Har modtaget Heljan's nye postvogn litra P i postkasse rød.
Trin under dørene har jeg måtte fjerne, for ellers kan vognen ikke køre på Märklin C-skinner, hverken R1 eller R2 radius ligesom bremseslanger har måtte afmonteres for ikke at give problemer med koblingen - Heljan beskriver også dette, da postvognen er lavet så virkelighedstro som muligt.
Der var vedlagt 4 ekstra aksler - som Märklin kører blev jeg glad da jeg troede det var AC aksler. Men det var de ikke - nogen der ved hvorfor der er vedlagt 4 ekstra aksler og til hvilket formål ?
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
De 4 ekstra akseler burde være med mindre hjulafstand, 13.9mm til Marklin spor.
Mvh. Ole Vedel
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
I Nettogs beskrivelse af vognen står der, at de medfølgende aksler er AC aksler. Felderbanen skriver, at slanger og trin kan afmonteres for kørsel på mindre radier.
Måske er det usædvanligt, at vognen ikke kan køre med trinnene ud for bogierne på R2 skinner? Virkelighedstroen kan måske drives for vidt? Ang. bremseslangerne giver det måske heller ikke mening at køre med dem i den form, de har, når de hænger frit ned. Det er kun virkelighedstro, når vognen er afkoblet og ikke i drift (bortset fra tilfælde hvor den måske bliver rangeret?).
morten
Indlæg: 306
Super, så undgår man afsporinger i sporskifter ved Märklin's skinner.
Havde dog håbet at hjulene var uisolerede, således at de kunne anvendes ifm. tilbagemeldinger mv.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Det skulle være muligt at gøre dem uisolerede med lidt elektrisk ledende maling.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Jeg har hentet min røde hos kystbanen - og har bestilt en vinrød der ligger til mig samme sted.
Mit indtryk er virkelig positivt, man fornemmer klart at der er tale om et helt nydesignet produkt (ikke baseret på første serie UIC-vogns materiel fra for ~15-20 år siden).
Måske ikke 100% på højde med McK/Dekas finish efter min egen helt personlige mening, men virkelig tæt på og absolut noget af det allerbedste bedste Heljan har præsteret nogensinde!
Og topkarakter for såvel køreegenskaber som det magnetiske tag!
Farve(r) kan altid debateres, den røde er måske en lille smule "skinger" i det - men når man kigger billeder af DSB design-rødt materiel var der også ofte mange forskellige kulører i en stamme.
Og ja man skal godt nok "pille detaljer af" hvis den skal køre på små radier - det synes jeg personligt som udgangspunkt er bedre kundeservice end at levere en masse stumper i en pose.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Mo 568
Indlæg: 61
Omlakeringen til den røde udgave skete ikke med den sævanlige DSB Designrøde, men med Postvæsnet egen farve - Postkasserød.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Omlakeringen til den røde udgave skete ikke med den sævanlige DSB Designrøde, men med Postvæsnet egen farve - Postkasserød.
OK - tak for info.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Mo 568
Indlæg: 61
Det har jeg ingen viden om, men efter opslag på Jernbanen.dk er der noget som tyder på at alle de vogne som belv omlakeret (det var ikke alle) blev malet postkasserød. Jeg husker at Postvæsnet først forsøgte sig med den specialvogns gule, da vognene skulle "designlakeres".
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Det har jeg ingen viden om, men efter opslag på Jernbanen.dk er der noget som tyder på at alle de vogne som belv omlakeret (det var ikke alle) blev malet postkasserød. Jeg husker at Postvæsnet først forsøgte sig med den specialvogns gule, da vognene skulle "designlakeres".
Til gengæld ser alle fotos af P-vogne ikke lige postrøde ud - se f.eks. foto to på denne side på jernbanen.dk hvor P-vognen er indrangeret mellem MZ togmaskine og en B-vogn i Fredericia, men det er formentlig "den sædvanlige undtagelse der bekræfter reglen"...
(Materiellet er i hvert fald så møg-beskidt at det for mig ser ens ud det hele...)
Sjovt med specialvogns-gul vogn fra '81!
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Mo 568
Indlæg: 61
Ifølge det gravearbejde jeg har lavet, kom de første Postkassrøde vogne med leveringen af 2. serie P-vogne i 1981. Antager man at de øvrige postvogne af 1. serie blev malet samtidig eller umiddelbart efter, så er lakeringen på 807 fra Frederikshavn ca. 8 år gammel. Den er godt skrammet, og på billedet kan man se masser af striber af snavs på siderne. Jeg tror ikke maleren tog den bøtte der var nærmest, men at det er et udtryk for tidens tand. En digtal favemåler viser at P 807 er mere rød end den B-vogn som holder bag den i samme belysning.
DA5024
Indlæg: 81
Omlakeringen til den røde udgave skete ikke med den sævanlige DSB Designrøde, men med Postvæsnet egen farve - Postkasserød.
Det vil jeg gerne se dokumentation for (skrivelse eller andet), d.v.s. for såkaldt "postkasserød". De var designrøde og prøvevognen, vistnok en Pmh, var gul. Man kan ikke bruge fotos som dokumentation.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Kære alle
Jeg har et notat - og typisk for mig på den tid uden ref.- at litra P blev opmalet i RAL 3000 i slutningen af 1970´erne. De VAR jo ikke DSB egne vogne, men udlejede til P&T. Og igen husk på, at fordi nye malermetoder blev indført (f.eks. "Designperioden" fra 1974 ff.) blev materiellet ikke bare ommalet over en nat. Det kunne tage op til 5 - 8 år afhængig af vognens revisionsperioder. Uden bevis - har ikke set efter - kunne så en P-vogn, nyrevideret i foråret 1974, have den "normale" vinrøde farve som DSB stålvognsmateriel havde frem til næste store revision/revidering, der normalt også omfattede en total opmaling af vognen. Altså i princippet i begyndelsen af 1980´erne.
Vognen fik den på tidspunktet "korrekte farve", men skete der en justering, vedblev vognen at have den påmalede farve indtil fuldstændig opmaling igen. Dette gav jo nogle specielle farvekombinationer materiellet imellem i perioden fra 1974 og en 10 år frem. Så hvis en MJ´er har en vogn i den og den favenuance og bliver "korrektet" er det gode svar ofte, "Bevis det"! Dette gælder også med "dimser og dingenoter" på især damperne.
God weekend
Steff
Steff
Mo 568
Indlæg: 61
Der findes ingen tilgængelig dokumentation, udover foto.
DA5024
Indlæg: 81
Kære alle
Jeg har et notat - og typisk for mig på den tid uden ref.- at litra P blev opmalet i RAL 3000 i slutningen af 1970´erne. De VAR jo ikke DSB egne vogne, men udlejede til P&T. Og igen husk på, at fordi nye malermetoder blev indført (f.eks. "Designperioden" fra 1974 ff.) blev materiellet ikke bare ommalet over en nat. Det kunne tage op til 5 - 8 år afhængig af vognens revisionsperioder. Uden bevis - har ikke set efter - kunne så en P-vogn, nyrevideret i foråret 1974, have den "normale" vinrøde farve som DSB stålvognsmateriel havde frem til næste store revision/revidering, der normalt også omfattede en total opmaling af vognen. Altså i princippet i begyndelsen af 1980´erne.
Vognen fik den på tidspunktet "korrekte farve", men skete der en justering, vedblev vognen at have den påmalede farve indtil fuldstændig opmaling igen. Dette gav jo nogle specielle farvekombinationer materiellet imellem i perioden fra 1974 og en 10 år frem. Så hvis en MJ´er har en vogn i den og den favenuance og bliver "korrektet" er det gode svar ofte, "Bevis det"! Dette gælder også med "dimser og dingenoter" på især damperne.
God weekend
Steff
P blev ikke ommalet i slutningen af 1970'erne. de var først "ledige" efter leveringen af de sidste fem i 1982. Er du nu sikkert på at det ikke blot var en strøtanke, samtidig med den gule vogn.
De P-vogne jeg så røde var alm designrøde i nymalet udgave, så gerne en kilde. Hvis P-vognene var postkasse, var de lysere end OHJs personvogne mv.
DA5024
Indlæg: 81
Der findes ingen tilgængelig dokumentation, udover foto.
Konklusion: der er ingen dokumentation, det er en synsning.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Ha-ha
Min bemrkning om RAL 3000 med blyantsskrift på en Hovedtegning, skal nok trækkes tilbage. Blyantsbemærkningen er helt korrekt, men det skrevne var en tanke!! Vognene blev designrøde og billeder snyder ofte ad h..... til, fabrikat, lysforhold, kamera fremkaldelsesmetoder og ælde (både billede og den der ser
Bedste hilsener
Steff
Steff
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Øh, de er da ikke møgbeskidte i 2 meters højde. Der er farverne de samme. Mener du med "undtagelsen der bekræfter reglen", at en MZ og B så på et tidspunkt undtagelsesvis er blevet malet "postrøde", eller hvad? For mig ser alle tre vogne helt almindeligt designrøde ud. Den maler, der har "taget den bøtte, der stod nærmest", er vist Heljans og ikke DSBs maler.
UPS! Glemte at citere, men det var et svar til moderator.
Med venlig hilsen
Morten
Per T. Larsen
Malmö Sweden
Indlæg: 17
Hej
Har prøvet at løse problemet med bogierne der støder på trinene.
det blev en støre omgang. På mit mobile anlæg køre jeg med Tillig elite med en radius på ca 55 cm. Det gav problemer, men da jeg ville have trinene på prøvede jeg først at afmontere trinene. men den afsporede stadig. Fjernede så taget og konstaterede at de to strømoptag som går igennem bunden via to slidser, kom ud i Max stilling og så kunne bogien ikke dreje mere. Jeg fræsede slidserne op så de blev længere, det hjalp. Men trinene gav stadig et problem. Jeg tegnede nye trin med en lille vinkel så de ikke Går lige ned, det giver lige lidt mere bevægelses frihed til bogien. Jeg printede dem ud på min 3D printer, nu skal de bare males. Vognen køre nu upåklageligt.
Det kan sikkert løses på andre måder, og ja, det er ærgerligt at fræse i en vogn man lige har købt, på den anden side er man jo snart vandt til at man må tilpasse div. modeller.
prøver at ligge et billed op når jeg har sat mig ind i hvordan man gør
mvh
Per
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Omlakeringen til den røde udgave skete ikke med den sævanlige DSB Designrøde, men med Postvæsnet egen farve - Postkasserød.
Det vil jeg gerne se dokumentation for (skrivelse eller andet), d.v.s. for såkaldt "postkasserød". De var designrøde og prøvevognen, vistnok en Pmh, var gul. Man kan ikke bruge fotos som dokumentation.
[/quote]
Det var ifølge jernbanen.dk Ph 214, der blev malet gul ligesom P&T's biler. Det skete som et forsøg i 1978. Det var DSBs designkontor og ikke P&T, der i sidste ende bestemte postvognenes farve. Det blev ved den ene gule vogn, som efter evaluering ret hurtigt blev malet designrød. Designrøde vogne ser i lavtstående morgen- og eftermiddags-sollys "gyldne" ud, og det gyldne skær fanges naturligvis også på film - og på modelbanevogne, ser det ud til.
P 812 henstår i Gedser. Der kan man medbringende et RAL-farvekort aflæse det rigtige RAL-nummer.
Med venlig hilsen
Morten
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Øh, de er da ikke møgbeskidte i 2 meters højde. Der er farverne de samme. Mener du med "undtagelsen der bekræfter reglen", at en MZ og B så på et tidspunkt undtagelsesvis er blevet malet "postrøde", eller hvad? For mig ser alle tre vogne helt almindeligt designrøde ud. Den maler, der har "taget den bøtte, der stod nærmest", er vist Heljans og ikke DSBs maler.
UPS! Glemte at citere, men det var et svar til moderator.
Netop som moderator er jeg ret opmærksom på at "moderere", herunder selv at give plads til at andre kunne opfatte tingene anderledes.

Meningen med det viste billede var at vise et oplagt eksempel på at P vogne "fandtes med samme kulør" som andet, kendt desginrødt materiel. Intentionen med teksten var omvendt give plads til den anden fortælling om bemaling i "postrød", for jeg syntes det var en interessant historie? Især hvis der kunne bringes tekst-baseret dokumentation frem om emnet?
Ærligt har jeg nemlig ikke selv "objektiv, målbar viden" på netop området P-vogns bemaling - blot måske en "mavefornemmelse" - hvorfor jeg ikke ville fremture med en kategorisk udmedling...
Jeg er helt med på at mange på forrummet har en automatreaktion der er at "sådan ER det bare og det VED jeg bare" (ind imellem krydret med spydigheder og anden mudderkastning), hvilket dog sjældent hverken fører til en god stemning eller dialog.

Forstår du mig bedre nu Morten?
P 812 henstår i Gedser. Der kan man medbringende et RAL-farvekort aflæse det rigtige RAL-nummer.
Se dét ville i hvert fald føre bevis for kuløren på P 812 (og sandsynliggøre kuløren på mange - men ikke nødvendigvis alle P vogne - logisk set...
).
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
DA5024
Indlæg: 81
Øh, de er da ikke møgbeskidte i 2 meters højde. Der er farverne de samme. Mener du med "undtagelsen der bekræfter reglen", at en MZ og B så på et tidspunkt undtagelsesvis er blevet malet "postrøde", eller hvad? For mig ser alle tre vogne helt almindeligt designrøde ud. Den maler, der har "taget den bøtte, der stod nærmest", er vist Heljans og ikke DSBs maler.
UPS! Glemte at citere, men det var et svar til moderator.
Netop som moderator er jeg ret opmærksom på at "moderere", herunder selv at give plads til at andre kunne opfatte tingene anderledes.

Meningen med det viste billede var at vise et oplagt eksempel på at P vogne "fandtes med samme kulør" som andet, kendt desginrødt materiel. Intentionen med teksten var omvendt give plads til den anden fortælling om bemaling i "postrød", for jeg syntes det var en interessant historie? Især hvis der kunne bringes tekst-baseret dokumentation frem om emnet?
Ærligt har jeg nemlig ikke selv "objektiv, målbar viden" på netop området P-vogns bemaling - blot måske en "mavefornemmelse" - hvorfor jeg ikke ville fremture med en kategorisk udmedling...
Jeg er helt med på at mange på forrummet har en automatreaktion der er at "sådan ER det bare og det VED jeg bare" (ind imellem krydret med spydigheder og anden mudderkastning), hvilket dog sjældent hverken fører til en god stemning eller dialog.

Forstår du mig bedre nu Morten?
P 812 henstår i Gedser. Der kan man medbringende et RAL-farvekort aflæse det rigtige RAL-nummer.
Se dét ville i hvert fald føre bevis for kuløren på P 812 (og sandsynliggøre kuløren på mange - men ikke nødvendigvis alle P vogne - logisk set...
).
Det har du så sandelig ret i. Man må dog også være klar over at gængs viden (inkl observationer i 1980'erne, hvor en stor rullede postkasse i den grad ville være bemærket) at postvognene blev malet DSB-designrøde, som DSB's ejendom. Når så en anden pludselig kaster en påstand op i luften, som er mod gængs opfattelse/viden er det normalt stille spørgsmål om hvordan denne påstand er opstået. Og nu ved vi at denne nye påstand er opstået på baggrund af tilfældige farvefotos og ikke kontrol i marken (812) eller skriftligt materiale, som beskriver en bestemt farve. Netop det forhold at der eksisterer en vogn i Gedser i DSB-designrød er jo et modbevis. I 1980'erne var DSB meget rigid med hensyn til farvevalg og afvigelser fra designmamualen, herunder at vognene var DSB's ejendom, hvorfor en anden nuance vil have efterladt sig skriftlig kommunikation mellem etaterne. Det er popkorntid, mens vi venter på noget som gendriver påstanden om postkasserød.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Øh, de er da ikke møgbeskidte i 2 meters højde. Der er farverne de samme. Mener du med "undtagelsen der bekræfter reglen", at en MZ og B så på et tidspunkt undtagelsesvis er blevet malet "postrøde", eller hvad? For mig ser alle tre vogne helt almindeligt designrøde ud. Den maler, der har "taget den bøtte, der stod nærmest", er vist Heljans og ikke DSBs maler.
UPS! Glemte at citere, men det var et svar til moderator.
Netop som moderator er jeg ret opmærksom på at "moderere", herunder selv at give plads til at andre kunne opfatte tingene anderledes.

Meningen med det viste billede var at vise et oplagt eksempel på at P vogne "fandtes med samme kulør" som andet, kendt desginrødt materiel. Intentionen med teksten var omvendt give plads til den anden fortælling om bemaling i "postrød", for jeg syntes det var en interessant historie? Især hvis der kunne bringes tekst-baseret dokumentation frem om emnet?
Ærligt har jeg nemlig ikke selv "objektiv, målbar viden" på netop området P-vogns bemaling - blot måske en "mavefornemmelse" - hvorfor jeg ikke ville fremture med en kategorisk udmedling...
Jeg er helt med på at mange på forrummet har en automatreaktion der er at "sådan ER det bare og det VED jeg bare" (ind imellem krydret med spydigheder og anden mudderkastning), hvilket dog sjældent hverken fører til en god stemning eller dialog.

Forstår du mig bedre nu Morten?
P 812 henstår i Gedser. Der kan man medbringende et RAL-farvekort aflæse det rigtige RAL-nummer.
Se dét ville i hvert fald føre bevis for kuløren på P 812 (og sandsynliggøre kuløren på mange - men ikke nødvendigvis alle P vogne - logisk set...
).
Ja, jeg forstår dig. Jeg forstår dog ikke, hvad andres opfattelse har med sagen at gøre. Det er andres dokumentation, som er det afgørende.
Tekstbaseret dokumentation er DSBs designmanual fra tiden. Den var udarbejdet af DSBs designkontor og omtaler ikke kirsebærrøde postvogne. Det er klar og logisk dokumentation.
DSBs værksteder indkøbte maling i store kvanti efter designkontorets specifikationer. Man stod ikke og blandede det selv, som nogle måske tror. Anderledes var det med litreringspåskrifterne, hvor der lejlighedsvis forekom sjusk og fusk på værkstederne. Der er kun én "designrød" farve anført i DSBs designmanual fra tiden og den blev overholdt; alt andet er slid, ælde, snavs, vaskemidler, filmtyper og belysning.
Mere tekstdokumentation: Ifølge farvehåndbogen 'Farver i farver' er postrød = postkasserød = kirsebærrød = ribsrød, hvilket igen er meget = det engelske 'post office red'. DSB har ikke haft ribsrøde/kirsebærrøde postvogne.
Med venlig hilsen
Morten
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Ja, jeg forstår dig. Jeg forstår dog ikke, hvad andres opfattelse har med sagen at gøre. Det er andres dokumentation, som er det afgørende.
Tekstbaseret dokumentation er DSBs designmanual fra tiden. Den var udarbejdet af DSBs designkontor og omtaler ikke kirsebærrøde postvogne. Det er klar og logisk dokumentation.
DSBs værksteder indkøbte maling i store kvanti efter designkontorets specifikationer. Man stod ikke og blandede det selv, som nogle måske tror. Anderledes var det med litreringspåskrifterne, hvor der lejlighedsvis forekom sjusk og fusk på værkstederne. Der er kun én "designrød" farve anført i DSBs designmanual fra tiden og den blev overholdt; alt andet er slid, ælde, snavs, vaskemidler, filmtyper og belysning.
Mere tekstdokumentation: Ifølge farvehåndbogen 'Farver i farver' er postrød = postkasserød = kirsebærrød = ribsrød, hvilket igen er meget = det engelske 'post office red'. DSB har ikke haft ribsrøde/kirsebærrøde postvogne.
Vi er helt enige om at tekstbaseret dokumentation eller anden egentlig evidens må være det afgørende.
Omvendt hjælper tilfældigt påklistrede labels / mantraer som "gængs viden" ikke nødvendigvis på fælles forståelse eller god stemning... Og det især i et nørdet forum
hvor det vigtigste tilsyneladende uanset emnet ofte bliver at "få ret"...
Mit oprindelige indlæg i tråden havde faktisk den positive indgangsvinkel at Heljan "for en gang skyld" er kommet med noget jeg selv synes er et yderst hæderligt, anvendeligt og præsentabelt produkt - blot er farven "noget lys i det". Ikke at det betyder noget for anvendelsen her hos mig.
Herudover vil jeg forsøgsvis tillade mig at opsummere:
Nu gider jeg faktisk ikke være med mere denne formiddag...
)
Jeg interesserer mig nemlig også for andet og mere end jernbaner, modeljernbaner og folkene omkring denne særinteresse...
(Og den ind imellem helt meningsløse Sisyfos-opgave at forsøge at få dem til at skrive/tale ordentligt til hinanden...
Med ønsket om en dejlig lørdag - husk nu at bruge tid på andre dele af hobbyen end at skrive herinde...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Mo 568
Indlæg: 61
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
- som jo retteligt ikke viser andet end en meget falmet vogn der engang effektivt har haft en helt anden farve, formentlig designrød som den anden vogn bag den, den er blot endnu ikke er falmet til samme niveau...
I hvert fald har den næppe været specialvogns-gul...
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
rejsing59
Laboratorie arbejdere, beton og grus industri
Sweden
Indlæg: 18
Här är en diskussion om färgen på en modelljärnvägsvagn..
NÄR DEN INTE ÄR KÖRBAR PÅ <R=55???!!!
Har ännu inte fått min vinröde.
Är detta korrekt går min retur.
Paul
Mo 568
Indlæg: 61
Jeg postede foto fra Gedser for at illustrere at farven ikke kunne bestemmes ved at tage til Gedser med et RAL kort
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
- som jo retteligt ikke viser andet end en meget falmet vogn der engang effektivt har haft en helt anden farve, formentlig designrød som den anden vogn bag den, den er blot endnu ikke er falmet til samme niveau...
I hvert fald har den næppe været specialvogns-gul...
Nej, men det skulle nok være muligt at finde et sted på vognen, der ikke har været udsat for vejr og vind, fx i en gavlniche. Man kan tage lidt salatolie med og påføre det på stedet; så er farven frisk og "nymalet" at se på igen og til at aflæse med et RAL-farvekort.
Med venlig hilsen
Morten
trainmad
Indlæg: 162
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
Halløj alle..
Jeg kører jo ikke selv med 'design', men udelukkende ep lll, men kan derfor sagtnes have en mening om emnet:
Netop dette billede viser jo med AL tydelighed, at ligemeget hvilken farve man vælger til materiellet, kan nuancen findes...
Det var bare min mening...
God dag til alle...
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
Halløj alle..
Jeg kører jo ikke selv med 'design', men udelukkende ep lll, men kan derfor sagtnes have en mening om emnet:
Netop dette billede viser jo med AL tydelighed, at ligemeget hvilken farve man vælger til materiellet, kan nuancen findes...
Det var bare min mening...
God dag til alle...
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
Halløj alle..
Jeg kører jo ikke selv med 'design', men udelukkende ep lll, men kan derfor sagtnes have en mening om emnet:
Netop dette billede viser jo med AL tydelighed, at ligemeget hvilken farve man vælger til materiellet, kan nuancen findes...
Det var bare min mening...
God dag til alle...
Nej, det viser billedet ikke. Så forenklet er virkeligheden ikke. Fotografiske billeder gengiver farver med de belysningsforhold, der er på fototidspunktet, ikke den egentlige farvenuance. Der er forskellige nuancer morgen, middag og aften, alt efter vejret og lysets beskaffenhed. En regnvåd vogn ser mørkere ud end en vogn i skarpt solskin, skønt farven er den samme, og det er denne forskel en farvefilm viser. Filmen fanger ikke den egentlige farve. På samme måde fremstår en modelbanevogns farve forskelligt, alt efter om man ser den i dagslys (5.000-6.000 Kelvin) eller kunstlys (populært sagt = en søvnig 60 Watts-pære). Desuden er computerskærme oftest ikke kalibreret til at gengive farver 100 % korrekt, så også der, lader nogle sig narre. Skærmen gengiver ikke præcist den farvenuance, vognen er malet i på værkstedet, hverken den virkelige vogns farve eller modellens farve. Forbilledevognene er malet i én specifik farve og ikke i alle mulige nuancer herunder ribsrød som Heljans model, og den farve kan man kun udlede ved hjælp af et RAL-farvekort. Endelig opfatter farveblinde personer heller ikke nuancer på samme måde, som ikke-farveblinde, men det tager modeltogsfabrikanterne normalt ikke i betragtning.
Med venlig hilsen
Morten
Henrik PS
Indlæg: 85
Med fare for at sætte rødt lys på en farverig debat, har jeg lige taget nogle billeder af de røde P-vogne sammen med henholdsvis Pm fra Piko, Pbm fra Tillig og B-vogn fra Heljan.
Jeg vil ikke gøre mig klog, hvilke farver der er mest korrekte.
Et par ting jeg godt kunne tænke mig at gøre klog på er indretningen af Pm og Pbm. Er der nogen der har tegninger eller billeder, så det er muligt at se hvordan disse vogne så ud indvendigt?
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
I denne tråd på jernbanen.dk er der flere fine foto af indretningen.
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=78125#p78125
Ole Vedel
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Med fare for at sætte rødt lys på en farverig debat, har jeg lige taget nogle billeder af de røde P-vogne sammen med henholdsvis Pm fra Piko, Pbm fra Tillig og B-vogn fra Heljan.
Jeg vil ikke gøre mig klog, hvilke farver der er mest korrekte.
Et par ting jeg godt kunne tænke mig at gøre klog på er indretningen af Pm og Pbm. Er der nogen der har tegninger eller billeder, så det er muligt at se hvordan disse vogne så ud indvendigt?
Fint illustrativt, tak.
En skam, at du ikke også har fotograferet den sammen med Limas B-vogn fra 1980'erne, som også havde en alternativ rød nuance.
Med venlig hilsen
Morten
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Så har jeg også fået en postvogn. Min er dog vinrød fra første levering - revisionsdato 3/12 1968 fra CvA.
Det er dog en dejlig model, lige til et landsdelstog trukket af min MZ I sammen med en masse B-vogne. Og en enkelt A.
I det lille skriv, der følger med, omtales det, at vognen havde gule blinklys, så man kunne advare rangerpersonale om, at der var arbejdende mennesker ombord. På siden af vognen kan jeg se, at der er malet små gule streger i hver ende - jeg går ud fra, de skal illustrere blinklysene?
Men når man nu skal have lys i vognen, vil det jo være fristende at putte fungerende blinklys i også, så derfor gik jeg på jagt efter billeder. Jeg har ikke fundet så mange, men på de fleste sidder blinklyst lodret. Dog ikke på Jernbanen.dk's billede fra 1968: Her ser de ud til at sidde vandret - men kun på dette billede, på alle de andre sidder de lodret.
Er der nogen, der ved mere?
MVH
Lars
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Så har jeg også fået en postvogn. Min er dog vinrød fra første levering - revisionsdato 3/12 1968 fra CvA.
Det er dog en dejlig model, lige til et landsdelstog trukket af min MZ I sammen med en masse B-vogne. Og en enkelt A.
I det lille skriv, der følger med, omtales det, at vognen havde gule blinklys, så man kunne advare rangerpersonale om, at der var arbejdende mennesker ombord. På siden af vognen kan jeg se, at der er malet små gule streger i hver ende - jeg går ud fra, de skal illustrere blinklysene?
Men når man nu skal have lys i vognen, vil det jo være fristende at putte fungerende blinklys i også, så derfor gik jeg på jagt efter billeder. Jeg har ikke fundet så mange, men på de fleste sidder blinklyst lodret. Dog ikke på Jernbanen.dk's billede fra 1968: Her ser de ud til at sidde vandret - men kun på dette billede, på alle de andre sidder de lodret.
Er der nogen, der ved mere?
Hej Lars
Det er ikke blinklys, men fast lys som betyder forsigtig rangering, der arbejdes i vognen.
De sider på begge sidder i et lodret hus.
De skal normalt kun lyse når vognen holder stille. Jeg har dog video af vogne der kører igennem Valby, med lyset tændt på begge postvogne.
Ole Vedel
Mo 568
Indlæg: 61
Fra leveringen i 1968 til vognene fik inbygget el-varme i 80érne var de gule lygter palceret vandret. Ved inbygningen af el-varme blev placeringen af de gule lys ændret til lodret. Samtidig blev der midt på vognen placerert et lodret blåt lys. Det blå lys blev efter, at tgf forsvandt fra posttogne, anvendt til at signaler til lkf at arbejdet ved postvognen var afsluttet og toget kunne afgå. Ved de lange nattog og skarpe kurver kunne det være svært for tgf at overskue hele toget, her gjorde det blå lys også nytte. Foruden de gule natsignaler fandtes en flagholder til venstre for skydedørene. I den kunne man som dagsignal anbringe et gult flag.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Jeg har ikke fået sagt tak endnu - men det iler jeg hermed med at gå gjort!
Det er fantastisk, hvad man kan fange på denne måde: Jeg havde tænkt mig at spørge om målene i næste omgang - men stort set alle svar er jo her.
Blot et enkelt udestående: Indlægssedlen fra Heljan, der følger med vognen, påstår, at der var tale om blinklys - jeg har nærlæst den mange gange nu, og der er ikke nogen tvivl; det står nogle få centimeter over Ole Vedels navn. Det betyder ikke, at Ole skal klandres for teksten, jeg tror nærmere, han skal have æren for det flotte modelarbejde - og magnettaget.
Men: Var det fast eller blinkende gult lys?
MVH
Lars
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej Lars
Det er fast lys, og det er svagt, så det skal ikke lyse vognsiden op.
Jeg vil selv lave de lys, og jeg tror en orange 402 led med 47K ohm foran passer fint til de 15 Volt der kommer ud af en dekoder.
Jeg vil bruge et Hall element som detekterer når vognen kører, og så bruge Lokpilots indgang og dens timer, så lyset tænder når vognen har stået stille et stykke tid.
Ole Vedel
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"Men: Var det fast eller blinkende gult lys?"
Det klare svar er Ja
Svend
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Ole.
Nej, naturligvis - det ser man desværre alt for tit.
Det er også en af de muligheder, jeg overvejer.
En anden kunne være at tage en 2 mm LED og fræse den til. Jeg ved ikke, om det vil virke - men det kunne være et spændende forsøg. Med 2 mm i diameter burde den kunne fræses ned til et eller andet, der ligner 1 mm x 2 mm og man ville på den måde også kunne få et orange lygtehus, når den er slukket. Det kræver naturligvis det rette værktøj, men jeg er så heldig at have en Proxxon MF 70, og den burde kunne gøre det.
Det lyder som en rigtigt god idé.
MVH
Lars
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Lars. Tak for din tilbagemelding. Med henyn til magnettaget var det Heljans dygtige CAD designer som foreslog det. Heljan har fremstillet modeller til det engelsek marked, hvor denne løsning er blevet rigtig godt modtaget. Det var derfor nærliggende at indføre denne løsning på P-vognen, fordi den vogn jo lægger op til at gøre vognen inetresseant med indvendig maling. og postgods. Fremtidige modeller fra Heljan vil blive forsynet med magnettag. Med hensyn til Oles andel i designarbejdet på P vognne syntes jeg at du skal spørge ham. Jeg vender tilbage senere med fakta om den udvendige gule meldelampe, som har forekommet med bådet fast lys og "blinklys" - det er altså ikke et enten eller men et både og. // Thomas Albøg Olsen.
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Lars
Vendingen ”blinklys” i Heljan indlæggelsesseddel til modellen af P vognen er ikke grebet ud af den blå luft.
Forud for indstillingen af det sidste postbureautog, mellem København og Fredericia bragte TV2 dette indslag:
https://www.youtube.com/watch?v=59YzAhOgF8c
1.) Se minut: 01:52 ombordkørsel på færgen, og
2.) min: 02.35 ankomst til Fredericia
I begge scener kan man se en rød P-vogn med gult blinklys.
Gult ”Blinklys” fremgår også af de rettelser som er blevet indført til SR 75 i 1975 og 1980.
Se vedhæfte plancher fra SR 75.
I minut 2:42 på Fredericia station vises der fast lys fra en postvogn.
Når der forekom såvel fast som blinklys er det formentlig kan årsagen være at man ikke ville foretage ændringer på de ældste vogne, som stod foran udrangering.
Påtænker man at forsyne Heljan´s postvogn med fast gult lys er det altså fra tiden før 1975.
//Thomas Albg Olsen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Tak, Thomas! Hvor er det dog en fantastisk service at få.
Da min vogn er fra første levering med revisionsdato i -68 og skal bruges i årene heromkring, må jeg nok hellere holde mig til det faste lys.
Men derfor kunne man jo godt lægge begge muligheder ind i dekoderen.
MVH
Lars
trainmad
Indlæg: 162
Vognen i Gedser, den 11. februar 2022
Halløj alle..
Jeg kører jo ikke selv med 'design', men udelukkende ep lll, men kan derfor sagtnes have en mening om emnet:
Netop dette billede viser jo med AL tydelighed, at ligemeget hvilken farve man vælger til materiellet, kan nuancen findes...
Det var bare min mening...
God dag til alle...
Nej, det viser billedet ikke. Så forenklet er virkeligheden ikke. Fotografiske billeder gengiver farver med de belysningsforhold, der er på fototidspunktet, ikke den egentlige farvenuance. Der er forskellige nuancer morgen, middag og aften, alt efter vejret og lysets beskaffenhed. En regnvåd vogn ser mørkere ud end en vogn i skarpt solskin, skønt farven er den samme, og det er denne forskel en farvefilm viser. Filmen fanger ikke den egentlige farve. På samme måde fremstår en modelbanevogns farve forskelligt, alt efter om man ser den i dagslys (5.000-6.000 Kelvin) eller kunstlys (populært sagt = en søvnig 60 Watts-pære). Desuden er computerskærme oftest ikke kalibreret til at gengive farver 100 % korrekt, så også der, lader nogle sig narre. Skærmen gengiver ikke præcist den farvenuance, vognen er malet i på værkstedet, hverken den virkelige vogns farve eller modellens farve. Forbilledevognene er malet i én specifik farve og ikke i alle mulige nuancer herunder ribsrød som Heljans model, og den farve kan man kun udlede ved hjælp af et RAL-farvekort. Endelig opfatter farveblinde personer heller ikke nuancer på samme måde, som ikke-farveblinde, men det tager modeltogsfabrikanterne normalt ikke i betragtning.
Halløj Morten og andre..
Jeg glemte muligvis at tilføje: "Ironi kan forekomme"..
Men... Jeg kigger på det billede og tænker: "Hold da op for et samsurium af farven 'rød'..."...
Derfor var mit indlæg nok noget ironisk ment: Det må da være muligt at finde lige 'min' nuance!!!
Jeg undskylder at jeg ikke fik udtrykt mig klart nok...
God dag til alle...
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Henrik PS
Indlæg: 85
Vi er nogle stykker der vil køre til Gedser Remise på lørdag den 3. februar ved 9-tiden fra Københavnsområdet (Vanløse og Brøndby). Vi har plads til to mere i bilen. Vil vil dele om benzinen.
Hvis I er interesserede kan I kontakte mig.
Jeg skal nok lægge billeder op efterfølgende af P812.
Venligst
Henrik Puukka-Sørensen
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik