Picture

Harley

IT-bygger

Aars

Indlæg: 106

PB

Lyssætning

Efter at have nærstuderet DRs serie 'På Skinner' har jeg set at modkørende tog skruer ned for lyset når de mødes, også om dagen.

Er der nogle her der ved hvilke forskellige lyssætninger der køres med i kongeriget og evt. europa, der mener jeg 'høj og lav lys ved modkørende', 'slukke baglys ved kørsel med vogne', 'hvidt lys i begge ender ved rangering' og andre indstillinger der forekommer på lokomotiver og styrevogne.

Det kunne være sjovt at få de detaljer med når jeg ombygger mine gamle loks til digital.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hejsa

Helt generelt i DK; Alle tog skal køre med fjernlyset tændt. Der skal dog blændes ned af hensyn tilmodkørende tog, ved rangering osv. I bestemmelserne for kørsel på Storebælt står der at togets frontlanterner skal nedblændes under kørsel på vestbroen. Jeg har været lokomotivfører på både S-banen, på fjernbanen og i Sverige. På S-banen er det sjældent der bliver blændet ned i dagslys, hvor holdningen til gengæld på fjernbanen, er at man blænder ned når man møder et tog om dagen. I Sverige blændes også ned, og der blinkes umiddelbart inden togene mødes (for at hilse). Dette er ikke noget vi gør i Danmark, og jeg synes nu heller ikke det hører hjemme, for hvis man blinker vil man som regel signalere noget til det modkørende tog.

Og den der med hvidt lys i begge ender ved rangering, er bortfaldet. det samme gælder rødt lys i venstre lanterne ved kørsel ad venstre spor.

Se mere om nutidige bestemmelser i SR på Banedanmarks hjemmeside fra side 111 og frem. http://www.bane.dk/db/filarkiv/11350/SR_16092011.pdf

Hvis du vil vide mere om ældre signalformer, så er det Henrik Karlssons signalleksikon du skal have fat i. Se; http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/

God fornøjelse Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Harley

IT-bygger

Aars

Indlæg: 106

PB

Hej Dennis

Vi kører ca. '60 - '00 så vi kører efter lidt ældre regler.

Jeg har foreløbelig lavet disse lyssætninger:

 

Kun forlys, nedblændet

Forlys nedblændet

 

Forlys nedblændet med baglys

Forlys nedblændet med baglys

 

Fjernlys med baglys

Fjernlys med baglys

 

Rangerlys nedblændet

Rangerlys nedblændet

 

Rangerlys med fjernlys, i tilfælde af meget mørke

Rangerlys med fjernlys

 

Jeg kan selvfølgelig også køre med fjernlys uden baglys, det glemte jeg bare at tage et billede af.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Harley.

Hvis du kører Dansk, er Rangerlys normalt to Hvide lygter nederst i begge ender på samme tid, men i Polen, DDR, Tjekkiet, Slovakiet mener også Ungarn er det sådan at ved Rangerlys skal der være en lygte tændt i begge ender på samme tid, i samme side, dog kan der køres som du gør med Trelys frontsignal i begge ender på samme tid.

I De østlande jeg skriver om var det og er det meget normalt at køre helt uden lys i dagtimerne og så have trelys frontsignal tændt om natten, i Polen/Tjekkiet/Slovakiet ses dog osse ofte to lys tændt og toplanternen er kun i brug som Langt lys, den blænder de ned ved passage af andre tog så de ikke blænder om natten.

Røde sluttere er ved tom maskine eller bagerst ved styrevognstog, ikke op mod vognstammen, "dog kan lokmotivførern jo have glemt dem ! "

Oplysningerne er taget fra: Signalbuch Deutsche Reichsbahn DV 301, 1971 og hvad jeg har oplevet i de andre lande.

Mvh. Togsøn.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Harley

IT-bygger

Aars

Indlæg: 106

PB

Hej Togsøn

Opbygningen med trelys rangerlys er et kompromis for at undgå at skulle trække ekstra ledninger og have flere komponenter på printene, hvis det derudover er brugt på prototyper er det kun et plus.

Den eneste modifikation jeg skal lave i de ombyggede loks er at afskille plus til hvidt og rødt lys, og i Lima MZ sætter jeg så denne anordning ind mellem lokoprint i bunden og lysprint i taget

 

Print alene

Billede

Print sammen med dekoder

Billede

 

Nu kommer turen så til de andre lokomotiver der står på hylderne (vi er i gang med at udvide til ca. 90m² så næsten alt materiel er opmagasineret)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Harley skrev:
Opbygningen med trelys rangerlys er et kompromis for at undgå at skulle trække ekstra ledninger og have flere komponenter på printene, hvis det derudover er brugt på prototyper er det kun et plus.

Hvorfor al den ekstra elektronik?

Med en Lokpilot af fjerde generasjon kan du lave kort og lang lys med en funksjon der hedder "abblenden". Sætter du så det røde lys på aux 1 og 2 er det kun et spørsmål om at programmere rigtigt. Så kan du også køre med rød lys alene, hvis du skubber toget.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Harley

IT-bygger

Aars

Indlæg: 106

PB

Bent_P skrev:

Med en Lokpilot af fjerde generasjon kan du lave kort og lang lys med en funksjon der hedder "abblenden". Sætter du så det røde lys på aux 1 og 2 er det kun et spørsmål om at programmere rigtigt. Så kan du også køre med rød lys alene, hvis du skubber toget.

Det er ganske rigtigt at man kan dæmpe lyset på en udgang, men så skal man lige ændre CV hver gang der skal blændes op og ned.

Jeg har heller ikke tænkt mig at bruge 250-300kr på en lokdekoder der kan næsten alt for derefter kun at bruge udgangene til tænd-sluk, så vil jeg hellere lave det selv, og bruge en lokdekoder til 100kr der kan næsten det samme

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Da skal ikke ændre cv, men bruge abbed funksjonen. Og dekoderne koster ikke mere end 230 kr rundt omkring.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.