Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Dronning Margrethe II - Skala 1:87 - Del. 2

Min model efter M/f Dronning Margrethe II, skala 1:87 (K-skinne)

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej Jesper

Det ser rigtig godt ud Smile det bliver spændende at følge...

 

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

ZaiperEls skrev:
Da jeg ikke kan komme ind på min gamle bruger er jeg nødsaget til at fortsætte med nyt brugernavn desværre!

Du har da vist ikke bedt om hjælp, har du? Hvad er problemet?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Den email adresse jeg brugte til min gamle brugernavn, kan jeg ikke logge ind på mere. Da jeg har glemt brugernavnet. Og jeg synes ikke at ku finde administrator hjølp er på siden efter i har lavet siden om.

Billede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

ZaiperEls skrev:

Da jeg så fik mit projekt pakket ud efter flytning, fandt jeg ud af at mange detaljer og elementer til skibet var gået i stykker og ikke mindst at det havde fået fugt!

Hej Jesper

Tusind tak for at du lader os andre følge med i dit færgeprojekt.

Det ser godt ud, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

Jeg synes ikke, at det fremgår klart hvilket byggemateriale, du bruger til skroget (?).

Er det maskinpap eller plasticard ?

Som nævnt her og her foretrækker jeg  plastic og andre ikke-kompostérbare materialer til modelbyggeri - og så puster dit færgeprojekt (ligesom Henk's skibsbyggeprojekter) til min drøm om at bygge skibe til modeljernbanen, blandt andet en (måske alt-for-)ambitiøs plan om at bygge en H0-model af vores lokale jernbanefærge her i Frashawn, nemlig Stena Scanrail.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

 

cbt skrev:

ZaiperEls skrev:

Da jeg så fik mit projekt pakket ud efter flytning, fandt jeg ud af at mange detaljer og elementer til skibet var gået i stykker og ikke mindst at det havde fået fugt!

Hej Jesper

Tusind tak for at du lader os andre følge med i dit færgeprojekt.

Det ser godt ud, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

Jeg synes ikke, at det fremgår klart hvilket byggemateriale, du bruger til skroget (?).

Er det maskinpap eller plasticard ?

Som nævnt her og her foretrækker jeg  plastic og andre ikke-kompostérbare materialer til modelbyggeri - og så puster dit færgeprojekt (ligesom Henk's skibsbyggeprojekter) til min drøm om at bygge skibe til modeljernbanen, blandt andet en (måske alt-for-)ambitiøs plan om at bygge en H0-model af vores lokale jernbanefærge her i Frashawn, nemlig Stena Scanrail.

Billede

Det er bygget med almindelig 2mm rå pap og skolelim.

5 plader af 50 * 50 cm koster 100 kr. så det er billigt i matriale at bygge. og det har været nok til hele skibet.

Til mit næste projekt, vil jeg også at benytte samme matrialer som på de skibe du henviser til.

Mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Når man snakker om DSB færger så se lige her:

http://www.bechers-modeltog.dk/34156458

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

jimmyoldtimer skrev:

Når man snakker om DSB færger så se lige her:

http://www.bechers-modeltog.dk/34156458

Ja jeg er dybt misundelig. Det er for fedt lavet. Det viser jo bare at næsten intet er umugligt at bygge og det er kun fantasien der sætter grænser. Jeg er imponeret. 

Billede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

jimmyoldtimer skrev:

Når man snakker om DSB færger så se lige her:

http://www.bechers-modeltog.dk/34156458

Imponerende, flot færge og anlæg. kaptajnen ser også rimelig kompetent ud Smile

Jeg er lidt nysgerrig, da færgen er ankommet til færgelejet, ser det ud som om at der er klippet i filmen. Er det kun for at få en bedre kameravinkel, eller er færgen "rettet" til, for at få "linet" skinnerne op, eller er det rent faktisk muligt at placere færgen så præcist at skinnerne passer til ilandkørsel ?

Passerer MA´en ikke et signal i stop sidst i filmen Smile

 

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Imponerende ... og godt tænkt at bygge færgen som en fjernstyret bil.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Newtrain skrev:

Imponerende, flot færge og anlæg. kaptajnen ser også rimelig kompetent ud Smile

Jeg er lidt nysgerrig, da færgen er ankommet til færgelejet, ser det ud som om at der er klippet i filmen. Er det kun for at få en bedre kameravinkel, eller er færgen "rettet" til, for at få "linet" skinnerne op, eller er det rent faktisk muligt at placere færgen så præcist at skinnerne passer til ilandkørsel ?

Passerer MA´en ikke et signal i stop sidst i filmen Smile

 

Hejsa Newtrain.

Først vil jeg sige til ZaiperEls at det er et rigtig flot projekt du er i gang med. Det er en meget flot færge du har valgt som forbillede for din model og dit arbejde med modellen virkelig godt gået.

Angående filmen med den fjernstyrede færge, så er der tale om ét klip hvor færgen anløber havnen og toget kører af. Historien er dog lidt mere kompliceret. Færgelejet er konstrueret så det kan tilpasse sig færgen, og kan altså give sig ca. en millimeter i alle retninger. Dermed anløber færgen perfekt - næsten hver gang. Og selvfølgelig lykkedes det ikke at anløbe i første hug da færgen var "sejlet" fra Korsør, så vi besluttede at sejle lidt tilbage i havnen og så anløbe igen. Denne gang lykkedes det. MEN: Jeg havde glemt at slukke NOHAB MY'eren inden vi tog klippet om, så lydbilledet passede ikke. Derfor splittede vi klippet i to så vi kunne mute lyden fra sejladsen. Nu var problemet så bare at det kom til at virke helt forkert at lyden pludselig var der igen, så vi lagde en effekt ind som skulle markere overgangen fra sejladsen til landgangen. Indrømmet: det fik anløbet til at virke lidt forkert, men nu har vi lært lidt af det, så det kan blive taget højde for en anden gang.

Angående MA'erens "rødkørsel" så jo, jeg "kom til" at køre over for rødt under indkørsel til Holstebro Station Cool  - men jeg havde altså fået lov at tårnet  Innocent

Til Per Olsen så har du ret: det er en rigtig fed idé at bygge færgen som en fjernstyret bil og effekten af at se et tog køre ombord, færgen lægge fra den ene havn for derefter at lægge til i en anden havn og så se toget køre fra borde igen er en helt speciel oplevelse. Vi forsøgte at fange noget af effekten på film men jeg vil anbefale at holde øje med hvornår de afholder træf i Horne næste gang. Der vil både færgen og Lillebæltsbroen være at se igen.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Hej ZaiperEls

Undskyld at jeg i min iver kom til kun at kommentere Lars´ færge film.

Det er et imponerende projekt du der har gang i, jeg har fulgt det længe, men vist glemt at rose projektet.

Duizz skrev:
Hejsa Newtrain.

Angående MA'erens "rødkørsel" så jo, jeg "kom til" at køre over for rødt under indkørsel til Holstebro Station Cool  - men jeg havde altså fået lov at tårnet  Innocent

Nåh, det var måske en gennemrangering, synes ikke helt at jeg kan finde den i SR Smile

Og som Per synes jeg også at fjenstyrings ideen er genial.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Big smile

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Eller den her - MF Trekroner fra Københavns Frihavn - Helsingborg overfarten: http://mikkel-elling.dk/Billeder-Model/2011-09-10%2015.46.42.jpg /Christian
Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Hejsa Christian.

Det ser  meget spændende ud. Kan vi ikke få lidt flere billeder af det projekt?

Og Zaiper: Hvordan går det med dit projekt?

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

hej lars

jamen jeg holder skam stadig skruen i vandet og bygger på livet løs. Så enden er snart nået med min dronning. Men nu har jeg et problem med detaljerne. fordi man kan blive ved med at finde nye og jeg ser det kun som sjove små udfordringer at genskabe dem i miniature ud gammelt ragelse fra en støvet rodekasse i garagen feks.! Så det er en skrue uden ende. Men her fornylig kastede jeg mig ud i et nyt projekt. Så det stjæler jo opmœrksomhedet lidt vœk. Så det med detaljerne går jo nok i sig selv igen. "en modelbane må aldrig blive færdig. 

I øvrigt her den 3 og 4 maj bliver min karton model af : m/f Dronning Margrethe II, fremvist på en stand i madsby legepark, Fredericia hvor der afholdes modeltrœf i disse dage.  

God byggelyst derude. 

BilledeBillede

mvh. Jesper 

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

ZaiperEls skrev:

hej lars

jamen jeg holder skam stadig skruen i vandet og bygger på livet løs. Så enden er snart nået med min dronning. Men nu har jeg et problem med detaljerne. fordi man kan blive ved med at finde nye og jeg ser det kun som sjove små udfordringer at genskabe dem i miniature ud gammelt ragelse fra en støvet rodekasse i garagen feks.! Så det er en skrue uden ende. Men her fornylig kastede jeg mig ud i et nyt projekt. Så det stjæler jo opmœrksomhedet lidt vœk. Så det med detaljerne går jo nok i sig selv igen. "en modelbane må aldrig blive færdig. 

I øvrigt her den 3 og 4 maj bliver min karton model af : m/f Dronning Margrethe II, fremvist på en stand i madsby legepark, Fredericia hvor der afholdes modeltrœf i disse dage.  

God byggelyst derude. 

mvh. Jesper 

 

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvad er det Jesper, bruger du skabslågerne til dit skibsbyggeri Wink Party

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

ZaiperEls skrev:
ZaiperEls skrev:

hej lars

jamen jeg holder skam stadig skruen i vandet og bygger på livet løs. Så enden er snart nået med min dronning. Men nu har jeg et problem med detaljerne. fordi man kan blive ved med at finde nye og jeg ser det kun som sjove små udfordringer at genskabe dem i miniature ud gammelt ragelse fra en støvet rodekasse i garagen feks.! Så det er en skrue uden ende. Men her fornylig kastede jeg mig ud i et nyt projekt. Så det stjæler jo opmœrksomhedet lidt vœk. Så det med detaljerne går jo nok i sig selv igen. "en modelbane må aldrig blive færdig. 

I øvrigt her den 3 og 4 maj bliver min karton model af : m/f Dronning Margrethe II, fremvist på en stand i madsby legepark, Fredericia hvor der afholdes modeltrœf i disse dage.  

God byggelyst derude. 

mvh. Jesper 

 

Hej Jesper, har du link til omtalte modeltræf i Fredericia Tongue Tongue

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Desværre nej men skal nok lige lægge et link hvis jeg kan få fat i det. Ser du... Jeg er desværre selv forhindret i at deltage disse dage. Men kender en meget hjælpsom, dygtig modelbygger som har spurgt om han måtte låne min færge med til fremvisning. Og selvfølgelig Ja herfra... Bare den ikke kommer i vandet, haha - Han fortalt at det er et årligt modeltræf hvor folk kan komme og se nogle af de flotte skibe sejle rundt på de små tilhørene parksøer. 

Men skal nok lige vende tilbage hvis jeg finder noge oplysninger.

Billede

Billede

Billede

mvh. Jesper E

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

[quote=ZaiperEls]

Desværre nej men skal nok lige lægge et link hvis jeg kan få fat i det. Ser du... Jeg er desværre selv forhindret i at deltage disse dage. Men kender en meget hjælpsom, dygtig modelbygger som har spurgt om han måtte låne min færge med til fremvisning. Og selvfølgelig Ja herfra... Bare den ikke kommer i vandet, haha - Han fortalt at det er et årligt modeltræf hvor folk kan komme og se nogle af de flotte skibe sejle rundt på de små tilhørene parksøer. 

Men skal nok lige vende tilbage hvis jeg finder noge oplysninger.

BilledeBillede

BilledeBillede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Jeg har lige forsøgt at rydde lidt op denne tråd med lidt udskiftning af billeder da de gamle åbenbart optog for megen plads. sikke et bøvl. 

Men her er der så et par friske..

Billede

Modelskibstræf - Fredericia - 2012

Billede

Byggeri..  Wink

Billede

Mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ibber77

Indlæg: 2

PB

 

Hej virkelig flot model der...

 

Var det noget med den skulle sælges , at den var tilsalg??

 

vh chr.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Hejsa

Tak for din ros

Med hensyn til salg : Det er korrekt at det var min overvejelse at sælge den på et tidspunkt. Men jeg har taget den beslutning at beholde den da det er det første modelskib jeg har bygget. Og den er årsagen og "fundament" til at min interesse fortsætter med at bygge flere færgermodeller. 

Men udfra den interesse der er omkring jernbanefærger i model her på siden og andre steder, så er det et af mine ønsker på sigt at bygge nogle enkelte færger hen af vejen som jeg vil sælge. Men jeg vil ikke love nogen noget på forhånd, da det er en fejl jeg desværre har begået tidligere, Hvilket jeg beklager de pågældende personer. 

Jeg har meget forskelligt på tegnebrættet lige nu. bla. er jeg ved at kortlægge en masse omkring korsør som 1:87 model og brugt meget tid på at lave skabeloner udfra skibstegninger af det originale spanderib så den bliver korrekt målestok. Så arbejdet er lettere hvis jeg evt. skulle bygge flere. 

En lille bilfærge med forbilledet af Fynshav er også undervejs. Den vil blive sat til salg når den står færdig da den ikke er skala-korrekt. En lille regnefejl er opdaget forsent eftersom skibet er halvvejs bygget færdigt. det var mig lidt en ærgelse. Men omvendt giver det mig bare igen lidt mere erfaring omkring det at bygge modeller i 1:87!

Men det er et enormt tidskrævende arbejde at bygge modelskibe især i denne kaliber. Især hvis de skal være meget skala-korrekte i alle hjørner hvilket feks. min model af Dronning Margrethe II ikke helt er! Jeg stræber meget efter mine modeller skal være korrekte med hensyn til målestoksforhorhold. Det kræver mange timers "research" udfra billeder fra alle vinkler af de originale 1.1 skibe at opnå det rigtige resultat, da skibstegninger ikke altid fortæller om et skibs konstruktion/opbygning. 

Men i bund og grund er det vel også en del af hobbyen at tingene vi bygger i model skal være ligesom forbilledet i den virkelige verden.  Wink

Mvh. Jesper

 

 

 

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

BilledeBillede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Hejsa ZaiperEls.

Jeg har fulgt dit projekt nøje, og må sige at jeg er dybt impneret af resultatet. Det er en virkelig smuk model du har bygget, og som du selv skriver i denne tråd, tager det lang tid at gøre "rigtigt", så modellen kommer til at fremstå natur- og modeltro. Flot arbejde!!

Hilsen Lars

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Hej Lars

Jeg takker for de mange rosende ord. Ja den har været langtid undervejs. Denne færge har lært mig mange ting om hobbyen. Modelbyggeri er meget svært hvis du spørger mig!  Men er rigtig glad for resultatetet. 

Men Lars når jeg ser på dine flotte og unikke patinerede modeller på din hjemmeside, giver det mig en "hint" om hvor meget jeg har at lære endnu! ;o) 

Mvh. Jesper Elsberg

 

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Hejsa Jesper.

Tak skal du have.

Modelhobbyen tager tid, men personligt kan jeg godt lide at bruge tid på at studere forbilledet og så se om jeg kan genskabe udtrykket i model. Det er det jeg forsøger med patineringen og ombygningen af modellerne. Min erfaring er at det ikke altid lykkedes i første forsøg, og så er der ikke andet for end at lave det om igen.

Jeg kan se at du også tager dig den nødvendige tid til at tænke arbejdet godt igennem, inden du laver det. Det er en god og vigtig del af processen med at bygge en model.

Hilsen Lars

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Felderbanen har skam fået fint besøg af Margrethe..  hehe

BilledeBillede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.