Er i besiddelse af en meget tidlig udgave at dette lokomotiv, Heljan produktnummer 4360.
Ville afprøve det på min nyindkøbte Märklin digitalbane, men dyret fes bare rundt.
Så jeg er i tvivl om loket's tekniske udrustning: er det udstyret med en "Fru", altså digital retningsomskifter, eller en "Andi", en primitiv dekoder ?
Heljans tekniske dokumentation er som sædvanlig en by i Rusland, så der er ingen hjælp at hente.
Er der nogen der ved hvorledes de første MX'ere var konstrueret ?
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
jimmyoldtimer
Er i besiddelse af en meget tidlig udgave at dette lokomotiv, Heljan produktnummer 4360.
Ville afprøve det på min nyindkøbte Märklin digitalbane, men dyret fes bare rundt.
Så jeg er i tvivl om loket's tekniske udrustning: er det udstyret med en "Fru", altså digital retningsomskifter, eller en "Andi", en primitiv dekoder ?
Heljans tekniske dokumentation er som sædvanlig en by i Rusland, så der er ingen hjælp at hente.
Hvis det er fra Dansk Hobby kan det være en lidt ringere decoder,har du mulighed for at skifte decoderen til en 3.0 fra ESU,
sidter stikkene rigtigt inden i ,altså ac stikkene ikke er sat til DC stikkene,Hjulene er DC hjul,men er stikkene rigtig placeret,
der er 2 AC og 2 DC stik + et stik til slæden under lokomotivet!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Torben Z.
Lokomotivet burde være udstyret med en Andi.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Michael BJ
Jeg er indehaver af et eksemplar af Heljans allerførste Mx-serie, og den var blot udstyret med en elektronisk omskifter, monteret i et 8-bens NEM-stik, så det var ret nemt at montere en Lokpilot istedet. Det gav dog et andet problem, da lyset var forbundet på uheldig måde, der ikke var kompatibel med dekoderen. Se evt denne gamle tråd: http://www.sporskiftet.dk/forum/digitalisering-af-heljan-mx
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Henrik M.
Økonom
Tak for svarene. Jeg er bange for Michael har ret. Det er bare en Fru der er indeni. Nå ja ja, så kører den i det mindste fint på mit analoge anlæg.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
Ole Vedel
Der sidder kun en digital retningsomskifter.
Mvh. Ole Vedel