Da' alle sammen.
Som bekendt er Rocos modeller af ankvogne fra Aarhus Oliefabrik nået til landet, og jeg var heldig at få et af de tre første sæt, min lokale pusher havde fået i første omgang - der var udsolgt på en time...
Jeg har også lovet at poste et par billeder, så her kommer lidt:
Billederne er taget i den skarpe eftermiddagssol, hvilket jeg må beklage, hvis nogen er utilfredse.
Husk, at disse tankvogne kører med madolie - ikke brændolie! De kunne f.eks. tænkes at levere soyaolie til Jaka (Jyske Andelsslagteriers Konservesfabrik Amba) - min ungdoms faste leverandør af konserves til FDF turene. Og så nævner vi naturligvis ikke, at jeg egentligt er inhabil, da jeg har været disk jockey i gymnastikforeningen på netop Aarhus Oliefabrik - men da var vi blevet et par år ældre...
MVH
Lars
peter
Indlæg: 116
Fik også en opringning fra Lekbo, om at der lå et sæt klar til afhentning, så nu er det bare afsted til Tranbjerg.
Spørgsmålet er dog, hvor ægte de er. Er der ikke noget med at Lokomotivet lavede en artikel for nogle år siden omkring netop ÅO-vognene. Jeg må hjem og kigge i gemmerne, men flotte ser de bestemt ud.
DJ på ÅO , så kører det rigtigt rundt for dig, Lars. Både på pladespilleren og modeljernbanen (PS: er selv gammel DJ)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Muligvis er vognene fra Roco lidt for "kompakte" og store i tanken, men det ændrer ikke ved at de er meget flotte. Der er lidt fotos inde på Jernbanen.dk;
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=54&n=?rhus_oliefabrik_a/s
Til sammenligning så er fx. den sorte Esso-tankvogn Roco tidl. er kommet med ikke korrekt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Jeg har sammenlignet fotos af vognene på jernbanen.dk med fotos af modellen. Forbilledet havde en uisoleret, nittet beholder, mens modellen har en isoleret beholder (ses af at der er en ydre pladebeklædning). Jeg har ikke kontrolleret om der er linket til hhv. indsat de rigtige billeder.
Det virker ikke helt rigtigt.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Roco model er taget fra serien fra Scandia 503 686 - 503 688 bygget 1957
foto : Scandia/JMJK - h087 fotosamling
og 2 stk er på vej til KmK - dog med postetaten - da DSB jo ikke køre gods mere
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Fint, det er jo en helt anden vogn end dem der linkedes til på jernbanen.dk. Den har tydeligt en isoleret beholder.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Det er vist ikke helt rigtigt: Det er da kun et års tid siden, jeg fik leveret et byggesæt i H0 til en sneplov via S-tog på Charlottenlund station?
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Erik og Lars og andre
så et par foto til suplering af Lars foto af Rocos 66175 - Aarhus Oliefabrik beholdervogne ZE 503 686P + 503 688P
så der kan sammeligenes med 1:1 vognen - Der vil jo altid være kompromisser - men de ligner s´´ meget godt
men vi bør jo nok prøve at presse på med at få en dansk fremstiller til at lave mindst to typer Scandia beholdervogne
jeg har selv i tankerne at få set på typen med nittet beholder fra 30 erne og svejst beholderfra 48/49 og se hvem der havde og hvor mange der var
så lidt respons og ideforslag ville jo være meget godt - og modtages med smask smask hånd
men nu nogle foto :
ZE 503 686P - Roco 66175 - 1
ZE 503 688P - Roco 66175 - 2
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
I weekenden fik jeg endelig tid til at færdigskrive en anmeldelse af vognene fra Aarhus Oliefabrik på min blog www.sundborg.wordpress.com. Kig forbi!
M.v.h.
Sundborg
Litra-H
Indlæg: 116
Halløj der...
Der er ingen der behøver at være misundelige på Lars så længe nu.
Det er nu HELT SIKKERT - intet rygte, at der kommer et nyt oplag af denne model.
Hold øje hos den lokale tog-pusher til foråret så du ikke står tilbage uden denne model.
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Det bliver spændende at se, om det bliver de samme numre (503686 og 503688) eller om man skifter det ene nummer ud med 503687, hvilket måske kan få endnu flere vogne over disken.
Svend
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.341
Så ville vi andre være nødt til, at anskaffe en dublét, for Aarhus Olie havde kun 3 stk af den type.
Derimod ku' man jo udsende 503687 sammen med en af de andre typer, der kan laves om til en Århus Olie tankvogn. Roco / Fleichmann har ganske givet en tankvogns-model i sortimentet i forvejen, der uden videre kunne bruges
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Litra-H
Indlæg: 116
Hej igen ...
De oplysniger jeg har går på at det bliver et nyt oplag af de eksisterende, altså ingen nye numre.
Men de skal nok blive solgt alligevel, da der var mange der gik forgæves.
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har fortrudt jeg ikke købte sættet i første omgang ud fra de fine vurderinger, så det er jo godt at der er noget at se frem til
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Har fortrudt jeg ikke købte sættet i første omgang ud fra de fine vurderinger, så det er jo godt at der er noget at se frem til
Mvh
Claus
Hej Claus - samt jer andre
Nu er jeg muligvis ikke så skarp lige netop på Aarhus Oliefabrik, men de fås da stadig hos Tåstrup Togkælder, spor23.dk... What´s the fuzz? - som man siger.
Jeg har ikke selv omtalte vogne og skal heller ikke have dem, men det er en helt anden sag.