Fra mine gemmer har jeg fundet Heljan PR damplokomotiv frem. Det er AC udgaven. Nu vil jeg køre med det igen, men det kører ikke godt.
Kan køre i ca. 4 minutter, så stopper lokomotivet og må have en pause...
Det kører i meget hakkende bevægelser. Man kan se hele togstammen rykke.
Har nogen ide til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemerne ???
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Tandhjulene på netop Heljans Pr maskine, har det desværre med at springe. Så jeg vil tro at det er der dit problem ligger.
Mvh.
Carl
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Var der ikke også noget om, at PR var smurt med så meget (og stiv) olie, at motoren blev belastet for meget, trak mere strøm end beregnet og fik dekoderen til at overophede?
Så vidt jeg husker brændte nogle dekodere af, mens andres blot slog fra når de blev for varme. Der var vist flere forslag til løsninger; bore ventilationshuller i tenderen, så dekoderen fik luft - eller endnu bedre - skille maskinen ad til atomer, rense den helt fri for olie, samle den igen og derefter smøre forsigtigt med kvalitetsolie (eller teflon/grafit).
Jeg har ikke selv maskinen og har derfor kun læst og hørt om det. Men måske er der nogle herinde, som har en succeshistorie?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det kan også være decoderen der står af, der gør at den opfører sig sådanne. Den bliver simpelthen for varm. Dette har været tilfældet med min PR. Har har det hjulpet at ændre en CV-værdi (kan ikke lige huske hvilken), så decoderen kan klare en højere temperatur. Det fungerer helt ok.
Prøv lige at skriv en mail til Heljan og fortæl hvad problemet går ud på. De plejer at være hurtige til at svare
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Først skal du sikre dig at hjulene er ordentligt kvadreret (at det hul, kobbelstængerne sidder fast i sidder ens på alle 3 hjul på hver side) og så er det en stor fordel at du kommer ned i gearkassen på maskinen og får pillet det stive fedt ud der er deri og skiftet det ud med noget ordentligt.
Så har du en god maskine......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu har jeg lige bladet lidt i de gamle indlæg på newsgroup.
Heljan sagde CV 61 skulle være 100 (så vidt jeg husker det). Og det gjorde jeg så på min, den holder da endnu decoderen.
Men bemærk at Uhlenbrock anbefalede CV 61 som max 90.
Præsterede at gøre det med min 6021´er, og det var godt nok lidt bøvlet, men det lykkedes til sidst.
Se vejledningen på http://www.digitaltog.dk
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg spurgte Uhlenbrock, hvad de mente, svaret er her:
Dear Mr Mikkelsen,
the temperature is meassured in the microprozessor.
The higest level for CV 61 is 90 !
If the CV 61 is set to a higher value the decoder will get damaged and
you will loose the warrenty.
If the motor needs more power you should e.g. use our gauche 1 decoder 77500
( 3 amps ) if this fits into your loco.
Kind Regards
Service department
Uhlenbrock Elektronik GmbH
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Nu er jeg så langt om længe blevet den lykkelige ejer af en Heljan Pr. Flot model, og den kan da køre, men hastigheden. Uha da da. Det går langsom. Forseret skridtgang er vidst at overdrive. Og så bliver tenderen helt ustyrlig varm.
Er det smøremidlet ?
Er decoderen indstillet forkert ( Jeg kører analogt AC på M-spor)
Hvis man skal "pille vee'den" hvordan åbner man den så ??
Gode råd modtages med tak :roll:
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg overvejer i øjeblikket simpelthen at skifte decoderen på min PR. Den der er i, er for ringe og er med til at give nogen af de problemer der er med PR´eren.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Prøv at se om der ikke er noget du kan bruge på elgens MJ blog
Der er også en tråd på Vollers Modeltog der omhandler noget der ligner dit problem.
Venlig hilsen
Carsten
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Tak for svaret
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Godaften Alle!
Hvis en Heljan maskine varmer for meget, er det som regel fordi mekanikken gør for stor modstand, det skyldes i overvejende grad det f........ stive klister, som kineserne så gerne vil af med.
Klaus har fuldstændig ret i sin påstand, jeg har renset min PR og MY og smurt dem med noget teflonolie, det var ganske forbavsende hvor godt de kom til at køre. som i nok har gættet blev varmeudviklingen reduceret ret så meget. Jeg har endnu ikke oplevet flækkede tandhjul, eller kardanskåle - men det kan vel stadig ske, selvom der ingen tvivl er om, at hele mekanikken løber meget lettere.
Hvis maskinerne hakker i det (ligesom klumper i strømmen) og det er de slemme til, efter en længere driftpause, så er det ofte fordi strømaftagere er blevet anløbne og lidt almindelig møg. En grundig rengøring af hjul og strømaftagere plejer at gøre underværker. En mere fremsynet løsning, kunne være nye hjul og strømaftagere, af en bedre kvallitet.
PS. En glasfiberpensel fra bl.a. Risløv Hobby er eminent god til rense hjul og strømaftagere.
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Kresten
Indlæg: 1.040
Hvordan er du sluppet af med
Mekanisk afrensning, eller petroleum, rensebenzin...???
Kresten
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Godaften Kresten
Motorvask og en pensel, efter at have fjernet så meget som muligt med vatpinde og klude først, motorvask (til biler) har den fordel at det nemt fjernes med varmt vand med lidt opvaskesæbe. Pas i øvrigt godt på ikke at få afsat det f........ stive klister forkerte steder, tøj møbler m.m.
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
du kan gøre lige som jeg har gjordt,man ser det ikke når den kører, eller står stille,
så bliver der ingen problemer med varme:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=27536758
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=27536758
du har vel ikke aktiveret en knap, på det du styrer den med, så den kører i ranger tempo????
den skulle gerne kunne køre som på denne video tryk på pilen under biledet :
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228341
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Tak for svaret Jimmy.
Jeg tror ikke jeg har nogen "rangerknap". Jeg kører analogt med nogle gamle HSV transformatorer. Og selv ved maks. hastighed beværger maskinen sig ikke hurtigere end Din gør de første sekunder af filmen.
Men jeg må nok se at komme igang med at fjerne "klister". En større operation kan jeg forstå.
Men det er jo en flot model. Heljan burde nok bare sælge dem uden motor og mekanik så man på forhånd vidste at man enten havde købt en vitrinemodel eller et renoveringsprojekt
Sjovt nok købte jeg på ebay en (meget) brugt Flm. P8 i Tyskland. Maskinen blev købt som "bastler" eksemplar for sølle 350 kroner inkl. forsendelse. Efter at have brugt et par timer med at fjerne et halvt Rya tæppe fra maskinens indre, samt et livgivende brusebad til maskinens overdel og behørig smøring kører denne nu som en drøm, og den er lisså flot som den dag den forlod fabrikken.
Tja, der er stor forskel på tysk og dansk kvalitet.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Her er et link til en tråd her på sporskiftet som du kan se på:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=4945
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
Jeh har lige købt en Pr maskine, kunne ikke stå for dens skønne udseende men men men den har ikke kørt mere end tre omgange på anlægget før end at kardanakselen er smuttet ud af fyrkassen, så tenderen står bare og laver små hop på stedet.. Hvordan får man lige den kardan på plads igen?
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Med forsigtighed skubber du kardanen ind i tenderen. Den skal gå i hak - Du er ikke i tvivl, når den sidder rigtigt - Tager 2 min.
Med venlig hilsen
Skott
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
jeg må straks ind og eksperimetere ;b
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Har nu langt om længe fået anskaffet mig et digitaltprøveanlæg (Märklin Mobile Station II med C-skinner) og glædede mig til at få bl.a. min Pr. maskine til at køre.
Men nej, den står stille og hopper på stedet. Kikkede forbi Elgens blog og fandt ud af hvordan man kunne åbne den, både foroven og forneden.
Og ganske rigtigt, alle plastic tandhjul er knækkede, så de drejer rund om akslerne, stort set friktionsløst.
Så nu er der to muligheder. Enten få fat i Heljan nye tandhjul, og prøve at monterer dem, eller købe en Fleismann P8 og anvende tenderen fra dette som trækkraft (med Pr tenderoverdelen monteret)
Er der nogen der ved hvorledes trækstængerne afmonteres så udskiftning af tandhjul bliver muligt. Og hvor besværligt er det at samle skidtet igen ?
Tak for jeres svar
Henrik M.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej alle
først det rigtige gode råd
kontakt Ole Vedel - han er eksperten på det område
og han er den nye troldmand mht heljan rep
og har er her på sporskiftet
så ham flemming - han kan ikke huske
din PR var også over og få skiftet tandhjul
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej alle
først det rigtige gode råd
kontakt Ole Vedel - han er eksperten på det område
og han er den nye troldmand mht heljan rep
og har er her på sporskiftet
så ham flemming - han kan ikke huske
din PR var også over og få skiftet tandhjul
med venlig hilsen
henning h087
Da Baffowicz
Ded er da rigtigt, men det var da noget efter mit indlæg omkring rensning af ækel fedt, næste gang maskinen skulle køre var der tydelige tegn på sprængt tandhjul! men efter en tur i Søndersø (!!!) kører den ganske perfekt, hvor vil du egentlig hen med det med min såkaldte dårlige hukommelse?
PS Jeg glemte de vogne jeg købte af dig i onsdags (tø-hø)
venlige tandhjulshilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej FK
det kan jeg da ikke huske
venligst
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Flemming
det andet kan jeg da absolut slet ikke huske
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved