Picture

morten

Indlæg: 301

PB

Heljan PR

Fra mine gemmer har jeg fundet Heljan PR damplokomotiv frem. Det er AC udgaven. Nu vil jeg køre med det igen, men det kører ikke godt.

Kan køre i ca. 4 minutter, så stopper lokomotivet og må have en pause...

Det kører i meget hakkende bevægelser. Man kan se hele togstammen rykke.

Har nogen ide til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemerne ???

Like 1 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Tandhjulene på netop Heljans Pr maskine, har det desværre med at springe. Så jeg vil tro at det er der dit problem ligger.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Var der ikke også noget om, at PR var smurt med så meget (og stiv) olie, at motoren blev belastet for meget, trak mere strøm end beregnet og fik dekoderen til at overophede?

Så vidt jeg husker brændte nogle dekodere af, mens andres blot slog fra når de blev for varme. Der var vist flere forslag til løsninger; bore ventilationshuller i tenderen, så dekoderen fik luft - eller endnu bedre - skille maskinen ad til atomer, rense den helt fri for olie, samle den igen og derefter smøre forsigtigt med kvalitetsolie (eller teflon/grafit).

Jeg har ikke selv maskinen og har derfor kun læst og hørt om det. Men måske er der nogle herinde, som har en succeshistorie?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det kan også være decoderen der står af, der gør at den opfører sig sådanne. Den bliver simpelthen for varm. Dette har været tilfældet med min PR. Har har det hjulpet at ændre en CV-værdi (kan ikke lige huske hvilken), så decoderen kan klare en højere temperatur. Det fungerer helt ok.

Prøv lige at skriv en mail til Heljan og fortæl hvad problemet går ud på. De plejer at være hurtige til at svare Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"morten" skrev:
Kan køre i ca. 4 minutter, så stopper lokomotivet og må have en pause...
Fordi dekoderen bliver for varm.Heljans forslag: Sæt temepraturgrænse op så den ikke slukker.Dog er leverandøren af dekoderne ikek så vilde med forslaget, da garantien bortfalder, hvos man har skruet op.
"morten" skrev:
Det kører i meget hakkende bevægelser. Man kan se hele togstammen rykke.Har nogen ide til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemerne ???

Først skal du sikre dig at hjulene er ordentligt kvadreret (at det hul, kobbelstængerne sidder fast i sidder ens på alle 3 hjul på hver side) og så er det en stor fordel at du kommer ned i gearkassen på maskinen og får pillet det stive fedt ud der er deri og skiftet det ud med noget ordentligt.

Så har du en god maskine......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu har jeg lige bladet lidt i de gamle indlæg på newsgroup.

Heljan sagde CV 61 skulle være 100 (så vidt jeg husker det). Og det gjorde jeg så på min, den holder da endnu decoderen.

Men bemærk at Uhlenbrock anbefalede CV 61 som max 90.

Præsterede at gøre det med min 6021´er, og det var godt nok lidt bøvlet, men det lykkedes til sidst.

Se vejledningen på http://www.digitaltog.dk

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Heljan sagde CV 61 skulle være 100 (så vidt jeg husker det). Og det gjorde jeg så på min, den holder da endnu decoderen. Men bemærk at Uhlenbrock anbefalede CV 61 som max 90.

Jeg spurgte Uhlenbrock, hvad de mente, svaret er her:

Dear Mr Mikkelsen,

the temperature is meassured in the microprozessor.

The higest level for CV 61 is 90 !

If the CV 61 is set to a higher value the decoder will get damaged and

you will loose the warrenty.

If the motor needs more power you should e.g. use our gauche 1 decoder 77500

( 3 amps ) if this fits into your loco.

Kind Regards

Service department

Uhlenbrock Elektronik GmbH

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Nu er jeg så langt om længe blevet den lykkelige ejer af en Heljan Pr. Flot model, og den kan da køre, men hastigheden. Uha da da. Det går langsom. Forseret skridtgang er vidst at overdrive. Og så bliver tenderen helt ustyrlig varm.

Er det smøremidlet ?

Er decoderen indstillet forkert ( Jeg kører analogt AC på M-spor)

Hvis man skal "pille vee'den" hvordan åbner man den så ??

Gode råd modtages med tak :roll:

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg overvejer i øjeblikket simpelthen at skifte decoderen på min PR. Den der er i, er for ringe og er med til at give nogen af de problemer der er med PR´eren.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Henrik M." skrev:
Nu er jeg så langt om længe blevet den lykkelige ejer af en Heljan Pr. Flot model, og den kan da køre, men hastigheden. Uha da da. Det går langsom. Forseret skridtgang er vidst at overdrive. Og så bliver tenderen helt ustyrlig varm.Er det smøremidlet ?Er decoderen indstillet forkert ( Jeg kører analogt AC på M-spor)Hvis man skal "pille vee'den" hvordan åbner man den så ??Gode råd modtages med tak :roll:

Prøv at se om der ikke er noget du kan bruge på elgens MJ blog

Der er også en tråd på Vollers Modeltog der omhandler noget der ligner dit problem.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Tak for svaret Laughing out loud

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Godaften Alle!

Hvis en Heljan maskine varmer for meget, er det som regel fordi mekanikken gør for stor modstand, det skyldes i overvejende grad det f........ stive klister, som kineserne så gerne vil af med.

Klaus har fuldstændig ret i sin påstand, jeg har renset min PR og MY og smurt dem med noget teflonolie, det var ganske forbavsende hvor godt de kom til at køre. som i nok har gættet blev varmeudviklingen reduceret ret så meget. Jeg har endnu ikke oplevet flækkede tandhjul, eller kardanskåle - men det kan vel stadig ske, selvom der ingen tvivl er om, at hele mekanikken løber meget lettere.

Hvis maskinerne hakker i det (ligesom klumper i strømmen) og det er de slemme til, efter en længere driftpause, så er det ofte fordi strømaftagere er blevet anløbne og lidt almindelig møg. En grundig rengøring af hjul og strømaftagere plejer at gøre underværker. En mere fremsynet løsning, kunne være nye hjul og strømaftagere, af en bedre kvallitet.

PS. En glasfiberpensel fra bl.a. Risløv Hobby er eminent god til rense hjul og strømaftagere.

Venlig hilsen

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hvordan er du sluppet af med

Citat:
det f........ stive klister
?

Mekanisk afrensning, eller petroleum, rensebenzin...???

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Hvordan er du sluppet af med
Citat:
det f........ stive klister
?Mekanisk afrensning, eller petroleum, rensebenzin...???

Godaften Kresten

Motorvask og en pensel, efter at have fjernet så meget som muligt med vatpinde og klude først, motorvask (til biler) har den fordel at det nemt fjernes med varmt vand med lidt opvaskesæbe. Pas i øvrigt godt på ikke at få afsat det f........ stive klister forkerte steder, tøj møbler m.m.

Venlig hilsen

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Henrik M." skrev:
Nu er jeg så langt om længe blevet den lykkelige ejer af en Heljan Pr. Flot model, og den kan da køre, men hastigheden. Uha da da. Det går langsom. Forseret skridtgang er vidst at overdrive. Og så bliver tenderen helt ustyrlig varm.Er det smøremidlet ?Er decoderen indstillet forkert ( Jeg kører analogt AC på M-spor)Hvis man skal "pille vee'den" hvordan åbner man den så ??Gode råd modtages med tak :roll:

du kan gøre lige som jeg har gjordt,man ser det ikke når den kører, eller står stille,

så bliver der ingen problemer med varme:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=27536758

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=27536758

du har vel ikke aktiveret en knap, på det du styrer den med, så den kører i ranger tempo????

den skulle gerne kunne køre som på denne video tryk på pilen under biledet :

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228341

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Tak for svaret Jimmy.

Jeg tror ikke jeg har nogen "rangerknap". Jeg kører analogt med nogle gamle HSV transformatorer. Og selv ved maks. hastighed beværger maskinen sig ikke hurtigere end Din gør de første sekunder af filmen.

Men jeg må nok se at komme igang med at fjerne "klister". En større operation kan jeg forstå.

Men det er jo en flot model. Heljan burde nok bare sælge dem uden motor og mekanik så man på forhånd vidste at man enten havde købt en vitrinemodel eller et renoveringsprojekt Crying

Sjovt nok købte jeg på ebay en (meget) brugt Flm. P8 i Tyskland. Maskinen blev købt som "bastler" eksemplar for sølle 350 kroner inkl. forsendelse. Efter at have brugt et par timer med at fjerne et halvt Rya tæppe fra maskinens indre, samt et livgivende brusebad til maskinens overdel og behørig smøring kører denne nu som en drøm, og den er lisså flot som den dag den forlod fabrikken.

Tja, der er stor forskel på tysk og dansk kvalitet.

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Henrik M." skrev:
Tak for svaret Jimmy.Jeg tror ikke jeg har nogen "rangerknap". Jeg kører analogt med nogle gamle HSV transformatorer. Og selv ved maks. hastighed beværger maskinen sig ikke hurtigere end Din gør de første sekunder af filmen. Men jeg må nok se at komme igang med at fjerne "klister". En større operation kan jeg forstå. Men det er jo en flot model. Heljan burde nok bare sælge dem uden motor og mekanik så man på forhånd vidste at man enten havde købt en vitrinemodel eller et renoveringsprojekt Crying Sjovt nok købte jeg på ebay en (meget) brugt Flm. P8 i Tyskland. Maskinen blev købt som "bastler" eksemplar for sølle 350 kroner inkl. forsendelse. Efter at have brugt et par timer med at fjerne et halvt Rya tæppe fra maskinens indre, samt et livgivende brusebad til maskinens overdel og behørig smøring kører denne nu som en drøm, og den er lisså flot som den dag den forlod fabrikken. Tja, der er stor forskel på tysk og dansk kvalitet.

Her er et link til en tråd her på sporskiftet som du kan se på:

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=4945

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fendt930

landbrugselev

Indlæg: 69

PB

Jeh har lige købt en Pr maskine, kunne ikke stå for dens skønne udseende Laughing out loud men men men den har ikke kørt mere end tre omgange på anlægget før end at kardanakselen er smuttet ud af fyrkassen, så tenderen står bare og laver små hop på stedet.. Hvordan får man lige den kardan på plads igen?

__________________

Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole

H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Fendt930" skrev:
Jeh har lige købt en Pr maskine, kunne ikke stå for dens skønne udseende Laughing out loud men men men den har ikke kørt mere end tre omgange på anlægget før end at kardanakselen er smuttet ud af fyrkassen, så tenderen står bare og laver små hop på stedet.. Hvordan får man lige den kardan på plads igen?

Med forsigtighed skubber du kardanen ind i tenderen. Den skal gå i hak - Du er ikke i tvivl, når den sidder rigtigt - Tager 2 min.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fendt930

landbrugselev

Indlæg: 69

PB

jeg må straks ind og eksperimetere ;b

__________________

Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole

H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Har nu langt om længe fået anskaffet mig et digitaltprøveanlæg (Märklin Mobile Station II med C-skinner) og glædede mig til at få bl.a. min Pr. maskine til at køre.

Men nej, den står stille og hopper på stedet. Kikkede forbi Elgens blog og fandt ud af hvordan man kunne åbne den, både foroven og forneden.

Og ganske rigtigt, alle plastic tandhjul er knækkede, så de drejer rund om akslerne, stort set friktionsløst.

Så nu er der to muligheder. Enten få fat i Heljan nye tandhjul, og prøve at monterer dem, eller købe en Fleismann P8 og anvende tenderen fra dette som trækkraft (med Pr tenderoverdelen monteret)

Er der nogen der ved hvorledes trækstængerne afmonteres så udskiftning af tandhjul bliver muligt. Og hvor besværligt er det at samle skidtet igen ?

Tak for jeres svar

 

Henrik M.

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej alle

først det rigtige gode råd

kontakt Ole Vedel - han er eksperten på det område

og han er den nye troldmand mht heljan rep

og har er her på sporskiftet

 

så ham flemming - han kan ikke huske

din PR var også over og få skiftet tandhjul

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

h087 skrev:

Hej alle

først det rigtige gode råd

kontakt Ole Vedel - han er eksperten på det område

og han er den nye troldmand mht heljan rep

og har er her på sporskiftet

 

så ham flemming - han kan ikke huske

din PR var også over og få skiftet tandhjul

med venlig hilsen

henning h087

Da Baffowicz

Ded er da rigtigt, men det var da noget efter mit indlæg omkring rensning af ækel fedt, næste gang maskinen skulle køre var der tydelige tegn på sprængt tandhjul! men efter en tur i Søndersø (!!!) kører den ganske perfekt, hvor vil du egentlig hen med det med min såkaldte dårlige hukommelse?

PS Jeg glemte de vogne jeg købte af dig i onsdags (tø-hø)

venlige tandhjulshilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej FK

det kan jeg da ikke huske

venligst

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Flemming

det andet kan jeg da absolut slet ikke huske

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.