Hej alle,
Jeg har selv forsøgt at finde info på nettet omkring dette emne, men desværre uden større held. Så nu tillader jeg mig, at stille spørgsmålet herinde til I kvikke mennesker
Hvad er den egentlige forskel på DSB WRD og WDS vognene, som jo bekendt indgik i både "Skiløberen" og i "Ferieexpressen" ?
Jeg kan se, at de begge oprindelig stammer fra BD henover BDk/BDdk, men hvad er den egentlige forskel på indretningen i vognene ? Jeg synes at huske noget omkring "bar område" ?
Kigger jeg på mine Heljan modeller, så ser det ud til at indretningen i både WRD og WSD svarer til en BD vogn, men det er vel ikke helt korrekt ? Var WRD og WSD også udstyret med kupéer ligesom den oprindelige BD ?
På forhånd tak for svar.
Mvh
Lasse
ct
Indlæg: 202
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Det var godt nok fornemt, tusind tak
mss
Herlev
Indlæg: 20
Hej,
Acme har for nyligt udgivet et sæt (55283) med tre Bc-- liggevogne og en WRD i original bemaling. nye sæt ACME.
Acmes vogne er virkeligt flotte -og de er korrekt indrettet! Dvs. at liggevognene har køjer, og WRD-vognen har køkken og barindretning, samt stort rejsegodsrum.
Jeg har netop købt en WRD og en Bc hos en forhandler der splitter sættene, de er stadig i posten, men jeg leverer gerne et par billeder hvis det har interesse.
I 1993 tog jeg dette billede hvor man ser noget af indretningen i WRD 011:
Mvh MSS
Mine jernbanefotos: http://mortenschmidt.piwigo.com/
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Hej,Acme har for nyligt udgivet et sæt (55283) med tre Bc-- liggevogne og en WRD i original bemaling. nye sæt ACME.
Acmes vogne er virkeligt flotte -og de er korrekt indrettet! Dvs. at liggevognene har køjer, og WRD-vognen har køkken og barindretning, samt stort rejsegodsrum.
Jeg har netop købt en WRD og en Bc hos en forhandler der splitter sættene, de er stadig i posten, men jeg leverer gerne et par billeder hvis det har interesse.
I 1993 tog jeg dette billede hvor man ser noget af indretningen i WRD 011:
Hejsa,
Tak for dit indlæg og tak for at dele det fine billede af WRD vognen
Det vognsæt fra ACME har jeg skam allerede købt og det er til dels det vognsæt, som ligger til baggrund for mit indlæg her. Jeg sammenlignede nemlig ACMEs WRD vogn med min WSD vogn fra Heljan
Men ja, det er et utrolig flot vognsæt fra ACME.
Hvilken forhandler sælger Bc vognene separat ? Jeg kunne da godt bruge en ekstra eller to
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
WSD vognen, som er fra 1998, vil passe godt sammen med det kommende ACME Ferieekspres sæt 55295, med Bc vogne i blå bemaling, som også er fra 1998. Også det kommende sæt har en WRD.
Christian Nordbyen
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Ja, absolut. Der passer WSD vognen rigtig fint ind.
Men det nye kommende ACME vognsæt (55295) er faktisk med Bc-t vogne. Det "gamle" ACME vognsæt (55216) med de blå DSB vogne, det er Bc
mss
Herlev
Indlæg: 20
Det vognsæt fra ACME har jeg skam allerede købt og det er til dels det vognsæt, som ligger til baggrund for mit indlæg her. Jeg sammenlignede nemlig ACMEs WRD vogn med min WSD vogn fra Heljan
Men ja, det er et utrolig flot vognsæt fra ACME.
Hvilken forhandler sælger Bc vognene separat ? Jeg kunne da godt bruge en ekstra eller to
Hej igen
Lidt sent svar, beklager. Det er en ebay-forhandler der splitter sættene. Enkeltvognene er ikke billige, men jeg havde ikke brug for hele sættet, så...
Mvh MSS
Mine jernbanefotos: http://mortenschmidt.piwigo.com/
mss
Herlev
Indlæg: 20
P.S: Jeg lavede for nogle år siden dette skema med DSB vogne anvendt i Skiløberen og Ferieekspressen:
Kommentarer er meget velkomne!
Mvh MSS
Mine jernbanefotos: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Michael BJ
Indlæg: 269
Fint skema!
Jeg kørte nogle gange med Skiløberen i perioden omkring 1988 - 1991. I toget var indrangeret både danske Bc-vogne og tyske Bcüm. Manglede DSB mon Bc-vogne dengang, eller var de bare afsat til andre formål, siden det var nødvendigt at leje vogne hos DB?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
mss
Herlev
Indlæg: 20
Hej Michael,
Og tak
DSB fik jo Bcm-liggevogne til international brug i 1987, men det var ikke nok til to stammer så man lejede fortsat vogne, primært ved DB.
Bc-vognene kom først til i 1993, og da havde men kortvariigt rigeligt med liggevogne til to stammer. Men som du ser i skemaet gik det hurigt nedad bakke med Bcm-vognene og det blev igen nødvendigt at leje. Så det meste af tiden var lejede liggevogne en del af vognparken da man sjældent selv havde liggevogne nok til to stammer.
Fint skema!
Jeg kørte nogle gange med Skiløberen i perioden omkring 1988 - 1991. I toget var indrangeret både danske Bc-vogne og tyske Bcüm. Manglede DSB mon Bc-vogne dengang, eller var de bare afsat til andre formål, siden det var nødvendigt at leje vogne hos DB?
mvh
Michael
Mvh MSS
Mine jernbanefotos: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
Flot skema, Morten, en dejlig oversigt.
Med "De blå tog" side 182 som referende, så bruger jeg WLABmh i Ferieekspres frem til at de udlejes til NS i 1995.Dvs. perioden 1988 - 1994. I oprangeringer op til og med 1997 lader jeg WLABm T2S typen tage over, her baserer jeg mig på teksten i samme bog, på side 203. Jeg kender ikke til, at den lejlighedsvise anvenselse af T2S typen i Ferieekspres er begrænset til 1992, men det kan sagtens skyldes mit (begrænsede) kendskab til anden literatur.
Christian Nordbyen
mss
Herlev
Indlæg: 20
Hej Christian,
Såvidt jeg har forstået indgik de fem WLABmh i TEN-puljen indtil den blev opløst i 1995. Der var dog ind imellem WLABmh (174) i Ferirekspressen, f.eks. ligger der en video på Youtube fra 1992 med en stamme af Bcm, WRm/Ckm, BDdk og en DB WLABmh 174. Det kunne vel ligeså godt have været en DSB vogn.
WLABm blev ofte anvendt dengang, men i 1993 fik DSB jo Bc-vognene, og et sted i midten af 90'erne begyndte DSB at bruge dem i indenlandske nattog igen, derfor valgte jeg det tidspunkt. Med det kan godt være at det først var i de sidste par år frem til de indenlandske nattogs ophør.
Mvh MSS
Mine jernbanefotos: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Michael BJ
Indlæg: 269
Bc-vognene kom først til i 1993, og da havde men kortvariigt rigeligt med liggevogne til to stammer. Men som du ser i skemaet gik det hurigt nedad bakke med Bcm-vognene og det blev igen nødvendigt at leje. Så det meste af tiden var lejede liggevogne en del af vognparken da man sjældent selv havde liggevogne nok til to stammer
Jamen det er da også rigtigt! Det var jo ikke DSB Bc vogne, der løb i den version af Skiløberen, men netop Bcm med konfetti, fyrværkeri og snekrystaller! Jeg fik ikke lige tænkt mig rigtigt om
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
LasseSteen
Indlæg: 1.728
P.S: Jeg lavede for nogle år siden dette skema med DSB vogne anvendt i Skiløberen og Ferieekspressen:
Kommentarer er meget velkomne!
Hej Morten,
Det var et virkelig fornemt og meget brugbart skema. Tak for at dele
(Og så vil jeg igen igen rose din fantastiske hjemmeside. Der har jeg brugt maaange timer)
Mvh
Lasse