Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.
Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.
Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331 (som på de tilsvarende modeller af B-vogne), men der er taget højde for de forskellige endedørstyper:
BL 1321 og 1321
BL 1331
Det har i øvrigt været noget af et hyr at få alle endeperronvarianterne på plads.......den røde har selvfølgelig enkeltskydedør mv.
"Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331......
"Uløselige (tekniske) eller økonomiske problemer?
Det ville blive meget dominerende på den 'ufede' måde. Derfor er der heller ikke sort på gummilisten omkring vinduerne. Det bygger på erfaringen fra B-vognene, hvoraf nogle havde ganske samme vinduesindfatninger i sidedørene som BL 1331-1340.
0 kan lide
Skrevet af 87-Gruppen Tirsdag d. 24/6/2014 - 14:46
Jeg har selv den første serie af b-vognene hvor gummilisten omkring sideruderne er markeret med sort. Det ser efter min mening rigtigt godt ud og helt i tråd med forbilledet.
At lave kanten uden at male den sort synes jeg skæmmer, da genskin fra lyset giver den omvendte effekt så den bliver lys. Så hellere undlade kanten (for sent nu), således mellemrummet mellem rude og vognsiden giver næsten samme effekt.
Jeg håber ikke fremtidige modeller vil have en (gummi)kant uden den males sort.
Man har forhåbenligt taget højde for at flere benytter kortkoblinger og dermed tilpasset tykkelsen. Det vil ihvertfald ikke klæde Heljan at sælge disse som en option, lige som udslåede harmonikaer (!?).
Ud fra billederne at dømme, så er det nogle meget flotte vogne vi har i vente og det er yderst prisværdigt, at man (Heljan) bruger den tid der skal til, for at sende en vellykket model på markedet. Håber ihvertfald at vognene bliver uden fejl og dermed også får en stor opbakning / godt salg, så der bliver basis for endnu flere fremtidige vognprojekter
Mon Heljan kommer med Bf-vognene i en OHJ udgave ????
OHJ er en meget populær privatbane og eer er trods alt rigtig mange der samler på OHJ materiel.
Enig, det ville da være helt oplagt!
Jeg synes også det ville være fint med en eller to vinrøde Bf med UIC numre til de tidlige 70'ere - f.eks. er der i "Danske Personvogne" et par billeder af Bf 339 og Bf 321 med UIC.
Mvh,
Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Listeprisen, som du kalder den, er vel bare den vejledende udsalgspris oplyst af producenten. I sidste ende har producenten vel intet at gøre med prissætningen i detailforretningerne jfr. gældende dansk konkurrencelovgivning. Vi har da først et problem, hvis alle forretninger har samme salgspris
Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?
Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...
Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?
Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...
Hej
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.
Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:
1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)
1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.
Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:
1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)
1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)
Hej
Tænkte bare om Nordbyen benytter MOROPS epoke inddeling, for så passer brugen af disse sædenumre jo meget godt.
I efteråret 1963 blev flere F maskiner udrangeret, bla. F 470, U vognene fik blåt logo (vistnok allerede i '62), de to klassiske Stjernen Øl vogne fik deres sidste bemaling i 1963 i forbindelse med et reklamefremstød, og så kørte disse Bl vogne fortrinsvis øst for Storebælt, som jeg forstår det. Hvilket gør, at det hele går op i en højere enhed, hvis man som jeg bla. interesserer sig for tiden omkring 1962-63 øst.
Flotte vogne er disse Bl' er helt bestemt
Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele
1963 er vigtig for mig, idet det er det år, som Fugleflugtslinien åbnede. Jeg går efter at have materiel, som har kørt på Lollandsbanen, Gedserbanen og sydlige del af Sydbanen, efter 1963.
BL fra første produktionsserie har kørt en del som gennemgående vogn til Nakskov, i vinrød og sikkert også i rød. Jeg vil køre med en stamme, som repræsenterer tiden efter 1963.
Idet jeg er geografisk indskrænket, så er en MA i mine øjne uanset bemaling en vederstyggelighed, medens en ROCO ICE-TD i nyeste design bemaling er en skønhed, som absolut hører sig til.
Der står årstal for enden af æskerne. Plus (I), (II) eller (III) som må henvise til produktionsserierne. Bf 323 er bygget 1980 og dermed en epoke 4 vogn. Og som vel sagtens kan benyttes på et anlæg anno 1984, for nu at afrunde i forhold til rev datoen og Roco MA 63063
cbt
Indlæg: 1.165
BL-vognene i seneste prøver:
.....vognene kommer til jul (efter hvad jeg har hørt).
Hej Ulrik
Vil det sige, at de er godkendt nu ?.
I mine (utrænede) øjne er Bf-vognen i den grad godkendt
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej UTJ
Det ser godt ud... Er der nyt om revisions datoerne?
De bedste hilsner
Jan
UTJ
Indlæg: 438
Så lad gå da, når du spørger indtil flere gange
.......
Bf-x 329: 30.6.89
Bf 323: 14.4.84
BL 1331: 25.7.64
BL 1321: 29.7.59
BL 1322: 29.7.59
morten
Indlæg: 306
Kommer vognene senere i en OHJ Bf udgave ?
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Så lad gå da, når du spørger indtil flere gange
.......
Bf-x 329: 30.6.89
Bf 323: 14.4.84
BL 1331: 25.7.64
BL 1321: 29.7.59
BL 1322: 29.7.59
De bedste hilsner
Jan
ct
Indlæg: 210
Bf 323
Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.
Prøv at sammenligne med det her!
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Der er noget galt omkring vinduerne. Jeg kan ikke forstå hvorfor der skal laves en tyk kant omkring vinduerne i vognkassen - den er ikke at finde på forbilledet. Det samme gør sig gældende for MCK's MZ III med ombyggede frontvinduer.
Prøv at sammenligne med det her!
Måske det er til illusion af gummilisterne rundt om vinduerne - de mangler måske bare en gang sort maling?
Mvh
Johnni Christensen
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
I følge Kirkebys billeder på Jernbanen.dk skal 1331 have aluminiumsvinduesrammer i foldedørene og ikke gummiindfattede, se
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=
Svend
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
I følge Kirkebys billeder på Jernbanen.dk skal 1331 have aluminiumsvinduesrammer i foldedørene og ikke gummiindfattede, se
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=
Ja, og en anden type dør ved overgangen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
UTJ
Indlæg: 438
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=BL&typenr=
Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331 (som på de tilsvarende modeller af B-vogne), men der er taget højde for de forskellige endedørstyper:
BL 1321 og 1321
BL 1331
Det har i øvrigt været noget af et hyr at få alle endeperronvarianterne på plads.......den røde har selvfølgelig enkeltskydedør mv.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"Det ville have givet problemer med alu-markeringen omkring sidedøren på 1331......"
Uløselige (tekniske) eller økonomiske problemer?
Nå, men fire stk er bestilt og imødeses med længsel
Svend
UTJ
Indlæg: 438
"Uløselige (tekniske) eller økonomiske problemer?
Det ville blive meget dominerende på den 'ufede' måde. Derfor er der heller ikke sort på gummilisten omkring vinduerne. Det bygger på erfaringen fra B-vognene, hvoraf nogle havde ganske samme vinduesindfatninger i sidedørene som BL 1331-1340.
87-Gruppen
Ingeniør
Indlæg: 21
Hej Ulrik
Flotte billeder, men hvorfor sidder midterbjælken i vinduerne for højt?
Mvh Vagn
87-Gruppen
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg har selv den første serie af b-vognene hvor gummilisten omkring sideruderne er markeret med sort. Det ser efter min mening rigtigt godt ud og helt i tråd med forbilledet.
At lave kanten uden at male den sort synes jeg skæmmer, da genskin fra lyset giver den omvendte effekt så den bliver lys. Så hellere undlade kanten (for sent nu), således mellemrummet mellem rude og vognsiden giver næsten samme effekt.
Jeg håber ikke fremtidige modeller vil have en (gummi)kant uden den males sort.
Vh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Denis Schuster Petersen
Ambulancebehandler
Indlæg: 147
Så bliver det spændene og se om man kan koble med kortkoblinger eller det er samme problem med vulsterne på B vognene
Denis Petersen
Erling Larsen
Frederiksberg
Indlæg: 15
Man har forhåbenligt taget højde for at flere benytter kortkoblinger og dermed tilpasset tykkelsen.

Det vil ihvertfald ikke klæde Heljan at sælge disse som en option, lige som udslåede harmonikaer (!?).
Ud fra billederne at dømme, så er det nogle meget flotte vogne vi har i vente og det er yderst prisværdigt, at man (Heljan) bruger den tid der skal til, for at sende en vellykket model på markedet. Håber ihvertfald at vognene bliver uden fejl og dermed også får en stor opbakning / godt salg, så der bliver basis for endnu flere fremtidige vognprojekter
Med venlig hilsen
Erling Larsen
morten
Indlæg: 306
Mon Heljan kommer med Bf-vognene i en OHJ udgave ????
OHJ er en meget populær privatbane og der er trods alt rigtig mange der samler på OHJ materiel.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Mon Heljan kommer med Bf-vognene i en OHJ udgave ????
OHJ er en meget populær privatbane og eer er trods alt rigtig mange der samler på OHJ materiel.
Enig, det ville da være helt oplagt!
Jeg synes også det ville være fint med en eller to vinrøde Bf med UIC numre til de tidlige 70'ere - f.eks. er der i "Danske Personvogne" et par billeder af Bf 339 og Bf 321 med UIC.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Tobran
Indlæg: 184
Så er de kommet:
BL: http://www.modeljernbane.dk/catalog/advanced_search_result.php?keywords=%28Brun%29+19&x=0&y=0
Bf: http://www.modeljernbane.dk/catalog/advanced_search_result.php?keywords=bf+32&x=0&y=0
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
utrolig hurtigt, man vælger at sænke priserne på vognene ifht. listeprisen...
Med venlig hilsen
Skott
Tobran
Indlæg: 184
Listeprisen, som du kalder den, er vel bare den vejledende udsalgspris oplyst af producenten. I sidste ende har producenten vel intet at gøre med prissætningen i detailforretningerne jfr. gældende dansk konkurrencelovgivning. Vi har da først et problem, hvis alle forretninger har samme salgspris
Jeg har også fundet Bf og BL her: http://www.felderbanen.dk/Shop/Search?q=h610&page=1
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Jamen vi kan ikke være mere enige
det er jo kun positivt for os forbrugere.
Med venlig hilsen
Skott
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?
Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...
Christian Nordbyen
MAB
Staten
Indlæg: 548
Nu er jeg fra den østlige del af landet, så det er første produktionsserie, som jeg er mest interesseret i. Jeg vil dog helst have materiel nyere end 1963. Hvornår er det, at man undlader at skrive sædenumre under vinduerne? Heljans 2 ælste BL'er fra 1959 har begge sædenumre, men dette bruger man vel ikke efter 1963?
Nu er det jo hellere ikke værre, at sædenumrene kan fjernes...
Jeg har netop købt 1321+1322 fra 1959. Hvorfor er 1963 et vigtigt år? Er det noget du kan fortælle mere om? Det kunne nemlig have betydning for mit anlæg. På forhånd tak.
Hilsen Martin
UTJ
Indlæg: 438
Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:
1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)
1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)
MAB
Staten
Indlæg: 548
Jeg gætter på at relevante begivenheder er disse:
1963: ibrugtagningen af første MA-lyn (maj 1963)
1964: de første B-vogne og sidste serie BL (1331-1340)
Hej
Tænkte bare om Nordbyen benytter MOROPS epoke inddeling, for så passer brugen af disse sædenumre jo meget godt.
I efteråret 1963 blev flere F maskiner udrangeret, bla. F 470, U vognene fik blåt logo (vistnok allerede i '62), de to klassiske Stjernen Øl vogne fik deres sidste bemaling i 1963 i forbindelse med et reklamefremstød, og så kørte disse Bl vogne fortrinsvis øst for Storebælt, som jeg forstår det. Hvilket gør, at det hele går op i en højere enhed, hvis man som jeg bla. interesserer sig for tiden omkring 1962-63 øst.
Flotte vogne er disse Bl' er helt bestemt
Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele
Hilsen Martin
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele
har en rød DC 63063 med restaurantvogn og lyd.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
1963 er vigtig for mig, idet det er det år, som Fugleflugtslinien åbnede. Jeg går efter at have materiel, som har kørt på Lollandsbanen, Gedserbanen og sydlige del af Sydbanen, efter 1963.
BL fra første produktionsserie har kørt en del som gennemgående vogn til Nakskov, i vinrød og sikkert også i rød. Jeg vil køre med en stamme, som repræsenterer tiden efter 1963.
Idet jeg er geografisk indskrænket, så er en MA i mine øjne uanset bemaling en vederstyggelighed, medens en ROCO ICE-TD i nyeste design bemaling er en skønhed, som absolut hører sig til.
Christian Nordbyen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Ja, det kommer jo an på øjnene, der ser
Med venlig hilsen
Skott
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ak ja, MA så jo dagen lys i 1963, hvem der bare havde et eksemplar, vinrød med vingehjul og det hele
har en rød DC 63063 med restaurantvogn og lyd.
Hilsen Martin
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
I følge heljan selv, så er der tale om epoke I-III vogne. Se bagsiden af spor og baner oktober 2014 udgave
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.709
Mon ikke det var en "tyrk" fejl med Epoke I
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
I følge heljan selv, så er der tale om epoke I-III vogne. Se bagsiden af spor og baner oktober 2014 udgave
Hilsen Martin
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.709
Fordi det står skrevet, behøver det ikke at være rigtig ( Heljan har måske været "uheldig" denne gang ! )
Du kan checke det på Jernbanen.dk og så ind under personvogne
Her vil Du finde BL vogne fra perioden 1893 - 1941, men de ligner ikke rigtig de nye fra Heljan
Først i perioden 1941 - 1966 dukker de nye Bl'er op og de første er fra 1959 ...
Men mon ikke UTJ kan bekræfte, at der er tale om en senere periode end Epoke I ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
Der står årstal for enden af æskerne. Plus (I), (II) eller (III) som må henvise til produktionsserierne. Bf 323 er bygget 1980 og dermed en epoke 4 vogn. Og som vel sagtens kan benyttes på et anlæg anno 1984, for nu at afrunde i forhold til rev datoen og Roco MA 63063
Hilsen Martin