med andet end EB, men ville så være klogt og give den et andet nummer. Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Barner860 skrev:

Märklin kan vel ikke literere maskinen med andet end EB, men ville så være klogt og give den et andet nummer. Wink

Er litra ikke lig med maskine ?  Og litrering = nummeret ? 

Når jeg skrev litrering, så mener jeg selvfølgelig ikke selve litra på maskinen  Tongue Wink

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Piko = 3201, Roco = 3202, Märklin/Trix = 3203, LS = 3204.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Bent_P skrev:

Piko = 3201, Roco = 3202, Märklin/Trix = 3203, LS = 3204.




Jeg ser frem til en sammenligningstest.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Hvise denne side er korrekt, så anvendes litra og litrering udelukkende om bogstaver:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Litra_(tog)

Ang. forskellene på de forskellige modeller er jeg lidt bekymret for lydkvaliteten på Märklins kommende EB. F.eks. kvaliteten af hornsignalerne (ret mig hvis det hedder noget andet), hvor Märklin nogen gange har en skuffende, legetøjsagtig lyd.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Godsbanen skrev:

Ang. forskellene på de forskellige modeller er jeg lidt bekymret for lydkvaliteten på Märklins kommende EB. F.eks. kvaliteten af hornsignalerne (ret mig hvis det hedder noget andet), hvor Märklin nogen gange har en skuffende, legetøjsagtig lyd.

Ja, det er desværre yderst sjældent, at lyden i Märklins lokomotiver er noget at råbe hurra for. Du har ret i, at det ofte især er hornsignalerne der lyder meget skidt og urealistisk. Når det kommer til el lokomotiver, så har Märklin desværre for vane, at genbruge de samme lydfiler til mange forskellige modeller, der absolut ikke lyder ens i den virkelige verden. Det er ærgerligt, især fordi prisen på Märklins lokomotiver fra den professionelle serie (37xxx og 39xxx varenumre) absolut ikke ligger i den lave ende. Så man bør forvente lidt mere for pengene, synes jeg ihvertfald selv.

ZIMO lyddekoderen i Roco´s Vectron lokomotiver er helt udemærket i min optik. Den lyder fin og er absolut meget realistisk, men det er ikke Loksound kvalitet. Til gengæld ligger Roco´s Vectron på et lavere prisniveau. Ca Kr. 2.000,- for en Vectron med lyd, det er ikke så vanvittig galt synes jeg. Jeg har personligt lidt svært ved at retfærdiggøre for mig selv, at skulle bruge Kr. 3.000,- for et lokomotiv med lyd. Så meget holder jeg ikke af lyd i lokomotiverne. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

For så ikke at glemme Piko's model af Vectron.

Har den selv i 2 skinne udgaven, købte den og en LokSound5 hos Lippe, da alle danske forhandlere havde udsolgt, da jeg fik taget mig sammen. Pris under 1950,- incl porto (& 6€ rabat, som jeg havde stående for køb, der lå 5 år tilbage).

Fik en god ven til at hjælpe med at montere dekoderen (egentligt ikke så svært, men det er en fordel at have 2 fungerende hænder, og det hat jeg så ikke). Efterfølgende indlæse ESU's Vectron lyde og så lige lege lidt i projektet, så der kom danske højtalermeddelelser - det kan jeg sagtens nøjes med - også de manglende håndtag på dørene, dem kan man jo eftermontere.

Jeg har ikke taget mig tid til at se nogle af alle de vidioer som er med danske Vectron, så jeg har ingen anelse om horn er korrekte i mit lille projekt.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Der er Märklin Vectron hornlyd her, fra 3:10 og lidt frem kommer to eksempler og fra 3:57 to eksempler til

https://m.youtube.com/watch?v=S4toLoiCFM0

Roco Vectron horn fra 2:44 fire eksempler

https://m.youtube.com/watch?v=F9ODj1VeA2w&t=351s

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Godsbanen skrev:

Roco Vectron horn fra 2:44 fire eksempler

https://m.youtube.com/watch?v=F9ODj1VeA2w&t=351s

Fuldstændig "off topic" og jeg beklager på forhånd, men for pokker hvor er hans signaler flot lavet (Fra 5:12 i klippet). De er ihvertfald blevet "pimpet" med en meget kærlig hånd, med hastighedsvisere m.m.
Jeg tror ikke det er Viessmann signaler de er bygget på, så jeg gad godt vide hvilken producent. Måske er det 100% hjemmelavet ?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Fuldstændig "off topic" og jeg beklager på forhånd, men for pokker hvor er hans signaler flot lavet (Fra 5:12 i klippet). De er ihvertfald blevet "pimpet" med en meget kærlig hånd, med hastighedsvisere m.m.
Jeg tror ikke det er Viessmann signaler de er bygget på, så jeg gad godt vide hvilken producent. Måske er det 100% hjemmelavet ?




Hej Lasse,

Kender du Weinert-programmet? Det kan godt være, at virksomheden producerer disse signaler.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

LasseSteen skrev:
Jeg tror ikke det er Viessmann signaler de er bygget på, så jeg gad godt vide hvilken producent. Måske er det 100% hjemmelavet ?

Signalet til højre er et Märklin signal. De er forbilledligt korrekte med lange skygger over pærerne. Visuelt synes jeg de tager sig pænere ud end Viessmann, men de er også ofte lige en hund eller to dyrere end Viessmann (når man indregner dekoder, som man jo skal have). Hastighedsviseren er eftermonteret.

Det andet kan jeg ikke identificere, det ser hjemmelavet ud, så det er helt sikkert enten et byggesæt eller en lille produktion fra et køkkenbord et sted.

EDIT: Ved nærmere syn, det ligner et RZTec signal. De er konfigurerbare efter dine ønsker, så det er formentlig sådan en bestillingsvare.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

TogSvendsen skrev:

Signalet til højre er et Märklin signal. De er forbilledligt korrekte med lange skygger over pærerne. Visuelt synes jeg de tager sig pænere ud end Viessmann, men de er også ofte lige en hund eller to dyrere end Viessmann (når man indregner dekoder, som man jo skal have). Hastighedsviseren er eftermonteret.

Det andet kan jeg ikke identificere, det ser hjemmelavet ud, så det er helt sikkert enten et byggesæt eller en lille produktion fra et køkkenbord et sted.

EDIT: Ved nærmere syn, det ligner et RZTec signal. De er konfigurerbare efter dine ønsker, så det er formentlig sådan en bestillingsvare.

Hej og tak for svar,

Jeg har faktisk lagt mærke til, at Märklins signaler ser lidt mere korrekte ud i forhold til Viessmanns. Så jeg må nok få fingre i ét, så jeg kan teste funktionalitet m.m. i forhold til mine Viessmann signaler. (Som jeg ellers er meget glad for)

Jeg tror du har ret mht det andet signal. Det kunne ligne et RZ Tec signal. Dem har jeg luret på. De er meget imponerende. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

Funktionelt er de stort set ens. Märklins signaler kommer med dekoder og indbygget "togstyring", som i første omgang begrænser sig til tænd/sluk for sporet. Det er tæt ved plug and play. Ved AC kan du smække et bremsemodul på (dyrt). Ved 2-skinne kan du styre nogle andre bremsemoduler som er billigere.

Hvis du henter nogen hjem, så vær opmærksom på, at den serie der kom før den nuværende, visuelt ligner, men funktionelt er anderledes og kun supporterer Motorola. Det er noget skrammel, for at sige det mildt. Så lad være med at falde for billige varianter, for de er er billige af en årsag (folk vil af med dem, så de kan købe de nye).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.