http://hobbytrade.dk/wp-content/uploads/2015/06/Hobbytrade-2016.pdf
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
http://hobbytrade.dk/wp-content/uploads/2015/06/Hobbytrade-2016.pdf
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Er der virkelig et marked for alle disse hvide epoke III ølvogne ? Jeg mindes de vogne Märklin udsendte sidste år. Samme type, og noget med samme form...?
Hilsen Martin
Krølle
Indlæg: 75
Jeg har lært at holde mig fra de vogne Märklin laver, da de oftest er forkert. De er blandt andet lidt nonchalant med brugen af for eksempel bremsehus. Jeg vil formode at Hobby Trade gør et bedre arbejde, ikke nødvendigvis korrekt, men bedre.
En MZ IV kunne jeg måske falde for, selv om jeg egentlig har nok.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Vognene Märklin udgav, var lavet af Hobbytrade til Märklin. Så Hobbytrades vogne er lige så forkerte som Märklins er/var.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Vognene Märklin udgav, var lavet af Hobbytrade til Märklin. Så Hobbytrades vogne er lige så forkerte som Märklins er/var.
Vognene Märklin udgav, var lavet af Hobbytrade til Märklin. Så Hobbytrades vogne er lige så forkerte som Märklins er/var.
Ikke helt for Hobbytrade har aldrig lavet forkerte vogne. Albani vognen er god nok, men der ikke var gode nok var Carlsberg og Tuborg og dem har Hobbytrade altså aldrig lavet.
Thomas
MAB
Staten
Indlæg: 548
Det er nu ikke så meget om de er forkerte. Nogen var jo korrekte, eller kunne blive det ved ganske få ændringer. Der kommer bare ret meget i øjeblikket.
Tjekkede lige kystbanen og så, at der nu er kommet et dobbeltsæt fra Märklin med disse hvide Tuborgvogne. Det er ret massivt, når man tager i betragtning at Heljan tidligere lancerede lignende vogne, og som ovenikøbet er 100% korrekte
Hilsen Martin
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
såvidt jeg har set og erfaret så er
de nye ølvogne fra Hobbytrade nye ZM forme og derfor korrekte og har derfor intet at gøre med de gamle IB forme
en god regel er ikke at dømme på forhånd før man har set dem - man kunne blive "skuffet"
jeg regner med at de folk der udtaler sig så bombastisk som i nogen af de foregående indlæg har set protoerne, siden "man" udtaler sig så sikkert om at de er forkerte
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.225
Jeg synes, det er ganske spændende med DO og DQ vogne - og jeg kunne nok også godt finde på at købe en MT, selvom den er alt for "gammel" til mig.
Ølvognene mm.? - Jo, dem tror jeg bestemt også, jeg skal have nogle af. Jeg giver Henning ret: Det er nye og meget korrekte forme - eller rettere, det ser ihvertfald sådan ud, og Hobbytrade plejer trods alt ikke skuffe på det punkt.
MVH
Lars
Krølle
Indlæg: 75
Vognene Märklin udgav, var lavet af Hobbytrade til Märklin. Så Hobbytrades vogne er lige så forkerte som Märklins er/var.
Det rygte har jeg hørt før, og efter at have set, hvordan andre grinede og rystede på hovedet, så tror jeg ikke på det.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Kort og godt fakta om Hobbytrade/Märklin IB, Albani, Carlsberg og Tuborgvogne
Hobbytrade stod for form og udgivelse for IB vogne og ZB Albanivogne i sin tid - og de var korrekte. ( bortset fra af en af dem havde et forkert vognnummer )
så solgtes formene til Märklin
der så kom med første sæt med Albani, Carlsberg vogne der for Albanivogne var korrekte ( hvoraf den ene havde et at de vognnr Hobbytrade ikke udgav og båndet havde den mere orange farve hvor Hobbytrades var rødt )
begge udgaver er korrekte ( fotobevis )
Carlsberg vognene er så ikke korrekte, idet de stammer fra ZM vogne - men kniber man det ene eller begge øjne i - så ok - ( i mit tilfælde venstre øje så ok og ved højre mere ok ( har henholdvis 3,35 på det ene og 5,75 på det andet samt en bygningsfejl
- man kunne dog godt havde valgt nogle bedre vognnumre.
2 udgave med Tuborg er så også forkerte idet de også skal komme fra ZM/ZA familien og ikke fra IB familien - da hverken Carlsberg eller Tuborg nogen sinde har haft ølvogne af IB typen.
og så når formen er solgt til Märklin - så er det Märklin der står for fremstillingen og IKKE Hobbytrade
Så skåret helt ud i pap, Hobbytrade har IKKE fremstillet Carlsberg og Tuborg vogne til Märklin og andre, men solgt formen til Märklin der så har fremstillet Carlsberg og Tuborg vognene
den eneste vogn man kan påpege at Hobbytrade udsendte "forkert" er Stjernevognen på en IB - den skulle være baseret på en ZM - men ok den solgte og kunne modificeres - og så kunne den gå an - men korrekt er den ikke -
der er så et håb om at den kan komme i ny udgave, ved at Hobbytrade har lavet ZM forme til de nye vogne - og det kan jo give nogle muligheder
foriøvrigt har Scandia omkring 1940 bygget ZA Carlsberg og ZB Tuborg, De Danske Spritfabrikker vogne meget lig ZM familien
mvh
henning h087
Ps - ok - som regel sælger reklamevogne godt uanset om de er korrekte eller ej - så ren forretning for Märklin - de har sprøjtet et antal vognkaser ud - om man sprøjter 1000 eller 2000 stk ud koster ikke alverden i forskel - og så
er det bare nyt tryk, måske bare vognnummer ændring - vognene har man jo i forvejen !
tag foreksempel de mange DSB "fake" tankvogne - baseret på en tysk vogn, ( de sælger godt ) den er lavet som tyske, hvorefter forhandler kan få dem med andet tryk, det koster bare mere en standard udgaven ( som jo er betalt af
det tyske marked ) men Märklin og nogle andre firmaer tager mere for den, og forhandlere skal jo trods alt også tjene noget på dem - så som regel bliver den ca 100 - 150 kr dyrere i salgspris end den oprindelige udgave ( man
kan så selv have sine tanker om det ! )
fx har Märklin en standardvogn man få trykt med det man lige vil have - de er ikke så meget dyrere - men de er det, men hvis forhandleren vil have en anden vogntyper i sortimentet - fordi den vil være mere korrekt - så skal der
tages rigtig mange hjem og koster kassen - især ved mindre styktal
Dengang DWA udgav mange af ret velligende DSB tankvogne - var prisen også højere - men der var det DWA der selv måtte stå for ændringer og tryk af udgaverne og småserier koster altså det samme som storserier i tryk - så
der var der mere reson med udsalgsprisen ( vognene skulle skilles ad - og derefter skulle der fremstilles trykting, mm, og derefter trykkes ( vist med tampontryk dengang ) og derefter samles igen - og DWA stod selv for den del. )
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Krølle
Indlæg: 75
Tak for et fyldestgørende indlæg Henning!
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
cbt
Indlæg: 1.167
der er så et håb om at den kan komme i ny udgave, ved at Hobbytrade har lavet ZM forme til de nye vogne - og det kan jo give nogle muligheder
Hej Henning
Det ser ud til, at der ikke bliver tale om støbte vognkasser, men om finér udenpå en "klods", som muligvis er af plastic (?), ligesom ved FC-vognen og MT.
Det er unægteligt en lidt mere sofistikeret løsning end i modeljernbanens allertidligste år, hvor der i stedet var tale om en træklods beklædt med fortrykt papir eller karton.
Jeg kan dog ikke helt regne ud, om hvorvidt Hobbytrade har udviklet en metode til at få to så forskellige materialer til at "arbejde sammen" - f.eks. udviklet en lim, som kan holde til, at træet "arbejder" på grund af udsving i luftfugtighed og temperatur, som plastic jo alt andet lige er mindre påvirket af.
Jeg mindes nogle billeder i en anmeldelse i et af modeljernbanetidsskrifterne af en FC-vogn, hvor det var tydeligt at se, at finéren ikke sad så godt fast på plastic'en, og at den tilsyneladende var tørret lidt ind (?), med det resultat, at der var afstand mellem vognsiden og taget langs med tagkanten.
Heljan har med deres flotte CM-vogne og Triangler bevist, at der kan opnåes en meget autentisk gengivelse af lakeret teaktræ, udelukkende gennem bemalingen af den plasticstøbte vognkasse.
Gennem årene har plastic'en jo bevist sin holdbarhed - der handles jo stadig modeltog, som stammer helt tilbage fra plastic'ens "barndom", dvs. som er 50-60 år gammelt. Medmindre materialet er skadet af UV-stråling, kemikalier og/eller alt for høje temperaturer, så holder modellerne givetvis i adskillige år endnu, også selvom det måske ikke altid opbevares under alt for optimale forhold (f.eks. loftsrum, skur eller kælder), eller kommer under ikke alt for blid behandling i barnehånd.
Det ville ikke undre mig, hvis det på et tidspunkt vil give problemer, når man sætter to så forskellige materialer sammen - f.eks. at limen ikke længere holder, at finéren tørrer ud eller bliver angrebet af skimmelsvamp, whatever.
For os, der godt kan lide at ombygge eller "kitbashe", så er det alt andet lige også mindre ligetil ved Hobbytrades kombinerede finér/plastic-løsning, hvor jeg har lidt svært ved at se at fordelene skulle overgå ulemperne på længere sigt.
Men det kan godt være, at det kun er mig, der ser løsningen som et skridt tilbage mod gamle dages "træklods beklædt med papir"-løsning, og som ikke har regnet ud, hvordan løsningen eventuelt måtte være ligeså (eller mere) holdbar som plastic'en jo efterhånden har vist sig at være.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Carsten
Kan ikke rigtig gå ind i den debat, da de 7 stk FC jeg har haft i hænderne ( solgt 4 igen til bekendte der ikke havde udvist rettidig omhu - der kommer jo nye vognnumre ) og ingen af dem har haft fejl, bortset fra at stængerne på endeperronen har været sprunget ud af deres taghuller på 2 stk
mener at vi tidligere har været inde på den omtalte vogn du nævner ( hvor det var fabfejl/samling der var årsag - og ikke ældlese, også at en endeperron der "luftede sig" bare skulle trykkes på plads
og kan melde at FC vogne der har stået i et lokale siden de udkom og udsat for daglig osning heller ikke pt har udvist "svækkelse" - så - lad os hellere se hvad der sker om nogle år - før vi råber "ulven kommer"
ved så godt at man har sine favoritter iblandt hvilket materiale modeller skal være i - men det er jo et valg man tager ud fra hvad "man" kan lide - så pt har jeg ikke nogen bekymringer omkring dette
og hvorfor kitbashe en vogn der er korrekt ? her i dette tilfælde : MT, FC, FE, DO, DQ, IM, ZA og ZB - og til hvad ?
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Uanset holdbarhed skal det ikke glemmes at ingen af de her vogne næppe var udkommet hvis ikke det havde for denne metode med træ på kerne af plast. Oplagstallene er simpelthen alt for små til at det kan svare sig at lave en traditionel støbeform.
Jeg kunne godt bruge AC, DD eller EA men jeg tvivler efterhånden på de kommer i storserie udgave.
Hvem vil ikke gerne have CY, CX eller måske en treakslet CU på anlægget? Jeg vil ihvertfald gerne og det er netop muligt med denne produktionsmetode.
Der er ellers mange modeller af plast der ikke er langtidsholdbare.
Märklin C-skinner fra før 2006 der falder fra hinanden. Roco MY 1116 og Iore fra LKAB der splintrer. LONG CC og CD der bliver skæve...
Jeg glæder mig ihvertfald over nogle forbilleder jeg aldrig nogensinde havde regnet med ville komme i model.
Thomas
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
ang AC ( altså vognen)
så se denne tråd
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=944
og denne
http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=26
evt denne
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=1067
ang DD og EA tja - men de kan jo komme i fremtiden, alt nok efter hvordan produktionerne fra de forskellige firmaer bliver solgt,
ellers er der jo evt DF model - de skal bare overbevises at der er salg i den/dem ( så gør som i USA - skriv til din "kongresmand" ! )
for min skyld må de gerne sætte tempoet ned
og så er der CY, CXM, CUK - tja
nu kommer Hobbytrade jo med MT, FC nye numre, FE, DO og DQ, IM, ZA carlsberg, ZB Tuborg og De danske spritfabrikker
og så må vi jo se hvordan det salg går - og går det godt - så ville jo være nærliggende at tro at man vil fortsætte i samme stll - og så er der jo lige netop CXM, CY, CUK, FD at kigge på
ved ZM er der jo flere ting der evt kunne tages i betragtning, Fx margarinevogne, Premier IS og evt andre, hvad med IG og IV familien, PF og PJ familien for ikke at tale om evt privatbanemateriel
men fremtiden må jo vise hvad der kommer, det kommer jo ikke på en gang - for så overmættes markedet !
MEN modelbanefolket må lære at komme til lommerne og købe når det kommer, og ikke lurepasse på udsalg ( og fri os for det sædvanlige indslag om hvordan det har været, det er der intet nyt i ) en anden ting kunne jo være at købte man når det kom - ja så har man det - og skal ikke jagte det på diverse salgssider ( evt med "skyhøje priser" til følge ) pga manglende rettidigt omhu !
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Enig, man skal købe når tingene er der, ellers kan løbet lige pludselig være kørt. Bare tag fx eksemplerne med de nyere styrevogne, der handles til 1000-1500 kr./ stk. i øjeblikket inde i bl.a. facebookgrupperne.
Er selv blevet tilbudt en FC-vogn til 800 kr. men har takket nej tak. Men nu kommer de jo så heldigvis igen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Enig man skal købe når tingene er der, ellers kan løbet lige pludselig være kørt. Bare tag fx eksemplerne med de nyere styrevogne, der forhandles til 1000-1500 kr./ stk. i øjeblikket.
Er selv blevet tilbudt en FC-vogn til 800 kr. men har takket nej tak. Men nu kommer de jo så heldigvis igen.
Mvh
Claus
Det skal man ihvertfald. Jeg købte MT 167 på QXL for 19xx kr. på æsken står der 1848,- og bonen fra den oprindelige forretning lå æsken der stod 1195,-
Thomas.