Så er de første F-maskiner i DC dukket op hos en forhandler;
Iflg. F 2010´s hjemmeside, så kommer AC-modellerne sidst i juli/først i august, da de bliver produceret efter DC-modellerne.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nogen forhandlere vælger også at sælge her
Men det er nok kun et spørgsmål om meget kort tid (for ikke at sige timer), inden vi på nogen forskellige forhandlerhjemmesider vil se DC-modellerne dukke op.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Salg på QXL,
og som der står "UDEN" garanti.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Uden garanti på fabriksnye produkter hos en forhandler!
Mon den holder i byretten??????????
Jeg er ikke ekspert, men det tror jeg ikke er i overenstemmelse med købeloven.
Der må nåk en sagkyndig på sagen for at afgøre det
Det eneste jeg med sikkerhed ved kan sælges uden garanti til private, er brugte varer, men ved f.eks biler er der særlige regler.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.227
Jeg har modtaget en reklamemail fra SMT Modeltog i dag med følgende tekst:
Omkring F maskinen kan vi fortælle, at alle de oprindelige plastikdele til smådelene, er blevet udskiftet med dele i messing, for at få så meget vægt på maskinen som muligt. Det er jo trods alt en kort maskine og vi vil have den til at køre perfekt igennem sporskifter. Det er også lykkedes. Forlygterne er, som det ses på billederne, med indsat lysgiver og ledning, eller flexprint helt nøjagtigt. Hvis man skulle være så uheldig, at knække en lygte ville der ikke være mulighed for erstatning, hvis vi havde limet lygten fast.
Derfor har vi valgt ikke at lime lygterne, men montere dem stramt i fod/pufferplanken.Hvis man skulle komme til at “puffe” til lygterne vil disse derfor kun bukke eller hoppe op af montagehullet. Det gør også, at man senere kan udskifte lygterne, hvis det ønskes.
Det samme gælder for de fjedrende puffere.
Gangtøjets filigrane udførelse taler vist for sig selv og tænk lige på, at det virker som i virkeligheden. Her er der ikke noget med, at der sidder tandhjul ude i siden og trækker alle akslerne. Maskinen trækkes igennem gangtøjet, som i virkeligheden. Så en enkelt minidråbe smøring en gang imellem vil være påkrævet, men pas nu på ikke at give for meget smøring, så løber det ned på skinnerne og lægger sig som en hinde, der giver dårligt strømoptag. En helt fin pensel vil være det bedste påføringsredskab. Den kan du selvfølgelig også købe hos os.
Når maskinen trækkes igennem gangtøjet tåler kobbelstængerne overhovedet ikke hårdhændet behandling, det gælder allerede fra første gang skal sætte maskinen på skinnerne. Rør IKKE ved gangtøjet, så det bukker. Selv den mindst “holden ved gangtøjet” kan deformere de tynde kobbelstænger, så de vil gå i bekneb, når de skal rotere.
De små håndbøjler, balyster og trin, kedelrør osv. er så filigran, at de heller ikke tåler “holde ved modeller her”. Tag i stedet fat om vandkasserne når maskinen skal sættes på skinnerne. Her er der godt holdegreb.
Her sælges maskinen til samme pris - men med garanti. Selvom ovenstående godt nok ligner fraskrivelse af enhver garanti - så er jeg enig med Per: Købeloven giver ret håndfaste regler for garanti, der ikke kan fraskrives af en erhvervsdrivende. Man kan sådan set roligt købe modellen hos en forhandler, der påstår, at der ikke er nogen garanti, og så slæbe forhandleren i retten bagefter - han kan ikke undslippe garantien; men det er naturligvis bedre at købe hos en forhandler, hvor man slipper for den slags bøvl.
Når det er sagt, synes jeg egentligt, at ovenstående tekst mere ligner en tekst fra producenten end en tekst fra en forhandler? Det er vel ikke en forhandler, der vælger "ikke at lime lygterne"?
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hos en forhandler, jeg talte med, var de noget skeptiske overfor F2010s advarsler. Forhandleren talte om, at de nok ville være nødt til at lave et dokument, hvor køber og sælger skriver under på, at modellen var i orden ved udlevering (på de pågældende "ømme" punkter).
Jeg tænker også, at det kan blive overordentligt dyrt for F2010, hvis de får et stort antal modeller til reparation under de første 6 måneders reklamationsret.
Og forhandlerne er nødt til at sætte F-maskinerne, så kunderne ikke kan røre dem - for ellers vil de hurtigt gå i stykker.
Gammeldags garanti er en saga. Loven er lavet om, så der nu tales om 2 års reklamationsret - delt i to faser. I de første 6 måneders reklamationsret, ligger bevisbyrden hos producenten. Det vil sige , at producenten skal bevise, at køber har misbrugt varen. Derefter 18 måneder, hvor køber har bevisbyrden. Dvs. at forbrugeren skal bevise, at en defekt skyldes en fabrikationsfejl.
En del forretninger ønsker ikke utilfredse kunder, så de giver alligevel 2 års garanti. Men det er frivilligt.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DCC
Indlæg: 359
Egentlig kunne jeg godt tænke mig en F'er, men når de allerede inden udlevring lokomotivet skriver at det er sart/ skrøbeligt. Så hopper kæden af for mig her.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
märklintossen
Indlæg: 184
Det er da utroligt som der kan skabes problemer inden maskinen overhovedet har kørt en meter. Vent dog med alle dommedagsforudsigelserne til vi har set hvordan det går. Det kunne jo også være det var et godt produkt der er nogen der har brugt en masse tid og penge på ??? Tvivler på at en producent med vilje sender et dårligt produkt på markedet.
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
cbt
Indlæg: 1.167
Det er da utroligt som der kan skabes problemer inden maskinen overhovedet har kørt en meter. Vent dog med alle dommedagsforudsigelserne til vi har set hvordan det går. Det kunne jo også være det var et godt produkt der er nogen der har brugt en masse tid og penge på ??? Tvivler på at en producent med vilje sender et dårligt produkt på markedet.
Hørt!
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg synes ikke, at der er skabt problemer. Men når F2010 selv advarer om, at deres produkt er meget skrøbeligt, så åbnes da der en interessant diskussion om, hvordan forhandlere og købere skal forholde sig, hvis maskinen går i stykker.
Der er ingen tvivl om, at jeg gerne så F-maskinen på mine skinner. Men jeg må også indrømme, at jeg undres over, at de danske produktioner ofte har været meget problemfyldte. Der er i mine øjne en tendens til at gøre modellerne så skalatro, at det kan blive svært, at få dem til at fungere - eller som i F-maskinens tilfælde - ifølge producenten bliver yderst skøbelig.
Jeg har selv et par Märklin damplokomotiver med meget detaljeret/avanceret gangtøj. Og de lider ikke under den slags problemer, som F2010 advarer om. Jeg kunne personligt godt ønske mig en F-maskine, hvor der var gået en smule på kompromis, så jeg ikke skulle være paranoid over at lade andre berøre den.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Nu er det jo netop producenten, der selv lægger op til problemerne.
Og en forhandler, der på forhånd forsøger at fraskrive sig noget ansvar.
Det er da klart at alarmklokkerne ringer.
Uden at have haft mulighed for at vurdere den færdige model på nærmere hånd, må jeg nøjes med at forholde mig til det, de selv skriver.
Hvis kobbelstængerne er så skalarigtigt dimensionerede, og ikke er lavet i noget superhårdt materiale, der kan tåle en hård håndtering, er der utvilvsomt et ømt punkt, som man som producent må gøre opmærksom på.
Ud fra min erfaring ville en mekanik, der driver alle aksler eller i det mindste 1. og 3. aksel, med tandhjul indvolveret, være en mere sikker løsning.
Og så lidt slup i det ene kobbelstangsleje til at modvirke det mekaniske slup, der ikke helt kan undgås.
Dermed ikke sagt, at deres konstruktion ikke dur. Det har jeg inget grundlag for at konkludere på nærværende.
Jeg håber da for alle de, der ønsker sig en af disse modeller, må have held og stor fornøjelse med det.
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hje Per
Ja, det er der en forklaring på. Den hedder penge!
En lokomotivmodel til det danske marked, kan højst laves i 1000-2000 exemplarer i første produktion.
Og kun hvis man samtidig laver flere varianter. Det danske marked er simpelthent ikke stort nok til at konsumere større oplag.
En F-maskine kræver efter mit skøn 2 komplicered forme til førerhus og kedel. dertil 3 forme til løsdele og mekaniske plastdele. 2-3 forme til chassis og hjul.
Dertil kommer der udviling af elektonik og print.
Dette er inden der overhovedet er produceret en prototype.
Selve produktionen kan først gå i gang, når man har fremstillet en tilfredsstillende prototype. I den proces er der med garanti lavet mange rettelser i formene, for at optimere produktet.
På dette tidspunkt er der gået ½-1 helt år, og man har betalt forme og arbejdsløn. Der kan nemt være løbet mere en 100.000 kr på rente
Derfor skal udviklingsomkostningerne barberes ned til et absolut minimun, hvis projektet overhovedet skal kunne gennemføres.
Når produktionen af modellerne er færdig, skal der betales kontant, hvis man vil vil have dem hjem.
Når andre store fabrikker udvikler et nyt produkt, har de for det første en udviklingsafdeling, som ikke skal bekymre sig om andet end at frembringe produktet til rimelig pris.
Markedsføring har man folk til!
For det andet kan deres føsteoplag snildt være 10.000 stk dvs 10 gange så mange modeller at fordele udviklings- og produktionsomkostninger på
Det store firmaer kan måske også selv financiere, uden at skulle i banken.
Over en årrække kan de måske sælge 20-30.000 flere modeller. Defor har de måske også råd til at bruge lidt ekstra på mere holdbare materialer, og avancerede konstruktioner og produktionsmetoder
Så at der overhovedet er nogen der gider lave danske lokomotiver, er ikke et udtryk for, at man kun vil tjene penge.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Synes også lige man skal tage det roligt mht. hvordan modellen af F-maskinen vil være. Mon ikke om vi alle sammen har en model eller to der er noget sart og skrøbelig i det, men hvor tingene alligevel fungerer meget godt ved at tage lidt hensyn? S-maskinen fx., skal man også passe lidt på med, men det fungerer da meget godt alligevel
Og helt klart, med de stykantal vi opererer med her i DK, så er der også noget lyst og idealisme i sådanne et projekt. Og det skulle jo helst også føre flere modeller med sig på sigt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Se på modeller fra de etablerede producenter, Roco, Feischmann, Märklin osv. de tåler en ret hårdhændet behandling uden at der falder dele af og de kører generelt godt.
Heljan E maskine falder fra hinanden når man tager fat i den og selvom den er en flot model så er det urimeligt at den er så skrøbelig til den forholdsvis høje kostpris.
Da Hobbytrade sendte D maskinen i handelen må man sige at det var århundredets bedste danske damplokomotiv. Det kører godt og der er ikke en masse dele der rasler af.
Desværre faldt niveauet med S maskinen som også kom fra Hobby trade, og måske er det den samme oplevelse F maskinen skal give et hårdt prøvet modelejernbanefolk.
Ærgerligt at en ny model på markedet er i stand til at skabe en diskusion om holdbarhed allerede inden den er sat på sporet. Diskusionen afledes jo af forhåndsadvarsler fra producenten om modellens skrøbelighed.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Bjarne og andre sporskiftere
Det er helt utroligt! Jeg er ret sikkker på at F 2010 nok ville ønske de ikke havde skrevet en advarsel mod at tage om gangtøjet, når man håndterer modellen, for det er jo en uvane at gøre det! Der er en meget klar tendens til at man med den negative lup finder selv den mindste negativitet ved et nyt produkt - endda på modeller der endnu ikke er kommet frem. Denne tråd er ingen undtagelse, knap er nyheden om modellens ankomst kommet på sporskiftet, før man begynder at tolke på hvor ringe F maskinen nu kan være - ja der er ovenikøbet vist et par stykker der erklærer at den galej hopper de dælme da ikke på!! Jeg Græmmes! Giv nu modellen en ordentlig chance - hvad nu hvis den bare er helt i orden og ingenting at brokke sig over?
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Skal der siges noget om D-maskinen, så er den altså også noget sart og skrøbelig i det. Det er der vist flere der kan snakke med om. Jeg har Heljan damp der har bedre trækkraft end den. Men vil da meget nødig undvære den.
Lad os nu også glæde os over den F-maskine, og se bort fra al den virak der har været. Den er stærkt savnet, og skal nok også blive et hit. Kunne sikkert godt sælges i gaveæsker med to-tre stykker, uden det gjorde noget
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
I køber bare løs af F-maskiner, jeg tror lige at jeg lurpasser i første ombæring og venter til jeg har hørt, vad erfaringerne er. Bliver der udsolgt, så er det bare syn for mig.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
cbt
Indlæg: 1.167
Da' Bjarne og andre sporskiftere
Det er helt utroligt! Jeg er ret sikkker på at F 2010 nok ville ønske de ikke havde skrevet en advarsel mod at tage om gangtøjet, når man håndterer modellen, for det er jo en uvane at gøre det! Der er en meget klar tendens til at man med den negative lup finder selv den mindste negativitet ved et nyt produkt - endda på modeller der endnu ikke er kommet frem. Denne tråd er ingen undtagelse, knap er nyheden om modellens ankomst kommet på sporskiftet, før man begynder at tolke på hvor ringe F maskinen nu kan være - ja der er ovenikøbet vist et par stykker der erklærer at den galej hopper de dælme da ikke på!! Jeg Græmmes! Giv nu modellen en ordentlig chance - hvad nu hvis den bare er helt i orden og ingenting at brokke sig over?
Gode hilsner
Flemming
Helt enig, Flemming.
Jeg kommer af en eller anden grund til at tænke på børn, der med bestemthed proklamerer, at de ikke kan lide maden - og det uden at have smagt den først.
Så mens dommedagsprofeterne lukker "dampen" ud kan vi andre gå og glæde os over, at der nu er udsigt til en længe ønsket og superflot dansk model - og heldigvis er de tider forbi, hvor et lokomotiv helst også skulle kunne holde til at slå søm i med!
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
DCC
Indlæg: 359
-
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk