Jeg går og tænker på hvor mange timer kan man forvente under normal drift kan klare ? og hvad er normal drift i grunden?
hvor mange gange skal man kunne tage modellen ud af æsken inden tingene begynder at falde af?
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Brian
Er det ren og skær spekulation, eller spørger du på baggrund af (god/dårlig) erfaring ?.
Der har været skrevet om erfaringer med "langtidsdrift" før (vistnok i DSB Bladet ?), idet det første der bliver slidt på de lokomotiver, der bruges i montrene på diverse DSB stationer (f.eks. Aalborg), ikke er tandhjulene og især ikke motoren, men derimod hjulflangerne. De bliver så tynde som barberblade, så man kan skære sig på dem. Men med nye hjul under kan lokomotivet som oftest stadig snurre lystigt.
Med hensyn til dele, der falder af, må du hellere være lidt mere specifik - eller ender det muligvis i en generel sammenligning mellem nutidens overvejende korrekte modeller med mange detaljer, sammenlignet med massive metalmodeller fra 1950'erne og 1960'erne, som kunne bruges til at slå søm i med.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
DCC
Indlæg: 359
Du har en pointe, det drejer sig om modellerne der produceres dags dato.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej det er meget svært at sige noget konkret.
Det afhænger meget af den enkelte model. dvs kvalitet. Kørselsmønstret har nok også en betydning
Men skal jeg prøve at sige noget klogt, vil jeg påstå at en moderne konstruktion af et diesel eller el-lok vil køre upåklagetligt i tusindvis af timer.
Størst slitage er nok hjul, og evt kardanger, hvis den har sådan nogle
Et damplokomotiv vil muligvis få problemer med gangtøjet på et tidligere tidspunkt.
Alt dette er et kvalificeret gæt
Den eneste langtidstest, jeg for alvor har foretaget, er vores demomodel af skinnebussen.
Der har kørt trofast i et tidsrum, der svarer til en måneds uafbrudt kørsel. 48240 model km = 554 km Ægte km vel at mærke! ca 720 timer
Modellen viser ingen tegn på slidtage, bortset fra at den rent faktisk kører en smule stærkere, end da den var ny!
Hjul er ikke renset, men den har også kun kørt på nye rene c-skinner - 3 skinne model.
Min vurdering er, at den vil kunne køre 10 gange så meget uden problemer. Måske nedslidning af hjul, men det er en overkommelig opgave at skifte.
Netop nedslidning af hjul har jeg set eksempler på.
På modelanlægget på hovedbanegården havde en Hobbytrade ME slidt hjulene så meget, at de havde fået dobbeltflanger. Resten af maskine kørte fint, og efter et sæt nye hjul, kørte den fint igen.
Ser man så på hvordan en normal modelbane entusiast bruger sit materiel, skulle der ikke være nogen problemer, med mindre man mishandler det.
Lad os sige at man på sit anlæg har 10 lokomotiver.
Man kører måske 10 timer om ugen på et mellemstort anlæg.
Dvs i snit 0,1 time om ugen med hvet lokomotiv svarer cirka til 21 timer om ugen med en gennesnitshatighed på 50 model km/t
DVS max 20,5 timer om året- svarende til 1118 model km/år
Selv tror jeg at timetallet er meget højere end gennemsnittet på et privat hjemmeanlæg.
Taler vi om større anlæg, og køren man kun en gang om ugen, er det nok nogenlunde det samme.
Så der skal nok være grundlag for at køre mere end 50 år med det drftsmønster.
Vh per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)