Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

BL/Bf

BL-vognene i seneste prøver:

BL 1331

BL 1321

Bf 323

.....vognene kommer til jul (efter hvad jeg har hørt).

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.069

PB

UTJ skrev:

BL-vognene i seneste prøver:

.....vognene kommer til jul (efter hvad jeg har hørt).

Hej Ulrik

 

Vil det sige, at de er godkendt nu ?.

I mine (utrænede) øjne er Bf-vognen i den grad godkendt    Smile  

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Hej UTJ

Det ser godt ud... Er der nyt om revisions datoerne?

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Jan Nøhrgaard skrev:
Det ser godt ud... Er der nyt om revisions datoerne?

Så lad gå da, når du spørger indtil flere gange Wink .......

Bf-x 329: 30.6.89

Bf 323: 14.4.84

BL 1331: 25.7.64

BL 1321: 29.7.59

BL 1322: 29.7.59

Like 1 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 274

PB

Kommer  vognene senere i en OHJ Bf udgave ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

UTJ skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:
Det ser godt ud... Er der nyt om revisions datoerne?

Så lad gå da, når du spørger indtil flere gange Wink .......

Bf-x 329: 30.6.89

Bf 323: 14.4.84

BL 1331: 25.7.64

BL 1321: 29.7.59

BL 1322: 29.7.59

Fornemt! Mange tak.

 

 

 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 171

PB

UTJ skrev:

Bf 323



Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.

Prøv at sammenligne med det her!

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 380

PB  Blog

ct skrev:


Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.

Prøv at sammenligne med det her!

Måske det er til illusion af gummilisterne rundt om vinduerne - de mangler måske bare en gang sort maling?

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.287

PB

I følge Kirkebys billeder på Jernbanen.dk skal 1331 have aluminiumsvinduesrammer i foldedørene og ikke gummiindfattede, se

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Svend skrev:

I følge Kirkebys billeder på Jernbanen.dk skal 1331 have aluminiumsvinduesrammer i foldedørene og ikke gummiindfattede, se

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=

Ja, og en anden type dør ved overgangen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Himmerlandsbanerne skrev:
Svend skrev:
I følge Kirkebys billeder på Jernbanen.dk skal 1331 have aluminiumsvinduesrammer i foldedørene og ikke gummiindfattede, se

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=

Ja, og en anden type dør ved overgangen.

Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331 (som på de tilsvarende modeller af B-vogne), men der er taget højde for de forskellige endedørstyper:

BL 1321 og 1321

BL 1331

Det har i øvrigt været noget af et hyr at få alle endeperronvarianterne på plads.......den røde har selvfølgelig enkeltskydedør mv.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.287

PB

"Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331......"

Uløselige (tekniske) eller økonomiske problemer?

Nå, men fire stk er bestilt og imødeses med længsel Smile

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Svend skrev:
"Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331......

"Uløselige (tekniske) eller økonomiske problemer?

Det ville blive meget dominerende på den 'ufede' måde. Derfor er der heller ikke sort på gummilisten omkring vinduerne. Det bygger på erfaringen fra B-vognene, hvoraf nogle havde ganske samme vinduesindfatninger i sidedørene som BL 1331-1340. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

87-Gruppen

Ingeniør

Indlæg: 18

PB

Hej Ulrik

Flotte billeder, men hvorfor sidder midterbjælken i vinduerne for højt?

Mvh Vagn

__________________

87-Gruppen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 196

PB  Hjemmeside

Jeg har selv den første serie af b-vognene hvor gummilisten omkring sideruderne er markeret med sort. Det ser efter min mening rigtigt godt ud og helt i tråd med forbilledet.

At lave kanten uden at male den sort synes jeg skæmmer, da genskin fra lyset giver den omvendte effekt så den bliver lys. Så hellere undlade kanten (for sent nu), således mellemrummet mellem rude og vognsiden giver næsten samme effekt.

Jeg håber ikke fremtidige modeller vil have en (gummi)kant uden den males sort.

 

Vh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Denis Schuster Petersen

Ambulancebehandler

Indlæg: 145

PB

Så bliver det spændene og se om man kan koble med kortkoblinger eller det er samme problem med vulsterne på B vognene

 

Denis Petersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erling Larsen

Frederiksberg

Indlæg: 15

PB

Man har forhåbenligt taget højde for at flere benytter kortkoblinger og dermed tilpasset tykkelsen.
Det vil ihvertfald ikke klæde Heljan at sælge disse som en option, lige som udslåede harmonikaer (!?).

Ud fra billederne at dømme, så er det nogle meget flotte vogne vi har i vente og det er yderst prisværdigt, at man (Heljan) bruger den tid der skal til, for at sende en vellykket model på markedet. Håber ihvertfald at vognene bliver uden fejl og dermed også får en stor opbakning / godt salg, så der bliver basis for endnu flere fremtidige vognprojekter Smile

 

__________________

Med venlig hilsen

Erling Larsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 274

PB

Mon Heljan kommer med Bf-vognene i en OHJ udgave ????

OHJ er en meget populær privatbane og der er trods alt rigtig mange der samler på OHJ materiel.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 771

PB

morten skrev:

Mon Heljan kommer med Bf-vognene i en OHJ udgave ????

OHJ er en meget populær privatbane og eer er trods alt rigtig mange der samler på OHJ materiel.

Enig, det ville da være helt oplagt! 

Jeg synes også det ville være fint med en eller to vinrøde Bf med UIC numre til de tidlige 70'ere - f.eks. er der i "Danske Personvogne" et par billeder af Bf 339 og Bf 321 med UIC.

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.725

PB

utrolig hurtigt, man vælger at sænke priserne på vognene ifht. listeprisen...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Listeprisen, som du kalder den, er vel bare den vejledende udsalgspris oplyst af producenten. I sidste ende har producenten vel intet at gøre med prissætningen i detailforretningerne jfr. gældende dansk konkurrencelovgivning. Vi har da først et problem, hvis alle forretninger har samme salgspris Smile

Jeg har også fundet Bf og BL her: http://www.felderbanen.dk/Shop/Search?q=h610&page=1 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.725

PB

Jamen vi kan ikke være mere enige Smile

det er jo kun positivt for os forbrugere. 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 117

PB

Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?

Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 527

PB

Nordbyen skrev:

Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?

Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...

Hej

Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

MAB skrev:
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.

 

Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:

1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)

1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 527

PB

UTJ skrev:

MAB skrev:
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.

 

Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:

1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)

1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)

Hej

Tænkte bare om Nordbyen benytter MOROPS epoke inddeling, for så passer brugen af disse sædenumre jo meget godt.

I efteråret 1963 blev flere F maskiner udrangeret, bla. F 470, U vognene fik blåt logo (vistnok allerede i '62), de to klassiske Stjernen Øl vogne fik deres sidste bemaling i 1963 i forbindelse med et reklamefremstød,  og så kørte disse Bl vogne fortrinsvis øst for Storebælt, som jeg forstår det. Hvilket gør, at det hele går op i en højere enhed, hvis man som jeg bla. interesserer sig for tiden omkring 1962-63 øst.

Flotte vogne er disse Bl' er helt bestemt Smile

Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele Wink

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

MAB skrev:

Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele Wink

 

har en rød DC 63063 med restaurantvogn og lyd.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 117

PB

1963 er vigtig for mig, idet det er det år, som Fugleflugtslinien åbnede. Jeg går efter at have materiel, som har kørt på Lollandsbanen, Gedserbanen og sydlige del af Sydbanen, efter 1963.

BL fra første produktionsserie har kørt en del som gennemgående vogn til Nakskov, i vinrød og sikkert også i rød. Jeg vil køre med en stamme, som repræsenterer tiden efter 1963.

Idet jeg er geografisk indskrænket, så er en MA i mine øjne uanset bemaling en vederstyggelighed, medens en ROCO ICE-TD i nyeste design bemaling er en skønhed, som absolut hører sig til.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.725

PB

Ja, det kommer jo an på øjnene, der ser Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 527

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

MAB skrev:

Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele Wink

 

har en rød DC 63063 med restaurantvogn og lyd.

Bf 323 er jo lige til epoke 4 Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 119

PB  Hjemmeside

I følge heljan selv, så er der tale om epoke I-III vogne. Se bagsiden af spor og baner oktober 2014 udgave

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.072

PB

Mon ikke det var en "tyrk" fejl med Epoke I

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 527

PB

joergen1978 skrev:

I følge heljan selv, så er der tale om epoke I-III vogne. Se bagsiden af spor og baner oktober 2014 udgave

Læs tidligere indlæg i tråden eller www.heljan.dk

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.072

PB

Fordi det står skrevet, behøver det ikke at være rigtig ( Heljan har måske været "uheldig" denne gang ! )

Du kan checke det på Jernbanen.dk og så ind under personvogne

Her vil Du finde BL vogne fra perioden 1893 - 1941, men de ligner ikke rigtig de nye fra Heljan

Først i perioden 1941 - 1966 dukker de nye Bl'er op og de første er fra 1959 ...

Men mon ikke UTJ kan bekræfte, at der er tale om en senere periode end Epoke I ...

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 527

PB

Der står årstal for enden af æskerne. Plus (I), (II) eller (III) som må henvise til produktionsserierne. Bf 323 er bygget 1980 og dermed en epoke 4 vogn. Og som vel sagtens kan benyttes på et anlæg anno 1984, for nu at afrunde i forhold til rev datoen og Roco MA 63063 Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.