Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 876

PB

Heljan marcipanbrød

Hejsa,

Som nogle af jer måske allerede har set via andre kanaler har "Knarbjerg" anmeldt Heljan's ny-ankomne marcipanbrød i en tråd på signalposten og sin egen blog.

 

Her hos mig er OHJ 24 er også ankommet, i AC udførelse, her er mine indtryk:

Som Knarbjerg synes jeg at maskinen kører "OK", men heller ikke mere. Den har en lidt for vrikkende og ujævn gang, især vid middel- til høj hastighed, men det har en change for at blive bedre hen ad vejen.

Jeg var godt tilfreds med at der var nysølv-skilte med til montage, især fordi der var en fejl på trykket på den ene side af maskinen... Jeg kunne helt sikkert blot have henvendt mig i Kystbanen hvor jeg købte maskinen for en "bytter", nu valgte jeg blot at montere skiltene i stedet. :-)

Udseendet af maskinen er jeg rigtig godt tilfreds med, men har bestilt OHJ-"våbenskjold" og spejle fra Freja til eftermontering, tænker det kan give et sidste lille løft. :-)

Jeg holder også med Bent Larsen om at lys-sætningen er lige voldsom nok, jeg overvejer at se om lidt CV-gymnastik kan afhjælpe oplysningen af førerrummene. Ellers er der nok ingen vej uden om at skille dyret ad...

Jeg holder også med Knarbjerg om at koblingsholder-løsningen er noget skidt... Jeg kører med Fleischmann Profi og havde derfor brug for at skifte A-koblingerne ud, hvilket var virkelig nervepirrende! Jeg fik heldigvis ikke ødelagt koblingsholderne, men i den ene ende knækkede A-koblingen og jeg måtte ind under slæbesko og bogiesider, fjerne forreste aksel for at få stumpen ud... I processen blev et af trinene løst... Jeg føler mig nogenlunde fiks på fingrene til at løse denne type ting, men det vil helt sikkert gå galt for mange andre købere.

På digital-fronten føles det for mig (lidt ligesom for Heljan's Y-tog) som om at digital-funktionerne er lidt ala "år 2000", lidt vel simpelt når man ser hvad andre producenter kan? Nuvel, det fungerer OK som det er... Frontlys på F0, individuel styring af top-lanterner på F1 hhv. F2. Jeg er ikke ekspert på lygteføring på OHJ, men undrer mig lidt over at vejledningens mulighed for at lade top-lanternerne følge køre-retningen ikke er standard? Hvad siger eksperterne? :-)

Summa summarum: 
Fin maskine, lækkert med metal-overdel og høj detaljering. 
Køre-egenskaberne er so-so, men acceptable. 
NEM-koblingsarmene er efter mine begreber for "farligt" lavet - det vil gå i stykker for rigtig mange.

Jeg føler mig på ingen måde snydt - det er rigtig fin maskine jeg ikke ville være foruden, men jeg må tilstå at jeg ikke synes den 100% lever op til bygge-kvalite og køre-egenskaber fra f.eks. McK/Dekas.

Mvh
Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg stod også og kiggede på dem i går; men da den bane, jeg gerne vil have, ikke var imellem, undlod jeg at købe.

Det kommer senere. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

Har Marcipanbrød i virkeligheden ikke rød belysning bagpå?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Gert.

Gert skrev:
Har Marcipanbrød i virkeligheden ikke rød belysning bagpå?

Det kommer an på tidspunktet - reglerne har ændret sig en del gennem årene.

MVH
Lars

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Det kommer an på tidspunktet - reglerne har ændret sig en del gennem årene.



Jeg henvise til modellen af VLTJ ML12. Bør denne model ikke have fungerende røde lys, bag på lokomotivet?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Hej Gert,
Hvis man ser på Jernbanen.dk - https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=125&lokid=200 - er der billeder af VLTJ ML12 fra 1955 til dens tid hos SfVJ i 2004. Der er ikke ét af dem, hvor den har slutsignaler indbygget.

De bedste hilsner fra
Risten

__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 110

PB  Hjemmeside

Gert skrev:

Lars Skjærlund skrev:

Det kommer an på tidspunktet - reglerne har ændret sig en del gennem årene.



Jeg henvise til modellen af VLTJ ML12. Bør denne model ikke have fungerende røde lys, bag på lokomotivet?

mvh,
Gert

Om modellen af VLTJ ML 12 "bør" have fungerende slutlys, kan vel altid diskuteres. Lokomotivet har, efter hvad jeg kan se, aldrig haft egentlige slutlys i den virkelige verden. Det var der til gengæld flere af de andre baners marcipanbrød, som fik eftermonteret senere i forskellige versioner.

Men der er på virkelighedens lokomotiv mulighed for at montere farvet glas foran de nederste lanterner, hvilket man har gjort når, der var behov for slutlys på maskinen. (på samme måde, som man har gjort på både MO, MX og MY)

Heljan har så bare valgt ikke at inkludere denne mulighed i modellen. Om det er forkert, tror jeg bliver en individuel smagssag.

I praksis har der vel kun været behov for slutlys på maskinen når, den var solo kørende eller evt hvis, den en sjælden gang har skubbet en sneplov, hvad jeg ikke ved, om den har.
Men i langt de fleste tilfælde har maskinen være forspændt vogne og, derfor ikke haft behov for slutlys, så jeg synes det er helt OK Heljan har valgt ikke at inkludere den funktion.



__________________

Hilsen Skovsør

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
YouTube og Facebook: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 12

PB

Gert skrev:

Har Marcipanbrød i virkeligheden ikke rød belysning bagpå?

mvh,
Gert

Hej!

Ikke for at forsvare HELJAN på nogen måde overhovedet.

Lys på lokomotiver / maskinen. Nu er det sådan at lys sætning på lokomotiver / maskinen er ændret over tid. Lys i kørselsretningen og lys bag på er at betragte som KENDINGSLYS / signal, og lyset var før 1975 kun tændt i lygtetændingstiden.

Før du klager over manglende slutlys bør du sætte dig ind i lysreglementet / = epoke tidsrum.

Lyset i kørselsretningen er ikke for at lokoføreren kan se om der ligger indkøbsvogne, barnevogne og andet godt i sporet men et kendingssignal som fortæller at her kommer jeg.

Venligst se bladet Lokomotivet nr. 82 side 23, der er en udmærket beskrivelse af lygte føring, før nyt reglementet i 1975.

Vedrørende røde slutlys. Til at starte med hængte man jo et rødt glas på en lampe der vendte bagud på maskinen hvis det var nødvendig, og ellers blev der hængt en løs slutlys lampe på bagenden af maskinen.

Op i 70 / 80 erne fik enkelte maskiner fastmonteret slutlys.

 

Venlig hilsen 

Peter Madsen  

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

Jeg klager ikke over det. Jeg undrede mig bare. Næsten alle moderne modeller har fungerende røde sltlys, så det er ganske mærkbart hvis det mangler.
Detaljeringen af ​​modellen er fremragende, så jeg er tilfreds med den. Som tidligere nævnt er køreegenskaberne tilfredsstillende, men dette er et opmærksomhedspunkt for Heljan.

Hvis du bestiller modellen fra Hobbykæden, noget velsmagende vil blive sendt. Gæt hvad?    Wink



mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Gert.

Gert skrev:
Næsten alle moderne modeller har fungerende røde sltlys, så det er ganske mærkbart hvis det mangler.

Mener du, Heljan skulle putte slutlanterner på, selvom originalen aldrig har haft det?

De kunne naturligvis have puttet LEDer i med to farver, så man kunne simulere en rød farveskive over de almindelige lanterner, men i mine øjne ville det være en klar fejl at tilføje et slutlys, der aldrig har været der i virkeligheden.

Citat:
... men dette er et opmærksomhedspunkt for Heljan.

Hvorfor?

Men når vi snakker om lys, er der noget helt andet, der er meget vigtigere - og det er Heljan meget opmærksom på: Se på billederne af ML12: VLTJ har kun haft den ene, men den har gennem tiden haft tre forskellige bemalinger. Jeg går ud fra, at du taler om udgaven i den nyeste bemaling - de andre kan man ikke få. Endnu.

For de ældre udgaver har en væsentlig forskel: De har kun to lanterner, ikke tre. Marcipanbrødene blev oprindeligt leveret fra Frichs med to lanterner, men i takt med ændrede krav om signalføring, fik de fleste tilføjet den tredie lanterne i løbet af 70erne og 80erne. Ser du på Jernbanen.dks dejlige billede af ML12 fra 1975, har den stadig kun to lanterner, mens den på de nyere billeder har tre. Der er et billede fra 1980, hvor man kan være lidt i tvivl, men der må være heromkring, ML12 har fået den tredie lanterne.

Jeg ved, at Heljan har forberedt en ny model med to lanterner til de ældre versioner, men den bliver kun sat i produktion, hvis salget af den nye version går tilfredsstillende.

Personligt har jeg tænkt mig at springe de nye versioner over: Jeg venter, til den "gamle" forhåbentligt dukker op. Jeg vil gerne have en model i de oprindelige marcipanbrødsfarver, men også gerne en version 2, da det bl.a. er den, der er med i "Olsen Banden i Jylland".

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Mener du, Heljan skulle putte slutlanterner på, selvom originalen aldrig har haft det?

Nej selvfølgelig ikke!


Lars Skjærlund skrev:

De kunne naturligvis have puttet LEDer i med to farver, så man kunne simulere en rød farveskive over de almindelige lanterner, men i mine øjne ville det være en klar fejl at tilføje et slutlys, der aldrig har været der i virkeligheden.

Jeg mener selvfølgelig førstnævnte. Det ville være latterligt at anvende separate røde slutlys.

 

Lars Skjærlund skrev:

Hvorfor?

Fordi køreegenskaberne får en seks fra mig på en skala fra 1 til 10. Men lige nok.

mvh,
Gert


 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Gert skrev:

Lars Skjærlund skrev:

Hvorfor?

Fordi køreegenskaberne får en seks fra mig på en skala fra 1 til 10. Men lige nok.

Det har du naturligvis ret i. Det var vist mig, der ikke fik læst dit indlæg grundigt nok.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 876

PB

Hej Gert,

Gert skrev:

Fordi køreegenskaberne får en seks fra mig på en skala fra 1 til 10. Men lige nok.

Har din maskine også en lidt ujævn / vrikkenede gang ved mellem- til høj hastighed? Jeg har set et opslag på facebook fra Jens Rodenkam Eriksen der har 3 styk - hvoraf de to kører godt og den tredje dårligere.

Selv har jeg bedt Kystbanen give mig besked når deres "test-spor" er i drift igen, for jeg vil egentlig gerne have sammenlignet køreegenskaberne for mit eksemplar og et par andre de stadig måtte have på lager. For min maskine kører "sådan OK", men heller ikke mere. Jeg hælder også til 6-7 ud af 10...

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

Ja, lidt vrikkende faktisk. Nu må jeg sige, at jeg desværre aldrig har set Marcipanbrød køre i virkeligheden (så det i Faaborg, men ikke in aktion), så jeg ved ikke hvad køreegenskaberne var i virkeligheden. Det kan godt være, at lokomotivet faktisk vaklede lidt. I så fald har Heljan gjort et fremragende stykke arbejde.   Wink

Nogle hollandske lokomotiver fra samme tid havde også en vrikkende gangart, så det er ikke katastrofalt, men det er slående. Derudover var køreegenskaberne af ​​Lynettes heller ikke særlig god, så det ser ud til at være typisk for Heljan.

Er der ikke endnu flere forummedlemmer, der har Marcipanbrød? Trods på de moderate køreegenskaber anbefaler jeg modellen. Detaljeringen er meget god.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.378

PB  Hjemmeside

PS: Jeg glemte at nævne lyden. Jeg har versionen med dekoderen med DLS-lyd. Formentlig er René Skov stadig den, der gør det. Og det gør han godt. Lyden er fantastisk.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 608

PB

Peter, jeg er enig i din karaktergivning, hvad angår kørslen. Mit eksemplar køre lidt pulserende, hvilket kunne antyde, at et eller flere tandhjul ikke er centreret rigtigt. Jeg kan jo håbe, at det forsvinder med tiden, men det tror jeg ikke. imidlertid har Heljan tandhjul det med at flække efter nogen tid, og så bliver det tid til at skifte til bedre tandhjul. Wink

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.057

PB  Blog  Hjemmeside

Marcipanbrødet er leveret med en Lokpilot 5 med standard settings.

Når så lok er GODT tilkørt, kan man lave auto tune med cv 54 /auto tune.

Stil lok så der er 2 meter lige spor foran.F1 skal være slukket, så hovedspors programmering CV 54=0. ud af program mode, Tast F1. nu kører lok hurtigt fremad og stopper, så er motor reguleringen sat automatisk.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 876

PB

Hej Ole,

Ole Vedel skrev:

Marcipanbrødet er leveret med en Lokpilot 5 med standard settings.

Når så lok er GODT tilkørt, kan man lave auto tune med cv 54 /auto tune.

Stil lok så der er 2 meter lige spor foran.F1 skal være slukket, så hovedspors programmering CV 54=0. ud af program mode, Tast F1. nu kører lok hurtigt fremad og stopper, så er motor reguleringen sat automatisk.

 Tak for tippet, det er dog afprøvet allerede og jeg kan ikke se det flytter noget særligt. Nu er spørgsmålet selvfølgelig hvad "godt tilkørt" så betyder, her havde maskinen spundet rundt i flere timer i hver retning med og uden belastning på krogen... 

Jeg håber den bliver bedre med tiden, men jeg tvivler. 

Mvh

Peter

 

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 110

PB  Hjemmeside

Knarbjerg Banen råder nu over 2 eksemplarer af marcipanbrødet, LJ M31 og AHJ ML 5206.

Begge er blevet tilkørt et par timer med varierende belastning og, køregenskaberne er, som Gert også beskriver dem, "tilfredsstillende".

M31 startede med at køre noget pulserende men, dette er reduceret betragteligt efter tilkørslen og må nu siges at køre ganske jævnt, så længe jeg ikke presser den op på 100 km/t
ML 5206 kørte også pulserende fra starten og, har dertil en vrikkende gang, som om et af hjulene ikke er centreret rigtigt. Køreegenskaber er også her forbedret noget efter tilkøslen men, jeg synes ikke, der er helt de samme fremskridt, som tilfældet for M31

Jeg har ikke prøvet at "auto tune" dem endnu men, det vil blive gjort inden længe. så bliver det spændende om, jeg mærker nogen forskel.

Det er stadig dejlige maskiner, og meget flotte modeller, som det er en fornøjelse at køre med.
Men der er tydeligvis lidt forskel på kørslen fra maskine til maskine, så hvis man skal ud og investere. kan det være en fordel at se et par stykker køre, så man får en, der passer til ens temperament Wink

Billede

__________________

Hilsen Skovsør

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
YouTube og Facebook: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 2 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 12

PB

Hej!

Jeg har nu hjemtaget HHJ ML3. Er grundet bestilling som introduktionstilbud samt yderligere – 10%, endt op med en pris under 2000,00 dkk. Dette er prisen men heller ikke mere overhovedet. De må være binde gale hvis der forlanges mere. 

Overdelen er pæn, som man vel kan forvente. 

Plove på undervogn er fejldemissioneret og sidder for højt. Plast materialet der er brugt til støbning af bogie sider er porøs, og af en elendig kvalitet. Tværdragerne i enderne af bogierne er pålimet og knækker lige ved siden af limningen hvis man man er uheldig ved demontage af bogie siderne. Yderligere har man sparet 2 snaplåse på bunddækslet til bogie, der burde have været 2 snaplåse i hver ende, så bunddækslet ikke over tid bliver skævt grundet den skæve fæstning. 

Strøm optag er ikke fast monteret, flyder frem og tilbage på støtterne hvor bogie siderne er monteret på bogierne. Hullet i strøm optag er for stort. Med et mindre hul ville strøm optag være fastholdt imellem bogie og bogie side når disse trykkes sammen = tidligere produktioner. Her har man igen sovet i timen og grundet manglende tilsyn er produktionen blot forsat med fejlbehæftede emner. 

Når en bogie på et marcipanbrød adskilles finder man ud af at producentens har gjort sig den ulejlighed at forsyne de fire drivaksler med et messingleje. Hvorfor???, det er da første gang jeg ser en Heljan model med messing lejer på drivakslerne, tidligere har det da været aksler i plast lejer. Dog viser det sig at når man fjerner aksel med lejer finder man et lille stump tyndt plast under lejet for at optage yderligere slør, hvilket fortæller mig at der har været slendrian i produktionen der skulle dækkes ind.

Skruer imellem over og underdel har kun fat med 1,5 gevind, og som nævnt i andre tråde, koblings skakterne centrer ikke.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 2 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.406

PB

ptmadsn skrev:

Hej!

Jeg har nu hjemtaget HHJ ML3. Er grundet bestilling som introduktionstilbud samt yderligere – 10%, endt op med en pris under 2000,00 dkk. Dette er prisen men heller ikke mere overhovedet. De må være binde gale hvis der forlanges mere. 

Overdelen er pæn, som man vel kan forvente. 

Plove på undervogn er fejldemissioneret og sidder for højt. Plast materialet der er brugt til støbning af bogie sider er porøs, og af en elendig kvalitet. Tværdragerne i enderne af bogierne er pålimet og knækker lige ved siden af limningen hvis man man er uheldig ved demontage af bogie siderne. Yderligere har man sparet 2 snaplåse på bunddækslet til bogie, der burde have været 2 snaplåse i hver ende, så bunddækslet ikke over tid bliver skævt grundet den skæve fæstning. 

Strøm optag er ikke fast monteret, flyder frem og tilbage på støtterne hvor bogie siderne er monteret på bogierne. Hullet i strøm optag er for stort. Med et mindre hul ville strøm optag være fastholdt imellem bogie og bogie side når disse trykkes sammen = tidligere produktioner. Her har man igen sovet i timen og grundet manglende tilsyn er produktionen blot forsat med fejlbehæftede emner. 

Når en bogie på et marcipanbrød adskilles finder man ud af at producentens har gjort sig den ulejlighed at forsyne de fire drivaksler med et messingleje. Hvorfor???, det er da første gang jeg ser en Heljan model med messing lejer på drivakslerne, tidligere har det da været aksler i plast lejer. Dog viser det sig at når man fjerner aksel med lejer finder man et lille stump tyndt plast under lejet for at optage yderligere slør, hvilket fortæller mig at der har været slendrian i produktionen der skulle dækkes ind.

Skruer imellem over og underdel har kun fat med 1,5 gevind, og som nævnt i andre tråde, koblings skakterne centrer ikke.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Det lyder som en dejlig maskine  Puzzled

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 608

PB

Mit marcipanbrød har nu kørt i over 2 timer, og den pulserende kørsel er klart aftaget. Den kører faktisk meget jævnt og fint. 

Jeg har også haft tid til at kigge nærmere på modellen - AC-udgave. Jeg vil gerne rose hjulenes messinglejer, det giver helt sikkert mere stabilitet og mindre slitage. Jeg har også kun ros til Heljan for at have monteret uisolerede AC-hjul. Det sikrer ikke blot en god kørsel, men også et godt strømoptag. Endelig er der strømoptag fra hjulene på begge boggier. 

Hvis jeg skulle ønske noget i den henseende, så ville det være, at messinglejerne var blevet brugt som strømoptag frem for hjulindersiderne i kun den ene side af hjulparrene, men man kan ikke få alt - til gengæld er slæbeskoen af en rigtig længde, hvilket kniber hos en anden dansk fabrikant.

Alt i alt en vellykket AC-model - jeg er rigtig godt tilfreds.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.