Hej allesammen
Er der nogen der har hørt nyt om MCK´s Me lokomotiver ??? Der er meget dødt omkring dette !!! Det kunne tyde på at det er lagt til hylden til en anden gang !!
KIFA
__________________
Kim
Hej allesammen
Er der nogen der har hørt nyt om MCK´s Me lokomotiver ??? Der er meget dødt omkring dette !!! Det kunne tyde på at det er lagt til hylden til en anden gang !!
KIFA
Kim
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Bare rolig butikkerne har hørt nyt og De melder ud, at det skulle komme i Juli, men forventer, at have det i hænderne senest i oktober
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Og hvis jeg må citere fra http://www.mck-h0.dk/nyheder:
19. marts 2016
Alle dele til ME-lokomotiverne er produceret, og ESU har leveret alt elektronik inklusiv dekodere til samtlige 1.500 lokomotiver.
Vi har lavet forskellige rettelser på lokomotiverne, men nu er de meget tæt på at kunne frigives til montage.
De første lokomotiver afsendes fra Kina i løbet af en måned, nærmere følger når den præcise afsendelsesdato ligger fast.
- Det er godt nok lidt mere end en måned siden den besked kom, men da ikke så meget mere?
(Og så er det jo tidligere set at andre producenter har været meget meget længere om at producere end først antaget... - Hvilket vi indtil videre slet ikke skal skyde McK i skoene...)
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Hej !
Jeg var forbi Fyns Modeltog i fredags og det skulle være indenfor kort tid nu. Kasper fra Dekas er i Kina og lave slutkontrol på de producerede lokomotiver.
Fyns Modeltog mente at de ville komme i uge 19 (men hvis det er skibsfragt så skal der nok lægges ca 4-5 uger til).
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Jeg har fået samme svar fra min forhandler i Jylland , det er meget tæt på
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
En af de nærmeste dage efter den 23. maj forlyder det nu fra Kystbanen, at de første eksemplarer skulle være i butikkerne (http://www.kystbanen-online.dk/)
Mvh Toftegaard
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Ja Ja !! Lad os nu se hvad det bliver til !! Det bliver nok en lang lang fødsel !!!!! Jeg savner noget opdatering på deres hjemmeside, det er de ikke særlige påpasselig med !!
Kim
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ja Ja !! Lad os nu se hvad det bliver til !! Det bliver nok en lang lang fødsel !!!!! Jeg savner noget opdatering på deres hjemmeside, det er de ikke særlige påpasselig med !!
Hilsen Martin
Krølle
Indlæg: 75
Hvis man syntes der er for dødt omkring de nye McK ME, så kommer man altså de forkerte steder. Jeg har se prototyper af ME i rød/sort og blå kørende på stande i Køge og Brandrupdam, og jeg er blevet orienteret om udviklingen næsten hver gang jeg har været ude og købe vildt ind. Jeg har også set McK MR-tog køre, da der var messe i Aalborg. Jeg glæder mig bare til de kommer, for jeg er igang med at sælge mine seks Hobby Trade ME. For mig betyder det ikke noget om de kommer i denne måned eller til jul, jeg har bestilt det jeg skal bruge.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ja, hvis det hele kommer på en gang, er der jo ikke noget at glæde sig til
Hilsen Martin
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Så er de første modeller landet i Danmark. Mere på Mck`s hjemmeside under seneste nyt
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
http://mck-h0.dk/nyheder/ (indlæg fra 20. maj)
Mvh Toftegaard
nktog
Indlæg: 119
Så har Mck erstattet tegningen af ME1515 med et billede af modellen: http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2016/05/0106_2.jpg
Det ser rigtig godt ud!
mvh
Niels Kristiansen
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hold da fast, det er godt nok et højt niveau det er holdt på. Min pengepung siger dog desværre nej til også at gå op i de nyere epoker. Men Ardelten er bestilt. Det er jo helt nye standarder der bliver og er sat.
Man kan jo godt drømme lidt, men tænk hvis der kom et MS- eller et MB-lyntog.......
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Er der ikke nogen der har fået en model hjem, og har lidt indtryk de vil dele. Jeg venter på de rød/sorte.
nktog
Indlæg: 119
Kast et blik over på Signalposten: http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=7520
mvh
Niels Kristiansen
Henrik PS
Indlæg: 85
Jeg har suppleret med lidt flere billeder på Signalpostens forum
McK ME 1515 nu med lokomotivførerMin søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa alle
Forhe...de den er flot bare på de foto, og skilt ad ser det godt ud, den må jeg eje, hvad ligger prisen mon på
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
1.849-2.879 kr
alt efter hvor Du leder.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Har glædet mig til en ME, men er ved at være i tvivl om jeg skal have en. Billederne af den ser utroligt fine ud, men de udtalelser som producenten har på sin hjemmeside, tiltaler mig ikke. Sådan en virksomhed er jeg ikke vild med at handle med. De har åbenbart bygget en model til toskinnemarkedet, når treskinnemodellen kun har træk på fire aksler (der kompenseres efterfølgende med aksler med hæfteringe). Men netop ME er oplagt til Hobbytrade toetagers vogne, som til treskinnedrift er utroligt tunge, idet de alle er udstyret med en slæbesko. Og så den lille kommentar om at de ikke kan MM, vilket jeg tolker som om den kun kan DCC. Det efterlader en del treskinnekørere dem der har 6021, MS1 og CS1 med en model der skal skiftes dekoder i, før den kan køre på deres anlæg, alså med mindre at den kan mfx, vilket det dog ikke tyder på. I det hele taget synnes jeg at der står meget få specifikationer på hjemmsiden. Jeg er også i tvivl om lygteføringen. Jeg har læst funktionsoversigten http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2016/05/ME_funktionsoversigt.pdf , her står der at slutlysene styres med "F5, følger F0", vor F0 er frontlyset. Betyder det at lokomotivet har frontlysene tændt, når der køres stryrevognstog?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Bent
Havde "producenten" undladt disse "udtalelser" havde det også været galt...
Brok, brok og en masse skepsis, som sædvanlig
Hilsen Martin
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Men netop ME er oplagt til Hobbytrade toetagers vogne, som til treskinnedrift er utroligt tunge, idet de alle er udstyret med en slæbesko.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange HT dobbeltdækkervogne du kører med i dine stammer på anlægget . . . men mine lokomotiver fra Roco med træk på kun 3 aksler, de kører alle fint rundt med 4 x HT dobbeltdækkervogne uden besvær. (alle med slæbesko). Så jeg tvivler meget på at en MCK Me med træk på 4 aksler får problemer med at trække en 4 vogns stamme på mit anlæg. (Men det finder jeg ud af når jeg får hentet min 1515 hos Kystbanen i løbet af ugen
)
Mht frontlys og slutlys, så har jeg forstået at det fungerer ligesom på MCK MZ`erne. Dvs det røde slutlys aktiveres separat på en "F tast" og når det er aktiveret, så følger det retningen ligesom det hvide frontlys. Når lokomotivet så skubber styrevognsstammen, så deaktiverer man bare det hvide frontlys men bibeholder det røde slutlys aktiveret via F5 tasten. Oder was ?
Mht dekoderen, så tror jeg faktisk den har MFX, så det løser problemet med en eventuel manglende MM protokol . . . hvis den altså mangler denne ? Men igen, det er også kun noget jeg har hørt. Er der nogen der evt kan kaste lidt mere lys på dette ?
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Næ ! Det her hanler ikke om brok !! For manden har sku ret ! Jeg køre med et DD sæt af den gamle udgave med grønne dørparti og det er rigtigt at de er meget tunge de sæt DD til AC drift pga. disse slæbesko og det kræver at man har en meget stærk maskine til at trække det sæt. Der er ikke mange lokomotiver der kan trække det sæt hos mig !! HT´s Me har det ikke godt med det der sæt DD, efter fire omgange bliver den mega varm og det drejer sig om 1511, 1530 og 1527 !! Mærkeligt nok køre Heljan´s Eg og My bedst med dette sæt DD og det er pga. træk på alle 4 aksler og der er ikke gummiringe på overhoved !! Alså !! Det kan godt lade sig gøre at lave et lok. med træk på 4 aksler!!
Og jeg kunne også tænke mig at man kunne køre problemfrit med det DD sæt begge veje uden man skal til at bygge dem om med dekoder i alle vogne for at blive fri slæbe sko som yder mærkant modstand uder kørsel og det er også rigtigt at man laver først et lokomotiv til DC og så smækker man en slæbesko under den !! BINGO !! så kan man sælge den til AC-folket og den metode er set igen og igen og igen: Og man forsøger at rette op på den engangimellem med et sæt andre hjul til AC skinner !
Men jeg ved godt at det her hanler om penge til udvikling af modellen og jeg kan godt forstå mandens tanker omkring dette idet jeg har det også har det inde på livet. Jo ! Jeg syntes at MCK´s Me ser godt ud og er lavet rigtigt flot og jeg glæder mig til at min 1524 dukker op til AC med lyd og så må vi se hvordan det spiller af.En ting har jeg dog bemærket at jeg skal til at fjerne trinene under for at kunne køre igennem nogle skifter, det er lidt trist for det ville jo i min optik se pænest ud med disse på. !!
Tak for ordet !!
Kim
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hej Kim
I tillæg til DD kommentaren kan man jo lige se https://instagram.com/p/xaNrnMjY52/ hvor et ac DD togsæt skubbes op af en helex over flere kurvesporskifter.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Kommentar til lys.
Jeg har bestilt 1524 og venter spændt på den. Jeg vil gå ind i opsætningen og lave en lille ændring mht. lys. Da det er meningen at den skal køre fast med styrevogn, så giver det ikke mening at der er lys mod stammen. Så via Lokprogrammer vil jeg ændre, så F0 har lys i den ende modsat stammen, alt efter køreretningen.
Ændringen har jeg lavet på Hobbytrades ME1526 der kører med 21 polet dekoder og print der understøtter det. På de andre stammer, er lyset i den ende, der vender mod stammen fjernet.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Jeg køre med et DD sæt af den gamle udgave med grønne dørparti og det er rigtigt at de er meget tunge de sæt DD til AC drift pga. disse slæbesko og det kræver at man har en meget stærk maskine til at trække det sæt. Der er ikke mange lokomotiver der kan trække det sæt hos mig !! HT´s Me har det ikke godt med det der sæt DD, efter fire omgange bliver den mega varm og det drejer sig om 1511, 1530 og 1527 !!
Hej Kim,
Det forstår jeg altså ikke ? Jeg har flere DD stammer med slæbesko fra Hobbytrade og ja de er tunge når vi kommer op på 4 vogne. Men alle mine lokomotiver, hvor flere af dem kun har træk på 3 aksler, kører altså fint rundt med disse stammer. Endda på stigninger m.m. Lokomotiverne er fra Roco, Piko, Fleischmann m.fl.
Jeg henter min ME1515 i løbet af ugen og så skal jeg nok give en melding herinde hvordan den kører med DD stammer fra Hobbytrade. Men umiddelbart er jeg altså meget optimistisk
Der er faktisk AC hjul på MCK ME`erne. Det er nemlig én af de fremragende detaljer, som jeg personligt er meget glad for. Denne info fik jeg for over 1 år siden af MCK Peter til en hobbymesse.
Det er selvfølgelig ikke helt optimalt, men det er kun ved kørsel i inderste kurve på kurveskiftesporene ved C skinner. Altså ikke ved de almindelige skiftespor med den normale R2 radius.
TogSvendsen
Indlæg: 470
Brok, brok og en masse skepsis, som sædvanlig
Mjaaah, jeg synes nu nok også at Bent har nogle pointer. Især det med Motorola formatet. Der er rigtig mange som stadig har de gamle Märklin enheder, det er da synd at de skal starte med at skifte dekoderen ud. Jeg undrer mig over dette valg - og skulle årsagen være at det er pga. manglende funktioner, så er det jo almindelig kendt for de personer som har de styringer, og derfor ikke et problem.
Hvorvidt den understøtter MFX har jeg heller ikke kunne se i specifikationerne, men det må tiden vise. Hvis den ikke gør det, så er det endnu et underligt valg fra fabrikkens side. Jeg forstår det ikke, alle mine modeller kører med MFX og jeg elsker det. Jeg ville da være ked af at skulle skifte dekoder for at bruge toget.
TogSvendsen
Indlæg: 470
Det løser ikke problemet for folk med MM digitalstationer, som 6021. Dem er der RIGTIG mange af. Med hensyn til den manglende MM protokol, så behøver du ikke høre noget. Det står højt og tydeligt på McKs hjemmeside.
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Jeg forstår såmænd fuldt ud alle bekymringerne omkring AC modellen af den nye ME´er. Det er jo ikke billigt at købe sådan et lokomotiv i dag og man er jo altid bekymret om man nu skal til at gå på kompromis med noget ved kørsel, digital programmering m.m.
Men lad os nu se hvordan ME´eren rent faktisk kører og opfører sig på et Märklin anlæg, inden vi maler "fanden på væggen". Jeg er som sagt meget optimistisk og jeg skal nok dele mine erfaringer herinder ligeså snart min ME´er er kommet på skinnerne
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er netop den slags TYDELIGE udmeldelser og gennemtænkte løsninger, jeg tidligere har efterlyst fra specielt Heljan.
Selvfølgeligt er det kedeligt, hvis dekoderen ikke kan køre MM, men jeg er sikker på, at flere forhandlere gerne hjælper med at nedgradere til en tidligere LokSound eller LokPilot-dekoder.
Mht. trinene er det da rigtigt rart, at McK fortæller HVOR problemerne opstår og at løsningen er at demontere dem - altså ikke SKÆRE detaljer væk ligesom man skulle med f.eks. Heljans B-vogne. Hvis man skulle have trin på, der kunne køre gennem skarpe kurver, ville de nok blive lidt i stil med de noget amputerede trin, som Märklins gamle MY havde. Hvem ved ... måske kan Dekas lave R1-kompatible trin til ME?
Og helt ærligt ... fordi HobbyTrade lavede nogle absurd tunge dobbeltdækkervogne, skal McK vil ikke have hug på forhånd, hvis deres maskine ikke kan trække dem. Jeg har i hvert fald set et 4-vognssæt på en 2 % stigning, hvor min HobbyTrade MZ trak koblingen ud af koblingsskakten på forreste vogn, hvorefter hele vognstammen blev stående midt på stigningen.
Jeg glæder mig til at se ME'eren i rød/sort.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Jeg forstår såmænd fuldt ud alle bekymringerne omkring AC modellen af den nye ME´er. Det er jo ikke billigt at købe sådan et lokomotiv i dag og man er jo altid bekymret om man nu skal til at gå på kompromis med noget ved kørsel, digital programmering m.m.
Men lad os nu se hvordan ME´eren rent faktisk kører og opfører sig på et Märklin anlæg, inden vi maler "fanden på væggen". Jeg er som sagt meget optimistisk og jeg skal nok dele mine erfaringer herinder ligeså snart min ME´er er kommet på skinnerne
Præcis.
Jeg kan dog godt se det ærgrelige ved at der ikke er MM-understøttelse på dekoderen (for dem der har en central der ikke taler andet), men som skrevet andetsteds vil den "faste" forhandler sikkert gerne hjælpe på den ene eller anden måde.
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
nktog
Indlæg: 119
Præcis.
Jeg kan dog godt se det ærgrelige ved at der ikke er MM-understøttelse på dekoderen (for dem der har en central der ikke taler andet), men som skrevet andetsteds vil den "faste" forhandler sikkert gerne hjælpe på den ene eller anden måde.
Det bliver ikke nødvendigt - Mck har reageret hurtigt på kritikken og tilbyder gratis udskiftning af dekoderen: http://mck-h0.dk/nyheder/
Flot - sådan skal det gøres!
mvh
Niels Kristiansen
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
Wauv, den røde er flot: http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2016/06/0105.jpg
Mvh Toftegaard
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Sååå fik jeg endelig min ME1515 (AC med lyd) på skinner. Så som lovet hermed lidt feedback til AC folkene.
Testet på C skinne anlæg med en Mobile Station 2 enhed:
Så "thumbs up" herfra til en meget vellykket model. Jeg glæder mig nu endnu mere til de rød/sorte varianter
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej LasseSteen
Måtte du fjerne de trin under indgangen til førehus ?? Hvilken fabrikat slæbesko bliver der brugt på din Me ??
Kim
Krølle
Indlæg: 75
Er der nogen af Jer der har monteret roco kortkobling (40271) på jeres ME. Jeg har hørt det er et problem at monterer roco kortkobling, fordi der er dele på lokomotivet, som er i vejen for koblingen. Jeg har også hørt, at der skulle være samme problem med fleischmann's profi kobling (6515). Jeg venter spændt på de rød/sorte modeller, men for mig er roco kortkobling et must.
Hvordan gør I ?
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Hej LasseSteen
Måtte du fjerne de trin under indgangen til førehus ?? Hvilken fabrikat slæbesko bliver der brugt på din Me ??
Det har heldigvis ikke været nødvendigt at fjerne de trin, der sidder under indgangen til førerhuset. ME´eren kan sagtens passere både de almindelige skarpe skiftespor, men også det yderste spor på C skinne bueskiftesporet (Altså ikke det skarpe inderspor, der på et bestemt sted er endnu skarpere end radius 1). I det skarpe inderspor går boogien en anelse mod trinene. (Ligesom MCK har beskrevet det på deres hjemmeside). Så har man disse skarpe bueskiftespor på sit anlæg, så er det desværre nok en fordel at afmontere trinene.
Men ME´eren har altså intet problem med at passere flere af de almindelige skarpe skiftespor lige efter hinanden. Dvs i S kurver. Her går den fint igennem
Mht slæbesko, så ved jeg faktisk ikke hvilket "mærke" der er tale om. Mon ikke det er én der er udhviklet i samarbejde med ESU, ligesom teknologien/indmaden i selve ME`eren.
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Er der nogen af Jer der har monteret roco kortkobling (40271) på jeres ME. Jeg har hørt det er et problem at monterer roco kortkobling, fordi der er dele på lokomotivet, som er i vejen for koblingen. Jeg har også hørt, at der skulle være samme problem med fleischmann's profi kobling (6515). Jeg venter spændt på de rød/sorte modeller, men for mig er roco kortkobling et must.
Hvordan gør I ?
Ja, det er faktisk et stort problem
:( 
Da jeg testede med dobbeltdækker vognene fra Hobbytrade tidligere på dagen, der anvendte jeg de faste stangkoblinger, som følger med vognsættet fra Hobbytrade. Det fungerede som sagt over alt forventning.
Men efterfølgende har jeg så prøvet at montere både Roco kortkobling og Fleischmann profikobling på ME´en . . . og de støder faktisk begge på ploven, således at koblingerne faktisk ikke kan bevæge sig særlig meget og dermed ikke kan anvendes til modellen. Det er meget uheldigt, da jeg vil vove den påstand, at langt de fleste anvender netop de to typer koblinger.
Umiddelbart ser det ud til, at man må skære lidt i ploven før koblingen kan bevæge sig nok til at kunne bruges. Men det kan jo være at MCK allerede har fanget den lidt uheldige detalje og måske udsender en opdateret åben plov til ME`eren ? Ellers må man nok have fat i hobbykniven og skære lidt i den åbne plov.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Jeg har i dag haft ME1515 med i klubben (NMJK) og den har kørt rundt med en stamme af Hobbytrades dobbeltdækkere.
Ved trækkende lokomotiv var der ingen problemer med - brugte den faste kobling, der ligger med til vognene, men ved skubbende lokomotiv, blev vognen nærmest lokomotivet afsporet i nogle af de skarpeste kurver der var.
Normalt kører jeg med Rocos Universalkoblinger, men ploven er ikke gode venner med koblingerne. Da jeg hentede lokomotivet hos Kystbanen, prøvede vi forskellige koblinger - men alle stødte på ploven. Man kan højst sandsynligt slibe lidt af koblingen for at få den til at opføre sig pænt - men jeg valgte i første omgang at tage ploven af, og så efter Banebørstedagen på lørdag, vil jeg studere emnet nærmere. Det er den evendelige udfordring at lave en smukt og nærmest korrekt lokomotiv (jeg er ikke nittetæller, så detaljerne er ikke dem, men måler ud i mm).
Kørselsmæssigt er lokomotivet 100% tilfredsstillende. Jeg har på grund af klubbens blokafsnit valgt at minimere virkningen på Powerpacken, men under prøvekørslen hjemme så jeg virkningen.
Jeg har valgt at lade F0 styre hvid/rød lysskifte i den ene ende og F5 i den anden (standard er, at F0 styrer det hvide lys & F5 det røde). Det gør det nemt at få realistisk lys, kun med en tast. Styrevognens dekoder er parret med lokomotivet (samme adresse) og lysfunktionerne er tilpasset lokomotivet. Så ved F4 (rangerlys) på lokomotivet, så er der også rangerlys på styrevognen. Eneste funktion jeg mangler på styrevognen er langt lys - men det skyldes at jeg er løbet tør for F-taster, da vi kun at 10 at bruge af i klubben. Alle funktionerne er testet af på Esus Lokprogrammer.
Skal man lave om på opsætningen som jeg har gjort, så skal det anbefales at gøre et med Lokprogrammer, så man kan følge med i hvad der sker, i stedet for ren CV-programmering - og husk at tage en kopi af standardopsætningen inden man roder med værdierne.
Lokomotivet lever 110% op til mine forventlinger - og med lidt over 700 gram på vægten, er det et dejligt tungt lokomotiv - og flot
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Ved trækkende lokomotiv var der ingen problemer med - brugte den faste kobling, der ligger med til vognene, men ved skubbende lokomotiv, blev vognen nærmest lokomotivet afsporet i nogle af de skarpeste kurver der var.
Det forstår jeg ikke helt ? Hvor skarpe er de skarpeste kurver på anlægget ? Min ME skubber fint med samme faste kobling helt ned til R2 kurver på mine Märklin C skinner (Jeg har ikke afprøvet R1 endnu, da de ikke er på mit anlæg)
Prøvede du evt med en anden vogn tættest på lokomotivet ? Det kunne måske være koblingsskakten på vognen ?
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Heljans My og Mx har samme problem med koblingerne, som beskrevet.
På heljan sliber man bare et filestrøg, på den spidse sneplov, så er problemet løst.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej igen
Gåden er løst ang. de slæbesko ! De er af HT typen og ser ud til at funge, men på nogle af HT´s modeller virker de ikke særligt godt pga. fordi den træder ikke over nok midterkontakter på C skinnen. MEN !! Det har så MCK løst med en POWERPACK !!
Jeg har lige modtaget min 1524 og jeg er blevet glædeligt overrasket over den perfekte kvalitet de har lavet Me i ! Den køre og lyder bare så lækkert og ser flot ud!!! Så nu har HT-F2010 og Heljan fået baghjul så det forslår til noget.Og det kunne de lære noget af !!
Kim
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Jeg syntes at det er en bedre ide at bukke den nedeste pind på koblingen en smule så den lige går fri af ploven og stadig åbner lige nok til at koble normalt. Jeg kan ikke lide tanken om at skære eller file i mine lokomotiver fra Heljan så som My og Mx !!
Kim
Krølle
Indlæg: 75
Jeg syntes at det er en bedre ide at bukke den nedeste pind på koblingen en smule så den lige går fri af ploven og stadig åbner lige nok til at koble normalt. Jeg kan ikke lide tanken om at skære eller file i mine lokomotiver fra Heljan så som My og Mx !!
Der er ligesom ikke rigtig mulighed for at bøje noget på en Roco kortkobling. Jeg syntes det er ærgeligt, at et så gennemarbejdet lokomotiv som McK ME, nu viser sig at lide af samme fejl som specielt mine Heljan EG
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Der er ligesom ikke rigtig mulighed for at bøje noget på en Roco kortkobling. Jeg syntes det er ærgeligt, at et så gennemarbejdet lokomotiv som McK ME, nu viser sig at lide af samme fejl som specielt mine Heljan EG
Det samme gør jeg desværre også gældende med Fleischmann´s profi kortkoblinger, som jeg ved at mange anvender (inklusiv undertegnede). Her kan jeg desværre heller ikke se hvordan man skal kunne file/skære eller bøje koblingen.
Indtil videre er problemet ikke så stort med min blå ME1515, da den skal trække en fast stamme med HT dobbeltdækkervogne. Så her anvender jeg de faste stangkoblinger, der følger med vognene. Det fungerer fint med MCK ME`eren.
Men det bliver et problem med de rød/sorte ME`ere, da de på mit anlæg skal trække flere forskellige vognstammer og godsvogne. Så her er jeg meget afhængig af at Fleischmann profi koblingerne fungerer optimalt på ME`eren.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg anvender også samme Roco-kobling (Type II kortkobling) - og det er drønirriterende at man ikke lige tester Type II- og Profi-koblingerne. Det var et gennemgående problem med HobbyTrades modeller - og pokkers ærgerligt, at McK overtager det problem, når nu resten af modellen er så fantastisk.
På HobbyTrades CU-vogne kunne Roco-koblingerne slet ikke nå sammen - pufferne var simpelthen længere end koblingen. Dette kunne dog løses ved at købe Rocos højdejusterbare version af Type-II-koblingen (den kan ses nederst på siden her: http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=136 ). Den gav lige en millimeter eller to mere i længden.
Desværre er den noget mere sårbar (den knækker let i skakten) - og den er ret dyr. Men måske kan den løse problemet på ME?
Märklins gamle MY med underhængte plove passede heller ikke. Men det var så lidt, at et lille v-formet snit i koblingens underside løste problemet.
Jeg håber at McK følger op på problemet og laver et sæt plove, der passer til Type-II og Profi. A-koblinger er altså ikke særligt elegante.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Nu skal jeg dertil sige at jeg ikke taler om Roco kortkoblinger men om standard koblinger der medfølger til nu de Heljan My og Mx, men selvfølgelig kan man ikke det med en Roco kortkobling !!
Kim