Der er lovet en beskrivelse, så her kommer den:
J&B Rail har to havnebassiner
Den ene er med et par fiskerbåde og Morsø færgen, der er på vej i havn, da jeg ikke turde p.gr. færgegalgen – den væltes bare - at lade den være i havn.
Det andet er trafik med en Artitec slæbebåd + plads foran kulhandlen til coasteren fra samme firma. Begge fik jeg bl.a. fra ege, da jeg havde 40-års jubilæum i 2012.
Slæbebåden var overkommelig og blev hurtigt lavet og var egnet til forskellige LED’er, men coasteren skulle være et sommerjob, men malingen + samlingen af resinen med 10 sek. lim, har udskudt søsætningen.
Det er også i år blevet besluttet, at coasteren kun skal have lys i et par koøjer ved hjælp af 1.5 mm lysleder ( billeder følger senere ).
Der er rigtig meget rensearbejde før man kommer i gang + bunden på skroget og de forskellige overbygninger blev planslebet med en pudsesål, og det er meget der skal af, inden det passer.
De fleste småting, der er støbt sammen, er først nu i år blevet adskilt, når de er malet, men der blev dog i forstævnen pålimet 4 pullerter i hver side for ca. 10 år siden, og det viste sig at en var knækket af og forsvundet.
Så her i juli 2023, har jeg været i kontakt med Artitec om de pullerter ( #43 & #44 ) + et par trappelignende trapper ( #25 & #26 ), som jeg ikke kunne finde på tegningen, og det kunne Artictec heller ikke.
De var så venlige at sende 2 sæt af pullerter uden beregning, og til sidst fandt jeg stederne, hvor de to trapper skulle bruges ( Artitec er info. ):
Så skroget var det første, der blev malet – efter en god afvaskning - udvendig med airbrush Vallejo Grå 70.870 + dækket / dødemandshullet omkring lastlugerne fik en brunlig Vallejo Rust 71.080. Desværre blev der ikke grundet, så den grå maling kan skrabes af, hvis man er uheldig.
Også ætsesættet blev vasket, grundet og malet, og det viste sig senere, at det var en fejl, da det gjorde de indvendige diametre for små, når de små detaljer skulle skubbes på plads på f.eks. masterne. Så slibning o.s.v. fik malingen af og heldigvis var vedhæftningen heller ikke for god, så der skal ventes med maling af den slags, men det medfører at mange andre detaljer fra de ark skal males senere – så det er pest eller kolera !!
Beslagene ( OO ) på mastestigerne endte med at blive loddet på.
Da jeg vil bruge ½ mm fjederstål til gelænderne, så var hullerne i sceptrene ( ii ) også blevet for små, så med skraberi + ½ mm håndbor er de gjort store nok, og jeg tror, at det ender kun med gelænder i de øverste huller.
Så i skrivende stund er ætsearket cirka ½ fuldt endnu.
Når man skærer alle disse små ting ud så gælder det om, at de ikke bliver væk, så jeg bruger en masse klare plastikæsker ( arvet fra Claus Johannesen - byens store Märklin samler - der var i dialyse hver anden dag indtil han døde, og han hjembragte fra hvert besøg denne æske / en fin saks + pincet + en sprøjte - men det var for morbid - som han delte med os andre, da de ellers skulle kasseres ). Dog er et gelænder ( dd ) blevet væk, men det var let at erstatte med ½ mm fjederstål.
Lige nu er nathuset ( #36 ) også væk ……
Dækkene i stævn og dækkene agterude er håndmalet af Birgit, for hun har en mere rolig hånd. Hun har også forskibs malet navnet sort, medens navnet på hækken er malet med sort tusch.
Vi har brugt vores gamle Humbrol farver og har lært, at sort mat skal røres & røres, for ellers bliver den blank ( De nye Revell, der erstatter Humbrol, synes jeg ikke er så gode ).
Humbrol's låg kan være svære at få plads, så her bruges en skruetvinge til at presse det på plads !
Man kan på Artitec’s hjemmeside på modellen 50.130 finde en PDF-vejledning i lidt bedre udførelse, end den der var med i kassen.
Da jeg er udlært skibsbygger, er der forskellige ting, der bliver lavet anderledes !
F.eks. bliver toppene på pullerterne ikke hvide ( det var for nuttet ) og jeg er også i tvivl om masterne skal rigges sådan, at de kan lægges ned !
Så det er status pr. 9/8 om morgenen.
+ da jeg er ordblind, så kan der komme rettelser + tilføjelse af glemte ord, når Birgit kommer hjem fra højskole i weekenden !
Nu er der læst korrektur
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Er kommet længere i dag, og der er billeder via Apple systemet, så de kommer ...
Lige nu er det slut for i dag, og jeg kan berette, at de "berømte" trapper #25 & #26 er forskellige fra side til side.
Tænk dette fantastiske byggesæt tager hensyn til skibets bugt, så trapper gaber i den ene side og passer i den anden ....
Bugt er den kurve som et skib har tværskibs.
På langs hedder det spring.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Min verden på dette område er kompliceret, da jeg helst vil skrive på en Laptop og billederne bliver taget af min IPhone og via skyen overføres de til min IPad, hvor jeg placerer dem i teksten skrevet på PC.
Dog er der også billeder fra en PDF file og de kom som skærmprint / billeder via PC !
Men på en måde ligesom J&B Rail er opbygget !!!!
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Her er så lyslederne til de to koøjer + hul i bunden.
De 3 dækhuse er blevet placeret.
Bakken hvor der stadigvæk mangler søgelænder + lille masten & det ene anker er ikke helt inde i klydset ( mangler lidt bundplanter ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Tusind tak for at du har lyst til at dele ud af dine erfaringer.
De er virkelig velkomne!
Med venlig hilsen
Skott
okhansen
Indlæg: 241
Spændende at følge
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Værktøj
Jeg bruger en 10 sec gel lim, der giver tid, så en vis mængde i et gammel Nutella låg og tandstikker til de fine ting.
Fine bor er en nødvendighed og her synes jeg, at 0.5 – 0.6 – 1.0 er det mindste man slipper igennem
Slibeklodser med smergellærred + på rørepinde
Gode pincetter i forskellige størrelser
En god klippetang, der er skarp
En skydelære
Så er det også nødvendigt i mine øjne at have et stykke ½mm fjederstål til udrensning og til gelændere. F.eks. manglede jeg det ene gelænder til de af de to berømte trapper ( #25&¤26 ), det var ikke i arket.
Og senere sytråd i forskellige farver og tykkelser til tovværk & wire.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Man skal hele tiden være foran ...
Lige nu har jeg indstalleret 1 stykke klædning i hver side ude agten, og så skulle jeg inden have sat en stige med gelænder op, så det bliver noget rod .....
Det er kun det ene lastrum, der skal være åben, og det andet dækket af skærestokkene med presenning og lugejern på, og nu er et eller andet vredet sig, så det ikke kan komme helt på plads. Så nu må den lille drejebænk i gang og indstilles som en slags fræser og så lave nogle spor, så materiale bliver fjernet nedenunder.
Den agterste luge skal være åben, så kulkranen kan hente eller bringe kul.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Det skrider fremad, så beretningen er snart slut !
Diverse småting er kommet på plads agterude sammen med et par søgelændere.
De 2x2 lejdere er også på plads.
Stormasten er også rejst, men mangler rigning.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er hende, der skal læse korrektur, hentet hjem fra Rønshoved ...
Så der har lige være tid til tilpasning på "drejebænken"
Og så endte skærestokkene med lugedæksler + presenning med lugejern på forreste lastrum, og den forreste mast kom også på plads.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Nu nærmer den udsendelse slutningen.
Jeg har haft glæde af at fortælle om, hvad jeg har mødt undervejs !
Men har I - der har været ca. 300 "kig ind" - haft nogen glæde af det ?
Der har været enkelte indspark ?
Har andre lavet samme model, eller har I den stadigvæk i kassen ?
Hvad mener I, at jeg har gjort forkert eller skulle have lavet anderledes ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Jørgen.
Du vil gerne have kommentarer - og det er jo fair nok.
Jeg har egentligt også en masse spørgsmål, men du er jo simpelthen så forrygende hurtig, at det slet ikke er til at følge med. Jeg ville nok have brugt to måneder på det arbejde, du lader til at have gennemført på en weekend.
Hatten af for det, men det kan være svært at følge med i det tempo.
Lige nu er jeg nysgerrig: Hvad i alverden skulle du lave på din drejebænk? Jeg kan ikke se sammenhængen.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Du snakker om hastighed, men der brugt tid før til maling af alle stumperne.
Min lille drejebænk - Unimat fra 50'erne - er et vidunder fra min Farfar's tid, som kan næsten alt !
Jeg bruger den mest som rundsav, og da "dækslet" over forreste luge ikke kunne komme ned i lugekarmen, så fjernede jeg materiale i sidernenedenunder med ca. 1½ mm dybe snit på alle sider.
Det er ikke helt ret, og bøjer op midten, med det ikke ses.
Lige nu roder jeg med rigningen, og det er faktisk det værste indtil nu. De udborede 0,5 mm huller er for små til de tråde jeg har til rådighed ( så måske skulle jeg checke Birgit's sykasse ), så delvis med udboring med 0,6 mm bor ( farligt med boring af de små huller master, der allerede er sat på ) og i kompination med at lime trådspidserne for at gøre dem stive, håber jeg, at de går når limen er stivnet.
Jeg vil først få alt "tovværk" fastgjort på masterne, og så bagefter binde til nedenunder
Der bruges 10 sec. som lim og ingen knuder !
Så læren for andre må være, at forøge hullerne til 0,8 mm inden montage og maling.
Det drejer sig flg. dele fra ætsearket: H - I - K - L - SS - J - E - Y - V + de to plader mellem årene & A i venstre side / de er til bommene.
På ætsearket er 2x GG, og dem kan jeg ikke finde ud af hvad er til / forslag modtages !
Desuden mangler der 2 tofter til redningsbåde, men det er blot fra rodekasserne !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Det har været en KAMP med det tovværk, for jeg har sikkert forlænge holdt fast i den lille rulle brunlige tråd fra Lilla Dan ....
Alle huller - og de er mange - er øget fra 0,5 til 0,8 mm, og alligevel skulle trådene spidses med lim.
Først blev alle bundet til mastetoppene og formasten brækkede jeg af med vilje.
De fleste beslag blev afmonteret inden øgningen, så der kommer også lidt hvid maleri for Birgit.
Stormasten er nu med rigning, og jeg glemte i kampen vanteskruerne, men det bliver ikke ændret.
Jeg er også i tvivl om hvordan jeg skal forbinde de vanteskruer til beslagene, men det bliver nok med en stump blank 0,5 mm metaltråd, der bliver limet fast i de 2 huller.
De to spil, der skal have monteret wire på tromlerne, driller også med at få tråden viklet pænt på, og det ene spil er endda monteret i dækket, så her overvejer jeg at lave en række paralelle tråd på et stykke papir og montere det på spillene.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Jeg roder videre ....
Der bliver arbejdet med tilpasningen af de store blokke i rigningen, medens de små er dømt ude.
Men der mangler skærestokke + de nødvendige lugedæksler af træ !
Så i morgen vil jeg lave skæreinformationer, så der kan brændes på det lokale bibliotek.
Skærestokkene ( ukendt af Google ) er bærende bjælker på tværs af lugerne, hvor der bliver lagt lugedæksler ( træplader på ca. 40 x 200 cm ) ovenpå skærestokkene, der hviler på lugekarmene.
En skærestok er en H bjælke på ca. 20 cm bredde foroven & underst med et pladestykke imellem, og med et stykke fladjern i midten til at holde dækslerne på plads.
Ovenover kommer presenningen, der holdes på plads af diverse lugejern.
Jeg har set læredrenge, der har vandret på tværs af disse med 10-20 meter med kun en sikkerhedshjelm på ( Det var ikke lige mig ) ....
De bliver brændt i en plade med en tykkelse på 0,5 - 1,0 mm med en øvre krumning, som den, der lukker den forreste luge. Der bliver også brændt en skabelon, så de kan samles korrekt
Målene på bliver ca. 52 cm og der bliver 6 stk. pr. luge
Der kommer også et vis antal dæksler på ca. 4x20 cm, så man kan holde en enkelt sektion lukket + et vis antal stablet op ( også brændt i træ eller pap )
De resterende skærestokke er tænkt trukket samlet op mod dækshuset.
Hvis der skulle være interesse fra min trofaste læserskare ( og hvis det virker ), så vil et sæt incl. 6 skærestokke + 50-60 dæksler & en skabelon blive udbudt for en flaske rimelig god rødvin ( 15% og ikke ældre end 2021 ).
Men bestil ikke endnu - det kommer senere, når I ser et billede !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er skæreinstruktionerne lavet i Tinkercad, og det er enten i eftermiddag eller i morgen man kan laserskære.
Det er så det, der skal ende med lugedæksler + gravering af lægterne ( der er ikke til en hel luge ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Såer der brændt i 1 mm MDF plade, og skærestokkene var lavet, men de blev for klumpet !
Materialet var for tykt ( = 9 cm godstykkelse ) og med afslutning med samme plade mod lugekarmen og undersiden burde heller ikke have forstærkning.
Så enten beskrevet eller i noget tyndere materiale, som ikke er mere end 0.5 mm tykt
I kan se billeder her:
Så hvis jeg fortsætter med 1 mm, bliver det uden den underste + ingen fladjern mod lugekarmen.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Som I kan se af de sidste billeder, buer overdækningen på forreste luge, samt den er hævet ca. 3 mm over lugekarmen.
Lugekarmen på tværs følger skibets bugt, så vandet kan komme væk
Det er en tilnærmelse som Artitec har gjort for kunne lave de aftagelige lugedæksler.
De næste skærestokke ( 6 stk / luge ) bliver lavet med et lille "udhæng", så de kan hænge på overkanten, hvilket er forkert, da skærestokke hængte i beslag, så der var en kant tilbage til at holde lugedækslerne på plads. Dog bliver en af dem lavet mere korrekt, så den kommer ned i lugekarmen, så der kan udlægges lugedæksler i en række ( de bliver 4,2 mm bredde og ca. 21 mm lange med graveret overflade og lavet af finer ).
Næste brænding af skærestokke bliver lavet samme bugt + et stykke til pålimning indvendig, så dækslerne kan lægges på, og jeg har fundet i gemmerne glat træfiner i 0,4 mm tykkelse !
Det med at arbejde med lugedækslerne var et meget hårdt og farligt arbejde for besætningen - det meste med håndkraft - og bagefter skulle de store presenninger trækkes glat ud og sammen med fladjern og bøgekiler ( I kan se de små gevækster hele vejen omkring lugerne ) + de tværgående lugejern, blev de fastholdt.
Hvis det glippede i hårdt vejr, og der kom en større åbning, så var skibet i stor nød.
I 60'erne ( min læretid ) begyndte den slags overdækninger at forsvinde, og lasterne blev lukket med store firkantede jernluger, der havde lugens bredde og var ca. 2 mtr. længde. De var sat sammen med kæder og med et sindigt skinnesystem kørte de på et hjul i hver side væk fra lugeåbningen.
Så pludselig kunne luger på kort tid lukkes og åbnes ( de skulle også spændes til eller løsnes, og det tog væsentligt længere tid ) og sikkerheden blev kraftig forbedret for besætningen og skibet.
Et af de kendte mærker hed Macgregor / og nu er de fleste væk, for containerne har overtaget det !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Forøvrigt har jeg i gemmerne fundet 0,4 mm X-finer - som jeg kan laserskære i - og nu efter en skøn snak med en fra Artitech Shop, fundet en anden måde på at brænde de skærestokke med et center af de 0,4 med en sandwich af 1 mm MDF plade på begge sider !
Så tak til ham ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så må jeg ikke vise flere billeder
Er I blevet trætte af mig !
Hvis nogle vil se, hvad I indtil videre er gået glip af, så kig på Baneforum
Hr. Skjærlund / Hjælp ..........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Så virker Imagepicker igen.
Vi glæder os til at se flere billeder af dit projekt.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Det var de to billeder, der ikke ville det jeg ville:
Det er det sidste billede, der mest kommer til at ligne skærestokkene på mit skiv, men ikke i en nittet konstruktion !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
trainmad
Indlæg: 162
--- CUT ---
På ætsearket er 2x GG, og dem kan jeg ikke finde ud af hvad er til / forslag modtages !
--- CUT ---
Halløj Bygger01 og andre..
De 2 x GG, som du ikke kan finde ud af hvor skal være, har jeg lokaliseret på ARTITEC's brugsforvirring, under tegning ll: De sidder midtskibs, på hver side af lastrummene.
Derudover vil jeg gerne nævne at denne beskrivelse, du her har frembragt, har været god og lærerig, og har givet mig lidt blod på tanden til at lave samme model, men jeg har lige lidt pladsudfordringer jeg skal have vendt først!!!
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
--- CUT ---
På ætsearket er 2x GG, og dem kan jeg ikke finde ud af hvad er til / forslag modtages !
--- CUT ---
Halløj Bygger01 og andre..
De 2 x GG, som du ikke kan finde ud af hvor skal være, har jeg lokaliseret på ARTITEC's brugsforvirring, under tegning ll: De sidder midtskibs, på hver side af lastrummene.
Derudover vil jeg gerne nævne at denne beskrivelse, du her har frembragt, har været god og lærerig, og har givet mig lidt blod på tanden til at lave samme model, men jeg har lige lidt pladsudfordringer jeg skal have vendt først!!!
Efter du har skrevet, har jeg kigget igen på GG, og måske er de tiltænkt som en slags stige, for tegningen vise 2 huller i dækket.
Men de ender i en rodekasse ...
Jeg ombestemt mig, du får din vilje, så den lejder kommer op, men kun på den ene side !!
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så skete det ......
Den forreste mast er rejst og fået sin rigning og denne gange også med vanteskruerne.
Vanteskruerne er påloddet en krogelignende 0,5 mm ståltråd, så de forankres til beslagene i dækket.
Scepterne er svejset fast med 10 sec. og igen er fjerderstålet brugt i den øverst position, og kun der !
GG trappen er sat på.
Dog mangler bommene at blive påsat, men det skal vente indtil i næste uge, hvor jeg skal brænde skærestokkene ( 51,8 mm bredde ) og også male dem. Inden da tør jeg ikke montere dem !
Byggesættet mangler krankroge, men rodekassen havde forskellige, så en skal ligge fremme.
Mon ikke nathuset er forsvundet, så en hvid firkant kan ses på dækket over dækhuset !
Almindelig rengøring, så en matros er sat på opgaven, når der lukket vand ind i dokken ( hva' hedder sådan en dok )
Nordborg skal nu slæbes til udrustnings kajen, så vores kvindelige maler kan duppe genstridige steder med hvid maling, og derefter skal skibet på sin jomfrurejse til Vamdrup's trafik havn med kul eller efter kul.
Dog er afsejlingen udsat af Søfartstyrelsen indtil de resterende skærestokke er leveret !!!
Men det er her hun skal til kaj:
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
I morgen skal der brændes skærestokke ....
Håber de kommer til at virke !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Det glæder vi os til at se mere til.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så "skær" den .....
De første 6 stokke er brændt ( dog skulle tegningen lavest om, da der var regnet en 0,5 mm tykkelse forkert ).
På dette billede er det en X finerplade på 0,4 mm + 2 stk., der skal være fladjernet omkring skærestokken, og her er godstykkelsen 0,5 mm, men de er lavet af 1 mm MDF.
Så er der en træls limning af de 3 stykker, hvor man skal have styr på bugten, der skal være opad.
Den første ses her:
Når den er tør, så skal den slibes lidt og have grå maling med airbrush'en
Meningen var, at den 0,4 mm plade skulle stikke op og være et stykke påsvejset fladjern, som skal hjælpe med til at holde styr dækslugerne, men her skal man vide, hva' man kigger efter .....
Lugedækslerne er også lavet i 1 mm birkefiner, men tiden blev lidt presset, for graver- & brændetiderne var forkerte, så man delte sig / en ommer.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Den første skærestok står på noget af det værste man kan udsætte en læredrenge for på fileskolen .....
Terningen.
Terningen, der blev udskåret med nedstryger et stykke stangjern, og så skulle der files ca. 5 mm af på siderne, så den havde det forlangte mål og samtidig være i vinkel på alle sider indenfor 0.1 mm.
Hvis ikke, så et slag af mukkert og så i gang med ny ( dog havde jeg på fornemmelsen, at kravene blev mindre med antallet af forsøg ).
Mon lærlinge skal lave det i dag ?
Der var dog nogle, der kendte en, som stod ved en fræser, og så var der ikke meget filearbejde tilbage, men hvis det blev opdaget, så ............
Er der andre af læserne, der har en sådan endnu !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
De brændte stokke fra i tirsdags er sendt til genbrug, da jeg har glemt at "spidse" dem i enderne !
Så det bliver først i næste uge, at der kan brændes igen, og der er fred så længe ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Jeg har arvet sådan en terning fra min far, der lavede den i sin tid på et eller andet kursus. Den er helt magen til den er bare sat på en plade, som brevvægt. Jeg kan prøve at tage et billede af den næste gang jeg har fat i den.
Thomas
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Jeg har arvet sådan en terning fra min far, der lavede den i sin tid på et eller andet kursus. Den er helt magen til den er bare sat på en plade, som brevvægt. Jeg kan prøve at tage et billede af den næste gang jeg har fat i den.
Thomas
Det var sikkert ikke et eller andet kursus, men et filekursus i +/- 1960, som alle metallærlingen skulle igennem.
Nu er jeg måske for ond - jeg tror ikke, at du er en - der har stået ved en skruestik - og filet & filet - og så kom mester og ville måle efter, og så var den ene side under mål og det kunne ikke genoprettes - mukkerten frem - og start på en ny med et stykke 50x50 stål, som skulle saves over ( 1-2 timers arbejde ).
Det andet, der stod før, fik jeg skrevet forkert / det var ikke min mening, så jeg kan sige undskyld for at være så sarkastisk og dum !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Min far var aldrig metallærling. Han læste fysik og kemi på Århus universitet. vistnok 1964-1970. Det var et eller andet kursus af en eller anden slags. Jeg har fået historien engang, men den er helt glemt. Der er også en brevvægt, der virker ved blaance og så skal man flytte et lille lod, så den er i ligevægt.
Thomas
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Projektet er kommet ind i sidste fase.
Der er kommet kul i det agterste lastrum.
De ”berømte” skærestokke er brændt og limet sammen, og det blev ikke helt som ønsket.
Laserskæreren brændte lidt mærkeligt.
De lodrette plader i 0.4 mm X-finer med de to huller til løftning af stokkene blev skåret fint, men fladjernet - der blev skåret i 1mm MDF - blev ikke særligt godt, for med en godstykkelse på 0,6 mm var det næsten ikke til at lime pænt ( mit 1 mm X-finer virker ikke, da laseren ikke kan brænde igennem limmassen ), men der blev dog et par stykker, der var nogenlunde.
De skulle airbrushes - men pistolen var stoppet - og der er rigtig mange fine ting inden i, og den grå Vallejo var blevet for tyk, så de blev malet med pensel.
Som det kan ses på billederne er den forreste stok stadigvæk med lugedæksler, og de resterende stokke er samlet bagerst.
Alle dækslerne er ikke lavet – der er 70 stk. til hver luge – og jeg kan ikke rigtig finde plads til så mange på dækket.
De to bomme er også blevet installeret med den forreste lagt i hvilestilling, medens den bagerste er rejst, så kulkranen kan komme til ( en dag skal der også laves en ny grab, der er 25-30% mindre, for den gamle virker for stor ).
Der er nogle små blokke med til at give udveksling på de to stykker tovværk til hver bom, men de bliver ikke brugt, det er livet blevet for kort til !
Så mangler der kun at få træklodsen afmonteret under skibet ( den har været til stor hjælp ) og boret et hul til ledningerne / bare vandet ikke løber ud af havnen.
Få skibet fortøjet for og agter + et par fendere / lastvognsdæk.
Håber skriveriet kan bruges til at få samlet flere coastere, for jeg tror, der er flere, som er i den lange papkasse.
Husk at Artitec tilbyder reservedele, hvis uheldet skulle ske
Nathuset er endeligt dømt væk, og der bliver blot en hvid plet på dækket, for der skulle det have stået. Jeg synes også det var lidt mærkelig med det kompas, der kun skulle bruges, hvis nødroret skulle i brug, og det vil sikkert aldrig ske.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
I min iver for at få en ende på historien, har jeg helt glemt patinering = rust .....
For et aktivt skib begynder at ruste før skibet er malet færdigt !
F.eks. pullerterne vil begynde at ruste første gang en stålwire har været omkrig dem, for det sliber malingen af ( Smådele i messing har mistet hist og her den hvide maling, for det skaller af, men har vi beluttet at det bliver sådan ! ).
Jeg er usikker på, hvad jeg skal vælge imellem og skal bruge:
1. Tusch'er fra Windsor Newton / fordel at de er laserende
2. Maling - Humbrol & Vallejo / svært at lave uden, at det bliver for dominerende
3. Maling - Tensocrom / Er det ikke laserende ?
4. Patineringspulver / men hvordan skal jeg få det til at hænge fast ?
Håber der er hjælp og anbefalinger at hente .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Jørgen
Hvis du vil anvende patineringspulver er her en god video omkring samme: https://youtu.be/G_BV9TPpl_4
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Laserskæreren brændte lidt mærkeligt.
De lodrette plader i 0.4 mm X-finer med de to huller til løftning af stokkene blev skåret fint, men fladjernet - der blev skåret i 1mm MDF - blev ikke særligt godt, for med en godstykkelse på 0,6 mm var det næsten ikke til at lime pænt ( mit 1 mm X-finer virker ikke, da laseren ikke kan brænde igennem limmassen ), men der blev dog et par stykker, der var nogenlunde.
Det kan være, man skulle prøve sig frem med 3D print i stedet? Det kunne godt ligne et job for en resin-printer.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Start med at lakere med mat lak, så hænger pulveret ret godt fast.
Når du er færdig med pulveret, kan man så lakere igen for at gøre det modstandsdygtigt; det betyder dog næsten altid, at patineringen skifter udsende - meget eller lidt, som man nu ser på det.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Laserskæreren brændte lidt mærkeligt.
De lodrette plader i 0.4 mm X-finer med de to huller til løftning af stokkene blev skåret fint, men fladjernet - der blev skåret i 1mm MDF - blev ikke særligt godt, for med en godstykkelse på 0,6 mm var det næsten ikke til at lime pænt ( mit 1 mm X-finer virker ikke, da laseren ikke kan brænde igennem limmassen ), men der blev dog et par stykker, der var nogenlunde.
Det kan være, man skulle prøve sig frem med 3D print i stedet? Det kunne godt ligne et job for en resin-printer.
Jeg har ikke adgang til at printe med resin / kun til PLA, men det må være slut på et tidspkt.
Men det bedste vil for mig have været 1 mm X-finer, som kan laserskæres i, så næste vi er i Aarhus, skal jeg kigge ind til Archi Tegn og have lidt af hvert med hjem !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er rigningen og de to bomme kommet på plads.
Der mangler nu kun noget rust, og her bliver det nok fortyndet Vallejo rust + hullet i havnen til ledninger.
Og naturligvis skal skivet fortøjres !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Start med at lakere med mat lak, så hænger pulveret ret godt fast.
Når du er færdig med pulveret, kan man så lakere igen for at gøre det modstandsdygtigt; det betyder dog næsten altid, at patineringen skifter udsende - meget eller lidt, som man nu ser på det.
Er der en lak, som du kan anbefale .....
Vallejo'en blev lidt for tynd, så det blev ikke nok rusten !
Lidt mere med rustpulver vil hjælpe ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
På den anden kanal var der en, som var bange for, at alle var gået i land og ind på Håbet i Nyhavnsgade i Aalborg ( da jeg var lille omkring 1950 fortalte min mor mig, at der var noget med damer, der smed tøjet, så et par gange var henne og kig ind gennem vinduer, for jeg ville også det det Strip Tease, men der var intet kl 3-4 stykkerne om eftermiddagen ).
Så mit svar var:
Lige nu er der faktisk 4 personer på dæk.
En - det er en tjener - med menukort inde inde i styrehuset - han er den unge styrmand.
Så står der en rigtig sømand på styrbordside af kommandobroen - mon ikke det er kaptajnen !
Uden agten går der også en ældre sømand med sin køjesæk.
Peter - ham der fejer - han står med ryggen til og kigger i land. Han står på opbygningen mellem de to lasthuller.
Efter jeg har samlet skiv’et, er jeg kommet i tanken om, at der mangler en landgangsbro + åbning i rælingen !
Det kunne løses med en platform + lejder, der hægtes på rælingen i dødemands
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Jørgen.
Tjah - i øjeblikket bruger jeg mest Vallejos standardlak, og den fungerer fint, synes jeg.
Jeg eksperimenterer også med Vallejos polyurethane lak, men den har jeg svært ved at få til at opføre sig pænt.
Lidt mere med rustpulver vil hjælpe ...
Hvis du vil have meget rust, er det ikke sikkert, pulver er nok. Så skal du nok overveje at male med rustfarver først, og så afslutte med pulver.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er det gode skib Nordboorg kommet i havn …
Tungt lastet, så tanken om en lejder, er blevet til Leider nicht, da rælingen er under kajkanten.
Rusten på pullerterne skal lige tørre inden patineringspulveret skal fejes væk ( som blev pulver i fortyndet maling ) og fortøjringen kan ske.
Jeg overvejer at det bliver med hvid tråd malet aluminium’s Hombrol ….
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er der lavet wire med en hvid tråd malet Hombrol aluminum og skibet er fortøjret for og agter ....
Coasteren er ved udvikle en kølspængning, da bov & agter har hævet sig med 1-2 mm i hver ende, så der skal ved lejlighed en skrue op i begge ender !
Letmatros er sendt udenbords i styrbord side for male for rust ( han er for let, for han ikke trække tovværket ud + der skal vel også en stige til ham )
Ellers virker lyset i koøjerne, men her har jeg undervejs fået drejet skibet, så man næsten ikke kan se det koøje, der vender ind mod kajen !
Så er der ellers blot at få brændt den indenbords lejder og min historie kan lukkes ned.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvor er det bare en udsøgt fornøjelse, at følge dette flotte og spændende byggeprojekt
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Så er det sidste lavet - hvis man ser bort fra, at der skal et par skruer nedenop - da lejderen er brændt af 0,4 mm X-finer & 1 mm MDF plade.
Nedenunder er billeder af stumperne / sammenlimet / og sat på dækket:
Det til venstre, er en reklame søjle, hvor der står Bader og efter 5 stykker er limet sammen, er det reklame for Herborg's hudefirma ( kan vises på opfordring ), som ligger i den vestre ende af byen ved siden af Wulff's Metalvarefabrik, som bl.a. laver perroner til Herborg & Vamdrup !
Der har været ca. 2000 klik på de to kanaler med enkelte indlæg fra læsere !
Så Snip Snap Snude og den historie er ude ...........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det er godt nok flot arbejde!
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Jørgen.
Hvor ser det godt ud - de ekstra detaljer har virkeligt løftet projektet.
Hatten af for det!
MVH
Lars
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg har købt deres passager skib 50.125, som jeg skal bruge til et flod diorama på et modul, jeg er igang med.
Det giver anledning til at læse din beretning igennem igen. Jeg planlægger både belysning og røggenerator i skorstenen.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Klaus.
Den har jeg også liggende. I mit tilfælde skal den bruges som udflugtsbåd på Limfjorden.
Vi glæder os til at se en lige så fin beretning som Jørgens i denne tråd.
MVH
Lars