Jeg kan se at Roco netop har udsendt den DSB Habins-y, der var lovet her i 2016.
Jeg kan huske, at flere herinde tidligere har skrevet, at Roco´s model ikke er korrekt. Men hvori består fejlene/manglerne i forhold til forbilledet ?
Umiddelbart kan jeg kun se, at antallet af "riller" i sidelågerne er forskelligt fra den rigtige vogn. Men ellers synes jeg ikke, at jeg kan finde andre fejl eller mangler ?
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Du kan læse lidt her http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=1828
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Sydbanen
Indlæg: 321
Tja DSB gods habins-y er en helt anden vogntype end den roco har fremstillet den i, der er nok det tilfælles at der er 8 hjul fordelt på 2 bogier...
altså endnu en fantasi-model...
Sammenlign evt disse to, den ligner overhovedet ikke...
http://www.roco.cc/de/product/234166-76480-0-0-0-0-0-003001/products.html
med
http://www.railorama.dk/fotos/2204,177
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
gm567c
Indlæg: 54
For at konkretisere lidt af det, som er galt med Habins-y vognen fra Roco:
Den grundmodel som Roco har anvendt er en AAE Habbillns, som DSB faktisk indlejede en hel del af cirka samtidig med indkøbet af Habins-y, og som Roco også har haft udgivet flere gange som ganske korrekt model.
DSB's Habins-y er imidlertid en anden konstruktion, bygget i Finland og med DRRS-bogier for kørsel med post med op til 140 km/t. Bogierne er altså forkerte.
Gavl-konstruktionen på Habins-y er mere spinkel end "modellens" og har en mere "omvendt-V"-formet udforming.
De meget markante store runde håndhjul til at låse sidedørene mangler og har i stedet "vriderne" fra Habbillns-vognen.
Som nævnt ovenfor er antallet af "felter" i sidedørene forkert.
Profilen af "taget" på sidedørene har på Habbillns 3 "knæk" "lille-stor-lille", på Habins-y er det "stor-lille-stor".
Vinklen på undervognens afstivning er på Habins-y omkring 45 grader, på "modellen" kun omkring 25 grader.
Håndbremse-hjulet på Habins-y er monteret på bogierne, på "modellen" sidder det midt på undervognen.
Skal man virkelig gå i flue-k**ppemode, så er "øjet" på sidedørene placeret i tredje "felt" på virkelighedens vogn, men i andet felt på "modellen".
Man kan sikkert finde andre forskelle. Der er og bliver tale om en ommalet vogn af en anden type.
Mvh. John
www.railorama.dk
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Tak for input omkring Roco vognen kontra forbilledet.
Der var faktisk en del ting/detaljer, som mit øje ikke lige havde fanget. Flere af tingene betyder måske ikke så meget for mig, selvom jeg naturligvis helst ser, at modellerne i min samling er så korrekte som muligt. Men at boogien er desideret forkert, det kan jeg se nu og jeg synes faktisk, at det er for stor en fejl. Kan man evt ombytte til den korrekte boogie fra en anden vogn i Roco´s sortiment ?
gm567c
Indlæg: 54
DRRS-bogien er udviklet af Talbot i slutningen af 1980'erne og har - i diverse varianter - været anvendt på forskellige godsvogne leveret i 1990'erne. Nogen stor udbredelse har de imidlertid aldrig fået, og da DB overtog DSB's Habins-y valgte man at ombygge dem til "standardbogier". Om forbilledet kan (på tysk) læses Hermann Jahn's omfattende dokumentation af bogier på http://www.drehgestelle.de/6/gummi_drrs.html.
Mig bekendt har Roco ikke DRRS-bogier i sortimentet. Den tyske fabrikant Kombimodell laver derimod en variant af bogien til deres Hupac Sdgns T4. Om det er umagen værd at forsøge at anskaffe disse og skifte, for så stadig at have en ikke specielt korrekt vogn, må være op til den enkelte at afgøre...
Mvh. John
www.railorama.dk