Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

DMJU-messen 2014, Obbekær (en privatbane i Jylland)

Et af de flotteste udstillingsanlæg på messen var efter min mening det af Obbekær. Det er tidl. omtalt i Lokomotivet, så vidt jeg lige husker det. Det er en englænder der har bygget det, og anlægget er en jysk privatbane.

Det var groft set ikke andet end en bane med et omløb, og så en lille opstilling i hver ende. Det behøver slet ikke at være stort. Småt men godt og superflot.

Senere vil jeg uploade flere fotos herinde, fra den lørdag eftermiddag godt besøgte messe. 

Mvh

Claus

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Nomisdk

IT

Indlæg: 229

PB  Hjemmeside

Ja, var også forbi det, og det er virkelig et smukt stykke arbejde der er udført.

__________________

Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Det er et glimrende eksempel på at helheden, finish og farveskala betyder mere for resultatet end at lige netop litra ditten-datten er helt korrekt. Det kunne man godt lære noget af her i DK og det er sigende at godt modelbyggeri skal hentes ind fra udlandet.......

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

UTJ skrev:

Det er et glimrende eksempel på at helheden, finish og farveskala betyder mere for resultatet end at lige netop litra ditten-datten er helt korrekt. Det kunne man godt lære noget af her i DK og det er sigende at godt modelbyggeri skal hentes ind fra udlandet.......

Nu vrøvler du da vist, gamle jas... Og ja, det er et superflot anlæg, at dømme ud fra billederne - jeg var ikke selv på udstillingen - men flot er det, "epoke rigtigt" eller ej! 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Jan Nøhrgaard skrev:
Nu vrøvler du da vist, gamle jas... Og ja, det er et superflot anlæg, at dømme ud fra billederne - jeg var ikke selv på udstillingen - men flot er det, "epoke rigtigt" eller ej! 

Du læser mit indlæg som en vis skabning læser Bibelen. Jeg mener at Obbekær er meget fint og godt ramt - bedre end meget andet med forbillede i dansk landskab og jernbane, som jeg har set før. Måske er det uklart skrevet, men jeg mener at helhedsindtrykket - Obbekær som godt eksempel - ofte forvanskes af dårlig farveskala og fokus på forkerte elementer/detaljer.....

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

tja tjo pas er ikke så imponeret over det. Var forbi flere gange og prøvede virkeligt at finde ud af hvorfor det skulle være så godt/anderledes end mange andre anlæg Smile

Folks smag er heldigvis forskellig og fred med det :-) 

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 1 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Thomas Helt enig, hver sin smag, og i mine øjne er det lille anlæg det rene svir og sukkertøj. Han bekræfter min plan om at bygge småt men godt, i stedet for en spånplade med 7 km skinner kastet oven i hinanden. Synes også det er dejlig befriende at han laver en station der aldrig har eksisteret i virkeligheden, ud over på papiret. Det giver frihed. Har flere gange tænkt på at det vil være sjovt at bygge Millings mallet maskine der var foreslået til OMB i projekteringen. Jeg mener han med sit anlæg sætter nye "grænser for det tilladte" og at vi i fremtiden vil se mere af slagsen. Lidt med godt. Modelbane ala D'anglatare Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Man kan sagtens bygge stort og godt, uden skinner over alt jo Wink

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Snuden skrev:

Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.

Er det ikke det alle os ikke nittetæller gør med vores anlæg, uanset om vi laver enkelte moduler, en lille rundbane eller det der er større?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Snuden skrev:

Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.

Er det ikke det alle os ikke nittetæller gør med vores anlæg, uanset om vi laver enkelte moduler, en lille rundbane eller det der er større?

Det synes jeg ikke helt, for selv om mange af os kører med opdigtede stationsnavne eller sporplaner efter fri fantasi, så er det jo stadigvæk med forbillede i noget der gør eller har eksisteret hvad enten det måtte være DSB, KPEV, DB eller SNCF. De fleste af os kører garanteret også med de danske maskiner der er udgivet og ikke med f. eks. tysk standard-materiel man har malet om og indsat på sin egen privatbane, men det er lige præcis sådan noget jeg tænker på når jeg hører ordet freelancing og det måtte der gerne være mere af.

Jeg går også og pusler med mine egne ideer til freelancing, men de er indtil videre kun på tegnebrættet.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Det var egentlig den formulering jeg søgte, freelance anlæg, hvor man kan gøre som man lyster. Og et eller andet sted jo, der er mange der freelancer deres modelbane med et materiel med forbillede. Forskellen er så bare om man går hele vejen eller kombinere det. Ved at freelance sit materiel kan man jo bygge lige det materiel man har lyst til. Har haft Millings lille mallet maskine til OMB i tankerne sammen med en seks akslet Frichs firkant. Ingen af dem har eksisteret, men vil være et par meget fine modeller. Jeg er overbevist om at mange vil gøre sig umage med at gøre deres egen jernbane unik på deres egen måde. Lyder det som det rene bavl ? Jesper
__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

JGJ67 skrev:
Det var egentlig den formulering jeg søgte, freelance anlæg, hvor man kan gøre som man lyster. Og et eller andet sted jo, der er mange der freelancer deres modelbane med et materiel med forbillede. Forskellen er så bare om man går hele vejen eller kombinere det. Ved at freelance sit materiel kan man jo bygge lige det materiel man har lyst til. Har haft Millings lille mallet maskine til OMB i tankerne sammen med en seks akslet Frichs firkant. Ingen af dem har eksisteret, men vil være et par meget fine modeller. Jeg er overbevist om at mange vil gøre sig umage med at gøre deres egen jernbane unik på deres egen måde. Lyder det som det rene bavl ? Jesper
Bavl? Næ, det tror jeg nu ikke. De fleste af os bygger vel på noget, som har bund i virkeligheden.  Det er den med, at enhver er sin egen generaldirektør, i hvertfald når det gælder modelbane,  specielt private anlæg, hvor pladsen ofte er begrænset. På et tidspunkt fik jeg den " glimrende" ide at lave Prøvestenen i 1:87. Jeg kan ikke længere huske de præcise tal, men længden blev på ca 7 meter. Sjovt nok droppede jeg tanken igen. Smile Læs i øvrigt Sundborgs blog, som varmt kan anbefales. Det, må da være det, der åbenbart hedder freelancing. Altså baseret på noget som har/kunnet have været, bare i en fortolkning..... Hvad ved jeg?

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis man gerne vil læse nærmere om Obbekær, så er der et par fine artikler om anlægget i Lokomotivet nr. 97 og i Lokomotivet nr. 106.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Jeg har jævnligt kigget ind på sundborg, og læst hans historier. Det er en fornøjelse at læse om en fiktiv by med dens indbyggere. Ja, det må være en rigtig godt eksempel på freelance modelbane. Venter spændt på hvad kommer og se på, på hans anlæg. Det er i hvertefald inspirende. Jesper
__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

Snuden skrev:

Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.

Freelance modelbane bliver skam praktiseret i DK. Se f.eks www.fjelland.dk
Obbekær er et glimrende eksempel på det amerikanerne (tror jeg nok Shock) kalder for "Less is more". Her er tænkt grundigt over tingene og det, at der ikke er overfyldt med spor er med til at skabe en bedre stemning af jernbane.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Skovsør skrev:

Snuden skrev:

Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.

Freelance modelbane bliver skam praktiseret i DK. Se f.eks www.fjelland.dk
Obbekær er et glimrende eksempel på det amerikanerne (tror jeg nok Shock) kalder for "Less is more". Her er tænkt grundigt over tingene og det, at der ikke er overfyldt med spor er med til at skabe en bedre stemning af jernbane.

Jeg kender såmænd godt Fjelland og jeg har også tidligere overvejet at bygge min egen lille del af Fjelland, men så har der været andre ting der tiltrak mig mere. Lige nu pusler jeg med det scenarie at Haderslev Amts Jernbaner omkring genforeningen begyndte at konvertere fra meterspor til normalspor og samtidig købte større damplokomotiver til flytning af en stigende mængde gods. Jeg har en BR94, der i påsken nok får en ommaling og omlitrering til HAJ.

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Jeg synes, anlægget ser fantastisk flot ud. Nogen ønsker frihed; andre vil gerne bygge så tæt mod et givet forbillede.  I virkeligheden er begge dele lige inspirerende, og i hvert fald står det fast, at man som enkeltbygger kun kan opbygge i virkeligheden meget små udsnit af den virkelighed, man forestiller sig har været. Nok om det: Jeg vil gerne vide, hvad det er er for spor, der er anvendt? Det ser simpelthen super godt og super side-/privatbaneagtigt ud. Desuden: hvor kommer ballasten fra, er den indfarvet, og da med hvad? Også her synes jeg, ophavsmanden rammer plet.

mvh

Steen O.

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 227

PB

Hej Steen

Sporerne er Code 55, og de er håndlagte. Fik en lille sludder med ophavsmanden, som fortalte at han havde købt sporene i USA og lagt alle sveller selv. Som han sagde, var det helt bevidst  at han havde valgt at bygge en lille station.

Ballast er fint sand. 

Mvh. Ole

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.