Et af de flotteste udstillingsanlæg på messen var efter min mening det af Obbekær. Det er tidl. omtalt i Lokomotivet, så vidt jeg lige husker det. Det er en englænder der har bygget det, og anlægget er en jysk privatbane.
Det var groft set ikke andet end en bane med et omløb, og så en lille opstilling i hver ende. Det behøver slet ikke at være stort. Småt men godt og superflot.
Senere vil jeg uploade flere fotos herinde, fra den lørdag eftermiddag godt besøgte messe.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Ja, var også forbi det, og det er virkelig et smukt stykke arbejde der er udført.
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
UTJ
Indlæg: 438
Det er et glimrende eksempel på at helheden, finish og farveskala betyder mere for resultatet end at lige netop litra ditten-datten er helt korrekt. Det kunne man godt lære noget af her i DK og det er sigende at godt modelbyggeri skal hentes ind fra udlandet.......
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Det er et glimrende eksempel på at helheden, finish og farveskala betyder mere for resultatet end at lige netop litra ditten-datten er helt korrekt. Det kunne man godt lære noget af her i DK og det er sigende at godt modelbyggeri skal hentes ind fra udlandet.......
De bedste hilsner
Jan
UTJ
Indlæg: 438
Du læser mit indlæg som en vis skabning læser Bibelen. Jeg mener at Obbekær er meget fint og godt ramt - bedre end meget andet med forbillede i dansk landskab og jernbane, som jeg har set før. Måske er det uklart skrevet, men jeg mener at helhedsindtrykket - Obbekær som godt eksempel - ofte forvanskes af dårlig farveskala og fokus på forkerte elementer/detaljer.....
trn85
Indlæg: 259
tja tjo pas er ikke så imponeret over det. Var forbi flere gange og prøvede virkeligt at finde ud af hvorfor det skulle være så godt/anderledes end mange andre anlæg
Folks smag er heldigvis forskellig og fred med det :-)
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Thomas Helt enig, hver sin smag, og i mine øjne er det lille anlæg det rene svir og sukkertøj. Han bekræfter min plan om at bygge småt men godt, i stedet for en spånplade med 7 km skinner kastet oven i hinanden. Synes også det er dejlig befriende at han laver en station der aldrig har eksisteret i virkeligheden, ud over på papiret. Det giver frihed. Har flere gange tænkt på at det vil være sjovt at bygge Millings mallet maskine der var foreslået til OMB i projekteringen. Jeg mener han med sit anlæg sætter nye "grænser for det tilladte" og at vi i fremtiden vil se mere af slagsen. Lidt med godt. Modelbane ala D'anglatare Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
trn85
Indlæg: 259
Man kan sagtens bygge stort og godt, uden skinner over alt jo
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.
Er det ikke det alle os ikke nittetæller gør med vores anlæg, uanset om vi laver enkelte moduler, en lille rundbane eller det der er større?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.
Er det ikke det alle os ikke nittetæller gør med vores anlæg, uanset om vi laver enkelte moduler, en lille rundbane eller det der er større?
Det synes jeg ikke helt, for selv om mange af os kører med opdigtede stationsnavne eller sporplaner efter fri fantasi, så er det jo stadigvæk med forbillede i noget der gør eller har eksisteret hvad enten det måtte være DSB, KPEV, DB eller SNCF. De fleste af os kører garanteret også med de danske maskiner der er udgivet og ikke med f. eks. tysk standard-materiel man har malet om og indsat på sin egen privatbane, men det er lige præcis sådan noget jeg tænker på når jeg hører ordet freelancing og det måtte der gerne være mere af.
Jeg går også og pusler med mine egne ideer til freelancing, men de er indtil videre kun på tegnebrættet.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis man gerne vil læse nærmere om Obbekær, så er der et par fine artikler om anlægget i Lokomotivet nr. 97 og i Lokomotivet nr. 106.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 145
Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.
Freelance modelbane bliver skam praktiseret i DK. Se f.eks www.fjelland.dk
Obbekær er et glimrende eksempel på det amerikanerne (tror jeg nok ) kalder for "Less is more". Her er tænkt grundigt over tingene og det, at der ikke er overfyldt med spor er med til at skabe en bedre stemning af jernbane.
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg var flere gange henne ved Obbekær anlæget for at se dem køre med de små lokomotiver. Det er utrolig flot, men det jeg synes er mest fascinerende, er faktisk at de freelancer som englænderne kalder det og baserer anlæget på en prototype der kun har eksisteret på papiret, så de ikke er bundet af hvad der har kørt på de danske skinner, men bare kan vælge hvad der passer dem. Det kunne jeg godt tænke mig at se mere af i fremtiden.
Freelance modelbane bliver skam praktiseret i DK. Se f.eks www.fjelland.dk
Obbekær er et glimrende eksempel på det amerikanerne (tror jeg nok ) kalder for "Less is more". Her er tænkt grundigt over tingene og det, at der ikke er overfyldt med spor er med til at skabe en bedre stemning af jernbane.
Jeg kender såmænd godt Fjelland og jeg har også tidligere overvejet at bygge min egen lille del af Fjelland, men så har der været andre ting der tiltrak mig mere. Lige nu pusler jeg med det scenarie at Haderslev Amts Jernbaner omkring genforeningen begyndte at konvertere fra meterspor til normalspor og samtidig købte større damplokomotiver til flytning af en stigende mængde gods. Jeg har en BR94, der i påsken nok får en ommaling og omlitrering til HAJ.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
sasmo
Indlæg: 25
Jeg synes, anlægget ser fantastisk flot ud. Nogen ønsker frihed; andre vil gerne bygge så tæt mod et givet forbillede. I virkeligheden er begge dele lige inspirerende, og i hvert fald står det fast, at man som enkeltbygger kun kan opbygge i virkeligheden meget små udsnit af den virkelighed, man forestiller sig har været. Nok om det: Jeg vil gerne vide, hvad det er er for spor, der er anvendt? Det ser simpelthen super godt og super side-/privatbaneagtigt ud. Desuden: hvor kommer ballasten fra, er den indfarvet, og da med hvad? Også her synes jeg, ophavsmanden rammer plet.
mvh
Steen O.
Venlig hilsen
Steen Ousager
Epoke 3
okhansen
Indlæg: 227
Hej Steen
Sporerne er Code 55, og de er håndlagte. Fik en lille sludder med ophavsmanden, som fortalte at han havde købt sporene i USA og lagt alle sveller selv. Som han sagde, var det helt bevidst at han havde valgt at bygge en lille station.
Ballast er fint sand.
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal