Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.091

PB

DSB Habins-y fra Roco . . . korrekt model ?

Jeg kan se at Roco netop har udsendt den DSB Habins-y, der var lovet her i 2016.

Jeg kan huske, at flere herinde tidligere har skrevet, at Roco´s model ikke er korrekt. Men hvori består fejlene/manglerne i forhold til forbilledet ?

Umiddelbart kan jeg kun se, at antallet af "riller" i sidelågerne er forskelligt fra den rigtige vogn. Men ellers synes jeg ikke, at jeg kan finde andre fejl eller mangler ?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.295

PB

Du kan læse lidt her http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=1828

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Tja DSB gods habins-y er en helt anden vogntype end den roco har fremstillet den i, der er nok det tilfælles at der er 8 hjul fordelt på 2 bogier...

altså endnu en fantasi-model... 

Sammenlign evt disse to, den ligner overhovedet ikke...

http://www.roco.cc/de/product/234166-76480-0-0-0-0-0-003001/products.html

med 

http://www.railorama.dk/fotos/2204,177

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

gm567c

Indlæg: 51

PB  Hjemmeside

For at konkretisere lidt af det, som er galt med Habins-y vognen fra Roco:

Den grundmodel som Roco har anvendt er en AAE Habbillns, som DSB faktisk indlejede en hel del af cirka samtidig med indkøbet af Habins-y, og som Roco også har haft udgivet flere gange som ganske korrekt model.

DSB's Habins-y er imidlertid en anden konstruktion, bygget i Finland og med DRRS-bogier for kørsel med post med op til 140 km/t. Bogierne er altså forkerte.
Gavl-konstruktionen på Habins-y er mere spinkel end "modellens" og har en mere "omvendt-V"-formet udforming.
De meget markante store runde håndhjul til at låse sidedørene mangler og har i stedet "vriderne" fra Habbillns-vognen.
Som nævnt ovenfor er antallet af "felter" i sidedørene forkert.
Profilen af "taget" på sidedørene har på Habbillns 3 "knæk" "lille-stor-lille", på Habins-y er det "stor-lille-stor".
Vinklen på undervognens afstivning er på Habins-y omkring 45 grader, på "modellen" kun omkring 25 grader.
Håndbremse-hjulet på Habins-y er monteret på bogierne, på "modellen" sidder det midt på undervognen.
Skal man virkelig gå i flue-k**ppemode, så er "øjet" på sidedørene placeret i tredje "felt" på virkelighedens vogn, men i andet felt på "modellen".

Man kan sikkert finde andre forskelle. Der er og bliver tale om en ommalet vogn af en anden type.

Mvh. John
www.railorama.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.091

PB

Tak for input omkring Roco vognen kontra forbilledet.

Der var faktisk en del ting/detaljer, som mit øje ikke lige havde fanget. Flere af tingene betyder måske ikke så meget for mig, selvom jeg naturligvis helst ser, at modellerne i min samling er så korrekte som muligt. Men at boogien er desideret forkert, det kan jeg se nu og jeg synes faktisk, at det er for stor en fejl. Kan man evt ombytte til den korrekte boogie fra en anden vogn i Roco´s sortiment ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

gm567c

Indlæg: 51

PB  Hjemmeside

DRRS-bogien er udviklet af Talbot i slutningen af 1980'erne  og har - i diverse varianter - været anvendt på forskellige godsvogne leveret i 1990'erne. Nogen stor udbredelse har de imidlertid aldrig fået, og da DB overtog DSB's Habins-y valgte man at ombygge dem til "standardbogier". Om forbilledet kan (på tysk) læses Hermann Jahn's omfattende dokumentation af bogier på http://www.drehgestelle.de/6/gummi_drrs.html.

Mig bekendt har Roco ikke DRRS-bogier i sortimentet. Den tyske fabrikant Kombimodell laver derimod en variant af bogien til deres Hupac Sdgns T4. Om det er umagen værd at forsøge at anskaffe disse og skifte, for så stadig at have en ikke specielt korrekt vogn, må være op til den enkelte at afgøre...


Mvh. John
www.railorama.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.