Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 22

PB

Glyngøre sporplan

Hej!

Jeg er ved at opbygge Glyngøre station, som jeg synes giver utrolig mange muligheder for varierede oprangeringer og interessant drift.  Jeg har selvfølgelig læst Mogens Duus' fremragende bog. Der skal køres med materiel fra omkring 1945 til 1971, og det kræver selvfølgelig kompromisser og krumspring. Sporplanen blev lavet om en del gange i den periode, men jeg tænker at tage udgangspunkt i den fra 1951 og reducere fra 3 hovedspor til to, og ellers bibeholde hovedtrækkene, som det er muligt med 4m til rådighed.

Jeg har nogenlunde styr på placering af remise, drejeskive, vandtårn, kulgård, askegrav, enderampe, pakhus og station. Havnen reduceres til et færgeleje. Er der mon noget jeg har glemt? Jeg mener at have set en stor og detaljeret artikel i Signalposten (?), men kan ikke finde den i biblioteket. Det kan sagtens have været et andet sted. Er der nogen der kan hjælpe? Det ville også være spændende at se en sporplan fra omkring 1969, hvis den findes.

 

Mange hilsener

Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.473

PB  Blog  Hjemmeside

Der findes flere artikler om Glyngøre m.m. i det hedengangne Signalposten. Bladet findes til gratis download på Signalposten.dk.

Oversigt over artikler HER.

Led efter:

Vore Færgeoverfarter Sallingsundoverfarten - 2 artikler.

Nedlagte baner Jyske Statsbanestrækninger Sallingbanen - 1 artikel

Sporplaner Glyngøre

Tegninger M/F Morsø

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 785

PB  Blog

 

 

 

 

 

Billede

 

Værsko

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Kokkedal

Webmaster

Indlæg: 3.375

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

Du er ikke just alene med ideen: En simpel søgning på "Glyngøre" her på Sporskiftet vil vise dig, at netop det emne har været drøftet endda rigtigt mange gange før.

Ikke mindst denne lange tråd vil du nok finde interessant: Glyngøre Station.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 22

PB

Halløj Lars, Per og Flemming.

Tak for hurtig respons! Jeg har dog læst (tror jeg) alle tråde om Glyngøre på Sporskiftet, samtlige artikler med ordet "Glyngøre" på Signalposten og Duus'  bog med stor interesse. Det jeg efterspørger er en sporplan fra ca. 1969, idéer til detaljer på stationen og hvilken artikel herrerne i Skive mon studerer i deres artikel "4 år efter". Den ligner noget fra Signalposten, men den er ikke i alle de artikler jeg har spolet igennem ud fra indholdsfortegnelsen.

http://www.mjbk-skive.dk/4-aar-senere-.htm

Bedste hilsener

Henrik

 

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.473

PB  Blog  Hjemmeside

Hej

Muligvis Lokomotivet - en af de første A4 blade. Der er et stort opslag på midtersiderne. Tegning af Glyngøre set oppefra. Sporplan, placering af lamper,signaler m.m. Jeg kan finde ud af nr. og side i morgen.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 22

PB

Tak for det. Glæder mig til at se den.

Mvh. Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

nktog

Indlæg: 71

PB

Erling Nederlands flotte tegning er i nr 48 - den er tegnet udfra situationen i 1939, men er stadig god at få inspiration af.

Ud fra oplysningerne i oplysninger og fotos i Mogens Duus' bog er det imidlertid muligt at rekonstruere ændringerne fra 1951 - med forbehold for at jeg sikkert har overset noget, så er de markeret på den vedhæftede tegning. Sidetallene henviser til bogen.

mvh

Niels Kristiansen

BilagStørrelse
Rettet -1969.jpg 179.38 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 22

PB

Tak Niels!

Jeg kan også læse, at enderampen blev erstattet i 1960, men på billedet s 163 fra 1965 er den der altså endnu Smile Med kampesten og det hele. Derfor blev jeg lidt forvirret. Jeg vil rigtig gerne have en enderampe, men også gerne et "langt" spor 1. Måske kunne man få begge dele? Rampen blev flyttet og lavet så den kunne bruges til containere. Mon ikke den bare blev placeret lidt tættere på pakhuset? 

Tak for hintet til artiklen i nr 48. Den vil jeg forsøge at finde.

Bedste hilsener

Henrik

 

 

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Kokkedal

Webmaster

Indlæg: 3.375

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

Henrik Winther skrev:
[...] men på billedet s 163 fra 1965 er den der altså endnu Smile

Pas på med det billede: Jeg har godt nok ikke bogen i nærheden, men så vidt jeg husker, er det det billede, hvor man ser en KöF rangere vogne til eller fra færgen. DSB fik først KöF'er i 1966, så billedet kan ikke være taget i 1965, som bogen siger. De sælger samme billede som postkort på stationen i Glyngøre (det jo nu fungerer som lokalmuseum): På postkortet står der vist nok 1966 eller 1967 - så vidt jeg husker med hvid håndskrift i nederste højre hjørne, en del af billedet, der ikke er kommet med i bogen. Jeg har også postkortet et eller andet sted, men jeg kan ikke huske hvor - det ligger stadig i en eller anden flyttekasse.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

nktog

Indlæg: 71

PB

Du kan godt få begge dele. Transversalen til spor 1 forsvinder i 1960, så du får et langt spor 1, men der er stadig enderampe - prøv at se billederne side 108 og 109 fra 1971/1977.

Om det er den gamle enderampe eller det er en ny der bliver lavet er jeg i tvivl om - den gamle kan ses på side 69, og umiddelbart ser det ud til at det er en ombygning af den gamle, men hvis man sammenligner afstanden fra enderampen på bileldet side 109 med sporplanen fra 1951, så ser det ud til at den er flyttet længere væk fra stationsbygningen - det passer også med teksten i bogen.

mvh

Niels Kristiansen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.