Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

Hvor mange timer kan man forvente at et lokomotiv kan køre

Jeg går og tænker på hvor mange timer kan man forvente under normal drift kan klare ? og hvad er normal drift i grunden?

hvor mange gange skal man kunne tage modellen ud af æsken inden tingene begynder at falde af?

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.165

PB

Hej Brian

 

Er det ren og skær spekulation, eller spørger du på baggrund af (god/dårlig) erfaring ?.

Der har været skrevet om erfaringer med "langtidsdrift" før (vistnok i DSB Bladet ?), idet det første der bliver slidt på de lokomotiver, der bruges i montrene på diverse DSB stationer (f.eks. Aalborg), ikke er tandhjulene og især ikke motoren, men derimod hjulflangerne. De bliver så tynde som barberblade, så man kan skære sig på dem. Men med nye hjul under kan lokomotivet som oftest stadig snurre lystigt.

Med hensyn til dele, der falder af, må du hellere være lidt mere specifik - eller ender det muligvis i en generel sammenligning mellem nutidens overvejende korrekte modeller med mange detaljer, sammenlignet med massive metalmodeller fra 1950'erne og 1960'erne, som kunne bruges til at slå søm i med.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

Du har en pointe, det drejer sig om modellerne der produceres dags dato.

 

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

Hej det er meget svært at sige noget konkret.

Det afhænger meget af den enkelte model. dvs kvalitet. Kørselsmønstret har nok også en betydning

Men skal jeg prøve at sige noget klogt, vil jeg påstå at en moderne konstruktion af et diesel eller el-lok vil køre upåklagetligt i tusindvis af timer.

Størst slitage er nok hjul, og evt kardanger, hvis den har sådan nogle

Et damplokomotiv vil muligvis få problemer med gangtøjet på et tidligere tidspunkt.

Alt dette er et kvalificeret gæt

Den eneste langtidstest, jeg for alvor har foretaget, er vores demomodel af skinnebussen.

Der har kørt trofast i et tidsrum, der svarer til en måneds uafbrudt kørsel. 48240 model km = 554 km Ægte km vel at mærke! ca 720 timer

 Modellen viser ingen tegn på slidtage, bortset fra at den rent faktisk kører en smule stærkere, end da den var ny!

Hjul er ikke renset, men den har også kun kørt på nye rene c-skinner - 3 skinne model.

Min vurdering er, at den vil kunne køre 10 gange så meget uden problemer. Måske nedslidning af hjul, men det er en overkommelig opgave at skifte.

Netop nedslidning af hjul har jeg set eksempler på.

På modelanlægget på hovedbanegården havde en Hobbytrade ME slidt hjulene så meget, at de havde fået dobbeltflanger. Resten af maskine kørte fint, og efter et sæt nye hjul, kørte den fint igen.

Ser man så på hvordan en normal modelbane entusiast bruger sit materiel,  skulle der ikke være nogen problemer, med mindre man mishandler det.

Lad os sige at man på sit anlæg har 10 lokomotiver.

Man kører måske 10 timer om ugen på et mellemstort anlæg.

Dvs i snit 0,1 time om ugen med hvet lokomotiv svarer cirka til 21 timer om ugen med en gennesnitshatighed på 50 model km/t

DVS max 20,5 timer om året- svarende til 1118 model km/år

Selv tror jeg at timetallet er meget højere end gennemsnittet på et privat hjemmeanlæg.

Taler vi om større anlæg, og køren man kun en gang om ugen, er det nok nogenlunde det samme.

 Så der skal nok være grundlag for at køre  mere end 50 år med det drftsmønster.

 Vh per

 

 

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.