For lidt over et år siden blev der spurgt hvad vi alle kunne tænke os at se af trækkraft fra McK https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/trækkraft-fra-mck
og nu hvor McK er godt igang med genoptryk af Bn og Hbikks og Dekas er ved at udvikle CM og QGR kunne jeg godt tænke mig at spørge det samme men med vogne
jeg kunne selv godt tænke mig nogle B vogne og ellers de opdaterede DD vogne som vi jo stadivæk venter på og på gods fronten ville det nok passe godt med nogle HD eller PB vogne (iværtifald på min lille bane)
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 616
Jeg er helt enig med hensyn til passagervognene - især dobbeltdækkerne som der jo er komme meget trækkraft til. Og UIC-vognene (A, B, BD m.fl) også.
Gods er mindre interessant.
Mvh
Flemming
PS: ser frem til der kommer IC3 på gaden
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.701
Jamen skal de da ikke på sporet ...........
Vi kører epoke III, men der kommer udgave på vores banen, hvor IC3 bliver prøvekørt, så det er nok derfor, at den togstamme har kørt så godt ....
HÅBER det bliver det samme på vores K-skinner !
Så jeg håber, at der er indbygget power pack !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
Jeg så gerne Td-vogne. De passer favorabelt til D-maskiner, men kan vel sagtens også være trukket af MT?
Med venlig hilsen
Skott
Lundgaard
Norway
Indlæg: 135
I mine øjne kan det se ud som om de større serier af godsvogne fra DSB allerede er lavet i model. Men, der er stadig private vogne registreret hos DSB det ikke er lavet endnu. Ellers så må de meget gerne lave norske godsvogne
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Vogne fra det store ombygningscirkus er noget der ALTID kan bruges. CO, CP AT, AR, CQM og varianter af disse. Ellers kunne jeg godt tænke mig nogle CL vogne. Jeg nåede ikke at få nogen dengang og nu er de dyre.
Godsvogne. TGC og TGS
dd_tog
Indlæg: 20
100% tilslutning til flere passagervogne. Vi har efterhånden mange lokomotiver muligheder, men ikke så mange vogne af hæfte på disse. Personlig vil et eller to sæt af proto APO vognsættene og et eller flere af DD vogne vil sikret finde vej til indkøbskurven.
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Det nærmest vælter frem med EB lokomotiver fra alle sider , det er da underligt der ikke kommer noget genoptryk af dobbeltdækkervognene uanset om det er Mck eller Hobbytrade eller andre, der ligger inde med formene .
De ville da sælge som varmt brød.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.701
Alle disse indlæg går en udvikling i retning af, når Fætter BR kataloget skulle komme ud .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 755
Jeg ville gerne have salonvognen og følgevognen, altså i de nyeste versioner
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
neller8264
Gymnasie Elev
Indlæg: 93
Vogne fra det store ombygningscirkus er noget der ALTID kan bruges. CO, CP AT, AR, CQM og varianter af disse. Ellers kunne jeg godt tænke mig nogle CL vogne. Jeg nåede ikke at få nogen dengang og nu er de dyre.
Godsvogne. TGC og TGS
CL vogne er jeg helt enig i! Nogle flere stafferede vogne ville også være dejligt jeg har selv McKs AC 42 med stafering og sikke en skøn vogn en hel Stamme med stafferede vogne ville jo være fantastisk!
LasseSteen
Indlæg: 1.813
I mine øjne kan det se ud som om de større serier af godsvogne fra DSB allerede er lavet i model.
Der er lavet mange DSB godsvogne allerede og det er virkelig skønt. Men jeg synes der er nogle større "huller" når vi taler om vogne til transport af containers og veksellad:
Begge litra er i min optik meget vigtige DSB vogne, som har kørt enorm meget igennem både 80´erne og 90´erne. Jeg ved godt, at A.C.M.E. har lavet en ok fin Sgns vogn i plast, men jeg så meget gerne en MCK/Dekas model udført i metal.
Jeg husker tydeligt, at de her vogne ofte blev anvendt til transport af veksellad fra blandt andet Skandinavisk Fjerntransport og MAHÉ.
Det her er måske den vogn, som jeg savner mest i model. En kortere version af en Sgs/Sgns vogn, som ofte kørte med veksellad. Flot vogn, som jeg ville elske at have i samlingen.
Hvis der så samtidig blev åbnet op for en MCK/Dekas produktion af veksellad, der har kørt i Danmark gennem 80´erne og 90´erne, så ville jeg blive en glad mand
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Der er lavet mange DSB godsvogne allerede og det er virkelig skønt. Men jeg synes der er nogle større "huller" når vi taler om vogne til transport af containers og veksellad:
Begge litra er i min optik meget vigtige DSB vogne, som har kørt enorm meget igennem både 80´erne og 90´erne. Jeg ved godt, at A.C.M.E. har lavet en ok fin Sgns vogn i plast, men jeg så meget gerne en MCK/Dekas model udført i metal.
Jeg husker tydeligt, at de her vogne ofte blev anvendt til transport af veksellad fra blandt andet Skandinavisk Fjerntransport og MAHÉ.
Det her er måske den vogn, som jeg savner mest i model. En kortere version af en Sgs/Sgns vogn, som ofte kørte med veksellad. Flot vogn, som jeg ville elske at have i samlingen.
Hvis der så samtidig blev åbnet op for en MCK/Dekas produktion af veksellad, der har kørt i Danmark gennem 80´erne og 90´erne, så ville jeg blive en glad mand :)
Ditto. Det ville heller ikke skade med Ljlps med en stribe "+BOX"e på...
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
LasseSteen
Indlæg: 1.813
Ditto. Det ville heller ikke skade med Ljlps med en stribe "+BOX"e på...
Mvh
Peter
Uha ja, absolut enig Peter
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Alletiders ide. Men ville det ikke være bedre med en afstemning? I hvert fald når der er nok der har skrevet forskellige forslag.
Selv håber jeg at kunne sælge ALLE mine Heljan A, B og underkategorier af B vogne, så snart McK udkommer med deres serie. For hvad er et epoke 3-5 anlæg uden B vogne. Selv om de dog først kom MEGET sent i epoke 3.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
DSB1989
Frederiksberg
Indlæg: 43
Bærevogne: Fuldstændig enig med LasseSteen, men det har vi jo også skrevet om før: https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/dsb-litra-...
Det burde endda være til at have med at gøre rent produktionsøkonomisk: En form til bærevognen, veksellad/containere fra producenter, der allerede har formene til det, og så kan man ellers sprøjte et utal af gode danske vogne fra epoke 4a og frem ud. På brugtmarkedet ser efterspørgslen på danske veksellad og containere jo heller ikke så dårlig ud.
UIC/Intercity: Jeg tror, markedet regnes for mættet af Hejan, og at McK derfor ikke kommer til at lave dem – og jeg anser egentlig også formene på Heljans for fine. Det ville så i øvrigt ikke gøre noget med et nyt oplag fra Heljan, hvor eksempelvis flerfarvet interiør kunne være en stor forbedring.
Mit største ønske (udover bærevogne) er KommuneKemis tankvogne fra Chr. Olsson/Falkenberg - f.eks:
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1980&vognid=112
Vognene blev købt fra SJ, så måske skal man have fat i Jeco eller NMJ for at opfordre til et projekt, hvor formen til KommuneKemis vogne også bruges til modeller efter svensk forbillede.
I øvrigt kan jeg godt lide Jørgens forslag om afstemning - eller i hvert fald tanken om, at producenterne inddrager målgruppen noget mere. Med de forskellige fora, sociale medier og så videre er der jo gode muligheder for, at de kan danne sig et indtryk af, hvad kunderne ønsker - eller ligefrem få forhåndsbestillinger, så der er basis for produktionen. Så vidt jeg husker, var der også for år tilbage (i den analoge tidsalder) opslag hos forhandlerne om, at man kunne medvirke til konstruktionen af en ny model hos eksempelvis Heljan ved at skrive sig op til et eksemplar...
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Jeg tror ikke, en marked hvor der kan sælges MYer fra diverse producenter vil være mættet med en 20 år gammel model af en B-vogn.
Husk at der var noget som en B vogn i et nyt vognsæt fra A.C.M.E. så måske kommer der flere fra deres side. Faktiskt vil jeg dog mene, de er et "must" i sortimentet fra McK/Dekas.
Selvom jeg stadig godt kan lide Heljans modeller, måske med nogle opdateringer. Jeg kunne da bare aldrig forstå, hvorfor man i det 2. oplag havde fravalgt de meget detaljerede sorte gummikanter, som var så utroligt smukke ved de første vogne. Dem skulle Heljan nok printe på igen, og det er en god idé med flerfarvet interiør.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.080
Er den B vogn i ACME sættet ikke bare en model de har købt hos Heljan?
Jeg tror ikke, de har produceret det selv.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Er den B vogn i ACME sættet ikke bare en model de har købt hos Heljan?
Jeg tror ikke, de har produceret det selv.
mvh,
Gert
Det er et godt spørgsmål. Det kan godt være, men jeg har ikke haft mulighed at se nærmere på den, så det ved jeg ikke. Men det kan da godt være.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Er den B vogn i ACME sættet ikke bare en model de har købt hos Heljan?
Jeg tror ikke, de har produceret det selv.
Det er et godt spørgsmål. Det kan godt være, men jeg har ikke haft mulighed at se nærmere på den, så det ved jeg ikke. Men det kan da godt være.
Som allerede debatteret andetsteds er det ikke en Heljan, der er en del forskelle.
Både fra ovennævnte tråd og fra anden sædvanligvis pålidelig kilde har jeg den information at der formentlig er tale om "B-vognen der aldrig udkom" (eller i hvert fald tilhørende form) fra Togmodelle.
Mvh Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej Peter,
tak for linket. Det ser da spændende ud. Selv vil jeg dog, mht. nogle proportioner, sige at jeg ville foretrække Heljans vogn, specielt vinduernes udformning og dørvinduernes mål synes jeg ikke er overbevisende hos A.C.M.E. For ikke at sige, forkert. På den anden side har den nogle ret smukke detaljer.
Mange hilsner
Alex
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Hej Alex,
tak for linket. Det ser da spændende ud. Selv vil jeg dog, mht. nogle proportioner, sige at jeg ville foretrække Heljans vogn, specielt vinduernes udformning og dørvinduernes mål synes jeg ikke er overbevisende hos A.C.M.E. For ikke at sige, forkert. På den anden side har den nogle ret smukke detaljer.
Enig, den er ikke blevet så ringe endda, men dørvinduerne ser underlige ud.
Til gengæld føler jeg mig overbevist om at McK på et tidspunkt kommer med en B-vognsserie der kan leve op til standarden fra Bn- og "gummivognene". Jeg er i hvert fald personligt køber hvis det sker.
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
neller8264
Gymnasie Elev
Indlæg: 93
nu deltager Dekas/McK jo på messen her i weekenden og vis der er nok der nævner B-vogne tror ja da de vil gøre sig en seriøs overvejelse om at lave dem
Gerhard V.
ingeniør
Stuttgart Germany
Indlæg: 113
Hej,
jeg kan sige at jeg er helt tilfreds med Dekas. I Leipzig hade jeg for første gang muligheden at snakke med Kasper og placerde spørgsmålet jeg har haft i mange måneder hvis ikke år: hvorfor kommer der ikke nogle bremsede vogne? Altså med trykluftbremse. Og svaret lyder: De kommer.
Så kan vi håbe at få vogne som QGB, PFB... Vogne som kan ikke købes brugt fra Heljan eller ny fra ACME. 
Mvh
Gerhard.
LasseSteen
Indlæg: 1.813
Det burde endda være til at have med at gøre rent produktionsøkonomisk: En form til bærevognen, veksellad/containere fra producenter, der allerede har formene til det, og så kan man ellers sprøjte et utal af gode danske vogne fra epoke 4a og frem ud. På brugtmarkedet ser efterspørgslen på danske veksellad og containere jo heller ikke så dårlig ud.
I min optik ville et samarbejde med Rietze omkring veksellad være helt ideelt. Både Kombimodell og Märklin har allerede et samarbejde med Rietze omkring veksellad og efter min mening er der slet ingen tvivl om, at Rietze har støbeformen til de mest korrekte og mest detaljerede veksellad på modelmarkedet i H0. Så måske Dekas/MCK kunne overbevises om at kigge lidt i den retning :-)
Kombimodell har for ganske nyligt udsendt flere varianter af Skandinavisk Fjerntransport & Skandi veksellad i løssalg. Der skulle man godt nok være hurtig på aftrækkeren inden de blev udsolgt. Så jeg er overbevist om, at der stadig er marked for flere danske veksellad i samme stil.
Mvh én der hungrer efter især Mahé og Tulip veksellad
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 616
nu deltager Dekas/McK jo på messen her i weekenden og vis der er nok der nævner B-vogne tror ja da de vil gøre sig en seriøs overvejelse om at lave dem
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
Er det ikke lidt naivt at tro at McK skulle bringe en vogn på banen uden lys? Men de kunne forlange at Dekas/Kasper ikke endnu engang indbygger mere eller mindre fejlbehæftet elektronik i form at dekodere loddet direkte på printkortet, men derimod laver stik til en ordentlig dekoder.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.813
De må gerne komme med den serie - dog uden lys men forberedt for ESU's lysstav så kunderne selv kan vælge om der skal lys i vognene eller ej.
Ja tak, helt enig
cbt
Indlæg: 1.164
Jeg kunne godt ønske:
Postvogn litra P (P I eller P II)
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognlitra.php?Aar=1966&litra=P
Personvognen litra AX (til at hænge efter MO på sidebanerne)
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Ax&typenr=
Post- og rejsegodsvognen litra DC (kan også laves som tjenestevognsvariant, bl.a. til krantog)
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=DC&typenr=
Sovevognen litra WLABr (til nattogene Frederikshavn-København)
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=WLABr&typenr=
Scandia 6-fags teaktræsvogne (til privatbanerne, bl.a. Aalborg-banerne og TKVJ m.fl.)
https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=128&vognid=699
Åben godsvogn litra PC (svarende til DSB PC III - den kan nemlig også bruges til forskellige privatbanevarianter, bl.a. Aalborg-banerne)
https://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1893&litra=PC&typenr=3
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
rejsing59
Laboratorie arbejdere, beton og grus industri
Sweden
Indlæg: 18
Min dröm är Ad/Ay
Paul
DSB1989
Frederiksberg
Indlæg: 43
Sovevognen litra WLABr (til nattogene Frederikshavn-København)
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=WLABr&typenr=
Helt enig! Den er ikke nogen skønhedsåbenbaring, men netop fordi den var så aparte, husker man den jo tydeligt. Samtidig gør bemalingen med måne og stjerner, og det forhold at den medvirkede i reklamer for DSB i 80'erne, den jo til et rent ikon for os, der er fortabt i det årti.
neller8264
Gymnasie Elev
Indlæg: 93
nu hvor jeg kommer i tanke om det kunne det da også være dejligt med nogle moderne svenske tømmer vogne til de mange svenske TMx lokomotiver dekas er kommet med på det seneste
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.080
Litra Ukkpps
https://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1965&litra=Ukkpps&typenr=
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Jeg ville (også) gerne have nogle S-tog: 1. generation, 2. generation, 4. generation. Der er nok at tage af.
MVH
Lars
LasseSteen
Indlæg: 1.813
Litra Ukkpps
https://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1965&litra=Ukkpps&typenr=
mvh,
Gert
Ja, den vogn vil jeg gerne tilslutte mig
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
Jeg ville (også) gerne have nogle S-tog: 1. generation, 2. generation, 4. generation. Der er nok at tage af.
Glemte du ikke 3. generation?
Mvh Toftegaard
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Nej - dem kørte der ikke så mange af, så de er ikke så interessante for mig som de andre.
MVH
Lars
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Nej men dem savner jeg 3. generation.
Fra mange lokomotivførere var GEC udgaven en Engelsk fadæse, men ASEA sættet var tydeligt fremtiden, det skulle have fortsat.
Dengang var der ideer om at dette blev vores nye landsdelstog, men sådan gik det jo ikke, men en langt bedre konstruktion en dagens enkeltakslede tog, der slider i sporet og skal have skiftet støddæmpere konstant.
Hvem der har fundet på enkeltakslet, ja han er dygtig til at sælge en dårlig vare, eller er køberne for dumme.....
Hilsen Erling.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 616
Hejsa.
Nej men dem savner jeg 3. generation.
Fra mange lokomotivførere var GEC udgaven en Engelsk fadæse, men ASEA sættet var tydeligt fremtiden, det skulle have fortsat.
Dengang var der ideer om at dette blev vores nye landsdelstog, men sådan gik det jo ikke, men en langt bedre konstruktion en dagens enkeltakslede tog, der slider i sporet og skal have skiftet støddæmpere konstant.
Hvem der har fundet på enkeltakslet, ja han er dygtig til at sælge en dårlig vare, eller er køberne for dumme.....
Hilsen Erling.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Jo endnu tåbeligt køb
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
vorfor er det tåbeligt?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg ville (også) gerne have nogle S-tog: 1. generation, 2. generation, 4. generation. Der er nok at tage af.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.